Zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Zwanger worden

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2010 18:42

@Nina87: http://www.fasstichting.nl/
Ter aanvulling op de link van ajl.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 mei 2010 23:07

Er word hier nu gesproken over 'alcoholgebruik' alsof sommige mensen dat dagelijks of wekelijks doen als ze zwanger zijn (zullen er best wel zijn). Maar 9 maanden zwanger en dan 1 keer een wijntje dat vind ik wel wat anders eigenlijk. Idd, van roken kan je zelfs een zwarte placenta krijgen, of een placenta waar je allemaal infarctjes in ziet! Maar niet van 1 sigaretje hoor, al zou ik dat denk niet snel doen. Galateia, je hebt het zelfs over alcoholmisbruik, volgens mij heb ik daar toch niet aan meegedaan :wink: ik ben me bewust van mijn eigen 'beschermingsinstinct' en ik heb me totaal geen zorgen gemaakt toen ik hoogzwanger met m'n benen op een bankje, genietend van de zon op het dek van een schip heb genoten van een heerlijk wijntje!

Ik vidn het heel goed dat er nu veel bekent is over voeding en dergelijke tijdens de zwangerschap maar er moet wel 'rek' zijn in de manier hoe je daar mee omgaat denk ik. En de één drinkt misschien een wijntje wat een ander niet kan begrijpen, en de ander werkt tot 4 weken door voor de bevalling wat iemand anders dan weer niet kan begrijpen. Zo heb je allemaal wat.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 mei 2010 07:30

Ehm..ik geloof niet dat er onderzoeken zijn die aantonen dat werken tot 4 weken voor je bevalling schadelijk is/kan zijn voor het kind. Er zijn wel aanwijzingen dat een enkele keer alcoholgebruik ( en niet gelijk misbruik) schadelijk kan zijn voor het kind.

@ schipje ik kan niet begrijpen dat jij, terwijl je zo'n voorstander bent van gezonde dingen voor je kind zoals lang bv geven, niet snoepen etc. over drankgebruik in een zwangerschap zo nonchalant doet. ( niet om je aan tevallen, maar ik begrijp het gewoon niet)

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 04 mei 2010 08:27

Ik ken idd ook een professor, die zegt, dat onderzoek inmiddels aantoont dat elke slok alcohol in feite schadelijk voor het kind KAN zijn... probleem van roken en alcoholgebruik is (net wat Galateia zegt) dat de gevolgen vaak niet meteen zichtbaar zijn: meer moeite op school, gedragsproblemen, etc.
Ik zou het zelf dan ook niet durven nog iets te drinken...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 04 mei 2010 08:47

Ja dat klopt volgens mij, dat elke slok alcohol op een bepaalde momenten in de ontwikkeling van je kind schadelijk kan zijn. En je weet natuurlijk nooit wanneer er zo´n moment is.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 04 mei 2010 09:13

ajl schreef:Ehm..ik geloof niet dat er onderzoeken zijn die aantonen dat werken tot 4 weken voor je bevalling schadelijk is/kan zijn voor het kind. Er zijn wel aanwijzingen dat een enkele keer alcoholgebruik ( en niet gelijk misbruik) schadelijk kan zijn voor het kind.

@ schipje ik kan niet begrijpen dat jij, terwijl je zo'n voorstander bent van gezonde dingen voor je kind zoals lang bv geven, niet snoepen etc. over drankgebruik in een zwangerschap zo nonchalant doet. ( niet om je aan tevallen, maar ik begrijp het gewoon niet)

Ik begrijp het ook niet.
Afbeelding

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 mei 2010 09:25

Ik zou het ook echt niet doen, alcohol tijdens de zwangerschap.
Eén glaasje wijn is voor jou misschien weinig, maar voor een baby'tje (in je buik) is dat veel!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 mei 2010 19:40

hier kreeg de buuf de tip toen ze wat gespannen was voor de bevalling, rond de 39 weken de tip om s avonds een lekker rood wijntje te nemen. niet te veel natuurlijk! maar omdat ze er zo tegenop zag... was dat voor haar de tip om te onstpannen, na twee avonden een wijntje begon spontaan de bevalling!

