het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor elvira (gast) » 15 apr 2010 09:25

@schipje: ja, idd: rijke mensen en de adel gaven (vanuit het idee dat bv geven iets van het volk was, wat dus volksvrouwen veel beter konden doen dan adellijke dames, die natuurlijk weer zo snel mogelijk presentabel moesten zijn) hun kind aan een min, die het kind dan zoogde... :shock: (vanuit onze huidige opvatting dus niet bepaald normaal)
Maar ook die kinderen kregen echt niet tot 6 jaar bv van de min hoor! :lol:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 09:27

Dippie schreef:
Schipje schreef:Dippie..

Kwel jezelf niet langer om steeds maar weer het borstvoedingstopic op te zoeken. Nu moet je steeds walgen, dat is ook vervelend.

Dat bepaal ik zelf wel. Ik walg van bepaalde situaties die jij ons laat zien. Niet van borstvoeding geven zelf. Dus misschien moet je het dan juist bij jezelf zoeken :wink: En ik was niet de enige die ervan walgde, dus misschien moet je er nog meer de deur wijzen...

Maargoed...we gaan offtopic en we zijn volgens mij oud en wijsgenoeg om hier normaal over te kunne praten toch? :)

Dat vraag ik me af als ik jou post zo lees..... bovendien wijs ik nietmand de deur hoor. Ik zou niet durven.
Ik vraag me af waar jou behoefte vandaan komt dat jij zo je ongenoegen over deze dingen op deze manier uit wilt spuwen?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 09:36

En nog wat: dit is het borstvoedingstopic en daar kun je deze dingen nou eenmaal ook verwachten.
Mensen die walgen of iets dergelijks... prima dat is nu duidelijk.

Mijn vraag uiteindelijk: zijn hier ook mensen zijn die tandemen of dit willen doen? :wink:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 apr 2010 09:54

Precies, en daar kun je dus ook andere dingen verwachten :wink:

En blijf jij het jezelf maar afvragen, voor mij is het duidelijk :P
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 10:45

elvira (gast) schreef:@schipje: ja, idd: rijke mensen en de adel gaven (vanuit het idee dat bv geven iets van het volk was, wat dus volksvrouwen veel beter konden doen dan adellijke dames, die natuurlijk weer zo snel mogelijk presentabel moesten zijn) hun kind aan een min, die het kind dan zoogde... :shock: (vanuit onze huidige opvatting dus niet bepaald normaal)
Maar ook die kinderen kregen echt niet tot 6 jaar bv van de min hoor! :lol:

Dat heb ik ook nergens beweerd hoor!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 15 apr 2010 12:27

Hier misschien een "tandemer"...zon10
Ligt eraan wat m'n allergische zoon doet, nu drinktie nog 3x 's daags, misschien is hij tegen de tijd dat het brusje er is al wel gestopt is? Ik laat het aan hem over. Als alternatief drinkt hij enkel rijstmelk en aangezien dat 2 euro zoveel per liter kost laat ik em lekker 'gratis' bij mij drinken. En als het brusje komt, wel, de BV wordt automatisch aangepast aan de behoeften van het jongste kind, dus brusje komt tegen die tijd niets tekort!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 15 apr 2010 12:50

Ik vind het er gezellig uitzien. Misschien niet zo handig als je een achtling krijgt maar goed...
Wat ik persoonlijk een interessantere discussie vindt, maar die is natuurlijk voor een ander topic, is wat je ze na de BV periode te eten geeft. Krijgen jullie kinderen eerlijk, puur, zelfgemaakt (ipv potjes/blikjes/zakjes/voorverpakt) voedsel of maakt het ouders na de bv niet meer uit wat hun kinders eten?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 13:06

LauraC schreef:Ik vind het er gezellig uitzien. Misschien niet zo handig als je een achtling krijgt maar goed...
Wat ik persoonlijk een interessantere discussie vindt, maar die is natuurlijk voor een ander topic, is wat je ze na de BV periode te eten geeft. Krijgen jullie kinderen eerlijk, puur, zelfgemaakt (ipv potjes/blikjes/zakjes/voorverpakt) voedsel of maakt het ouders na de bv niet meer uit wat hun kinders eten?

Mij wel, ik maak dankbaar gebruik van potjes als wij bijv. pizza eten of weggaan o.i.d. maar verder eet ze gewoon met ons mee (ongezouten, wel gekruid).
Wij wilden de rapley methode hanteren maar werkelijk ALLES zit dan onder #-o dus voor m'n eigen gemak heb ik de eerste maand alles gepureerd en daarna (dus vanaf 7 maanden) gelijk stukjes laten eten, van een vorkje. Ze is nu 10 maanden en eet korsten, pitten en het donkerste brood, ideaal! =D>

Ze krijgt ook geen koek of snoep, alleen fruit. Bij een ander of bij de bakker natuurlijk wel want anders vind ik het zielig :wink: En oh ja, ze krijgt ook geen producten waar suiker in zit (alleen dat koekje bij de bakker of ergens anders dan...) dus jam, appelperenstroop e.d. zonder suiker. Totdat ze het beseft, dan mag ze af en toe een boterham met suikertjes :) Best wel streng zijn we vergeleken met anderen :oops: maar wij vinden het belangrijk en ze mist niks en is een vrolijk kind :D (om aan te geven dat ze er blijkbaar niet onder 'lijd')

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 15 apr 2010 13:10

Gelukkig krijgen we hier geen koekjes bij de bakker =D> Ik vroeg het me af omdat ik pas een moeder zag (ik ben misschien wel een tikkie strenger dan jij, Schipje, wat voedsel betreft) die heel trots zat te verkondigen dat ze met 7 mnd nog BV gaf (wat ik goed vind) en tegelijkertijd haar zoontje een koek van puur suiker en vet (spekkies tussen twee wafels) zat te voeren ](*,)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 apr 2010 13:37

Het is toch vrij normaal om je kind het eerste jaar geen snoep en koek te geven. Hugo kreeg dat ook niet en ik moet zeggen dat hij het nu nog bijna niet krijgt.

