nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2010 18:54

Rolf schreef:Weet je nog hoe dat Duitse merk, met vering en Rohloff naaf, heette?

Nee, helaas. Dat ben ik echt helemaal vergeten, als ik er al ooit iets van onthouden heb.

jeepeecee schreef:gisteren mijn fiets opgehaald van de fietsenmaker, en hij fietst weer als een zonnetje. ik ben er vandaag mee naar mijn werk gegaan, en dat ging heerlijk ( op wat zadelpijn na ) maar dat mag ook wel na bijna niets fietsen, naar vandaag 50 km te hebben gefietst!

Zo, dat lijkt me flink wat met jouw fiets! Want het was dacht ik niet zozeer een licht gebouwde fiets.
Met mijn vorige fiets deed ik dat ook wel, maar ik had wel met enige regelmaat het gevoel dat die dan van lood was gebouwd!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2010 19:00

Even terug - vorige pagina al weer - schreef ik:
"Ik was een ronde van ongeveer 25 km van plan, maar het werd 40,8 km. Dat kwam doordat ik, na ruim 10 km afgelegd te hebben, niet de afslag naar rechts ging nemen die ik van plan was, maar ik besloot er nog flink wat aan toe te voegen. Dus niet bij Bunschoten in de richting van Amersfoort, maar ik zette koers naar Nijkerk, om dan vanaf daar pas in de richting van Amersfoort te gaan. Daar nodigde de fiets immers toe uit. Ik had heel nadrukkelijk het gevoel: er kan nog flink wat bij."

Toen ik vandaag thuis kwam, had ik ook dat gevoel van: er kan nog meer bij. En ik begrijp inmiddels wel waarom.
Mijn fiets behoort tot de zg. 'Trekkingline' van Gudereit. Die aanduiding staat ook op mijn fiets aangegeven, zie de vierde foto van mijn eerdere bericht.
Nou geeft het Prismawoordenboek (Engels-Nederlands) als vertaling voor trek: 1. uittocht; 2. lange tocht.
Dus een serie fietsen om lange tochten te kunnen maken.
Geen wonder dus, dat mijn fiets uitnodigt tot lange afstanden afleggen!

Ik kan echt merken dat de fiets eigenlijk pas ècht tot zijn recht komt, als je meerdere tientallen kilometers gaat fietsen. Als je dat gaat doen, dan voelt het echt als de ideale fiets. Je zit dan als gegoten. De lengte van de fietstocht wordt slechts beperkt door je eigen conditie. Maar de fiets heeft er altijd zin in.
Het hoeft ook niet altijd persé heel hard te gaan. Maar je kan wel goed doorrijden.

Een sportieve fiets dus, maar een andere benadering dan de racefiets. Bij de racefiets gaat het om winnen, wedstrijden, zo hoog mogelijke snelheden. Bij mijn fiets gaat het meer om grote toertochten, waarbij je ongetwijfeld ook vaak stevig door wilt rijden. En nèt wat andere benadering van sportiviteit. Ongeveer net zo'n verschil, als tussen een echte sportwagen, en een GranTurismo (GT), zoals ik dat laatst in een plaatje zag uitgebeeld (zie hieronder).
Het is een concept wat mij erg aanspreekt, als het om fietsen gaat, moet ik zeggen! (Over de ideale auto heb ik weer heel andere opvattingen.)

Afbeelding
(Afbeelding: Autoweek)

De ODO-meter (kilometerteller) van mijn fiets staat inmiddels op 244 km.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 apr 2010 10:16

@Napoleon, remmen
Bij auto's:
- trommelremmen (alleen achter, bij de kleinere en goedkopere modellen)
- schijfremmen (soms dubbel, geperforeerd, of geventileerd)
Bij fietsen:
- terugtraprem (oudere fietsen, een soort messing bus die in de naaf gaat klemmen)
- trommelremmen (met remschoenen)
- roller brakes
- velgremmen
- v-brakes (al of niet hydraulisch)
- schijfremmen
Ik weet eerlijk gezegd niet van alle soorten remmen precies hoe het is opgebouwd.
Het grote voordeel van v-brakes is, voor zover ik weet, dat dat door de V-constructie er
veel meer remkracht is. Bovendien wordt de 'tegenwerkende kracht' uitgevoerd op de velg,
dus op grote afstand van de as. Moment = kracht × arm. Hoe groter a, hoe meer kracht.
Een schijfrem zal daarentegen wel iets beter te doseren zijn, omdat er kracht van twee kanten
wordt uitgeoefend, om een speciaal daarvoor geplaatste remschijf. Die kracht moet dan echter ook
minimaal 3 á 4 zo groot zijn.

