Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Inentingen bij baby's

Berichtdoor Loucom » 19 mei 2010 16:20

J.A. schreef:
Loucom schreef:
J.A. schreef:
@ Loucom: ik lees ALTIJD eerst de bijsluiter! en als er iets inzit wat ik niet vertrouw, zoek ik een alternatief!
mijn kinderen zijn allergisch en dan wil je wel opletten!

Okay als je allergisch bent vind ik het wel logisch als je het nakijkt, maar dan weet je ook waar je naar moet kijken.

En als je kindje 2 maanden is en allergisch is, maar doordat het alleen maar melk gekregen heeft, en je dit nog niet weet, en je laat je kindje toch inenten met die prik waar pinda en kippen-ei inzit?
en het kindje overlijd eraan?
of je geeft die druppeltjes omdat baby's dit altijd moeten krijgen in de 1ste week van hun leventje!! maar ze krijgen een allergische reactie met alle risico's vandien?

ze kunnen beter die allergenen eruit halen!

Ja maar zo is het met veel dingen. Mijn moeder is allergisch voor een stofje dat in bijna alle shampoo's en zepen zit. Dit wist ze niet tot ze ineens zo gigantisch ziek werd dat ze direct in ziekenhuis werd opgenomen. Blijkbaar had ze ineens teveel van de stof in haar lichaam gekregen en was opgestapeld. Dat ze pas na 35jaar een allergische reactie kreeg.

Ik zeg nu niet dat je ongelijk ofzo hebt, dat als veel dingen waar mensen allergisch voor zijn het niet nodig is dat het er nog in zit als het ook zonder kan. Maar je kunt het ook niet altijd weten.
Leef je droom.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 mei 2010 20:19

J.A. hoe kom je erbij dat kinderen pas van af 9 mnd tomaat mogen? Ik krijg altijd de kriebels van verhalen als... van af zoveel maanden dit of dat. :oops: Groente en fruit zijn gewoon normale voedingsstoffen en dat mag een kind gewoon krijgen als het vaste voeding gaat eten. Vaste voeding van af 4 maanden is sowiezo niet echt goed... beter om zo lang mogelijk uit te stellen, rond 6 mnd is het advies.
Rauwe melk en vlees en honing en zout vind ik wat anders. Maar bijvoorbeeld dat een kind moet beginnen met dat 'tarvo' (o.i.d.)brood, iig zo lichtbruin mogelijk.... echt onzin.

Toppie: balneum olie en pindaallergie??? Bepanten is wel bekent met pindaallergie.... misschien bedoelde je dat?

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 19 mei 2010 21:45

Schipje schreef:J.A. hoe kom je erbij dat kinderen pas van af 9 mnd tomaat mogen? Ik krijg altijd de kriebels van verhalen als... van af zoveel maanden dit of dat. :oops: Groente en fruit zijn gewoon normale voedingsstoffen en dat mag een kind gewoon krijgen als het vaste voeding gaat eten. Vaste voeding van af 4 maanden is sowiezo niet echt goed... beter om zo lang mogelijk uit te stellen, rond 6 mnd is het advies.
Rauwe melk en vlees en honing en zout vind ik wat anders. Maar bijvoorbeeld dat een kind moet beginnen met dat 'tarvo' (o.i.d.)brood, iig zo lichtbruin mogelijk.... echt onzin.

Toppie: balneum olie en pindaallergie??? Bepanten is wel bekent met pindaallergie.... misschien bedoelde je dat?

Dat is mij verteld door de dietist, en wel 3 verschillende :)
Het is een allergeen, vandaar dat het afgeraden wordt,
de beginpotjes zijn niet voor niets niet van tomaat gemaakt maar van worteltjes!

een baby verdraagd toch ook in het begin geen koolsoorten, of is dat ook onzin :?

