welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2010 00:21

Kris schreef:
Mortlach schreef:Er zijn wel wat metalstijlen die expliciet satanisch of geweldsverheerlijkend zijn, en ik kan me voorstellen dat je die als christen het liefst mijdt, maar mijn grootste bezwaar daartegen is toch dat het zo ontzettend saaie muziek is qua teksten.

Dat is niet waar.

Ik vraag me af hoe op je antwoord komt. Wat ik in feite zeg is dat ik bepaalde metal-varianten saai vind. Daar kan je moeilijk ontkennend op antwoorden. Je kunt hooguit zeggen dat jij dat niet vind, maar dat is wat anders dan zeggen dat ik aan het jokken ben als ik zeg dat ik iets vind.

Even voor de beeldvorming: ik luister voornamelijk naar bands als Opeth, In Flames, Dream Theater, Death en Nile.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 27 mei 2010 08:41

Mijn reactie ("dat is niet waar") is een reactie op deze uitspraak van jou: "Er zijn wel wat metalstijlen die expliciet satanisch of geweldsverheerlijkend zijn."

Er zijn geen stijlen an sich die dat zijn, maar hooguit (een (groot) deel van) de artiesten binen een genre. Dat bedoelde ik te zeggen. ;)

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 27 mei 2010 08:42

Overigens vind ik het rijtje bands dat je noemt erg goed - al erger ik me bij Dream Theater wel 's aan het oeverloze geklooi met zoveel mogelijk nootjes in een seconde. ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2010 11:11

Kris schreef:Overigens vind ik het rijtje bands dat je noemt erg goed - al erger ik me bij Dream Theater wel 's aan het oeverloze geklooi met zoveel mogelijk nootjes in een seconde. ;)

Ja, daar heeft DT zo nu en dan wel eens last van, maar de mate waarin varieert (gelukkig) van cd tot cd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2010 11:23

Zit je als HAVO leerling met je examen muziek voor je neus, wordt je gefronteerd met Jesus of Seburbia ! Ik heb nog nooit van dat nummer gehoord. De commissie kan uit honderdduizenden CD's kiezen, dan kiest men deze ! Te absurd voor woorden. Je kunt je reactie plaatsen, zie nieuwsrubriek. Ik zou zeggen ; ALLEMAAL DOEN, HAVO leerling of niet !

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 27 mei 2010 11:33

Behalve dat Green Day een matige band is, zie ik geen bezwaren in dat nummer. Misschien moet je - zoals ik al eerder zei - niet achter iedere boom een duiveltje zien. Straks ga je nog beweren dat U2 duivels is...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 12:31

@ Mortlach: Haha tja, dat zijn de Prog-invloeden he. De een vindt dat fijn, de ander herrie, gepiel etc :)

Luister je ook Neal Morse? Wel een beetje vergelijkbaar met Dream Theater (hoewel die net iets meer metal-invloeden erbij hebben imho). Misschien ook wel leuk voor je dan.

(Vorige week Mike Portnoy nog live zien drummen bij Transatlantic :) )

Kris schreef:Goede christelijke metal? Er zijn diverse bands die ik goed vind. Crimson Moonlight, het latere werk van Kekal, het nieuwe werk van Kekal, Burial Earth, As I Lay Dying, Antestor, Pantokrator, Mortification, sommige platen van Extol, Frosh Like Ashes, sommige dingen van Horde, Zao, to name a few. Maar over 't algemeen vind ik de seculiere scene interessanter en beter. (Hoewel er binnen de metalcore wel veel goede christelijke bands bestaan, die niet zelden ook seculier succesvol opereren.)

