nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

phox
Sergeant
Sergeant

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor phox » 10 mei 2010 19:47

De fietser geniet als zwakke weggebruiker sowieso altijd een beschermde status t.o.v. de auto. De automobilist is dus aansprakelijk. Je moet als vergoeding niet rekenen op een nieuwe fiets, maar op dagwaarde of reparatiekosten (indien deze lager zijn dan de dagwaarde).
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mei 2010 18:19

Mijn fietsenzaak geeft een nieuwe fiets de eerste onderhoudsbeurt (klein beurtje, even alles weer goed afstellen) gratis, als je die binnen 3 maanden laat geven. Of anders na 500 km. Maar de meeste mensen schijnen dat niet in drie maanden te fietsen.
Ik heb die eerste beurt op 18 mei laten uitvoeren. Dat is dus na die fiets een maand plus één dag gebruikt te hebben. Ik had toen 810 km op de teller staan. Zo gaat dat, als je een afspraak maakt, maar ze plannen die voor over drie weken.
Inmiddels staat er alweer 1154 km op.

Vandaag ben ik nog in Arnhem geweest. Ik heb totaal 127 km afgelegd.
In het eerste uur reed ik 28 km.
Voorbij Ede werd het even feest. Eerst moest ik een stukje klimmen, maar daarna daal je een stuk. En dan lopen de snelheden stevig op. Ik kwam tot 47 km/u. Dan rijd je dus net zo hard, als dat de wielrenners gemiddeld in de Tour de France rijden! In dat licht is 33 km/u niet zo veel meer, de snelheid die ik nogal eens haalde met die wind in de rug, op de platte aarde en een goed fietspad.
Na twee uur was ik in Arnhem, met 54 km op de teller. Op de foto's (zie onder) had ik 57 km op de dagteller staan.
Terug dacht ik: nou zal er van mijn snelheid wel niet veel meer overblijven, met de wind tegen. Viel op zich nog mee. Het eerste uur na Arnhem toch nog zo'n 23 km gereden. Dat is inderdaad wel drastisch minder dan heen, maar toch nog redelijk. Daarna heb ik niet meer zo op de snelheid gelet. Meer op de gereden kilometers. Ik ging ook wel eens wat voelen van al die kilometers. En 1,25 liter water meenemen bleek ook wat aan de spaarzame kant voor een dergelijke toertocht. Het dubbele was niet overdreven geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn, om precies te zijn, hier genomen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 25 mei 2010 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mei 2010 16:07

Wel opvallend, hoe weinig vermoeidheid deze fiets mij bezorgt.
Normaal hoor ik na zo'n fietstocht flink wat vermoeidheid te voelen. Zo, dat ik het de volgende dag nadrukkelijk voel. Zo ging dat met mijn racefiets ook altijd. Dat is echter niet het geval. Ik voel mij heel normaal.
Alleen gisteren op de fiets voelde ik vermoeidheidseffecten. Maar dan ben ik thuis, en ga ik onder de douche, en lijkt veel van die vermoeidheid met het douchen wel weg te spoelen.

Ik denk dat de Rohloff Speedhub-naaf hier veranwoordelijk voor is. Ik las eerder op internet al eens over heel gelijkmatige overgangen van versnelling tot versnelling, in de juiste mate, en daardoor weinig melkzuurvorming in de benen. Je kunt voor iedere situatie de ideale versnelling vinden.

Desondanks heb ik vandaag toch even een dagje rust genomen van het fietsen. Want al voel ik in rust dan nauwelijks vermoeidheid, met fietsen kan het kort na een grote inspanning wel voelbaar worden, in de vorm van minder vermogen/lust om snelheid te maken.

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 mei 2010 16:47

Onderhoud
Mijn fietsenzaak geeft een nieuwe fiets de eerste onderhoudsbeurt (klein beurtje, even alles weer goed afstellen) gratis, als je die binnen 3 maanden laat geven.
Ingebruikneming van iets nieuws (fiets, auto of iets anders) kan gepaard gaan met optredende spelingen,
na verloop van tijd. Ik stel me zo voor dat af fabriek moeren, bouten, schroefjes ed. met een bepaald koppel worden vastgezet.
Maar de samenstelling van het materiaal, en de grootte, is nooit 100% gelijk. Daarom zal bij de ene fiets na 500 km er iets meer
speling kunnen zijn dan de andere.

Ook bij mijn Koga Miyata wordt één gratis servicebeurt gegeven.

Vermoeidheid
De Rohloff 500/14 heeft een constante verhouding tussen alle 14 versnellingen.
Iedere versnelling zorgt telkens voor 13,6% meer snelheid.
Uitgaande van 90 trapasomw. / min., is de snelheid, in versn. 1 - 14, 7,5- 39 km/h.
Uitgebreide brochure (PDF).