@JeePeeCee, crank
Afbeelding

Misschien dat het niet goed vastzat, of er sprake was van een materiaalfout.
Ik weet niet wat voor uitvoering er op de Motego Liberty gemonteerd is.
20 jaar geleden was de crank vaak d.m.v. een spie op de trapas bevestigd.
Nu worden ook veel andere systemen, met nokken, of een vierkant gat, toegepast.

@Boekenlezer
"Nee, helaas. Dat ben ik echt helemaal vergeten, als ik er al ooit iets van onthouden heb."
Ik kijk zo af en toe eens uit naar een andere fiets, maar zonder haast.
De fiets gebruik ik heel weinig. Ik wandel graag (in bossen, of langs rivieren, met natuurlijk
de Nikon erbij).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 apr 2010 11:14

Aantal kilometers die ik gereden heb gedurende de eerste week dat ik mijn fiets heb: 262,2 km.
Inmiddels is dat alweer ietsje meer, maar wat ik vandaag gereden heb, hoort bij de tweede week van gebruik. Want die is vandaag ingegaan.

Mijn fiets in combinatie met het huidige weer (zonnig, en 15,4 graden volgens de temperatuurwebsite) is een verslavende combinatie!
Ik ben even naar de winkels geweest, maar het was weer duidelijk auto's uitlachen als fietser. Ik snap echt niet wat mensen ertoe beweegt om met dit weer in de vierwielige broeikas te gaan zitten. Ik zou dat als een grote straf ervaren. Zouden al die mensen van ver komen? Het lijkt mij sterk. Ik denk dat er velen zijn die gewoon in deze plaats wonen. Dan dènk ik er niet eens aan om de auto te nemen, en nog veel minder met dit weer!
Voor boodschappen doen is de auto ook al niet verplicht. Ik doe het altijd lopend, bij de dichtsbijzijnde supermarkt (100 meter of zo). Maar met de fiets gaat het ook prima, als het iets verder weg is. Tenzij je natuurlijk echt voor een compleet weeshuis gaat inslaan, zoals je sommige mensen nog wel eens ziet doen.

Rolf schreef:Ik kijk zo af en toe eens uit naar een andere fiets, maar zonder haast.
De fiets gebruik ik heel weinig. Ik wandel graag (in bossen, of langs rivieren, met natuurlijk
de Nikon erbij).

Maar is een Rohloff-naaf dan wel de moeite waard?
Volgens mij voldoet een gewone 7- of 8-versnellingsnaaf dan ook prima. Of, als het licht moet zijn, een derailleur.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 26 apr 2010 12:34

Boekenlezer schreef:Zo, dat lijkt me flink wat met jouw fiets! Want het was dacht ik niet zozeer een licht gebouwde fiets.
Met mijn vorige fiets deed ik dat ook wel, maar ik had wel met enige regelmaat het gevoel dat die dan van lood was gebouwd!

in vergelijking met mijn vorige fiets loopt deze fiets zo onwijs licht! mijn vorige was een ranger van de blokker :mrgreen:
dan fietst dit wel een stuk beter.
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 apr 2010 16:20

Volgens mij voldoet een gewone 7- of 8-versnellingsnaaf dan ook prima. Of, als het licht moet zijn, een derailleur.
€800 (of meer) voor een Rohloff naaf, dat is een behoorlijk bedrag. Soms zijn er aanbiedingen
(zoals ook bij de Gutereit) waardoor er voor minder extra een fiets met Rohloff naaf te verkrijgen is.
Ik heb de indruk dat, vooral bij het uitoefenen van iets meer kracht (bij hellingen, of tegenwind) een
gewone versnellingsnaaf behoorlijk zwaarder trapt. Bij korte ritjes in de stad maakt het niet zoveel
verschil. Zoals in dit topic al eerder aangehaald, maakt het ook verschil welke versnelling is
ingeschakeld. Of er hierbij ook nog veel verschil zit tussen Sachs en Shimano (Nexus)?
Volgens meerdere topics is zowel wat sterkte als rendement betreft Sachs beter dan Shimano.
Zie o.a. dit topic. Alleen de 12v van Sachs lijkt niet effiecient. "Die slurpen trapenergie."
Zie ook deze advertentie.
Als ik een andere fiets koop, wil ik (na 15 jaar) ook iets goeds. En na zoeken op internet,
blijft een duidelijke indruk omtrent Rohloff achter: bijna geen verschil met derailleur systeem
wat rendement betreft. Met derailleur is veel goekoper. Maar na een rit over stoffige wegen
of paden moet er onderhoud gepleegd worden (ketting, tandwielen en derailleurs schoonmaken).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 apr 2010 20:05

Bij het kopen van de fiets is mij verteld, dat de fiets zich in het begin gaat zetten naar de nieuwe situatie (jij als berijder).
Nou lijkt dat niet alleen maar met de fiets te gebeuren, maar ook met mijzelf. Ik kan bij mijzelf inmiddels ook de nodige veranderingen opmerken met deze fiets. Zo merkte ik vorige week al, dat de spieren in mijn bovenbenen wel leken te groeien.
Zondag was een rustige dag, waarop ik niet veel kilometers heb gemaakt. Alleen de noodzakelijke afstandjes. En maandag ben ik met de auto naar het werk geweest, zodat die ook als een rustdag functioneerde.
Vanmorgen stapte ik weer op mijn fiets. Het viel me al gauw op, dat ik met dezelfde inspanning gewoon wat harder ging dan vorige week. Daar waar ik vorige week in het begin ongeveer 23 km/u reed, was het nu 26 km/u. (In het begin ben ik nog niet op mijn snelst. Dat loopt geleidelijk op, en na een half uur of zo zit de vaart er wel aardig in.)
De tijd die ik nodig had om naar mijn werk te komen was ook korter: slechts een uur. Dat betekent dat ik gemiddeld zo'n 25 km/u heb gereden. Hetzelfde ging op voor de terugweg. Toen heb ik eerder sneller dan langzamer gereden dan vanmorgen. Dat, terwijl ik vorige week toch wel 5 kwartier nodig had voor de terugtocht. (En heen: 1 uur en 5 minuten.)
Ik heb er een beetje op gelet om boven de 25 km/u te blijven, om dat als gemiddelde te halen. Maar dat bleek niet zo moeilijk.
Op de terugweg heb ik regelmatig op zo'n 30 km/u gezeten. En veel in de 12de versnelling. Vorige week reed ik bijna altijd in de 11de. Af en toe heb je van die (korte) stukken waar de omstandigheden even héél erg meezitten. Zo was er een stukje waar ik het tot 38,5 km/u schopte! Dan rijd je toch stevig door.

Gelukkig maar, want ik begon mij al af te vragen: waar zijn die tijden gebleven, toen het voor mij normaal was om 30 km/u te rijden als de omstandigheden mee zaten? (Eind jaren '80, begin jaren '90.) Dat herinner ik mij namelijk uit de tijd, dat ik een Batavus Topper had met 3 versnellingen. Die had ik van 1987 tot 1997. En ik had een snelheidsmeter, waarop ik kon zien hoe snel het ging.

Verder is mijn nieuwe fiets ook wel erg anders dan mijn vorige fiets. Dus dat dat aanpassingen vraagt in mijn lichaam, daar kan ik mij best wat bij voorstellen.

