Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 27 apr 2010 13:13

LeChat schreef::mrgreen: Zo erg was het nog nét niet 8)

O, dan was er nog niet veel aan de hand.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 27 apr 2010 15:50

TheKeimpe schreef:
Maar ik rij veel liever in een Opel Corsa, dan in een Toyota Yaris.
Een auto koop je met je verstand, én met je gevoel. En dat laatste is soms niet in
woorden te vatten (moet ook maar zo blijven).

Heb je wel eens in een Yaris gereden? Dan gaat ook je gevoel wel om :)

Maar om precies te zijn, ik heb de Corsa overwogen en op gevoel laten staan.
Mijn ervaringen met Toyota:
1977: proefrit in Corolla coupe, in zeer matige staat, veel lawaai en veel slechter sturen dan
andere auto's in die tijd (Opel Ascona, Ford Taunus, Fiat 131 bijv.)
1978: Toyota Crown, reed goed, maar matige stuureigenschappen
Nadien nog enkele keren in een Toyota meegereden, o.a. Corolla en Carina.
Voor die tijd wat stuureigenschappen betreft, en geluid, minder dan vergelijkbare
Duitse, Franse en Italiaanse modellen.
De laatste 15 jaar niet meer in Toyota gezeten.
Toch zou ik er beslist niet één willen hebben, ook al rijden ze goed.
Omdat (dat is misschien niemand met mij eens) ik liever de Duitsers, Fransen, Italianen
of Koreanen steun, dan de Japanners. En, punt 2, een gevoelskwestie, een Fiat of een Opel,
dat heeft iets. Een Toyota vind ik dode auto, als ik het zo mag zeggen. Toyota komt ook zelden
met iets nieuws. Ze apen wel heel veel na. Ford, Fiat, Opel, Citroen, die hebben vele vernieuwingen
toegepast, die uit eigen huis komen.
Maar goed, dat is persoonlijk. Ze zijn van goede kwaliteit, dat is gewoon niet te ontkennen,
maar ik dus absoluut geen Toyota.

Ons karretje rijdt heeeerlijk (en ach als een auto maar rijdt vind ik).
Zoiets hangt ook af van de ervaringen en de achtergrond.
Een vrouw die schoenverkoopster is bijv. zal vast niet met een matige schoen tevreden zijn.
En als je zelf al van kinds af aan gesleuteld heb aan motoren, dan ben je wat kritischer.
Al zou ik best wel in bijv. een oldtimer willen rijden, maar niet elke.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 27 apr 2010 18:29

Omdat (dat is misschien niemand met mij eens) ik liever de Duitsers, Fransen, Italianen
of Koreanen steun, dan de Japanners. En, punt 2, een gevoelskwestie, een Fiat of een Opel,
dat heeft iets. Een Toyota vind ik dode auto, als ik het zo mag zeggen. Toyota komt ook zelden
met iets nieuws.

Punt 1: wat is er tegen de Japanners, zeker ten opzichte van de Koreanen? Bij de andere kan het europees burgergevoel nog meespelen, maar wat is het onderscheid tussen de ene of de andere Aziaat?
Punt 2: Was de Prius niet de eerste hybrideauto voor de grote markt?

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 27 apr 2010 19:10

Achtergrond
Nederland, Duitsland, Zweden, Frankrijk, USA, en Zuid-Korea (grote pinkstergemeenten)
zijn allemaal landen waar de christelijke invloeden merkbaar zijn. Rusland en India
denk ik enigszins. En Japan, China, Brazilie en Argentinië denk ik minder.

Hybride
De Prius is de eerste in serie gefabriceerde hybride auto, dat wel.
Echter, in 1899 was er al een electrische auto van Porsche.
Nieuwe technieken komen veelal bij andere merken vandaan.
Enkele voorbeelden:
- 1934 Voorwielaandrijving, Citroen (Traction Avant)
- 1938 Hatchback, Citroen
- 1977 Turbo, SAAB
- 1979 Hydraulische klepstoters, Opel
- 1992 Verstelbare nokkenas, Honda (betere trekkracht over groter toerengebied)
- 1993 Common rail, Fiat (hoge druk inspuiting voor diesels)
- 1995 1.0 driecilinder, Opel Corsa 95 (maar in feite was Daihatsu hier veel eerder mee, al eind '70 met de Charade 1.0 driecilinder)
- 1999 Flex interieur, Opel Zafira
- 2001 computergestuurde versnelling, Opel Corsa
- 2009 Multi air, Fiat (regeling van luchttoevoer door variabele klephoogte)
- 2010 Tweecilinders, met 65, 85 en 105 pk, Fiat
- 2010 Electrische auto met extender, Chevrolet Volt

Afbeelding
Fiat 2 cil., 900 cc, 105 pk. Licht, compact en zuinig (CO2 <100 g/km).

