@ajl, sterretje en schipje: dank jullie wel voor jullie mooie en eerlijke antwoorden... erg indrukwekkend om te lezen. (nu kan ik alleen nog hopen, het zelf ook ooit eens mee te maken

)
Het argument van de wetenschappelijke studies vind ik trouwens een beetje dubbelzijdig: hebben jullie zo'n wetenschappelijk artikel wel eens gelezen? Daar is voor de meeste mensen gewoon geen touw aan vast te knopen!
Ik moest er voor mijn studie een heel aantal lezen en daarbij had ik mijn statistiekvakken echt hard nodig. (nadeel van de statistiek: je kunt (als je een beetje handig bent) alles en tegelijkertijd niets aantonen als je wil).. en daar valt of staat een studie echt mee. Komt nog bij dat een bepaald deel ook door bepaalde belangengroepen en/of bedrijven is gefinancierd, dus dan kun je je wel afvragen wat daar de betrouwbaarheid van is...
Duidelijk is iig dat voor de bv heel wat is aangetoond, met name in de eerste 6 maanden. Voor veel van de latere studies is het minder eenduidig: daar wijzen bepaalde studies helaas ook weer andere kanten op
Voor mij gelden alleen nog maar de volgende argumenten:
- precies aangepast op wat je baby nodig heeft
- bevat anti-stoffen (tenminste in de eerste 6 maanden)
- bevordert de binding tussen moeder en kind (vind ik geloof nog het allerbelangrijkste argument)... neemt niet weg dat ik het ook belangrijk vind dat de vader een belangrijke rol speelt, dus als het even mogelijk is, zou ik na een aantal weken ervoor kiezen dat de vader niet alleen heel veel met de baby knuffelt, maar het kind ook eens een flesje bv/kv geeft.
Als het met de bv niet lukt of als er wat dan ook aan omstandigheden zijn, denk ik wel vrij nuchter: beter vrolijke ouders die hun kind een fles geven, dan een zwaar ongelukkige en gefrustreerde moeder die bv geeft. (maar dit dus omdat ik de binding zo'n belangrijke factor vind)
@blompje: ik denk dat veel moeders onzeker zijn... en het gekke is, dat hoe onzekerder mensen worden, hoe fanatieker ze (soms) in hun opvattingen kunnen zijn, als ze een bepaald besluit eenmaal genomen hebben... gek hè? Eigenlijk wel heel jammer, daar heb je gelijk in.