Rolf schreef:
€800 (of meer) voor een Rohloff naaf, dat is een behoorlijk bedrag. Soms zijn er aanbiedingen
(zoals ook bij de Gutereit) waardoor er voor minder extra een fiets met Rohloff naaf te verkrijgen is.
Ik heb de indruk dat, vooral bij het uitoefenen van iets meer kracht (bij hellingen, of tegenwind) een
gewone versnellingsnaaf behoorlijk zwaarder trapt. Bij korte ritjes in de stad maakt het niet zoveel
verschil. Zoals in dit topic al eerder aangehaald, maakt het ook verschil welke versnelling is
ingeschakeld. Of er hierbij ook nog veel verschil zit tussen Sachs en Shimano (Nexus)?
Volgens meerdere topics is zowel wat sterkte als rendement betreft Sachs beter dan Shimano.
Zie o.a. dit topic. Alleen de 12v van Sachs lijkt niet effiecient. "Die slurpen trapenergie."
Zie ook deze advertentie.
Als ik een andere fiets koop, wil ik (na 15 jaar) ook iets goeds. En na zoeken op internet,
blijft een duidelijke indruk omtrent Rohloff achter: bijna geen verschil met derailleur systeem
wat rendement betreft. Met derailleur is veel goekoper. Maar na een rit over stoffige wegen
of paden moet er onderhoud gepleegd worden (ketting, tandwielen en derailleurs schoonmaken).

Met een Rohloff Speedhub 500/14 zul je in ieder geval wel wat goeds hebben, dat is een ding wat zeker is!
En inderdaad ook geen duur of arbeidsintensief onderhoud.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 mei 2010 16:02

Nieuwe fiets

Overwegingen
* Een Rohloff naaf is te duur, het kost €800 - €1000 extra
* Een andere versnellingsnaaf, Shimano of Sachs, trappen zwaarder dan 'derailleur-fiets'.
* Een derailleur vergt iets meer onderhoud, maar bij weinig kilometers en gunstige omstandigheden is dat gering.
* Achtervering heeft als nadeel dat het extra energie vergt, en dat de bagage veel hardere stoten krijgt (i.g.v. fototas wel een nadeel)
Daarom op zoek naar een fiets met voorvering, en verende zadelpen, en derailleur.

15 jaar geleden kocht ik bij een iets grotere fietsenzaak de huidige Batavus Florence.
Internetwinkels zouden mogelijk €100 - €200 besparing op kunnen leveren,
maar dan geen inruil, geen servicebeurt, en geen service achteraf. Daarom weer terug naar die zaak.

Drie fietsen geprobeerd
Bij die fietsenmaker drie fietsen bekeken en geprobeerd. O.a. een Gazelle, zijn eigen fiets, en de Koga Miyata Distance.
De Gazelle (type weet ik niet, van €799) fietste goed, maar trapte iets zwaarder dan de Koga, de vering was iets minder,
en ook de bediening van de schakeling en de remmen was iets minder. Zijn eigen fiets (merk weet ik niet) fietste ook niet
zo fijn als de Koga. Een adviesprijs van €1349 is nogal wat voor een fiets. Nogmaals de Koga een stukje geprobeerd.
Fietste het lichtst van de drie, en was ook het minst zwaar (16,7 kg). Bij de Koga zijn een aantal onderdelen ook veel
verfijnder. Zo is de voorvork gelagerd met naaldlagers, i.p.v. kogellagers. Een Koga is gemaakt voor lange levensduur,
en fietst fijner dan andere goede merken.
Mijn oude fiets (hij zag in z'n systeem dat ik die op 15 mei 1995 bij hem -z'n vader- gekocht had, voor Fl1399,-) kon ik
ongezien nog een redelijke prijs voor krijgen. De Koga wordt geleverd met 2 gratis service beurten.
Na heel even denken heb ik in z'n voorstel toegestemd, mede omdat als zo'n bedrag over 15 jaar verdeeld wordt,
de afschrijving gering is.

Onderhoud
Wat eigenlijk wel iets tegenviel, de slijtage van tandwielen en ketting. Bij constant gebruik van éénzelfde achtertandwiel
moet niet uitgesloten worden dat die met 1000 km versleten is. Bij wisselende tandwielen 2000 - 4000 km. Dan moet er
een nieuwe cassette op (zoals de set van 9 achtertandwielen genoemd wordt) en ook een nieuwe ketting, omdat die inslijt
op de tandwielen. Daarvoor moet op €100 - €150 gerekend worden.
Maar ja, de ervaring heeft geleerd dat versnellingsnaven ook onderhoud vergen. Die moeten zo af en toe gesteld worden,
en het vet vernieuwd. Dat is bijna onmogelijk -ook met enige technische kennis- zelf te doen.