En dat groente en fruit normale voedingsstoffen zijn...niet voor ieder kind/mens :-&
ben je bekend met eczeem? moet je mijn dochter eens komen bekijken als ze een pannenkoek opheeft,
en dan liefst 3 dagen erna! nou, daar wordt jij niet vrolijk van, maar mijn dochter ook niet!
sommige etenswaren zijn voor haar vergif :(

Als ik een appel schil, dan krijg ik een heftige reactie op mijn ogen, neus en keel, en als ik een stukje zou eten, dan zwelt mijn keel helemaal op, en krijg ik problemen met ademhalen, hoezo normale voedingsstof?
nogmaals: niet als je allergisch bent!

en die balneum dat klopt! pinda-olie kan als je allergisch bent voor pinda klachten veroorzaken!

een kennis van me kan geen pindasaus of pindakaas ruiken want dan krijgt hij een aanval...

herinner je je nog dat een poos terug in de krant stond dat een meisje aan een zoen overleden was?
die knul had pinda's op...en het meisje kreeg een aanval, en stierf!
zo heftig kan dat dus zijn :?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2010 22:27

Ik ben nimmer ingeent, pas de laatste jaren tegen griep, omdat ik op latere leeftijd allergisch astma heb gekregen. Ik word voor steeds meer dingen allergisch. Of gek genoeg, tijdelijk overgevoelig. Ik kon jaren geen aardbeien eten, kwam onder de netelroos, nam voorzichtig een schepje aardbeienjam, gebeurde niks, toen een hapje aardbei, ook niks, nu eet ik weer een bammetje met aardbeitjes mmm. Momenteel kan ik geen pinda's en pindakaas meer eten, noten zijn al jaren taboe. Vissoorten beperk ik tot zalm en kabeljauw. Altijd lees ik etiketten, in de gekste dingen zit iets. Ik lunchte bij iemand, kreeg ham. Vroeg naar de oorsprong. Uh Bas v.d.H, hoezo ? Mag ik even het zakje. Ja, notenolie !!! In ham. Zalmsalade van AH, wat zit er in ? Schelpdieren. Veel bakkers plakken van die amandelen aan de zijkant van taart, waarom ?
Maar bij mij komt het dus niet van inenten. Het gezin waar ik uitkom, is beperkt allergisch, mijn vader en broer hadden een lichte allergie voor reukstoffen, en huisstofmijt, dat uitte zich in loopneuzen en niezen. De rest heeft niets van dat alles. Dus het erfelijk component zie ik ook niet.
Maar in principe kun je voor ALLES allergisch zijn/worden. Ook de mate verschilt enorm.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 19 mei 2010 22:57

Schelpje3: jam wordt verhit, vandaar dat dat wel goed ging!
dan is de allergeen stof eruit/kapot gekookt,
zo is dat ook bij appelmoes, dat kan je dan wel eten omdat het verhit is!

succes en sterkte, het moet erg lastig zijn dat de allergenen zo wisselen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2010 14:19

Ja ik weet het. Dat je met verhitten bep allergenen doodt. Maar ik heb blijkbaar ook overgevoeligheid. En die is meestal tijdelijk. Maar ik durfde geen fruittella snoepje meer te nemen. Misschien dat het ook met stress te maken heeft, of bepaalde medicijnen. Ik slik nogal eens wisselende medicijnen ivm hoge bloeddruk.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 mei 2010 20:16

J.A. schreef:Dat is mij verteld door de dietist, en wel 3 verschillende :)
Het is een allergeen, vandaar dat het afgeraden wordt,
de beginpotjes zijn niet voor niets niet van tomaat gemaakt maar van worteltjes!

een baby verdraagd toch ook in het begin geen koolsoorten, of is dat ook onzin :?

