Mortlach schreef:Het gaat ook meer om het principe. Mag een ambtenaar die in gewetensnood komt bij een house-feest op zondag ook weigeren daar een vergunning voor af te geven?
Over het algemeen beslist een burgemeester hierover, omdat dit vaak consequenties voor de openbare orde heeft.
Maar het principe in Nederland is dat er ruimte moet zijn voor gewetensbezwaren bij werknemers, zonder dat hiermee de uitvoering van de Nederlandse wet wordt belemmerd. Het principe is dus niet of of, maar en en.
In het geval van trouwambtenaren, is het zo dat de gemeente ervoor zorgt dat er altijd een trouwambtenaar beschikbaar is om een huwelijk te voltrekken, terwijl individuele trouwambtenaren met gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk geen homohuwelijken hoeven te voltrekken.
De vrijheid van de 1 hoeft niet ten koste te gaan van het geweten van de ander. Zo gaan we in Nederland met elkaar om op basis van onze veelgeprezen tolerantie, waar de laatste jaren de klad in lijkt te komen, met name richting christenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)