Trucs en tips, voor gevorderden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2010 16:50

Klinkt goed Boekenlezer. En als je die 47 km per uur wil overtreffen kan je het beste de volgende keer doorfietsen naar de Posbank :D

Mooie Rijnfoto's, wij hebben met onze bruiloft aan de overkant een deel van onze fotoshoot gedaan :) In Arnhem zelf nog wat leuks gedaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 mei 2010 17:35

Boekenlezer schreef:Vandaag ben ik nog in Arnhem geweest. Ik heb totaal 127 km afgelegd.

Bekende plek, 2 km. van het hoofdkwartier van Refoweb af! :mrgreen:
127 kilometer op een stadfiets is bovendien respectabel!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 25 mei 2010 17:44

De fiets van Boekenlezer is nou niet echt een stadsfiets... Maar wel mooi aantal kilometers hoor!! En fijn om te horen dat de fiets zo bevalt!

Was dit de eerste keer dat je er een dergelijke afstand mee hebt gefietst?
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 mei 2010 19:33

op vakantie 60 km gefietst met een (gehuurde gazelle) bakfiets en 2 kinderen... nooit meer :mrgreen:

alhoewel, we hebben behoorlijk wat lol gehad, vooral achteraf, maar geef mij mn eigen fiets maar, al is dat met 2 meiden ook behoorlijk zwaar :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mei 2010 19:44

Marnix schreef:Klinkt goed Boekenlezer. En als je die 47 km per uur wil overtreffen kan je het beste de volgende keer doorfietsen naar de Posbank :D

Mooie Rijnfoto's, wij hebben met onze bruiloft aan de overkant een deel van onze fotoshoot gedaan :) In Arnhem zelf nog wat leuks gedaan?

Dank je. Ik wist nog niet eens, dat je al getrouwd was. Gefeliciteerd. 8>)
Wel dat je een vriendin had, al een hele tijd.

Die dalende weg naar het station in Arnhem heeft overigens wel zijn risico's, heb ik gemerkt. Zo bonkte ik door een gat in het fietspad, dat ik niet kon ontwijken vanwege twee wandelaars. En niet ver van het station kan je héél hard, 50 km/u naar beneden, maar dan heb je weer die automobilisten die niet op je rekenen. Lekker link met een geparkeerde auto waarvan de achterkant wat uitsteekt, en waar een automobilist dan dicht langs gaat. En dan ineens dat roze fietspad, waar je na dat bushokje over blijkt te moeten steken, via een verkeerslicht...

In Arnhem heb ik weinig gedaan. Op die plek heb ik alleen even vastgelegd, dat ik er geweest ben, en ik heb er een boterham gegeten. O ja, en mijn fles water bijna leeggedronken.
Af en toe maak ik even een kleine stop met zo'n lange toertocht. Dat moet wel eens. Even iets drinken of eten, of even zonnebrandolie insmeren. (Je bent wat uurtjes in de zon met zo'n lange tocht!) Maar die laat ik nooit erg lang duren. Het ongeduld om lang te stoppen weerhoudt mij daarvan. Ik voel met zo'n tocht sterk de drang om door te gaan, om kilometers te maken.

In Rhenen heb ik ook even gestopt bij die graven op de Grebbeberg. Dat was net nadat ik die steile helling (7%) opgereden was. Ik heb niet die hele begraafplaats doorgewandeld, maar wel even de essentie fotografisch vastgelegd. Tsjonge, dat zal daar een drama geweest zijn in 1940! Daar is wel wat gebeurd!
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 25 mei 2010 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mei 2010 19:47

henkie schreef:
Boekenlezer schreef:Vandaag ben ik nog in Arnhem geweest. Ik heb totaal 127 km afgelegd.

Bekende plek, 2 km. van het hoofdkwartier van Refoweb af! :mrgreen:
127 kilometer op een stadfiets is bovendien respectabel!

Het_Bureau schreef:De fiets van Boekenlezer is nou niet echt een stadsfiets... Maar wel mooi aantal kilometers hoor!! En fijn om te horen dat de fiets zo bevalt!

Was dit de eerste keer dat je er een dergelijke afstand mee hebt gefietst?

Mijn fiets is inderdaad wat anders dan een stadsfiets.
Ziehier een internetpagina met stadsfietsen. Lijkt inderdaad niet echt op mijn fiets.
De allroundfietsen van Batavus zijn voor mij een beetje berucht om hun gewicht (20 kg. en meer). Bovendien hebben ze het verkeerde karakter voor een fietser als ik. Ik weet niet hoe dat met deze stadsfietsen is. Vergelijkbaar met de allrounders?

