Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2004 22:34

Waarom is het topic niet: Wat kun je als lid van je gemeente betekenen?

Ik heb juist het idee dat de niet belijdende leden meer moeten worden betrokken. Of zijn die nog niet volwaardig lid?

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 28 jan 2004 22:52

Natuurlijk zijn doopleden wel volwaardig lid. Ik heb belijdend lid gezegd in deze topic omdat ik binnenkort belijdenis ga doen en er is me gevraagd erover na te denken wat ik nu als belijdend lid kan betekenen in de gemeente. Ik zou graag willen weten wat jullie ideeen hierover zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jan 2004 23:21

Doortje schreef:Nou wat wil God dan dat er gedaan wordt?

volg mij, vraag het Hem zelf.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2004 10:44

Okeej!

God geeft iedereen gaven. Gods gemeente is een lichaam waarin elk lichaamsdeel een bepaalde functie heeft. Ga je orienteren op wat jou kwaliteiten zijn, welke gaven en mogelijkheden God jou heeft gegeven.

Om er achter te komen wat je in de kerk of daarbuiten kan betekenen is het belangrijk dat op een rijtje te zetten, misschien zelfs nieuw te gaan ontdekken. Als je dat op een rijtje hebt kun je kijken wat daarbij aansluit.

Een tip: Haal bij een christelijke boekhandel eens boekje: Gaventest. Hierin leer je jezelf te ontdekken, wat jij kunt betekenen voor God in deze wereld. Ook zit er een test bij waarbij je jezelf kunt beoordelen op een hoop punten en eventueel dit ook door anderen laten doen (belangrijk, anderen zien soms dingen bij je die je zelf niet ziet).

Succes ermee!

joris

Berichtdoor joris » 29 jan 2004 10:50

Als je beetje je ogen open houdt en je kijkt wat je ziet dan weet je je taak. Jez iet namelijk de gaten vallen op die plekken dat jij die gaten zou kunnen invullen. Zodra er iets gebeurt in de gemeente en je denkt; dat zou ik ook willen stap je op die lui af en vraag of je wat voor ze kan betekenen.

Let op: het gaat in de kerk erom dat je dingen doet die gebeuren moeten. het gaat er niet om dat je dingen doet.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 feb 2004 13:26

Je kan ook (weet niet of iemand het al gezegd heeft eigenlijk :roll: ) bijvoorbeeld een JV gaan leiden, de lidmatenkring bezoeken.
Je kan ook oude mensen gaan bezoeken (hoef je niet persé belijdend lid voor te zijn natuurlijk). Die zijn vaak blij dat ze iemand zien.
Wat je verder zou kunnen doen, vind ik best lastig te benoemen eerlijk gezegd... :shock:
Afbeelding

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 07 feb 2004 13:34

Je kan ook (weet niet of iemand het al gezegd heeft eigenlijk ) bijvoorbeeld een JV gaan leiden

Dat kan natuurlijk ook. Ik zoek nog iemand om me te helpen, Daphne voel je je geroepen :wink:

Ja, ik denk je gewoon moet proberen te helpen, waar hulp nodig is! Dus goed om je heen kijken :!: En helpen kun je op verschillende manieren.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 10 feb 2004 19:53

Dat is zo, wat dat betreft is er genoeg te doen!

Maar wat ik me afvraag: wat betreft het evangelisatie- en zendingswerk, daar is niet iedereen 'geschikt' voor. Ik denk dat je hiervoor wel zelf bekeerd moet zijn en geloof moet hebben. Hoe kan je anders mensen de weg wijzen, terwijl je die zelf niet kent?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 feb 2004 21:00

Doortje schreef:Dat is zo, wat dat betreft is er genoeg te doen!

Maar wat ik me afvraag: wat betreft het evangelisatie- en zendingswerk, daar is niet iedereen 'geschikt' voor. Ik denk dat je hiervoor wel zelf bekeerd moet zijn en geloof moet hebben. Hoe kan je anders mensen de weg wijzen, terwijl je die zelf niet kent?
Hoe kun je belijdend lid zijn, geloofsbelijdenis afleggen, zonder te geloven? :shock: Ik schrik ervan dit te lezen.

Voor elk beroep moet je bekeerd zijn. Ook voor timmerman en schooljuffrouw.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

joris

Berichtdoor joris » 10 feb 2004 21:23

windekind schreef:
Doortje schreef:Dat is zo, wat dat betreft is er genoeg te doen!

Hoe kun je belijdend lid zijn, geloofsbelijdenis afleggen, zonder te geloven? :shock: Ik schrik ervan dit te lezen.

Voor elk beroep moet je bekeerd zijn. Ook voor timmerman en schooljuffrouw.
tja, t lijkt mij een open deur intrappen. als je nit bekeerd bent, interesseert God je toch ook niets? Dus ga je niet evangeliseren.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 21:33

(vermoed dat dat reacties op gaat leveren)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 10 feb 2004 22:18

(vermoed dat dat reacties op gaat leveren)

Daar heb je gelijk in Mic, dat gaat het zeker!

Joris, jij zegt dat als je niet bekeerd bent, dat God je dan niks intereseert. Daar ben ik het niet mee eens. God kan je heel veel interesseren en het kan zijn dat je graag wil evangeliseren om ook andere mensen met God bekend te maken, terwijl je zelf het persoonlijke geloof in Hem mist. Dat is heel erg, dat weet ik, maar toch kan het naar mijn mening het geval zijn.
Windekind vraagt zich af hoe je geloofsbelijdenis kan afleggen zonder te geloven. Ja dat is inderdaad zo, maar het gaat erom wat je onder 'het belijdenis doen' verstaat. In de kerk waar ik (nog) dooplid ben, is het zo dat je eigenlijk belijdenis doet van de leer. Je voegt je hiermee bij de kerk en belooft hierin te blijven. Dus het kan heel goed dat je belijdenis gaat doen, zonder het ware geloof te bezitten. Dat is in de meeste gevallen ook zo.
Dit is inderdaad triest, maar wel de realiteit. Het geloof is niet zomaar iets wat je kan grijpen, het moet je van God geschonken worden. Als je niet kan zeggen dat Jezus ook voor jou gestorven is, kan je ook niet zeggen dat je bekeerd bent en bezit je ook het ware geloof niet. En toch is het je plicht om je bij de kerk te voegen..

Ik vind het heel moeilijk om dit uit te leggen... :? sorry als ik een beetje vaag ben, maar het geloof is voor mij iets ongrijpbaars. Ik kan niet zomaar geloven. Jullie misschien wel.. Het valt me hier op dat iedereen er zo makkelijk over praat, alsof je het geloof iets is wat je zomaar kan aannemen. Ik snap dat niet zo goed. :(
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

joris

Berichtdoor joris » 10 feb 2004 22:59

Dan moet je maar gaan meepraten denk ik in het topic voor twijfelende mensen. Niet om het af te schuiven, maar omdat daar de discussie waarschijnlijk gaat over jouw 'probleem'.

Ja voor mij hoort bekeren onlosmakelijk bij geloven. Ik kan niet iets belijden waar ik niet in geloof. En ik kan niet leven zonder dat ik vanuit mijn geloof leef. Naar mijn idee is God de basis van alles. We zijn immers om hem geschapen? Dus alles draait om Hem, iedere stap die ik zet wil ik in geloof zetten. Nu llijkt het alsof ik het allmeaal perfect in orde heb misschien, datis niet zo. Ik wil nog veel meer!!! :oops: :mrgreen: :!: Maar ik wil als basis houden dat ik van Jezus houdt gewoon omdat Hij van mij houdt. Dat merk ik regelmatig in dingen die ik meemaak, dingen die ik denk, dingen die te toevallig gebeuren na gebed van mij en/of anderen. En soms twijfel ik, maar dan wil ik het geowon vast houden en blijf ik proclameren dat God goed is. Hoe ik mij voel, daar verandert God niet van namelijk. Dus ik houdt dat vast en op gegeven moment geloof ik het ook weer.

praat alsjeblieft veel over je geloof!!! LEes geloofservaringen!!! GEloof niets, maar bekijkalles wat anderen je zeggen. OOk wat ik je zeg, geloof het niet! Probeer het enkel uit.
Je wilt het geloven of niet, maar sinds ik iedere avond voorik uit mijn bijbel ga lezen heel bewust aan God vraagt of Hij wil laten zien wat ik weten moet die avond, lees ik in ieder stuk van de bijbel zulke ongelooflijk gave dingen! Praat met anderen, vertel je twijfels, je zekerheden. Vertel je valkuilen, vertel wat God doet in je leven, vertel hoe je bij Hem wegloopt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 23:08

Ik denk dat hier geloven teveel gezien wordt als een ding en niet als een doen.

als jullie snappen wat ik bedoel.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 10 feb 2004 23:11

@mic schreef:Ik denk dat hier geloven teveel gezien wordt als een ding en niet als een doen.

als jullie snappen wat ik bedoel.
Ik heb juist ontdekt dat geloven ook een ding is. Lees maar eens het boek van Derreck Prinse over het geloof. qweet de goede titel even niet. 'uw geloof is niet groot' 'waar is uw geloof' 'de kracht van geloof'.

Ik denk dat we wat meer moeten beseffen dat het woord voor geloven hetzelfde is als het woord voor vertrouwen.

Vertrouw je God?

Terug naar “Archief”