De fiets mag gewoon met water schoongemaakt worden, uit de kraan. Niet met een hogedrukspuit, dan kan nl. de smering verdwijnen.
De ketting kan zonodig met een doek schoongemaakt worden. Doek eromheen, en één keer de ketting rondtrappen.
Voor het schoonmaken van de tandwielen heb ik een driedelige borstelset van Cordo erbij gekocht. En Universele PTFE spray
voor het smeren van ketting (op advies van de verkoper).

Eerste rit
Vandaag de eerste rit gemaakt. Fiets voelt heel stevig aan (grotere stijfheid dan de Batavus, om het in fietstermen uit te drukken).
Vering kende ik nog niet. Rijdend over een hobbelige straat met klinkers voelt het iets comfortaber aan. De voorvork en het zadel
vangen een deel van de schokken op. Ik heb wel het idee dat deze Koga vrij strak is afgeveerd. Misschien dat na verloop van tijd
de vering nog iets soepeler wordt. Het gaat i.i.g. niet ten koste van de stijfheid.
Versnelling en remmen werken goed, en bedienen ook fijn. Alleen jammer dat het rechts (voor de 9 tandwielen achter) anders is dat links
(voor de drie bladen voor). Rechts is naar boven opschakelen. Beetje onlogisch vind ik, misschien kunnen de kabels verwisseld worden.
Links precies andersom.

Na even proberen gekozen voor het grootste blad voor, en een tandwiel achter, zodanig dat bij een snelheid van 20 km/h rustig getrapt wordt.
Bij een blik op de cassette achter zag ik dat dit bijna het grootste verzet was.

Afbeelding
Al met al voorlopig blij met deze fiets. Een Koga kost ietsje meer, maar het is ook echt een kwalitietsfiets.
Kleur is niet te kiezen, alleen zwart met grijs.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 07 mei 2010 16:34

Boekenlezer schreef:De tijd die ik nodig had om naar mijn werk te komen was ook korter: slechts een uur. Dat betekent dat ik gemiddeld zo'n 25 km/u heb gereden. Hetzelfde ging op voor de terugweg. Toen heb ik eerder sneller dan langzamer gereden dan vanmorgen. Dat, terwijl ik vorige week toch wel 5 kwartier nodig had voor de terugtocht. (En heen: 1 uur en 5 minuten.)
Ik heb er een beetje op gelet om boven de 25 km/u te blijven, om dat als gemiddelde te halen. Maar dat bleek niet zo moeilijk.
Op de terugweg heb ik regelmatig op zo'n 30 km/u gezeten. En veel in de 12de versnelling. Vorige week reed ik bijna altijd in de 11de. Af en toe heb je van die (korte) stukken waar de omstandigheden even héél erg meezitten. Zo was er een stukje waar ik het tot 38,5 km/u schopte! Dan rijd je toch stevig door.

Wat een beetje wind al niet voor verschil kan maken :lol:
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 07 mei 2010 18:31

Rolf schreef:
Wat eigenlijk wel iets tegenviel, de slijtage van tandwielen en ketting. Bij constant gebruik van éénzelfde achtertandwiel
moet niet uitgesloten worden dat die met 1000 km versleten is. Bij wisselende tandwielen 2000 - 4000 km. Dan moet er
een nieuwe cassette op (zoals de set van 9 achtertandwielen genoemd wordt) en ook een nieuwe ketting, omdat die inslijt
op de tandwielen. Daarvoor moet op €100 - €150 gerekend worden.

De ketting kan zonodig met een doek schoongemaakt worden. Doek eromheen, en één keer de ketting rondtrappen.

1000 km voor een tandwiel is echt véél te weinig. Als je je fiets fatsoenlijk onderhoud is dat echt niet nodig. De ketting met een doek schoonmaken op die wijze lijkt me niet verstandig. Je smeert het vuil dan juist in de ketting, met alle gevolgen van dien. Zand in de ketting zorgt juist voor hele snelle slijtage.

