Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 13 apr 2010 21:01

Boekenlezer schreef:Dat is wel mooi, die hoge boetes, maar hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor, dat ze bekeuren voor bumperkleven? Ik merk weinig van toezicht hierop. Wel zie ik altijd flitspalen langs de weg staan voor de snelheid.

Bestuurders van bedrijfsbusjes zijn vaak sterk in bumperkleven, valt mij op.

Met groot verlangen kijk ik uit naar het moment dat ik mijn nieuwe fiets heb. Dan zijn er dagen dat ik verlost zal zijn van die idioterie van bumperkleverij en zenuwachtigheid van andere weggebruikers. Als op die dagen al die zenuwachtige typjes elkaar dan helemaal in puin rijden, zou dat mooi zijn. Dan ruimt dat op.
Met de motor vond ik dat woon-werk-verkeer ook al niks. Toen was mijn irritatie niet zozeer bumperkleverij, maar meer dat er zo weinig rijruimte is (volle wegen). Met mijn motor wilde ik altijd vooral vlot kunnen rijden.
Met de fiets ga je toch altijd met meest ongehinderd naar je bestemming, vind ik. Of lopend natuurlijk, maar dat is alleen geschikt voor heel korte afstanden.
Ik heb altijd een camera bij me in de auto. Zonodig kunnen dan situaties vastgelegd worden.
Verder, het is niet goed je druk te maken over hen die de beschaving verachten. Het is ook
niet goed hen te verwensen. Zeker niet als je weet van Hogere dingen.

Er is een grote Sterke Hand, die kwaad soms heel lang toelaat, maar uiteindelijk alles in Zijn hand houdt.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 13 apr 2010 21:34

jans1 schreef:Ik krijg mijn lichtmetalen velgen aan de voorkant niet meer schoon... :? Ik heb een hele poos mijn auto niet gewassen en toen ik hem ging wassen kon ik boenen wat ik wou maar er bleef zwart spul op zitten. (van de remschijven?) Iemand een idee hoe dit simpel en makkelijk en goedkoop weggehaald kan worden? Ook zitten er een paar diepe krassen in, is daar ook een manier voor om ze weg te halen?

Ik maak de velgen schoon met Cif en een de zachte kan van een schuursponsje. Helpt goed hoor!
Maar geen idee hoe goed/slecht het voor je velgen is :wink:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 14 apr 2010 08:06

Toen ik laatst m'n zomerbanden 's goed schoon kon maken, vlak voor ze weer onder de auto gingen heb ik het met Dasty gedaan! En het werkte perfect...Of het goed voor de velgen is, is punt 2! Maar als het goed is gaan ze m'n velgen aan het eind van het seizoen toch 'poedercoaten' :wink:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 apr 2010 15:57

em_ma schreef:Ik maak de velgen schoon met Cif en een de zachte kan van een schuursponsje. Helpt goed hoor!
Maar geen idee hoe goed/slecht het voor je velgen is :wink:
Als het stalen velgen zijn, met kunststof wieldoppen lijkt mij dat geen probleem.
Nog beter is een speciale autospons, of autoborstel.
Soms zijn er aanbiedingen voor sponzen, en andere autoschoonmaakmiddelen,
bij Lidl, of Aldi.
Als het licht metalen velgen zijn, mag er niet onnodig op geschuurd wordt.
Er zit een beschermlaag op het lichtmetaal, die kan dan verdwijnen.
Zelf maak ik de auto schoon met warm water (voor €0,20 wil ik geen koude
handen), en doe een autoshampoo in het reservoir van de borstel.
Dat reinigt beter, en geeft iets glans.

Ik gebruik altijd borstels van Gardena, die geven geen krassen.
In de schuur liggen ook twee turboborstels. Pas heb ik één ervan geprobeerd.
Dat beviel slecht. De haren waren te hard (niet goed voor de lak). Hij reinigde niet
goed, doordat de roterende borstel te hoog geplaatst was. En hij maakte veel lawaai.
Was van de Aldi. Soms goed, soms niet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2010 16:28

Rolf schreef:
Boekenlezer schreef:Dat is wel mooi, die hoge boetes, maar hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor, dat ze bekeuren voor bumperkleven? Ik merk weinig van toezicht hierop. Wel zie ik altijd flitspalen langs de weg staan voor de snelheid.