OM nog even terug te komen op de bv en ik denk dat ik mij in een wespennest steek :wink: . Ik ben het volkomen eens met elvira en Dippe. Van mij hoeft bv ook niet als kinderen ouder zijn dan een jaar. Het eerste jaar vind ik heel intiem, maar daarna toch echt te groot.

Nog een andere vraag over bv. Ik ben nu 7 weken gestopt, maar mijn borsten lekken nog regelmatig en ik heb ook nog harde plekken/klieren in mijn borsten die pijnlijk zijn als je erop drukt. Iemend een idee of dit nog van de bv kan komen en wat kan ik er aan doen?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 15 apr 2010 13:42

@ AJL: kan nog van borstvoeding zijn. Goed warm/koud helpt en verde rmet je hand af en toe beetje kolven. Dat de druk eraf is, of tot de harde plekken weg zijn.

Kinderen te groot: boven een jaar niet meer openbaarvoeden.. Vind ik. Maar gewoon thuis.. Waarom niet. Anna Sofie voedde ik vanaf 1 jaar liggend.

Hier... huilen... tranen met tuiten. 8)
Anna Sofie wil niet meer drinken. De laatste dagen af en toe 's morgens of 's avonds als ze half slaapt. Maar verder niet meer. Ze draait gewoon haar hoofd weg. Ik vind het echt zo jammer. Bijna ander half jaar, maar ik wilde zo graag tot 2 jaar.'

Eten: een potje alleen als wij patat eten. Dus om de week een keer. Verder niet.
Wij hebben ook via de Rapleymethode en ik vind het ideaal. We krijgen vaak opmerkingen van mensen -vooral toen ze rond een jaar was- over hoe Anna Sofie eet en wat ze lust.

Wij eten (bijna) zoutloos verder let ik met kruiden niet op. Doe het niet extreem hoor, gewoon 'gewoon' gekruid.

Ze krijgt verder geen suiker/snoep e.d. Nu sinds een paar dagen 1 keer rosevice per dag. Dat vindt ze heerlijk.
Verder thee, water en karnemelk. Als tussendoortje rijstewafel, soepstengel of blokje kaas. En twee keer per dag fruit. En dat vindt ze heerlijk.
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 apr 2010 13:49

ok, kan dus nog van de bv komen.

Balen sterretje! Ik heb ook beide keren tranen met tuiten gehuild toen ik 'moest' stoppen met de bv...echt afschuwelijk. Net of er een draad doorgeknipt wordt tussen jou en je kind.

Hugo bliefde geen potjes vanaf 10 mnd. Dat gaven wij hem ook als wij patat aten.Hij begon te huilen als hij het potje zag. Vanaf dat moment een friteuse gekocht en sindsdien eet hij de patat ( zelfgemaakt en zonder zout) gewoon mee. Hij is dol op appelmoes en een knakworstje erbij.
Wij volgen niet de replaymethode ( heb daar persoonlijk een hekel aan), maar Hugo eet ook alles en netjes met een vorkje ( en als ik niet kijk, snel met zn hand). Volgens mij heeft dat niet met de methode te maken maar meer met het kind.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 15 apr 2010 13:56

ajl schreef: ( en als ik niet kijk, snel met zn hand). Volgens mij heeft dat niet met de methode te maken maar meer met het kind.

:mrgreen: dat klinkt zooo bekend ;)
Wat betreft het dingen lusten: het heeft denk ik ook met de ouders te maken. Veel mensen hier geven hun kinderen alleen dingen die ze zelf als ouders lusten of die ze denken dat kinderen lekker vinden. Zodoende eten veel kinderen standaard alleen patat met witte bonen in tomatensaus en vissticks ](*,) of een variatie daarop.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 15 apr 2010 15:00

Hoi hoi, bedoel ook niet met 'hoe ze eet' dat ze met vork e.d. eet.
Want dat heeft niet met Rapley te maken (daar eet je juist met je handen)
Ze eet met vork en lepel en.. als je niet oplet en ze heeft honger ook met handen.
(gisteren zuurkool... prop de prop)
Time flies when you have none!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 16:56

ajl schreef:Ik heb ook beide keren tranen met tuiten gehuild toen ik 'moest' stoppen met de bv...echt afschuwelijk. Net of er een draad doorgeknipt wordt tussen jou en je kind.

:( Ik vind dit echt triest klinken, hopelijk blijft mij dit gespaard :? 't lijkt me heel erg! Heb echt met jullie te doen!
Sterretje: hopelijk is het een dwarse periode van een paar dagen?

Terug naar “Archief”