En dat groente en fruit normale voedingsstoffen zijn...niet voor ieder kind/mens :-&

Ja, je moet van je allergieen geen norm maken natuurlijk. 'Gewone' baby's (lees: allergieloos :wink: ) kunnen gewoon een normale hoeveelheid tomaat en koolsoorten eten! Al dat: van af maand 4 mag je dit, van af maand 6 mag je dat, van af maand 9 mag je zus of zo......alsof er een chip in't lijfje van een baby zit dat het lichaam plots van af 4 maanden zo veranderd dat het iets opeens wel kan verdragen. Ik hou er meer van om naar mijn KIND te kijken i.p.v. naar een schema o.i.d.

ben je bekend met eczeem? moet je mijn dochter eens komen bekijken als ze een pannenkoek opheeft,
en dan liefst 3 dagen erna! nou, daar wordt jij niet vrolijk van, maar mijn dochter ook niet!
sommige etenswaren zijn voor haar vergif :(

Ik wil dan ook een pannenkoek niet vergelijken met wat groente of fruit daar zitten heel andere dingen in.

Als ik een appel schil, dan krijg ik een heftige reactie op mijn ogen, neus en keel, en als ik een stukje zou eten, dan zwelt mijn keel helemaal op, en krijg ik problemen met ademhalen, hoezo normale voedingsstof?
nogmaals: niet als je allergisch bent!

En dus is het een normale voedingsstof, alleen JIJ kan er niet tegen. ik denk dat je er gewoon vanuit mag gaan dat een appel over het algemeen een gezond product is.

en die balneum dat klopt! pinda-olie kan als je allergisch bent voor pinda klachten veroorzaken!

Weer wat geleerd... 8)

Natuurlijk, voor elke voedingsstof is wel iemand allergisch maar daarom zijn het nog geen abnormale voedingsstoffen.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 20 mei 2010 20:28

@ Schipje, volgens mij heb ik ergens gelezen dat je dochtertje geen koemelk kan verdragen?
dan zou je iets minder fel je uitspraken kunnen geven, misschien?
Wij hebben namelijk ruim 6 jaar vechten achter de rug om erkend te krijgen dat er allergieën spelen,
en kregen (krijgen, het is nog!) genoeg reactie's dat het normaal eten was, en dat reactie op eten onzin was...

Waarom krijgt een kindje eerst melk en daarna langzamerhand 'vast' eten?
omdat de darmpjes nog niet volgroeid zijn.
Geef je rond de 4 maanden groente-fruit hap dan heb je kans dat er allergieën ontstaan, dus zo vreemd is mijn reactie niet, dit teld voor veel kindjes/mensen.
Daarom begin je met 6 maanden met bijvoeden en probeer je eerst de groente en fruitsoorten uit die de minste klachten zullen geven, het is al een hele toer voor de darmpjes om om te schakelen naar vast eten.
Tomaat en bv sinaasappel zijn best agressief, net als koolsoorten, en daar kan je dus beter mee wachten tot je kindje wat ouder is, want dan zijn de darmpjes al aan vast eten gewend.
Evenzo met brood, dat wordt ook geadviseerd na de 7 maanden!

Het ging in mijn voorbeeld van de pannenkoek over het ei, wat daarin zit, en dat krijgt een baby toch ook rond de 9 a 12 maanden.

Maar doe jij het zoals jij denkt dat het is, en gelukkig dat jou kindje geen chip heeft, en alles wat je haar geeft goed gaat, ik hoop het van harte!

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 20 mei 2010 20:50

J.A. schreef:@ Schipje, volgens mij heb ik ergens gelezen dat je dochtertje geen koemelk kan verdragen?
Wij hebben namelijk ruim 6 jaar vechten achter de rug om erkend te krijgen dat er allergieën spelen,
en kregen (krijgen, het is nog!) genoeg reactie's dat het normaal eten was, en dat reactie op eten onzin was...

Geef je rond de 4 maanden groente-fruit hap dan heb je kans dat er allergieën ontstaan, dus zo vreemd is mijn reactie niet, dit teld voor veel kindjes/mensen.
Daarom begin je met 6 maanden met bijvoeden en probeer je eerst de groente en fruitsoorten uit die de minste klachten zullen geven, het is al een hele toer voor de darmpjes om om te schakelen naar vast eten.
Tomaat en bv sinaasappel zijn best agressief, net als koolsoorten, en daar kan je dus beter mee wachten tot je kindje wat ouder is, want dan zijn de darmpjes al aan vast eten gewend.

Het ging in mijn voorbeeld van de pannenkoek over het ei, wat daarin zit, en dat krijgt een baby toch ook rond de 9 a 12 maanden.

Maar doe jij het zoals jij denkt dat het is, en gelukkig dat jou kindje geen chip heeft, en alles wat je haar geeft goed gaat, ik hoop het van harte!

Zo fel komt het niet op mij over.

Ze zegt toch ook dat ze wacht, tot ze merkt dat haar kindje eraan toe is. En je kunt wel mooi zeggen na zoveel maanden is het beter. Maar als je kindje te vroeg geboren is kun je niet zo makkelijk zeggen, 4 maanden, want bij die kindertjes moeten vaak de organen nog net iets verder ontwikkelen dan bij kinderen die te laat zijn geboren.
En je kindje krijgt tijdens de zwangerschap ook al stoffen binnen door het eten dat de moeder krijgt. En als er later borstvoeding wordt gegeven is dat ook zo. Wordt wel altijd gezegd dat men niet te pittig moet eten, maar dan eet je toch ook wel tomaten.

Het is goed als je je kind wilt beschermen tegen allergiën, maar je weet niet zomaar dat ze het hebben. Zo kan je er ook op je 2e achterkomen dat ze bijv niet tegen pinda's kan, na een broodje pindakaas ofzoiets. Maar men kan ook over allergiën heengroeien.
Leef je droom.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 mei 2010 21:03

J.A. schreef:@ Schipje, volgens mij heb ik ergens gelezen dat je dochtertje geen koemelk kan verdragen?

Sorry als ik te fel overkom, is niet mijn bedoeling.
Mijn dochter heeft idd koemelkallergie, ik zou dus de laatste zijn die ontkent dat allergieen bestaan! Ik krijg ook nog zat reactie's dat het onmogelijk is dat zo'n jonge baby al een allergie kan hebben (ze was een week oud toen we het ondekten, eigenlijk merkte ik het de 2e dag al dat er iets was want toen ging ze al raar drinken) Het is ook nooit officieel vastgesteld, daar moet ze namelijk een maand voor aan de koemelkproducten, ik zou toch gek zijn als ik dat haar aan zou doen! :-k dan maar niet officieel.

Dat van na 6 mnd pas vast voedsel ben ik het met je eens. Ik vind dat je verder ook wel gelijk hebt hoor maar ik vind dat mensen wat meer naar hun eigen kinderen moeten kijken. Dat tomaat, sinaasappel en koolsoorten agressief KUNNEN zijn (wie zegt dat trouwens? dietisten hebben niet altijd gelijk) wil nog niet zeggen dat dat voor ieder kind zo is en van af dezelfde maand. Ook zei ik niet dat kinderen maar gelijk brood moeten eten, ik zei dat ik het onzin vind als kinderen speciaal kinderbrood krijgen omdat dat lichterverteerbaar zou zijn. Dat noem ik gewoon 'geldklopperij' en veel bleuband en nestle en bambix en nutricia (of is het allemaal hetzelfde?) vullen lekker hun zakken met hun praatjes over dit is zoooo goed voor de darmen/botten/verteringsstelstel!

Ik bedoel gewoon te zeggen dat een moeder en vader beetje nuchter moet zijn en nadenkt over wat je je kind geeft en als je kind graag tomaat lust met 8 maanden, waarom zou je er een maand mee wachten? Mijn dochter reageert ook wel op bepaalde dingen maar kiwi en aarbei eet ze weer wel zonder problemen, terwijl dat ook redelijk allergeen is.

Sterkte met alle allergieen, het lijkt me erg vermoeiend, ik hoop dat het hier bij een koemelk blijft!

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 20 mei 2010 21:05

Ik vond de reactie van Schipje helemaal niet zo fel. Ik ben het er ook mee eens dat je niet van de uitzondering de norm kunt maken - je weet nooit waar je kinderen allergisch voor zijn totdat ze ergens niet goed op reageren, en de meeste kinderen kunnen de meeste voedingstoffen goed verdragen. Ik begrijp dat het voor jouw gezin anders is! maar niet voor de meeste mensen.

Om maar weer terug on topic te gaan: als het risico op een allergische reactie zo groot was bij het merendeel van de bevolking zouden vaccinaties niet op zo'n grote schaal plaatsvinden.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 mei 2010 21:06

Loucom schreef:Zo fel komt het niet op mij over.

Ze zegt toch ook dat ze wacht, tot ze merkt dat haar kindje eraan toe is. En je kunt wel mooi zeggen na zoveel maanden is het beter. Maar als je kindje te vroeg geboren is kun je niet zo makkelijk zeggen, 4 maanden, want bij die kindertjes moeten vaak de organen nog net iets verder ontwikkelen dan bij kinderen die te laat zijn geboren.

Dat bedoel ik, dan kan je zeker niet zomaar afgaan op schemaatjes...

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 20 mei 2010 21:25

@ Schipje, bedankt voor je reactie, het kwam voor mij dan verkeerd over!

@ Nina: dus die paar mensen die ingeent worden en klachten kunnen krijgen, hebben pech?
waarom niet gewoon dat allergeen eruit, en het wordt voor die paar mensen veiliger?
wat doen die allergenen in die inenting? niemand die het kan verklaren!!

Stel: van de 100 baby's, die de inenting gegeven wordt, zijn er 10 die heftig eczeem krijgen...eer dat eczeem weg is, zijn er een aantal weken van ontzettende jeuk, infecties, slecht en weinig slapen voorbij. Is het dan niet raadzaam om voor die 10 baby's te zeggen: we gooien dat allergenen eruit, want het zit er voor niets in?!

voordat ik bekend werd met de klachten van allergie, wist ik er vrijwel niets van, tja, het is erg lastig als je het hebt, maar oke, als het niet erger is! zo denken veel mensen en ik heb het ook gedaan!! maar als je ermee te maken krijgt, dan ga je toch anders denken.

Zo is het denk ik ook met de inentingen: gebeurd er niets bij je baby, oke, heel fijn en gelukkig! maar wat als je een paar uur later bij het bedje in het ziekenhuis staat met een doodziek kindje erin?
of bij het kistje van het kindje wat plotseling aan 'wiegendood' is overleden?
dan ben je 1 van de zoveel honderd of duizend gevallen, maar wat een verdriet!

moet het dan ten koste gaan van die 'paar' kindjes?
of pas je het vaccin aan?

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 20 mei 2010 21:51

J.A. schreef: Moet het dan ten koste gaan van die 'paar' kindjes?

Nee het zou eigenlijk niet ten koste moeten gaan van kinderen.
En denk dat ze eigenlijk altijd wel bezig zijn met hoe ze het kunnen verbeteren. Maar goed voor dat een keer rond is.
Leef je droom.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 20 mei 2010 21:59

Loucom schreef:
J.A. schreef: Moet het dan ten koste gaan van die 'paar' kindjes?

Nee het zou eigenlijk niet ten koste moeten gaan van kinderen.
En denk dat ze eigenlijk altijd wel bezig zijn met hoe ze het kunnen verbeteren. Maar goed voor dat een keer rond is.

Ik zeg ook niet dat de fabrikanten dat risico maar voor lief nemen, maak ik denk ook dat er zeker gevallen zijn waar er geen alternatief beschikbaar is. En zoals al eerder is gezegd in deze discussie, vaak weet je ook niet dat je kind ergens allergisch is voordat er je ermee te maken krijgt. Ook ontwikkelen mensen steeds allergieen tegen nieuwe stoffen, en als fabrikant kun je dat niet altijd anticiperen. Dat weegt mijns inziens niet op tegen de winst die je boekt met de hele bevolking te behoeden tegen bepaalde ziektes.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Terug naar “Archief”