Smaken verschillen :)

Moet je er per se goede redenen voor hebben dan? Het is een van de 'symbolen' die je binnen de metal-, punk- en hardcorescene vaak terug ziet komen. Dat lijkt me niet per se een probleem, en het is zeker geen antichristelijk symbool. Binnen de scene - ook binnen de christelijke scene - wordt het nauwelijks als choquerend ervaren, dus choqueren lijkt me geen doel an sich. Bovendien kan het functioneel zijn binnen het artwork van een band - en dus zie je het ook regelmatig terug op T-shirts. Dat kan inderdaad zijn omdat het cool en mooi is, maar ook omdat het iets uitdraagt. Ik vind het persoonlijk niet erg mooi of aantrekkelijk, maar soms kan het wel passend zijn.
Verder ben ik het in genen dele met je eens dat de dood onze grootste (of een van onze grootste) vijanden is, eigenlijk. Niet voor de mensheid vanuit atheïstisch oogpunt - het hoort er immers gewoon bij -, maar ook niet vanuit christelijk oogpunt. De dood is toch overwonnen door Jezus Christus? Me dunkt dat je niet bang hoeft te zijn voor de dood - zowel als atheïst als als christen.

het blijft wel onze vijand die volgens de Bijbel nog niet onttroond is. Ik snap gewoon niet zo goed dat mensen daar zo mee te koop lopen. Maar dat kan ook aan mij liggen :)

Marnix schreef:Ik heb inderdaad je reacties gelezen en weet inmiddels dat je niet tegen metal bent. Dat heb ik ook niet gezegd, geloof ik. Ik heb gezegd dat ik denk dat minder muziek duivels beïnvloed is dan jij doet voorkomen en daarbij denk ik dat je Satan te groot maakt met een dergelijke uitspraak. Ik geloof, denk en zie niet de enorme invloed van een duivel in de muziekwereld. Sowieso vind ik dat de rol van dan wel een goede macht (God), dan wel een kwade macht (Satan) gruwelijk overdreven wordt, maar dat is een discussie apart.

Ik had volgens mij alleen Slayer genoemd en wat dat betreft blijf ik bij mijn standpunt, hun teksten staan wel lijnrecht tegenover wat de Bijbel leert. Ik denk wel dat de duivel daar achter zit, ook al is de intentie van Slayer niet om satanisch te zijn.

Ik geloof niet dat ik de invloed van muziek en woorden of boodschappen in muziek onderschat door te stellen dat de invloed van een eventuele kwade macht gruwelijk overdreven wordt. Ik zeg niet dat iedereen alles maar moet luisteren, maar wel dat mensen dat zelf moeten bepalen en zelf moeten kijken in welke mate ze negatief beïnvloed worden door bepaalde muziek. Dat kan gaan om negatieve beïnvloeding door metalbands of popartiesten, maar persoonlijk ervaar ik meer negatieve invloed bij de muziek tijdens een pinksterdienst of bij happenings als de EO Jongerendag of Opwekking. Daar luister ik dus bewust niet of zo min mogelijk naar. Dat heeft echter vooral te maken met een bepaald gevoel dat ik erbij krijg, een alles behalve rationeel te onderbouwen afkeer.
Leg mij eens uit hoe muziek en woorden en boodschappen in die muziek je negatief beïnvloeden - het liefst rationeel onderbouwd - en geef er eens voorbeelden bij? En vertel ook direct waarom die voorbeelden dan universeel geldend zijn waardoor je kunt stellen dat 'een christen' die muziek dús niet moet luisteren. En als je dan toch bezig bent, vertel me dan ook direct waarom je dat 'doorslaan naar de andere kant' vindt?
Het afkeuren van muziek lijkt mij een totaal arbitraire en vooral persoonlijke kwestie, zie jij dat anders?

Dat ligt er aan of je muziek afkeurt om gevoelsredenen of om inhoudelijke redenen. Om gevoelsredenen ergens niet naar luiteren is prima, maar om gevoelsredenen muziek af te keuren is niet gegrond. Muziek afwijzen om bijv. satanische teksten of het spotten met God vind ik een ander verhaal.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2010 15:12

U2, die ken ik wel, omhooggevallen Bono =; Ik weet niet of dat duivels is, maar ik hoorde wel eens links of rechts die muziek. De teksten ga ik niet eens zitten vertalen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2010 15:49

schelpje3 schreef:U2, die ken ik wel, omhooggevallen Bono =; Ik weet niet of dat duivels is, maar ik hoorde wel eens links of rechts die muziek. De teksten ga ik niet eens zitten vertalen.

Dit klinkt best wel denigrerend...