Bestuurders van bedrijfsbusjes zijn vaak sterk in bumperkleven, valt mij op.

Met groot verlangen kijk ik uit naar het moment dat ik mijn nieuwe fiets heb. Dan zijn er dagen dat ik verlost zal zijn van die idioterie van bumperkleverij en zenuwachtigheid van andere weggebruikers. Als op die dagen al die zenuwachtige typjes elkaar dan helemaal in puin rijden, zou dat mooi zijn. Dan ruimt dat op.
Met de motor vond ik dat woon-werk-verkeer ook al niks. Toen was mijn irritatie niet zozeer bumperkleverij, maar meer dat er zo weinig rijruimte is (volle wegen). Met mijn motor wilde ik altijd vooral vlot kunnen rijden.
Met de fiets ga je toch altijd met meest ongehinderd naar je bestemming, vind ik. Of lopend natuurlijk, maar dat is alleen geschikt voor heel korte afstanden.
Ik heb altijd een camera bij me in de auto. Zonodig kunnen dan situaties vastgelegd worden.
Verder, het is niet goed je druk te maken over hen die de beschaving verachten. Het is ook
niet goed hen te verwensen. Zeker niet als je weet van Hogere dingen.

Er is een grote Sterke Hand, die kwaad soms heel lang toelaat, maar uiteindelijk alles in Zijn hand houdt.

Strikt gezien heb je gelijk. Het lukt mij niet altijd om braaf te blijven.
Al moet ik wel zeggen, dat ik een tekst als Lukas 6:29 nogal absurd vind. Daar moet je toch wel een behoorlijke masochist voor zijn om dat te willen. Ik vraag me sterk af of dat er bij mij ooit in wil. Nou spreek ik dus even niet als de 'vrome' man, die voor de schijn altijd volgens het boekje praat, maar ik zeg even eerlijk wat dit bij mij oproept.
Maar eigenlijk dit is meer iets voor de afdeling [Religie] - Bijbel, of beter nog: [Religie] - Geloof & Leven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 apr 2010 17:17

Een eerlijk antwoord.
Uit eigen kracht kan het ook niet, wel door het geloof.

Hier wil ik het nu bij laten.
Heel misschien later meer, maar dan in [Religie] Geloof & Leven.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 15 apr 2010 12:05

Vanavond maar eens naar de halfords kijken of ik wat voor de velgen kan vinden 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 apr 2010 17:12

Besmeurde velgen
Het materiaal van de remblokjes, van de schijfremmen voor, kan heel vast gaan zitten op de velgen.
De trommelremmen achter zullen waarschijnlijk minder afgesleten materiaal op de velg deponeren.
Tip: regelmatig wassen, en de velgen in de was zetten, en poetsen (beschermlaag).

Electrische auto's
Renault heeft twee electrische auto's (Autoweek.nl) ontwikkeld.
Volgens informatie op Renault.nl leverbaar over 22 maanden.
Op Zerauto.nl staat een rijtest met de Renault Kangoo ZE.
Enkele feiten:
- gewicht is bijna 1,6 ton
- max. 130 km/h
- actieradius 150 km/h
- prijs is prijs gewone Renault Kangoo + huur accu
- omslagpunt ligt volgens berekening bij 13.000 km/jr.
Conclusie van Zerauto: om dit moment economisch onrendabel.

Electrische scooters
Op dit moment leverbaar: electrische scooters van EE-products (€1699 voor de 45 km/h uitvoering).

Bumperkleven
Bumperkleven is de grootste ergernis op dit moment, voor autorijders.
Volledig artikel.
Ergernis top tien.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2010 17:49

Uit het artikel van ZERAuto:
Door de totale afwezigheid van enig rijgeluid ontbreekt bijna elke snelheidssensatie.

De stereo-installatie kan je dan wèl heel goed horen! :D

Een collega-journalist merkte op dat het economisch verhaal nu wat rammelt: want de helft van de mensen rijdt minder dan 20km/dag. Die komen nooit aan 13.000/km per jaar (250 km/week) laat staan aan de 22.500 km/jaar.