N.B. het omwisselen van de versnellingskabels is niet mogelijk. Het verschil zit hem er in of hij de ketting naar een groter of een kleiner tandwiel moet gooien. Voor en achter is dat natuurlijk precies andersom.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 mei 2010 12:06

Het_Bureau schreef:1000 km voor een tandwiel is echt véél te weinig. Als je je fiets fatsoenlijk onderhoud is dat echt niet nodig. De ketting met een doek schoonmaken op die wijze lijkt me niet verstandig. Je smeert het vuil dan juist in de ketting, met alle gevolgen van dien. Zand in de ketting zorgt juist voor hele snelle slijtage.

N.B. het omwisselen van de versnellingskabels is niet mogelijk. Het verschil zit hem er in of hij de ketting naar een groter of een kleiner tandwiel moet gooien. Voor en achter is dat natuurlijk precies andersom.
Levensduur
De fietsenmaker, wiens vader -zoals vermeld- ook fietsenmaker was, dus een behoorlijke dosis kennis en ervaring moet aanwezig zijn denk ik,
schotelde mij enkele getallen voor. Die 1000 km is uitzondering, maar volgens hem kan dat gebeuren als constant hetzelfde tandwiel gebruikt wordt.
Als ik denk aan vroeger (30 - 40 jaar geleden) dat ik met mijn fiets (2 versn. naaf) toen naar schatting 6000 per jaar fietste,
waarbij in vier jaar geen nieuwe ketting erop is gekomen, dan moeten ketting en tandwielen, bij goed onderhoud, toch wel 10.000 km meekunnen.
Ook mijn Kreidler bromfiets heeft naar schatting niet ver van de 20.000 km gehaald met één ketting. Verschil is wel dat de fietsen toen iets
degelijker waren (nu uitgekiender, en lichter) en met een gesloten kettingkast.
Volgens hem moet bij een fiets met naafversnelling (en dus dichte kettingkast) gerekend worden op vernieuwing van de ketting na 4000 - 5000 km.
Mogelijk dat deze ervaring gebaseerd is de praktijk daar, waarbij weinig of helemaal geen onderhoud gepleegd wordt.

Onderhoud
Met een doek schoonmaken (tip van de fietsenmaker) kan om het ergste vuil te verwijderen.
De doek eromheenhouden, dan de ketting éénmaal rondtrappen, zo is mij geadviseerd.
Dit bijv. na een rit op zanderige bospaden.
Het vuil mag inderdaad niet in de ketting komen, daarom ook geen hogedrukspuit gebruiken.
Schoonspuiten met de compressor moet ook niet. Door de grote luchtdruk kan ook dan de smering verdwijnen.
Het beste is misschien de speciale borstels gebruiken, en zo af en toe inspuiten met PTFE spray.

Kabels omwisselen
Kabels omwisselen kan niet zag ik nu. Het werkt met één kabel.
Voor opschakelen voor moet de hendel (links) naar beneden geduwd worden,
en voor opschakelen achter moet de hendel (rechts) naar boven getrokken worden.
Het verschil is inderdaad dat voor dan de ketting op een groter blad wordt gelegd (vergt meer kracht),
en achter de ketting op een kleiner tandwiel wordt geplaatst.
Mee leren omgaan. Opschakelen voor en achter dus verschillend.

Tandwielcassette
In een voorgaande post meldde ik dat bij 20 km/h, met het grootste blad voor,
achter het op één na kleinste tandwiel werd gebruikt. Dat is niet juist.
Achter dan 16, uit de serie 11-12-14-16-18-21-24-28-32T.
De specificaties (cassette) zijn niet helemaal juist. Sommige waarden zijn anders, en er ontbreekt één waarde.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 08 mei 2010 17:48

Heb sinds vorig jaar ook een Koga en ben er echt zéér over te spreken. Kost inderdaad meer, maar van dat verschil krijg je ook weer een groot deel terug bij het inruilen. Tandwielen die 1.000 km meegaan lijkt mij ook bijzonder weinig.