Mijn fiets is heel licht. En sportief. Het is een trekkingfiets. Wat dat is, heb ik eens uitgelegd. In ieder geval heel wat anders dan een stadsfiets.

Deze lange afstand was inderdaad de eerste keer met deze fiets.
Met de racefiets heb ik dergelijke lange tochten ook wel eens gemaakt. Ik weet nog van een tocht van 144 km. Ik heb tijdens die tocht 16 sneeën brood verbruikt. Tijdens deze tocht heb ik er echter slechts twee gegeten! Wel had ik er al acht op, voordat ik aan deze tocht begon. Ik heb die dag dus niet meer gegeten, dan op een gewone werkdag. Opmerkelijk. Is dit het verschil tussen een racefiets en een trekkingfiets? Net alsof op een trekkingfiets grote afstanden ineens betrekkelijk normaal worden.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 25 mei 2010 20:25

Zelf heb ik zowel op een Gazelle Trackingfiets als op een racefiets (dezelfde) tocht van 125 km gemaakt. Ik had juist het idee dat het op de racefiets veel makkelijker ging! Met de racefiets rij je met dezelfde krachtsinspanning veel sneller.

Is jouw ervaring daar dan anders mee? Misschien wordt het tijd de Gazelle in te ruilen :o
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2010 20:32

Ik denk dat je op een racefiets doorgaans ook wel sneller vol gas gaat, tegen de verzuring aan... waar je op zo'n fiets relaxter zit en dus allicht ook wat relaxter fietst, ook al ga je nog redelijk hard. En dat snelheidsrecord kan je beter buiten Arnhem halen inderdaad :)

(p.s. we zijn ruim een maand geleden getrouwd en verhuisd naar Hilversum. Ook een mooi fietsgebied trouwens ;))

En ja Henkie, toch jammer dat hij de heuvel waar jou residentie staat, niet even heeft meegepakt in de tocht. Das toch wel buitencategorie :D

Het_Bureau schreef:Zelf heb ik zowel op een Gazelle Trackingfiets als op een racefiets (dezelfde) tocht van 125 km gemaakt. Ik had juist het idee dat het op de racefiets veel makkelijker ging! Met de racefiets rij je met dezelfde krachtsinspanning veel sneller.

Is jouw ervaring daar dan anders mee? Misschien wordt het tijd de Gazelle in te ruilen :o

Op een racefiets kan je harder... en dat gaat veel makkelijker. Maar alles is wel zo op snelheid gebouwd dat het minder comfortabel is, en dat ga je op een gegeven moment wel merken. Niet voor niets moet je op een racefiets wel een flinke zeem in je broek hebben.... en dan nog voelt het (tenzij je heel getraind bent) op een gegeven moment echt niet fijn meer aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 26 mei 2010 12:30

Vrijdag krijg ik mn racefiets :yahoooo: Hij is dan wel heel erg 2e hands.. Maar ik kan iig lekker gaan fietsen :D
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mei 2010 16:58

Het_Bureau schreef:Zelf heb ik zowel op een Gazelle Trackingfiets als op een racefiets (dezelfde) tocht van 125 km gemaakt. Ik had juist het idee dat het op de racefiets veel makkelijker ging! Met de racefiets rij je met dezelfde krachtsinspanning veel sneller.

Qua snelheid is een racefiets ongetwijfeld superieur. Toen ik lang geleden met een fietscomputertje op mijn racefiets reed, was 35 km/u onder goede omstandigheden goed te doen, zo herinner ik mij.
Het verschil waarover ik het heb, zit vooral in hoe het voelt, nadat de tocht verleden tijd is. In april, kort voordat ik mijn nieuwe fiets had, ging ik 's avonds uit fietsen met mijn racefiets (Batavus Criterium uit 1993). (Wie wil er immers de hele dag gevangen zitten in een muf gebouw, en het vervoer ook nog eens met de auto doen?) Dan kreeg ik de volgende dag wel eens een behoorlijke dip in mijn energie van de fietstocht.
Die dip heb ik tot nu nog nooit gehad met mijn trekkingfiets, hoe gek ik ook deed.

Wat verder wel prettig is, is dat mijn trekkingfiets na een lange rit véél comfortabeler is dan mijn racefiets.

Hoe die verschillen precies tot stand komen, vind ik moeilijk te bepalen.
Zo heeft mijn trekkingfiets de Rohloff Speedhub-naaf, die ook wel een bepaalde rol in het verhaal zal spelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 10:34

Zal ook wel te maken hebben met het zadel en je zit-houding neem ik aan... meer rechtop op trekkingfiets... en liggend op een racefiets.... wat voor de snelheid goed is maar voor het gevoel na afloop wat minder :)

Terug naar “Archief”