Moderator: Moderafo's
Sterretje schreef:Nog eens een vraagje over adoptie. (Laura en Galateia)
Stel dat jullie al een 'eigen' kindje zouden hebben en je weet dat je daarna nooit meer
een kindje kan krijgen. Zou je dan ook voor adoptie hebben gekozen?
(Hadden we het pas met een paar mensen over. Procedure duurt soms lang, veel leeftijds verschil, gevoel van wel en niet eigen enz..)
saartje schreef:Wat mijn man en ik heel duidelijk willen onderscheiden is dat wij adoptie los vinden staan van kinderloosheid (net zoals de meesten hier geloof ik). Veel mensen komen aandragen met DE oplossing: adoptie.... Alsof adoptie een vervanging is van kinderloosheid. Dat zien we toch heel anders. Het valt ons ook op dat veel mensen die 'oplossing' aandragen.
Zoals wij er op dit moment over denken, gaan wij wel de adoptie'molen' in na ons bezoek van de gyn. Wij hebben het altijd al over adoptie en pleegzorg gehad, los van onze gyn-bezoeken. Maar iets roepen en er vervolgens iets mee moeten is wel een verschil.
Ik wil me nooit vergelijken met iemand die een kind heeft verloren hoor, want zo iets ergs weet je alleen maar in te voelen als je het zelf hebt meegemaakt. Maar als iemand een kind verliest, en later een ander kind/baby krijgt kan die baby wel een invulling geven en een nieuw geluk dan wel troost. Maar dat nieuwe kindje is geen vervanging van het kind dat je verloren hebt, en daar kun je nog heel veel verdriet van hebben.
Het feit dat we bijna zeker geen kinderen zullen krijgen is een verdriet op zichzelf. Adoptie is geen vervanging, maar kan ons wel een nieuw geluk geven. En of ik van zo'n kind (ons kind in dat geval) zou houden? Dat is voor ons gelukkig niet eens een vraag maar vanzelfsprekend. Maar ik geloof zeker dat je daar beiden achter moet staan omdat het niet zomaar iets is. En gelukkig zitten wij hierin op 1 lijn.
Pleegzorg hebben wij ook informatie van liggen. Ik heb op de afdeling vaak kinderen liggen die naar een pleeggezin moeten. Ik heb me er in verdiept, en gesproken met mensen die pleeggezin zijn. Wat me opvalt is dat er vaak het advies wordt gegeven om pas aan pleegzorg te beginnen als je zelf helemaal 'gesetteld' ben met je gezin. Nou zal dat voor de één op een ander moment zijn dan de ander. Maar wij zouden liever eerst zelf eigen kinderen (adoptie/natuurlijk) willen, en daarna pleegzorg zodat we die kinders een vast iets kunnen bieden. Dat kunnen we voor ons gevoel nu (nog) niet. Daar komt bij dat het me nu te zwaar lijkt om een kind waar je jezelf aan gaat hechten weer af te (moeten) staan.
Maar goed, ieder heeft natuurlijk eigen keuze en is daar vrij in.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten