In het weekend kwam mejuffrouw D te V

Ze vroeg of ik, als het kon direct, mee kon komen, want ze was bang dat anders de gemoederen erg hoog op zouden lopen….
Zoals jullie zullen begrijpen ben ik direct met haar meegekomen en ze had gelijk de gemoederen waren inderdaad al hoog opgelopen… jullie, collega’s mogen echt blij zijn, dat jullie geen oog euh oorgetuige waren van deze Twentse woordenwisseling…
Maar het punt is dat ze liever niet door een vrouwelijke arts geholpen willen worden,

In eerste instantie heb ik ze weten te kalmeren, door de door mij ontwikkelde ademtherapie…

om het voor jullie duidelijk te maken heb ik het gesprek dat er gevoerd is, even letterlijk overgenomen, zodat jullie het wat beter kunnen volgen…. En de cliënten dan ook een goed advies kunnen geven…., daarna heb ik mijn advies aan hen eronder getypt…. Ik wens jullie succes

Het ging als volgt (V= vrouw en M= man):
(‘t was temtoasie alom

Zij begint….
V: Hij kòn ’t niet goud hebben, dat ’t er best op geit…. En hef de pette verkeerd stoan en doorumme schealt oons uut vuur al wat mooi of lilk is….. mjaer biej miej hef ’t verbröd…
Hij mos met de wière um de klösse hebben…
M: Tja ’n joonk maechie is genne duurappel
V: A’j vitten wilt möj noar Voerknecht goan!
V: Hij hef ’n gezichte vòn ole lappen….
M: Noe he-j ‘t schoap òn ‘t drieten
Tja, dat deank ik dòn met mien boerenverstand….
V: Ie mönt niet zun wies beschäid giêven
V: (tegen mij) Dat mö-j meer òn zien verstoand touschrièven
M: Vòn de luie möj ‘t mar hebben
Waarop M tegen V zegt:
M: Woer noavrewiève is, is ok kwòtgebeinte
V: Mök oe ne petetter verkopen?
(tegen mij) Hij mos met de wière um de klösse hebben….
Ik dacht ondertussen (Het broanden en ön ’t gat of, Den hef zien gerak wal ehad

Toen zeiden ze beide tegelijk: Dòn zjö-me es kieken wei as de blenkste billen hef….

(ondertussen was mij al duidelijk dat ze mekoar de bokse uut estukt hadden

Zo dit was de conversatie, ja ik weet het kort, maar het was in ieder geval ook krachtig…