Ik fiets meestal 20-25 km per uur en gebruik daarbij vóór vrijwel altijd het middelste blad, achter wisselt meestal tussen 6, 7 en 8. Ik heb er nu al wat duizenden kilometers op zitten en het werkt allemaal nog prima. Wellicht dat een iets lichter verzet gunstige invloed heeft op de levensduur omdat er dan wat minder krachten op komen te staan?

Moet er ook niet aan denken dat ik om de 1.000 km aan een nieuwe cassette zou moeten, dan wordt het toch een iets te dure hobby...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mei 2010 18:19

Rolf schreef:Verschil is wel dat de fietsen toen iets degelijker waren (nu uitgekiender, en lichter) en met een gesloten kettingkast.

Dat degelijker van vroeger kan ik mij wel voorstellen.
Maar of de fietsen nu lichter zijn?
Ik vind die Batavus allroundfietsen van vandaag toch zware jongens, als ik naar het gewicht kijk! Terwijl ik bij de degelijkheid van de kettingkast mijn grote twijfels heb, vanuit mijn vorige fiets.

Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!

Mijn zwager heeft een Koga Miyata van 18 jaar oud, en is daar ook heel tevreden over.
Hij vertelde mij dat die fiets roestvrijstalen schroeven heeft (en misschien nog wel meer dan de schroeven alleen).

*Annette*
Majoor
Majoor

nieuwe fiets

Berichtdoor *Annette* » 10 mei 2010 10:40

Me broertje heeft een ongeluk gehad op m'n fiets... Op de rontonde hadden de auto's voorrang, auto gaf geen richting aan dus hij fiets over, hij meende dat de auto 'rechtdoor' over de rontonde ging. Het is daar altijd erg druk, dus het is gaatje zoeken en fietsen. Op dat moment komt de auto dus ook naar rechts, maar als gevolg dat hij op de motorkap zat :roll:. Hijzelf heeft niks, maar m'n fiets zit van voren flink in de kreukels.

Bestuurder van de auto zou met de verzekering bellen. Weet iemand hoe zoiets zit? Wie is nu de schuldige? De bestuurder van de auto omdat hij geen richting aangaf of me broertje omdat de auto's daar voorgang hebben?

Stiekem hoop ik natuurlijk op 'n nieuwe fiets :oops: [-X...
Wat de toekomst brengen moge........

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 mei 2010 16:18

Phox schreef:Heb sinds vorig jaar ook een Koga en ben er echt zéér over te spreken. Kost inderdaad meer, maar van dat verschil krijg je ook weer een groot deel terug bij het inruilen. Tandwielen die 1.000 km meegaan lijkt mij ook bijzonder weinig.

Ik fiets meestal 20-25 km per uur en gebruik daarbij vóór vrijwel altijd het middelste blad, achter wisselt meestal tussen 6, 7 en 8. Ik heb er nu al wat duizenden kilometers op zitten en het werkt allemaal nog prima. Wellicht dat een iets lichter verzet gunstige invloed heeft op de levensduur omdat er dan wat minder krachten op komen te staan?

Moet er ook niet aan denken dat ik om de 1.000 km aan een nieuwe cassette zou moeten, dan wordt het toch een iets te dure hobby...
Een Koga is net iets meer over nagedacht dan een gewone Gazelle of Batavus.
Dat is te merken in het trappen (lichter), de bediening van de schakeling, de remmen, en de vering.
En, dat is misschien wel een groter verschil, grote stijfheid, en degelijk.
Er rammelt niets, als je erop zit dan voel je, dat is van iets hogere kwaliteit.

Verzet en snelheid
In folder van de Koga Miyata Distance stonden berekeningen voor de snelheid. Ik heb het zelf berekend, in een Excel sheet.
Uitgaande van 90 rpm voor de trapas (dus 1,5 omw. / sec.). Als ideale trapsnelheid wordt 80 - 100 rpm aangehouden.
Afbeelding
Berekening:
- 28 inch
- wieldiameter (buitenkant band) is 71,12 cm
- omtrek is 2,23 meter
- 1,5 omw/sec (90 rpm) × (44/16) × 2,23 = 9,20 m/sec. (× 3,6 = 33,12 km/h)