In dat geval heb je nauwelijks een auto nodig. Sowieso niet voor de dagelijkse kilometers.
20 km op een dag... Er vanuit gaande dat het een woon-werk-afstand bedraagt, betekent dat dus 's morgens 10 km en 's middags/'s avonds 10 km (of minder). Daar ga je toch geen brandstof voor verstoken, met goed weer?! Dan ga je natuurlijk fietsen!

Voor mij is autobezit geen excuus om me meteen als een invalide te gaan gedragen.

Een benzine- of dieselauto tank je gemakkelijk bij in korte tijd. Dat is natuurlijk wel eens nodig tijdens een langere rit. Hoe gemakkelijk gaat dat eigenlijk bij zo'n elektrische auto?

Rolf schreef:Electrische scooters
Op dit moment leverbaar: electrische scooters van EE-products (€1699 voor de 45 km/h uitvoering).

Elektrische scooters hebben mijn sympathie wel. Als je dan als fietser wordt ingehaald door een scooter, heb je tenminste niet die extréém hinderlijke stinkwalm van de tweetaktmotor (verbrande olie). Een tweetaktscooter kan in deze tijd niet meer, vind ik.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 apr 2010 18:17

Electrische Renault Kangoo
De auto is, afgaande op de rijtest, zeer stil.
Een heel klein beetje twijfel heb ik hierbij wel.
Want de electromotor maakt nl. behoorlijk veel toeren, tot 11.000 rpm.
Gezien het gewicht van de auto (~1600 kg) en het max. vermogen van
de electromotor (60 pk), lijkt het aannemelijk dat de motor bij accelereren
het max. beschikbare vermogen nodig heeft. En dus ook wel wat trillingen
en geluid zal produceren.

Bijtanken el. auto
Het aantal laadpalen is nog gering. De snelheid (uitgaande van 15 okt. 2009) is
1 minuut per km. Dus voor een actieradius van 150 km, 2,5 uur.
Oud-premier Lubbers heeft een el. Golf (€80.000) (hij woont niet ver van hier),
en kwam een paar keer zonder stroom te staan.
Z'n vrouw moest hem toen ophalen.
Ik denk dat de Opel Ampera (/ Chevy Volt) op dit moment nog de meest praktische oplossing is.
Die kan tenminste verder, als de accu leeg is.

Ontwikkeling
De ontwikkeling bij el. auto's is nog volop gaande nu, met grote snelheid ook.
Vooral aangaande accu's, binnen een jaar kunnen die al technisch verouderd zijn.
Doordat er nieuwe exemplaren zijn, lichter en met meer energie.

Laatste nieuws over de -Nederlandse- Quicc Diva
Afbeelding
Door problemen bij financierders, is het project vertraagd. Duracar gelooft nog steeds in de mogelijkheden
van de Quicc Diva. Omdat:
* Minder CO2, minder fijnstof en een lager geluidsniveau belangrijk zijn
* Daaraan de Quicc Diva kan bijdragen
* De Quicc Diva een laag break event point heeft (vanwege geringe investering, en lage productiekosten,
ligt dit veel lager dan 200.000 - 400.000, zoals doorgaans bij gewone auto's)
* Er meerdere nieuwe gegadigden zijn voor deelname (om de financiering rond te krijgen)

Scooters
Volgens berichten produceert een tweetakt scooter net zoveel CO2 als een vrachtauto.
De el. scooters, uit deze prijslijst, zijn een betaalbare optie.

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 16 apr 2010 08:50

Rolf schreef:Electrische Renault Kangoo
De auto is, afgaande op de rijtest, zeer stil.
Een heel klein beetje twijfel heb ik hierbij wel.
Want de electromotor maakt nl. behoorlijk veel toeren, tot 11.000 rpm.
Gezien het gewicht van de auto (~1600 kg) en het max. vermogen van
de electromotor (60 pk), lijkt het aannemelijk dat de motor bij accelereren
het max. beschikbare vermogen nodig heeft. En dus ook wel wat trillingen
en geluid zal produceren.