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 apr 2010 18:19

Fiat Punto 1.3 Evo, vrij van wegenbelasting
In een voorgaande post berichtte ik over de nieuwste Fiat Punto 1.3 Evo, dat deze is vrijgesteld van BPM en MRB.
En dat de Grande Punto Actuel MultiJet Diesel verkrijgbaar is vanaf €12.795,-.
Dat is weliswaar correct, maar dat betreft een oude uitvoering.
De nieuwe Punto 1.3 Evo is verkrijgbaar vanaf €15.395,-.
De Opel Corsa 1.3 CDTi EcoFlex (ook met Fiat 1.3 diesel motor) haalt 98 g/km, net niet de grens voor vrijstelling van BPM en MRB dus.
Misschien dat Opel werkt aan een uitvoering met 3 gram minder CO2 uitstoot.

Andere diesel auto's die belastingvrij zijn:
- VW Polo BleuMotion 1.2 TDI Tendline, 75 pk, €16.290,-.
- Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline, €15.990
- Audi A2 1.2 TDI 3L*
- Seat Ibiza Sc 1.2 TDI Ecomotive Reference, €14.995
- VW Lupo 1.2 TDI 3L*
- Smart ForTwo coupe, 45 pk, €13.635,-
* Niet meer leverbaar.

Afschaffing MRB per 1 - 1 - 2012
Er is echter afgesproken dat per 1 - 1 - 2012 de motorrijtuigenbelasting afgeschaft wordt.
Door de val van het kabinet loopt de wetgeving hieromtrent vertraging op.
Zie ook: uitslag Enquete ANWB.

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor kirsten » 02 mei 2010 14:53

TheKeimpe schreef:
kirsten schreef:Volgende week krijgen wij onze nieuwe auto: Toyota Yaris. Helaas was ons oude bakkie kapot gegaan, dus moesten we wel opzoek naar een nieuwe auto. We twijfelden erg tussen de Aygo en de Yaris, maar toch gekozen voor de ruimte. Hoewel ik de Aygo toch een super leuk crossauto'tje vindt.

Welke kleur? Welke uitvoering+motor?

Die van mijn heeft nu bijna 10000km gelopen, waarvan ik er 6400km gereden heb. En ik durf te zeggen dat je geen spijt gaat krijgen!


En hij is er hoor. Wij hebben een zwarte vijfdeurs 1.3 comfort. Ben erg blij ermee.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 03 mei 2010 19:51

Gefeliciteerd!

Is die 1.3 een beetje vlot?

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 03 mei 2010 20:39

Toyota Yaris 1.3
- 100 pk / 6000 rpm, 132 Nm / 3800 rpm
- 1015 kg
- 6 versn. (standaard)
Aan power geen gebrek schat ik zo.

Nieuwe auto's
- Citroen C4
- Mercedes, nieuwe B
- Opel, voorserie Ampera in productie
- Saab 92
- VW Golf 7

Afbeelding
SAAB 92. Destijds revolutionair, met een CW-waarde van 0,30. Ter vergelijking, de meeste huidige modellen
hebben een hogere CW-waarde, enkele nieuwe iets onder de 0,30.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4817
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Spons » 03 mei 2010 21:27

Zo een Auto in de was zetten (vorige maandag gedaan ) geeft ook eer van je werk, toen het vrijdag regende kon je goed zien wat voor resultaat dat heeft !

Oke kost wat tijd , maar dan heb je ook weer een tijd lang goede bescherming !

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 03 mei 2010 21:51

Was, glans en bescherming
In het verleden deed ik het ieder voorjaar en ieder najaar, de auto in
de was zetten. Ik had toen een hele slechte auto (Fiat Ritmo, na anderhalf
jaar al roest), maar door het onderhoud zag die er na 15 jaar nog heel goed uit.
Alleen, in de balken was hij wel verroest, en daarom moest hij toen weg.

Shampoo
Nu heb ik Shampoo van Turtle Wax gekocht. Dat reinigt en geeft ook iets glans.
De flacon heeft een inhoud van 500 ml, en is dus voldoende voor ongeveer 20 beurten.
Het moet vermengd worden met warm water.
Daarnaast wil ik vanaf nu wel weer de auto zo af en toe ook echt in de was zetten.

Harde borstels
Toen ik vorige week de auto met de hand schoon maakte, zag ik duidelijk dat de wasserette
van de winter iets schade aan de lak heeft aangebracht. Het valt niet op, maar bij goed kijken
is te zien dat er heel iets krassen op zitten. Die borstels in de wasserrette zijn ook harder.
Ik heb wel eens gehoord dat er enkele wasserettes zijn die anders werken en de lak niet beschadigen.

Voorlopig maar met de hand. Het duurt ong. 25 minuten, de vier-fasige wasbeurt, dus dat is wel te overzien.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor -Judith- » 03 mei 2010 21:59

Even een vraagje, mijn auto begint midden op de deur spontaan te roesten! Hoe groot schatten jullie de kans dat het vergoed word om het weg te werken?
Ik heb het nu bij 1 dealer geprobeerd, maar hij schuift het op opspattend grind ofzo. Maar dat lijkt mij vreemd! Want op het zij-spatbord begint 'ie ook middenop te roesten! #-o

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 03 mei 2010 22:19

Om welk merk en type gaat het, en wat is het bouwjaar?
Veel merken geven tot 12 jaar garantie op roesten van binnen uit.
Maar dan moet wel aan enkele voorwaarden voldaan worden.

Verder, het maakt ook verschil hoe de auto onderhouden wordt.
Als die regelmatig schoongemaakt wordt, en zo en toe in de was gezet wordt,
dan is er, zoals al vermeld, bescherming tegen de zon, waardoor de lak minder verbleekt.
En er is een dun beschermingslaagje op de lak, wat kan beschermen tegen negatieve invloeden
van buiten.

Als er continu vuil op de auto zit, kan dat de lak aantasten, waardoor de bescherming gaat verdwijnen.
En er kan vocht onder het vuil gaan zitten. Vocht, vuil en lucht, zijn gunstige omstandigheden voor
het ontwikkelen van corrosie.

Afbeelding
Een auto die goed in de was zit, geeft een ander aanzien tijdens regen. De druppels
hebben dan een andere vorm: hoger en smaller. Ze vloeien minder uit, en hechten minder.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mei 2010 13:38

Toyota Yaris 1.3
- 100 pk / 6000 rpm, 132 Nm / 3800 rpm
- 1015 kg
- 6 versn. (standaard)
Aan power geen gebrek schat ik zo.

Ik ben vooral benieuwd naar de praktijk. Hoewel de Yaris 1.0 op papier een slak is, voelt hij beslist niet sloom aan (en natuurlijk ook niet erg snel, maar dat is logisch).
Die zesde versnelling is natuurlijk fantastisch, wat zou ik die graag ook in onze Opel Zafira hebben. Maar goed, die wordt voorlopig hopelijk nog niet vervangen, want dan moet hij wel heel erg kapot gaan.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 05 mei 2010 15:23

... Die zesde versnelling is natuurlijk fantastisch, wat zou ik die graag ook in onze Opel Zafira hebben. Maar goed, die wordt voorlopig hopelijk nog niet vervangen, want dan moet hij wel heel erg kapot gaan.
Dit is al vaker ter sprake gekomen, het zal waarschijnlijk een Zafira 1.8 met CR-bak (Close Ratio) zijn (~3800 rpm bij 120 km/h).
Als er een WR-bak in zit, daalt het toerental tot ong. 3200 rpm bij 120 km/h.
Achteraf verwisselen, zo de dealer dat al doen wil, wordt denk ik een hoge kostenpost.
Er zou evt. een oproep geplaatst kunnen worden, op Werkspot.nl.
Andere optie: Onlinemonteur.
Of, Zafira ruilen (maar ik vermoed dat verreweg de meeste Zafira's 1.6/1.8 een CR-bak hebben,
dus dan moet er heel goed gezocht worden).

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2010 20:03

Ik leer er wel mee leven. Aanpassingen aan een auto die de waarde cq levensduur niet vergroten vind ik zonde van het geld.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten