het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 apr 2010 21:22

neeh idd.. hier hetzelfde verhaal, tot 8 maand volledig, zonder bijvoeding! maar wel altijd ziek zwak en verkouden! ach ja!! we weten niet wat het was geweest als het helemaal geen bv had gekregen, misschien was hte dan nog erger!

Medisch is bewezen dat bv het beste voor een kind is... daar valt gewoon niet aan te twijfelen. Maar of je dat ook geeft, dat moet je zelf weten want de andere dingen die voor handen zijn, zijn ook niet slecht!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 apr 2010 10:12

Natuurlijk komt het niet alleen door borstvoeding. meiden hier hebben alle twee een jaar gehad, Sarah nog 2 maanden extra. Eva Lynn was het 'zat' en dronk niet meer dus ben met 1 jaar gestopt.
sarah is vrijwel nooit ziek, nooit echt verkouden, Eva Lynn daarintegen heeft altijd een snotneusje.

Máár, ik vraag me af of mensen iets zo goed kunnen maken als God? Nee, daar ben ik van overtuigd, mensen kunnen de borstvoeding nooit zo goed namaken als de Heere het doet bij de moeders.

Dus dat weerstand etc, het zal echt niet bij iedereen werken: borstvoeding = nooit ziek. Natuurlijk niet. Maar ik geloof wel dat het stukken beter is dan flesvoeding, met de enige reden eigenlijk die hierboven staat.
En ik vind het daarom gewoon een plicht voor christelijke moeders om borstvoeding te geven als er geen medische reden is om het niet te doen :oops:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2010 11:54

En ik vind het daarom gewoon een plicht voor christelijke moeders om borstvoeding te geven als er geen medische reden is om het niet te doen

Heb bewondering voor je dat je dat hier zo eerlijk op durft te schrijven :-oo
ik ben echt geen bv monster

:muhahaha:
Volgens mij is dat weerstandverhaal over borstvoeding best achterhaald In flesvoeding zit tegenwoordig ook alles wat een kind nodig heeft.

GROTE ONZIN en als je wil weten waarom... lees even een paar bladzijden terug in dit topic a.u.b. dan hoeven we deze discussie niet WEER te starten! Sowiezo is de bv op zich niet alleen het beste, ook het emotionele aspect speelt een belangrijke rol.
Er zijn meer dan genoeg wetenschappelijke studie's gedaan die de voordelen van bv bewijzen, daar hoeft in dit topic niks meer aan toegevoegt te worden m.i.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2010 11:58

elvira (gast) schreef:Nog een vraag (want ik snap het niet precies): Ik snap heel goed dat het voor de moeder niet zo leuk als de bv niet meer loopt/het kind niet meer wil... en natuurlijk is het belangrijk en handig als dat wel weer goed loopt, maar ... (en nu komt eindelijk de vraag :lol: ):
waarom aan de ene kant zeggen dat het kind zelf mag aangeven wanneer het niet meer wil en aan de andere kant allerlei trucjes uithalen om te zorgen dat het toch blijft drinken?
(voor de duidelijkheid: ik heb niet over een baby van een paar maanden, maar over een kind dat al veel ouder is en bij wie bv niet persé meer nodig is)
Wanneer is volgens jullie een goed moment?

(en alsjeblieft: voel je door mijn vraag niet aangevallen: zo is de vraag werkelijk waar NIET bedoeld!!! Ik vraag het me gewoon af, omdat ik er domweg geen ervaring mee heb :oops: )

Ik denk ook dat het komt omdat moeders zich misschein een beetje afgewezen voelen als hun kindje niet meer wil drinken bij je. Weet niet zeker maar ik had dat iig wel toen mijn dochtertje weigerde te drinken. Ik voelde me toen zo falen als moeder (onzin natuurlijk, maar zo voelt dat nou eenmaal) en zo rot. Gelukkig 'valt' ze nu weleens aan :mrgreen: en dat doet me toch goed!

