Nieuwe fietsOverwegingen* Een Rohloff naaf is te duur, het kost €800 - €1000 extra
* Een andere versnellingsnaaf, Shimano of Sachs, trappen zwaarder dan 'derailleur-fiets'.
* Een derailleur vergt iets meer onderhoud, maar bij weinig kilometers en gunstige omstandigheden is dat gering.
* Achtervering heeft als nadeel dat het extra energie vergt, en dat de bagage veel hardere stoten krijgt (i.g.v. fototas wel een nadeel)
Daarom op zoek naar een fiets met voorvering, en verende zadelpen, en derailleur.
15 jaar geleden kocht ik bij een iets grotere fietsenzaak de huidige Batavus Florence.
Internetwinkels zouden mogelijk €100 - €200 besparing op kunnen leveren,
maar dan geen inruil, geen servicebeurt, en geen service achteraf. Daarom weer terug naar die zaak.
Drie fietsen geprobeerdBij die fietsenmaker drie fietsen bekeken en geprobeerd. O.a. een Gazelle, zijn eigen fiets, en de
Koga Miyata Distance.
De Gazelle (type weet ik niet, van €799) fietste goed, maar trapte iets zwaarder dan de Koga, de vering was iets minder,
en ook de bediening van de schakeling en de remmen was iets minder. Zijn eigen fiets (merk weet ik niet) fietste ook niet
zo fijn als de Koga. Een adviesprijs van €1349 is nogal wat voor een fiets. Nogmaals de Koga een stukje geprobeerd.
Fietste het lichtst van de drie, en was ook het minst zwaar (16,7 kg). Bij de Koga zijn een aantal onderdelen ook veel
verfijnder. Zo is de voorvork gelagerd met naaldlagers, i.p.v. kogellagers. Een Koga is gemaakt voor lange levensduur,
en fietst fijner dan andere goede merken.
Mijn oude fiets (hij zag in z'n systeem dat ik die op 15 mei 1995 bij hem -z'n vader- gekocht had, voor Fl1399,-) kon ik
ongezien nog een redelijke prijs voor krijgen. De Koga wordt geleverd met 2 gratis service beurten.
Na heel even denken heb ik in z'n voorstel toegestemd, mede omdat als zo'n bedrag over 15 jaar verdeeld wordt,
de afschrijving gering is.
OnderhoudWat eigenlijk wel iets tegenviel, de slijtage van tandwielen en ketting. Bij constant gebruik van éénzelfde achtertandwiel
moet niet uitgesloten worden dat die met 1000 km versleten is. Bij wisselende tandwielen 2000 - 4000 km. Dan moet er
een nieuwe cassette op (zoals de set van 9 achtertandwielen genoemd wordt) en ook een nieuwe ketting, omdat die inslijt
op de tandwielen. Daarvoor moet op €100 - €150 gerekend worden.
Maar ja, de ervaring heeft geleerd dat versnellingsnaven ook onderhoud vergen. Die moeten zo af en toe gesteld worden,
en het vet vernieuwd. Dat is bijna onmogelijk -ook met enige technische kennis- zelf te doen.
De fiets mag gewoon met water schoongemaakt worden, uit de kraan. Niet met een hogedrukspuit, dan kan nl. de smering verdwijnen.
De ketting kan zonodig met een doek schoongemaakt worden. Doek eromheen, en één keer de ketting rondtrappen.
Voor het schoonmaken van de tandwielen heb ik een driedelige
borstelset van Cordo erbij gekocht. En Universele PTFE spray
voor het smeren van ketting (op advies van de verkoper).
Eerste ritVandaag de eerste rit gemaakt. Fiets voelt heel stevig aan (grotere stijfheid dan de Batavus, om het in fietstermen uit te drukken).
Vering kende ik nog niet. Rijdend over een hobbelige straat met klinkers voelt het iets comfortaber aan. De voorvork en het zadel
vangen een deel van de schokken op. Ik heb wel het idee dat deze Koga vrij strak is afgeveerd. Misschien dat na verloop van tijd
de vering nog iets soepeler wordt. Het gaat i.i.g. niet ten koste van de stijfheid.
Versnelling en remmen werken goed, en bedienen ook fijn. Alleen jammer dat het rechts (voor de 9 tandwielen achter) anders is dat links
(voor de drie bladen voor). Rechts is naar boven opschakelen. Beetje onlogisch vind ik, misschien kunnen de kabels verwisseld worden.
Links precies andersom.
Na even proberen gekozen voor het grootste blad voor, en een tandwiel achter, zodanig dat bij een snelheid van 20 km/h rustig getrapt wordt.
Bij een blik op de cassette achter zag ik dat dit bijna het grootste verzet was.

Al met al voorlopig blij met deze fiets. Een Koga kost ietsje meer, maar het is ook echt een kwalitietsfiets.
Kleur is niet te kiezen, alleen zwart met grijs.