In hoeverre is dat onderbuikgevoel, en hoeverre is dat te onderbouwen ? 11.000 rpm is wel véél, maar ik denk dat dat vooral is als je de toerentallen van een conventionele motor in je achterhoofd hebt. Een verbrandingsmotor loopt als je het mij vraagt veel onregelmatiger dan een elektromotor. Een verbrandingsmotor werkt met X-aantal ontstekingen per omwenteling, en dat geeft een veel onrustigere loop dan een elektromotor die op een heel andere manier bekrachtigd wordt.

En verder is -zeker bij lagere snelheden- de elektromotor in het voordeel omdat 'ie veel gelijkmatiger zijn maximale koppel ophoest. Het zal wel niet overbemeten zijn met dat motortje, maar ik denk dat we ons ook niet te veel moeten blindstaren op dingen die afwijken van datgene wat we gewend zijn ;)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 apr 2010 16:44

Het is inderdaad een beetje een gevoelskwestie. Vooral omdat het een zwakke motor is (60 pk)
die veel toeren maakt, in een zware auto. 'k Zou het eerst eens met eigen ogen moeten zien.
Maar er één zien rijden, dat zal voorlopig wel niet gebeuren.

Electromotoren kunnen door de constructie in beginsel gelijkmatiger ronddraaien dan 4-cil. verbrandingsmotoren.
De verbrandingsmotor krijgt per omwenteling 2 impulsen.
Door een uitgebalanceerde constructie van de krukas kunnen trillingen worden opgevangen.
Een electromotor krijgt per omwenteling, afhankelijk van de soort wikkeling,
een aantal kleine impulsen. En kan daardoor trillingsvrijer ronddraaien.
Het koppelverloop bij een electromotor is ook gunstig, t.o.v. atmosferische verbrandingsmotoren.
(Zo worden motoren zonder turbo vaak genoemd. Natuurlijke aanzuiging uit de atmosfeer.)
Verbrandingsmotoren met turbo, tenminste de meest moderne, hebben ook een heel gunstig koppelverloop.
Sommige hebben het max. koppel al bij 1500 - 1750 rpm.

Grootste probleem voor el. auto's is op dit moment nog het gewicht (zware accu's), en de beperkte actieradius.

* Animatie constructie en werking 4-cil. verbrandingsmotor (4 min. 51). Mooie en duidelijke animatie.
* Werking electromotor.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 apr 2010 18:24

Sloopregeling
"Woensdag 21 april om 17 uur sluit de mogelijkheid om subsidieaanvragen in
te dienen voor de nationale sloopregeling. Dat heeft het ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vandaag bekendgemaakt in de Staatscourant."
Volledig artikel.

Kosten per kilometer
"Het merendeel van de Nederlandse automobilisten heeft geen reëel beeld van wat autorijden
hen kost. De kosten worden onderschat doordat niet alle aspecten worden meegerekend.
Dit blijkt uit een peiling onder bezoekers van de onlangs gelanceerde website Rijverder.nl."
Volledig artikel.
In dit geval reken ik mij tot de minderheid.
Mijn autokosten:
- vast (afschrijving, rente, belasting, verzekering, onderhoud): €3000 per jaar (boetes krijg ik zelden, ong. 1 per 3 jaar, en parkeren is minder dan €25/jr)
- variabel (brandstof, extra onderhoud): €0,13 / km

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 apr 2010 19:13

De kosten, met een schatting van de afschrijving:

Opel Zafira:
Afschrijving: €1000 p/j
Onderhoud/verzekering/wegenbelasting: €1450,- p/j
Brandstof per kilometer: €0,13 (en dat zijn er een kleine 9000 per jaar)

Totaal zo'n €3620,- per jaar

Toyota Yaris:
Afschrijving: €1000 p/j
Onderhoud/verzekering/wegenbelasting: €750 p/j
Brandstof per kilometer: €0,075 (en dat zijn er 16500 per jaar)

Totaal zo'n 3000 per jaar.

Stel dat ik die 16500 km ook met de Zaf zou rijden, dan zou dat 16500*0,055 = +/- €900 per jaar schelen. Dus ik betaal voor de Yaris maar €850,- per jaar all-in.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 19 apr 2010 19:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals beloofd wat foto's van mijn velgen. De bovenste twee betreft de schade de onderste twee het vuil wat ik er niet afkrijg...
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Terug naar “Algemene Zaken”