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 27 mei 2010 17:08

De topic gaat over welke music soort vind jij duivels/slecht.
Ik heb daarover eerlijk mijn mening gegeven, zoals een ieder dat hier doet.
Toch heb ik al een tijd niet meer willen reageren, daar ik merk dat als er enig tegengeluid wordt gegeven op bijv. metal, dit veelal fel bestreden wordt.
Zodra we metal accepteren zakt de felle discussietoon wat af.

Je kunt alle antwoorden van iemand wel zeer bekritiseren, dan kun je er altijd wel iets in vinden.
Wat jij vindt hoeft voor een ander niet zo te zijn!
Toch wil ik er nog iets uitlichten.
Kris, toen ik al jou weerleggingen las, las ik net zoals bij alle anderen iets wat jij meent te vinden.
Je schopt al onze beweringen om ver, iedereen die in jouw ogen fout reageert krijgt er flink van langs al dan niet gepaard met allerlei stekende opmerkingen, omdat jij denkt en vindt dat iets zo is.
Ik kan er alleen maar op antwoorden dat hoe zeer jij je ook verdedigd om alle muziek goed te keuren die jouw gehoor strelen, je nooit met jouw argumenten en stekende opmerkingen mensen kan overtuigen.
Jij bent er bijv. van overtuigd dat er in de hemel opgetreden wordt door metalbands, gezien je antwoorden op mijn reacties.

Als je geweten spreekt, dan kun je twee dingen doen, of er over heen leven, dan zwijgt je geweten vanzelf een keer.
Of je kunt er naar luisteren, dan staat de wagen stil, dan kun je niet meer met een ander mee.
Je geweten wordt gevormd, dat weet ik ook wel, maar ieder mens weet dat je graag je eigen grenzen overschrijdt, wie je ook bent.
Ik voel mijn geweten spreken als ik naar deze muziek luister, ik kan hier echt niet in mee.

Ik was zeer geschokt door je opmerking dat we niet bang hoeven te zijn voor de duivel of voor de dood, zowel als atheist als als christen.
De duivel wil niets liever doen dan ons geweten sussen, hij vindt het geweldig dat je niet bang voor hem bent.
Als je een kind van God mag zijn, ben je bang voor hem, want hij zal je dagelijks verzoeken en je proberen te verleiden tot afval.
De duivel heeft een dodelijke hekel aan God, maar ook aan Gods volk!!!
Jezus' discipelen kenden hun eigen hart, Heere ben ik het? gaven ze als reactie op Zijn woorden toen Hij sprak dat een van hen Hem zou verraden. Petrus heeft Hem drie maal verloochend, bij volle bewustzijn..., totdat de haan kraaide en hij dacht aan de woorden die de Heere Jezus tot hem sprak voordat hij verraden werd. Hij weende bitter! Jezus zelf heeft hem opgezocht, om Zijn kind te overtuigen dat zijn zonden vergeven waren door Zijn bloed.
Judas verworgde zich, hij was achteraf radeloos vanwege zijn verraad. De duivel heeft hem wijs gemaakt dat het voor hem te laat was.
Dan durf jij te zeggen dat we niet zo bang hoeven te zijn van de duivel?
Iets wat goed is wordt vaak fel bestreden,het liefst vertrapt, daar heeft de duivel een arsenaal aan maatregelen/argumenten voor.

De dood hoort niet bij het leven, door de zondeval is de dood in het leven gekomen!!
Het is de straf op de zonde!
Zoals jij je bewering neer zet, is er volgens jou geen hel. Zelfs de meest verharde atheist gaat naar de hemel??!!
Ik heb meerdere malen vanwege mijn werk bij sterfbedden gestaan.
De enorme strijd gezien van mensen die geen Borg voor hun ziel hadden.
Die dachten de hemel wel in te kunnen gaan, maar lagen te kruipen van angst.
Maar ook gelukkig de blijdschap gevoeld van Gods volk als ze binnen werden gehaald.
Daar vooraf gaat meestal ook nog strijd, maar als Christus mag overkomen kunnen ze vredig heengaan.

