Ach, ik snap wel dat je schrikt, maar het zijn wel hele logische bedragen. Bedenk maar eens, wat er allemaal moet gebeuren.
Een vergunninghouder werkt voor je, huurt een kantoor, etc. Dat is niet eens zo duur, trouwens. Maar dan komt het. Je moet een erkende vertaling hebben van je hele dossier, soms moet daar een notaris overheen, etc.
Dan de procedure in het land zelf: je moet naar de rechter, dus heb je een advocaat nodig. Ook daar werkt een stichting voor je. Zo stonden er bij ons 2 mensen vanaf half 7 in de ochtend bij de rechtbank voor ons alvast te wachten. Die mensen hebben dat gewoon als werk.
De reis er naartoe: je bent alleen al duizenden euro's aan tickets kwijt. Verblijf, reis, beveiliging, etc. Wij hebben daar per week echt wel meer dan 1000 euro uitgegeven. En met liefde: we zijn veilig weer thuis!
De ambassade. Een verblijfsvergunning, kost ook honderden euro's. Omzetting/erkenning naar Nederlands recht, dus ook in Nederland heb je een advocaat nodig (dit ligt er wel aan uit welk land je adopteert, dat is ingewikkeld om uit te leggen), hoppa, weer 1000 euro. Of weet ik veel hoeveel dat was.
Nou ja, ga maar rekenen. Dan kom je al snel op enorme bedragen. Je krijgt na afloop van de overheid wel 3700 terug, dat is wel heel fijn.
Wij hebben overigens geen cent betaald of uitgegeven aan het tehuis of andere mensen die ook maar iets met het tehuis of onze zoon te maken hebben gehad. Dus voordat mensen gaan roepen 'kinderhandel': die kan ik meteen uit de droom helpen