Zelf zit ik behoorlijk onder de 90 rpm. Meestal kies ik voor een groot verzet, met als het kan 40 - 60 rpm.
Het verzet 44/16, uit bovenstaande berekening, heb ik ingeschakeld bij 20 km/h (i.p.v. 33 km/h).
Dat vergt dus iets meer kracht. Of dat van invloed is op de slijtage?
Bij een twee maal zo groot verzet is de kracht op de tanden ook tweemaal zo groot, en dus meer slijtage.
Maar vuil, stof, scheve ketting (ongunstig verzet), en slecht onderhoud zijn denk ik veel ongustiger.
Het lijkt mij goed mogelijk dat dat de levensduur met een factor 2,3 of meer verkort.

Boekenlezer schreef:Dat degelijker van vroeger kan ik mij wel voorstellen.
Maar of de fietsen nu lichter zijn?
Ik vind die Batavus allroundfietsen van vandaag toch zware jongens, als ik naar het gewicht kijk! Terwijl ik bij de degelijkheid van de kettingkast mijn grote twijfels heb, vanuit mijn vorige fiets.

Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!

Mijn zwager heeft een Koga Miyata van 18 jaar oud, en is daar ook heel tevreden over.
Hij vertelde mij dat die fiets roestvrijstalen schroeven heeft (en misschien nog wel meer dan de schroeven alleen).
In 1970 had ik een Union Savooy, met twee versnellingen, en terugtraprem. Er waren toen ook enkele fietsen met drie versnellingen en trommelremmen.
Wat die woog, ik weet het niet. Sommige Gazelles en Batavus fietsen van nu wegen 20 kg of meer.
Dat komt soms door de vering en de naaf (oude uitvoeringen wegen 1,5 kg of meer).

Of de Koga roestvrijstalen schroeven heeft, weet ik niet. Wel is mij verteld dat een Koga lang mee moet kunnen.
Veel onderdelen zijn iets geavanceerder. Het zadel heeft, naast de gewone veerpen, ook nog twee luchtkussentjes.
Bij mijn oude fiets ging ik staan bij opritten. Dat is nu iets minder nodig.
De sleutel is net als bij sommige auto's, uitklapbaar. De levering van een nieuwe Koga Miyata omvat ook
een speciale bikebox. De inhoud is overigens gering, een instructieboekje, een sleutel voor verstellen
van stuur en zadel, en een Koga sleutelhanger.

Een Gudereit is nog een weer stapje hoger. Dat heeft ook z'n prijs.
En, die is meer gebouwd op snelheid.

Vervoer en bescherming
Even dacht ik dat de fiets wel in mijn MPV zou kunnen. Onmogelijk is dat niet, maar
dan zou één stoel gedemonteerd moeten worden. Want met een lengte van 1,80 en
hoogte van 1,20 (stuur) kan hij niet zo boven de neergevouwen stoel techtop staan.
Of de fiets plat leggen. Maar daar voel ik niet voor. Daarom maar vervoeren op de
fietsendrager. Vorig jaar kocht ik bij Aldi een Twinny load, voor €80. Verrassend goede
fietsendrager. Foto.
- Goede bevestiging op de trekhaak, echt vast.
- Kantelbaar.
- Stang voor bevestiging fiets, zodat die er stevig op staat.
- Fiets snel erop te plaatsen.

Alleen zoek ik nog een hoes. Een bekende vertelde mij dat zijn fiets in 3 weken vakantie
meer achteruit ging dan de overige 49 weken. Door vervoer achterop de caravan, en overig stof.
Daarom enkele hoezen opgezocht:
- Hollandbikeshop (€19,95)
- BTwin (€19,90)
- Halfords (€14,99)

*Anette* schreef:Me broertje heeft een ongeluk gehad op m'n fiets... Op de rontonde hadden de auto's voorrang, auto gaf geen richting aan dus hij fiets over, hij meende dat de auto 'rechtdoor' over de rontonde ging. ...
Regels voor rotondes (Rijksoverheid).
Het lijkt me dat de auto fout was.
Als maar bewezen kan worden dat geen richting werd aangegeven (getuigen).

Terug naar “Archief”