Nogmaals herhaal ik mijn eerdere woorden, lees Math 7 maar eens na hierover, waar Christus zelf uitspreekt dat velen zullen menen in te gaan, maar Hij zal ze niet kennen als Zijn kind. Ze zullen voor eeuwig verloren gaan!! We moeten ons wachten voor de wolven in schaapskleren! Daar waarschuwt Hij ons zelf voor!
Want wijd is de poort en breed is de weg die tot het verderf leidt en velen zijn er die door dezelve ingaan.
Want de poort is eng en de weg is nauw die tot het leven leidt en weinigen zijn er die dezelve zullen vinden!!
Het zou ons aller gebed moeten zijn, Heere open mijn ogen, doorgrondt mijn hart, en zie of er geen schadelijke weg in mij is!
Dat geldt voor alle facetten in ons leven, ook voor onze muziekkeuze.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2010 21:20

Toppie, eindelijk eens een tegengeluid ! We zitten hier op refoweb, maar alles schijnt er mee door te kunnen. Hardrock, metal, als het maar een "christelijk sausje" heeft. Niemand schijnt te weten welke muziek er in de hemel zal klinken. Dus blijkbaar ook jankende gitaren, drumstel, rauwe stemmen. Ach, want wie weet het zeker ? Het is smaak gebonden, de rechts christelijke refo's denken dat er alleen koren en orgel zullen zijn, de midden en linkse mogen het ook met gospels en piano doen.
Mijn mening over ene Bono is denigrerend.
Als er (christelijke) jongeren naar "wereldse" muziek willen luisteren, kan ik begrijpen, onze kinderen doen het ook, alleen leggen die er gelukkig geen christelijk randje omheen. Ze weten heel goed het verschil ! Zondags hoor ik het i.i.g niet.
Van de meeste kinderen/jongeren weet je, het is een fase, ik heb die ook doorlopen ooit, tot woede/verdriet van mijn ouders.
Wist heel goed dat het niet strookte met mijn opvoeding, maar het was zo leuk, iedereen uit mijn klas luisterde er naar, ik wilde niet buiten de boot vallen, meepraten, enz.
Als je jong bent, wil je tot een groep horen, allemaal heel goed te plaatsen.
Maar als je ouder wordt, wordt je kritischer, boeit het niet meer tot welke groep je hoort, je bepaalt het zelf !
Maar kom er niet mee aan dat alles maar moet kunnen.
Zeg gewoon: hoor eens, ik luister hier naar, moet ik zelf weten.
Maar de bijbel is heel helder, het is of het een of het ander !
Als er n.b. op refoweb wordt opgeroepen, dat er op een HAVO examen een bep CD moet worden beluisterd, ik dit hier meldt, wordt er of niet, of heel lauw op gereageerd, het goedgepraat !!!
Lauwheid ! Wat zegt de bijbel daarover ?
Juist, ik zal ze uitspugen.
Lieve jongeren, laat je toch niet slaap sussen. Luister een bepaalde periode naar die muziek. Kritisch. Met open oren ! En je zult weten, dit is NIET wat wij in de hemel zullen horen.
Weg ermee, toch wel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2010 21:43

schelpje3 schreef:Maar de bijbel is heel helder, het is of het een of het ander !
Als er n.b. op refoweb wordt opgeroepen, dat er op een HAVO examen een bep CD moet worden beluisterd, ik dit hier meldt, wordt er of niet, of heel lauw op gereageerd, het goedgepraat !!!
Lieve jongeren, laat je toch niet slaap sussen. Luister een bepaalde periode naar die muziek. Kritisch. Met open oren ! En je zult weten, dit is NIET wat wij in de hemel zullen horen.
Weg ermee, toch wel.

Jij weet blijkbaar welke muziek er in de hemel gespeeld wordt. Best knap als je daar nog nooit geweest bent. Je kunt wel geloven dat er alleen ramshoorns en cymbalen in de hemel zullen zijn omdat die in de Bijbel staan, maar je kunt je toch ook wel bedenken dat een Hebreeër uit de vroege Bronstijd nou niet echt een elektrisch keyboard zou kunnen verzinnen...

Zodra subjectieve meningen tot objectieve stellingen worden verbogen - ik vind het niet mooi, DUS is het niet Gods wil - is het gewoon nodig dat iemand zegt: "dat kan jij nou wel vinden, maar dat maakt nog niet dat het waar is". Maar het komt weer neer op "mijn interpretatie van de Bijbel is de enige juiste" om daar vervolgens de ander mee om de oren te slaan. En dat is zeer jammer.

Dat je niet naar bepaalde muziekstijlen wilt luisteren is natuurlijk helemaal prima. Maar je verliest uit het oog waar het om gaat. Er zijn een aantal mensen die duidelijk aangeven dat voor hen opwekkingsmuziek tussen hen en God in zou staan, en dat hun muziekstijlen een manier zijn om God te eren. En dan zou jij bepalen dat ze tóch naar opwekkingsmuziek moeten luisteren. Dat lijkt me ook niet helemaal handig, niet?

Iedereen heeft recht op eigen voorkeuren en een eigen mening. En over (wan)smaak valt nou eenmaal niet te twisten, al doen we wel ons best. Maar ik kan er ook erg slecht tegen als iemand zijn mening aan anderen probeert op te leggen als zijnde absoluut.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 22:15

schelpje3 schreef:Toppie, eindelijk eens een tegengeluid ! We zitten hier op refoweb, maar alles schijnt er mee door te kunnen. Hardrock, metal, als het maar een "christelijk sausje" heeft. Niemand schijnt te weten welke muziek er in de hemel zal klinken. Dus blijkbaar ook jankende gitaren, drumstel, rauwe stemmen. Ach, want wie weet het zeker ? Het is smaak gebonden, de rechts christelijke refo's denken dat er alleen koren en orgel zullen zijn, de midden en linkse mogen het ook met gospels en piano doen.
Mijn mening over ene Bono is denigrerend.
Als er (christelijke) jongeren naar "wereldse" muziek willen luisteren, kan ik begrijpen, onze kinderen doen het ook, alleen leggen die er gelukkig geen christelijk randje omheen. Ze weten heel goed het verschil ! Zondags hoor ik het i.i.g niet.
Van de meeste kinderen/jongeren weet je, het is een fase, ik heb die ook doorlopen ooit, tot woede/verdriet van mijn ouders.
Wist heel goed dat het niet strookte met mijn opvoeding, maar het was zo leuk, iedereen uit mijn klas luisterde er naar, ik wilde niet buiten de boot vallen, meepraten, enz.
Als je jong bent, wil je tot een groep horen, allemaal heel goed te plaatsen.
Maar als je ouder wordt, wordt je kritischer, boeit het niet meer tot welke groep je hoort, je bepaalt het zelf !
Maar kom er niet mee aan dat alles maar moet kunnen.
Zeg gewoon: hoor eens, ik luister hier naar, moet ik zelf weten.
Maar de bijbel is heel helder, het is of het een of het ander !
Weg ermee, toch wel.

Je uit een hoop frustratie, maar zonder argumentatie. Erg jammer, ik had beter van je verwacht dan op een gegeven moment maar uitroepen: het kan ook allemaal tegenwoordig op refoweb, waar moet dit heen etc. Dat als argument gebruiken werkt niet echt goed in een discussie. Geloof me, mensen horen wel graag echte argumenten ipv "vroeger was alles beter, tegenwoordig mag alles maar". Daarmee keur je weer iets af zonder redenen te noemen, alleen eigen gevoel. En mensen die zoeken naar wat Gods wil is zitten vaak niet zo te wachten op argumenten die mensen hun eigen gevoel centraal stellen en dus ook met gevoelsargumenten redeneren.

En ja, God kan geloofd worden met gitaarsolo, drums en wat jij herrie vindt. Want het gaat om Hem en niet om jou.

Wat U2 betreft, ik ga hier 1 songtekst van ze plaatsen. Lees die eens rustig door en doe er mee wat je wil.

U2 - 40
I waited patiently for the Lord
He inclined and heard my cry
He brought me up out of the pit
Out of the miry clay

I will sing, sing a new song

How long to sing this song
How long...how long...how long...
How long...to sing this song

He set my feet upon a rock
And made my footsteps firm
Many will see
Many will see and fear

How long...how long...how long...
How long...to sing this song
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2010 10:18

Nou Marnix, gefrustreerd ben ik niet hoor. :wink: Blijkbaar lezen jullie niet helemaal goed wat ik bedoel te zeggen. Ik maak scheiding tussen muziek tot Gods eer en gewoon muziek voor de fun. Ik heb de radio ook wel eens aan hoor. De kids zappen nogal eens op mijn autoradio en hoor dan van alles voorbij komen. Niet mijn smaak, maar kan heel goed snappen dat mijn pubers dat coole muziek vinden.
Maar zelfs zij zien het verschil, tussen de gezangen/psalmen en hun doordeweekse muziek.
DAAR gaat het mij om.
Neem een rockband, schrijf een lekkere tekst, gooi The Lord, Heaven erin, en het is lofprijzing.
Neem dezelfde muziek, schrijf een tekst over I love you, of what is going on,..... en het is een hit.
Jongens, dat kan toch niet ? Dat meen ik echt.
Over denigrerend gesproken, tuurlijk hoeven we niet alleen een ramshoorn te nemen en hehe, keyboard in de woestijn. :?
Ik geef tegengas, laat een andere mening horen en word neergezet als een suffe muts, die in de middeleeuwen verkeert qua muziek.
Ik vind het juist fijn om szondags iets anders te horen, kan genieten van de schoonheid van het orgel, smorgens een uitbundige organist, smiddags een meer "gedragen" gevoelige manier van spelen. De schoonheid van de psalmen.
Loop ik bij AH, of in een winkelcentrum, loop ik soms ongemerkt (!) mee te neurien, zingen. Mijn dochter zei laatst nog, mam, dat jij dat liedje kent !
Huh, nee, maar na 3 x zit het in mn hoofd.
Ook al wil je zelf geen muziek aanzetten, zodra je buiten de deur stapt, krijg je het gratis. Van anderen, in winkels, uit een radio van een bouwvakker, een autoraampje dat openstaat, in wachtkamers (soms).
Zodoende kom je met heel veel in aanraking, dus ook met Sky radio en 538.
Wij hebben meerdere kranten, dus lees over popconcerten en de zangers/groepen, gewoon om te kijken wat mensen beweegt.
Die Bono ben ik niet van onder de indruk, dat nasale geluid laat mij bibberen.
Als je 1 plaat kent, ken je ze allemaal, aan hetzelfde riedeltje van de gitaar.
Maar daar hebben meer groepen last van.
Jesus in Seburbia, jullie zijn hier niet van onder de indruk.
Dus buitenstaanders vinden diegenen die er WEL over "zeuren", geschokt zijn, maar een minderheid, zeker weer van die zwartrokkers.
De verdeeldheid begint hier !!!
DAT is schokkend, ipv het weer direct goed te praten, zou je kunnen reageren dat je het ook erg vindt of zo.
Dit is gewoon een algemeen, beetje christelijk forum, dat refo kan er wat mij betreft af.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 mei 2010 10:59

Maar waarom dan?!
Mij is nog steeds niet duidelijk hoe je erin staat.
Als we aangeven dat de melodietjes van de psalmen vroeger ook gewoon van de straat kwamen, ga je daar niet op in.
Er is niets mis mee om daar van te houden. Net zoals van klassieke muziek.
Maar beweer niet dat door alleen de tekst te veranderen de intentie van een lied niet kan veranderen.
Want dat is gewoon wél zo! Het gaat er toch om wát je zingt en voor Wie?

Bij een wijkevangelisatieproject in Arnhem zingen ze met de bezoekers psalmteksten op de melodie van o.a. Frans Bauer.
Je kunt het oneerbiedig vinden, maar ze zingen het wel van harte mee. Ga je gewone psalmen met hen zingen? Dan kunnen ze niet meezingen, want ze kennen het niet. Toch mooi, dat ze behoefte hebben om die tekst tot eer van God mee te zingen?

Ben je direct niet-refo als je niet gelooft dat alleen psalmen de ware zang-weg zijn?
Je gooit er nu wel heel veel one-liners in zonder dat daar uitleg bij komt.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”