Zelf ben ik best nuchter rondom kaneel, leverworst ed, omdat dat volgens onze gyn grote onzin is omdat het over grote hoeveelheden wat 'normale' mensen neit eten, bv vijf blikjes leverpastei op een avond of drie busjes kaneel op een dag.

Moet wel vermelden dat ik er wel opaan gekeken werd toen ik gewoon appeltaart at en kreeg ook meteen: zie je wel... nu weet ik waaro je kindje de vorige keer een giga groeiachterstand had.. je eet gewoon appeltaart.. ik wist niet waar ze het ove rhad.. maar omdat daar kaneel dus in zat.... :shock: dus... was het mijn eigen schuld dat de zwangerschap de vorige keer zo eindigde in een spoedopname

na de zwangerschap en tijdens de bv periode, wil ik na drie maand echt wel eens weer een half wijntje nemen, of een half glas bier. maar dat is absoluut niet dagelijks, maar eens in de maand, voor de smaak

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 04 mei 2010 22:24

Ehm..ik geloof niet dat er onderzoeken zijn die aantonen dat werken tot 4 weken voor je bevalling schadelijk is/kan zijn voor het kind. Er zijn wel aanwijzingen dat een enkele keer alcoholgebruik ( en niet gelijk misbruik) schadelijk kan zijn voor het kind.

Die onderzoeken zijn er wel, tenminste, als je ervan uitgaat dat werken stress met zich mee brengt. Onderzoekers komen steeds meer tot de conclusie dat stress tijdens de zwangerschap minstens net zo schadelijk is als roken of alcoholgebruik. (zie ook deze link)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 04 mei 2010 23:41

Daarom ajl, zie link van Haai. Dat zou ik dus weer nóóit doen.
Ik leef heel bewust wat voedsel betreft, is ook mijn opvoeding dus dat zit er in gebakken. Tegelijk ben ik ook heel nuchter met voedsel en ik geloof gewoon niet dat één wijntje kwaad kan, gezond zal het niet zijn maar of ik nu moet rouwen om dat ene wijntje? Nee, daar zijn m'n tranen te kostbaar voor :) Ik leef gezond maar trek ook weleens een lekkere vette zak ships open hoor. En mijn dochter krijgt geen koek en snoep, maar als ik in de stad ben, koop ik ook weleens iets lekkers en dan krijgt ze ook een stukje daarvan hoor. Maar over het algemeen krijgt zij nooit koek of snoep, en zo drink ik dus over het algemeen geen alcohol als ik zwanger ben....
Misschien moet ik me voor een eventuele tweede zwangerschap toch nog maar iets beter voor laten lichten over alcoholgebruik tijdens zwangerschap, zo aan jullie verschrikte reacties te lezen. Maar sorry, geen appeltaart als je zwanger bent? Wat een onzin, het word steeds gekker! :shock: Straks mag je geen water meer omdat dan het kind kan verdrinken?:wink: geintje.

Ik neem alle advizen ter harte en ga ermee om zo ik denk dat goed is. En ik voel me rot als ik stress heb en heerlijk als ik (toen ik) dat ene wijntje dronk/drink, dus dan volg ik mijn lichaam en zorg ik dat ik tijdens de zwangeschap zo min mogelijk stress heb, want dàt is iets wat ik weer heel slecht vind..... :oops: Want het valt mij op dat mensen die zo exact alle adviezen en geruchten van adviezen naleven helemaal niet lekker in hun vel zitten doordat ze er behoorlijk druk lees: gestresst mee bezig zijn.

Begrijp je me nu iets beter? En we hoeven elkaar denk ik ook niet altijd helemaal te begrijpen toch?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 05 mei 2010 08:52

Toevoeging: een wijntje op zijn tijd is ook gezond! :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 05 mei 2010 09:05

Ja, maar dus niet voor een kind. Je geeft een kindje toch ook geen slokje wijn? Maar dat is precies wat er gebeurt, als je als zwangere iets met alcohol drinkt.

Je hebt helemaal gelijk als je stelt, dat je kunt overdrijven. Appeltaart niet? Nooit van gehoord. Maar ik denk, dat dat ook met hoeveelheden te maken heeft. Ik weet niks van zwanger zijn, ofzo, maar ik weet wel, dat alcohol uit den boze is.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 05 mei 2010 09:43

Zelf hebben we het op zn beloop gelaten, wel met de pil gestopt en foliumzuur gaan slikken. Zelf heb ik die periode geen alcohol gedronken, maar ik kan me wel voorstellen dat als je langer op een zwangerschap moet wachten dat je dan op momenten dat je zeker weet niet zwanger te zijn, tijdens of na een menstruatie, wel alcohol drinkt.

Nu ik zwanger ben, drink ik niet. Ik kan prima zonder en dat ene glaasje kan ik ook prima laten staan, dus waarom dan wel doen? Met leverpastei ed ben ik niet zo krampachtig, pas had ik verse ananas op en dat schijnt weeen op te wekken, dat soort dingen was ik niet van op de hoogte. Ook een bubbelbad schijnt niet goed te zijn, maar goed, dan denk ik maar: Alles met mate!
Laatst gewijzigd door Stip op 05 mei 2010 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 05 mei 2010 10:08

Stip schreef:Zelf hebben we het op zn beloop gelaten, wel met de pil gestopt en foliumzuur gaan slikken. Zelf heb ik die periode geen alcohol gedronken, maar ik kan me wel voorstellen dat als je langer op een zwangerschap moet wachten dat je dan op momenten dat je zeker weet niet zwanger te zijn, tijdens of na een menstruatie, wel alcohol drinkt.

Nu ik zwanger ben, drink ik niet. Ik kan prima zonder en dat ene glaasje kan ik ook prima laten staan, dus waarom dan wel doen? Met leverpastei ed ben ik niet zo krampachtig, pas had ik verse ananas op en dat schijnt weeen op te wekken, dat soort dingen was ik niet van op de hoogte. Ook een bubbelbad schijnt niet goed te zijn, maar goed, dan denk ik maar. Alles met mate!

Ik mag toch zeggen dat ik echt door mijn werk wel wat van zwangerschappen af weet maar nu hoor ik zulke rare dingen. Ananas? Dat is toch gewoon fruit jongens? Doe even normaal zeg (degene die dit verzint), geniet er maar van hoor! Bubbelbad? Daar moetje ook vooral van genieten! Dit is volgens mij niks anders als zwangere vrouwen 'op stang jagen' :mrgreen:

Er is er altijd nog Eén die zorgt of je een gezond of ongezond kind krijgt en wij hebben een gezond verstand, die dienen we te gebruiken maar dan wel gezond. En idd alles met mate en sommige dingen niet zoals roken en drank, helemaal mee eens. Maar als het eens wel gebeurd dan krijgt je kind daar echt niet gelijk een deuk van in zijn hoofdje(om maar iets te noemen). Ik woon vlakbij Europoort, als je als zwangere daar langs rijd dan rook je een heel pakje! Niet voor niks sterven in regio Rotterdam 2 keer zoveel baby's als in de rest van het land, 'ze' zijn nu aan het onderzoeken of het door de milieuvervuiling komt hier... het zou me niks verbazen, ik denk dat dat ongemerkt veel (meer) schade aan kan richten! (en daar woon ik dan :-oo )

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 mei 2010 10:30

Stip schreef:Zelf hebben we het op zn beloop gelaten, wel met de pil gestopt en foliumzuur gaan slikken. Zelf heb ik die periode geen alcohol gedronken, maar ik kan me wel voorstellen dat als je langer op een zwangerschap moet wachten dat je dan op momenten dat je zeker weet niet zwanger te zijn, tijdens of na een menstruatie, wel alcohol drinkt.

Nu ik zwanger ben, drink ik niet. Ik kan prima zonder en dat ene glaasje kan ik ook prima laten staan, dus waarom dan wel doen? Met leverpastei ed ben ik niet zo krampachtig, pas had ik verse ananas op en dat schijnt weeen op te wekken, dat soort dingen was ik niet van op de hoogte. Ook een bubbelbad schijnt niet goed te zijn, maar goed, dan denk ik maar: Alles met mate!

ik zou eerder oppassen met leverpastie ivm teveel vitamine a dan met ananas... ananas kan je gewoon eten.. ze zeggen dat het eten van een ananashart (heel vies) de weeen kan opwekken... nou ik kan zeggen, na er ong 6 gegeten te hebben, dat het niet helpt :lol: :lol: net als bitter lemon... gewoon lekker genieten van je ananas!!!

Terug naar “Archief”