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 20 apr 2010 12:18

Waarom moeten moeders nou toch altijd dit soort discussies voeren... niet alleen over bv (al is die wel heel veel gebruikt), maar ook over werken/opvang, voeding etc... Moeten moeders nou altijd het gevoel hebben dat zij het het beste doen?? Ben zelf ook moeder, maar hoop niet dat ik zo over kom. Wordt altijd erg moe van die discussies die veel moeders moeten voeren en daarbij toch wel heel duidelijk moeten benoemen wat zij het beste vinden (en dat zij dat natuurlijk ook nog eens doen..) Laat iedereen gewoon doen wat hij denkt te moeten doen en laat elkaar eens in zijn/haar waarde! Wat zouden gesprekken dan toch veel gezelliger worden... en dat is zeer zeker van toepassing op dit topic!!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 20 apr 2010 12:31

@ajl, sterretje en schipje: dank jullie wel voor jullie mooie en eerlijke antwoorden... erg indrukwekkend om te lezen. (nu kan ik alleen nog hopen, het zelf ook ooit eens mee te maken :D)

Het argument van de wetenschappelijke studies vind ik trouwens een beetje dubbelzijdig: hebben jullie zo'n wetenschappelijk artikel wel eens gelezen? Daar is voor de meeste mensen gewoon geen touw aan vast te knopen!
Ik moest er voor mijn studie een heel aantal lezen en daarbij had ik mijn statistiekvakken echt hard nodig. (nadeel van de statistiek: je kunt (als je een beetje handig bent) alles en tegelijkertijd niets aantonen als je wil).. en daar valt of staat een studie echt mee. Komt nog bij dat een bepaald deel ook door bepaalde belangengroepen en/of bedrijven is gefinancierd, dus dan kun je je wel afvragen wat daar de betrouwbaarheid van is... ](*,)
Duidelijk is iig dat voor de bv heel wat is aangetoond, met name in de eerste 6 maanden. Voor veel van de latere studies is het minder eenduidig: daar wijzen bepaalde studies helaas ook weer andere kanten op :-k
Voor mij gelden alleen nog maar de volgende argumenten:
- precies aangepast op wat je baby nodig heeft
- bevat anti-stoffen (tenminste in de eerste 6 maanden)
- bevordert de binding tussen moeder en kind (vind ik geloof nog het allerbelangrijkste argument)... neemt niet weg dat ik het ook belangrijk vind dat de vader een belangrijke rol speelt, dus als het even mogelijk is, zou ik na een aantal weken ervoor kiezen dat de vader niet alleen heel veel met de baby knuffelt, maar het kind ook eens een flesje bv/kv geeft.

Als het met de bv niet lukt of als er wat dan ook aan omstandigheden zijn, denk ik wel vrij nuchter: beter vrolijke ouders die hun kind een fles geven, dan een zwaar ongelukkige en gefrustreerde moeder die bv geeft. (maar dit dus omdat ik de binding zo'n belangrijke factor vind)

@blompje: ik denk dat veel moeders onzeker zijn... en het gekke is, dat hoe onzekerder mensen worden, hoe fanatieker ze (soms) in hun opvattingen kunnen zijn, als ze een bepaald besluit eenmaal genomen hebben... gek hè? Eigenlijk wel heel jammer, daar heb je gelijk in. :roll:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2010 13:53

Wie weet.... ben ik dan wel heel onzeker :lol:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 23 apr 2010 21:32

Sterretje, ben toch wel erg benieuwd of je dochtjertje nog steeds wil drinken?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 23 apr 2010 22:07

Jah, maar nog maar 1 keer per dag.
maar is goed zo.
Time flies when you have none!

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 27 apr 2010 21:28

Ik geef mijn zoon bv. Maar hij groeit niet heel super hard, nu hoeft dat ook niet maar zal fijn zijn als hij iets meer in
gewicht toeneemt. Was maandag op cb en ze waren niet heel tevreden. Nu zegt dat voor mij niet gelijk alles, omdat
hun curve op fv is gebaseerd. Maar ik wil graag nog even doorgaan met bv.

Vraag me af als ik nu extra zuivel eet/drink zal dat van invloed zijn op de bv?
Daar gaven ze aan dat ik moest eten/ drinken wat ik lekker vindt en niet persé extra zuivel. Maar als ik alleen water
drink zal de bv vast niet heel "voedzaam"zijn. Iemand enig idee?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 apr 2010 21:45

zelf rusten, veel drinken en idd ook wel goed eten, maar volgens mij maakt zuivel oid niet uit. Ik heb veel suikerpinda's gegeten.. oooh, wat zijn die dingen lekker! ze kwam ook altijd goed aan.
maar rust is het belangijkste, dan wordt de melk goed vol, wordt gezegd.. volgens mij.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 27 apr 2010 22:29

Mijn dochter heeft koemelkallergie en ik neem dus niks van zuivel. Dat je melk daar voedzamer van zou zijn is dus echt niet waar, hier zit het levende bewijs :)
Ze is trouwens ook een kleintje, haar 'groeilijntje' loopt altijd net boven de onderste grens. Dat is prima, ieder kind groeit in eigen tempo, ze is klein en niet zo dik, maar ziet gezond en is dan wel weer vlug in ontwikkeling en bij een ander kind is het weer andersom.
Zolang jouw zoon natte luiers houd, en zijn eigen (al is 'ie nog zo laag) lijntje volgt, dan is er geen reden om je zorgen te maken.
Succes met de bv! enne..... wat voor gevoel heb JIJ erover? Volg je intuitie, jij bent zijn moeder!

Trouwens... als hij rond de 4 maanden is.... dan blijven ze vaak even hangen op hetzelfde gewicht met bv. Geen zorgen dan dus.

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 28 apr 2010 12:59

Oké, dus gewoon goed eten en drinken. Nu dat is gelukkig geen probleem. Maar rustig aan doen valt
niet zo mee. Hij heeft ook nog twee zussen die de nodige aandacht verdienen en ja je huishouden moet
tussen door ook nog gebeuren, en alle andere bezigheden. 's Avonds op tijd erin daar zal nog wel wat
aan gedaan kunnen worden maar ja het is altijd weer snel laat. Misschien toch maar even wat strenger zijn.
En ja hij is inderdaad 4 mnd. en mijn gevoel ja, soms heb ik wel eens het idee dat hij niet zoveel drinkt maar hij
is zelf heel tevreden en vrolijk en je ziet hem gewoon ontwikkelen en doen, dus zoveel tekort zou hij niet hebben, denk ik.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 28 apr 2010 20:48

Vriendin van mij is gestopt met borstvoeding (al huilend...)
Ze heeft verschrikkelijk veel pijn door haar bekken. Daardoor is de borstvoeding niet genoeg.
Ze legde verschrikkelijk veel aan enz (andere kindje heel lang gevoed)
Nu paar dagen fles en je kent hun kindje niet weer. Lachen, vrolijk en goed slapen.
Ik vond het echt onwijs jammer voor haar.

Daartegenover nichtje van mijn man die er half niet om geeft, en zoiets heeft van.. ga stoppen als ik ga werken, zal allemaal wel. En dan het geven of keer kloofje of lastig met werk e.d. ](*,)
Time flies when you have none!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 28 apr 2010 21:09

Zomaar, onze zoon Alexander groeide op bv ook heel langzaam maar had nog altijd een stijgende lijn. Hij zat ook net iets boven de onderste lijk en zijn lengte was meer rond de middelste lijn, hij was gewoon tenger. Hier op het cb waren ze tevreden zolang hij maar een stijgende lijn liet zien en het scheelde ook dat alle andere kinderen van ons ook redelijk dun zijn. Alexander werd door iemand zelfs vergeleken met een hongerbaby Zolang je zoon maar een stijgende lijn laat zien, alert is, goed ontwikkeld en genoeg plast is het gewoon goed. Dan hoef je ook niet extra te rusten en extra te eten enzo.
Enne gekke vergelijking misschien maar koeien drinken ook gewoon water en geven echt wel goede melk :wink:

Hier kun je zelf een curve invullen speciaal voor bv-gevoede kinderen.

Terug naar “Archief”