Kraamtijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Kraamtijd

Berichtdoor Schipje » 12 apr 2010 18:50

De hoofdtaken van een kraamverzorgster (geen hulpje) is altijd nog de zorg voor moeder en kind, bij 3 uurs zorg doe je niet anders, wel even het bed en de wc. Maar bedenk wel dat alles ook afhankelijk is van hoe het gaat en met de bv! Als de bv niet lukt dan kan je daar een paar uur per dag mee bezig zijn, zeg dan maar 'dag' tegen de was, het kost dan moeite om alles goed bij te houden! En een kind wat het niet lekker doet, dat komt vaak genoeg voor. Of een vrouw met een psychose/depressie, komt gelukkig minder vaak voor maar dan ben je net een psycholoog, weer is wat anders :wink:

Missf: een rokende kraamverzorgster? Lekker voorbeeld, dat kan je toch niet maken denk ik [-X
Laatst gewijzigd door Schipje op 18 jan 2011 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 apr 2010 21:37

Kun je nagaan, ik gaf niet eens bv, ze was er de eerste paar dagen van 8 tot 3 ofzo, en toch deed ze erg weinig.
Schipje, mag ik jou als voorkeur opgeven bij een eventuele volgende? ;)
Zou het ook aan het kraamzorgcentrum liggen? Ik heb gewoon de dichtsbijzijnde gedaan, niet christelijk ofzo, dat vond ik bij een eerste een beetje overbodig. Maar misschien dat ik er bij een 2e wel voor zou kiezen, omdat Jurian dan ook al hier rondloopt. Maar dan weer niet reformatorisch, hmmm, geen idee of dat bestaat :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 apr 2010 07:14

Onze eerste kraamverzorgster zat de hele dag te roken in de tuin, zelfs de buren was het opgevallen.

De kraamzorginstantie vroeg bij de intake inderdaad of wij mantelzorg in de buurt hadden, maar dat hebben wij dus helemaal niet. Ik kan niet van mn buren verlangen dat zij de was c.q. strijk doen :wink: . En mijn man deed s'avonds het eten en Hugo. Die wilde daarna ook wel genieten van Cato, dus strijken redde hij ook niet. Daarnaast kregen wij vooral s'avonds kraamvisite, aangezien iedereen ver weg woont. Nu moet ik zeggen dat onze 2e kraamhulp zelf ook meedacht. Dan begon ze iets later en bleef totdat mijn man thuis was en in het weekend kregen wij veel visite dan bleef ze ook langer. Op de laatste dag bleef ze 3 uur, maar mijn man was toen thuis.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 apr 2010 07:50

Tja, hier in Duitsland bestaat helemaal geen kraamzorg, dus dat moet je allemaal zelf regelen. De enige professionele hulp die je kunt krijgen, is dat de verloskundige 1 x per dag even komt kijken! Het gevolg is, dat veel vrouwen langer in het ziekenhuis moeten blijven (het merengrote deel kiest sowieso voor een ziekenhuisbevalling) en vaak de familie maar klaar moet staan. (dat zou, als manlief en ik een kindje zouden krijgen nog een heel probleem worden :-k )
Gelukkig hebben de mannen wel veel langer en uitgebreider recht op ouderschapsverlof (namelijk tot 1 jaar), zodat ze hun vrouw + baby kunnen verzorgen. Ik moet wel zeggen dat die eerste weken wel een punt is, waar ik wel een beetje tegenop zou zien. Ik denk dat mijn schoonmama wel wil komen om me het een en ander uit te leggen :oops:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 apr 2010 08:09

MissF schreef:Kun je nagaan, ik gaf niet eens bv, ze was er de eerste paar dagen van 8 tot 3 ofzo, en toch deed ze erg weinig.
Zou het ook aan het kraamzorgcentrum liggen? Ik heb gewoon de dichtsbijzijnde gedaan, niet christelijk ofzo, dat vond ik bij een eerste een beetje overbodig. Maar misschien dat ik er bij een 2e wel voor zou kiezen, omdat Jurian dan ook al hier rondloopt. Maar dan weer niet reformatorisch, hmmm, geen idee of dat bestaat :D

Mijn moeder is een zelfstandige kraamverzorgster (wel aangesloten bij een bemiddelingsburo) en komt in alle gezinnen (van refomatorisch tot totaal ongelovige mensen). Ik weet niet of er bij jullie in de buurt een kraamzorginstelling zit die alleen met zelfstandigen werken? Meestal heb je dan wel kans op een goeie ervaren kraamverzorgster (en die komen meestal ook voor die tijd op kennismakingsbezoek).

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 apr 2010 08:18

MissF schreef:Kun je nagaan, ik gaf niet eens bv, ze was er de eerste paar dagen van 8 tot 3 ofzo, en toch deed ze erg weinig.

Nou Missf,, is goed hoor, als je zorgt dat de asbakken klaarstaan..... :wink:
Je hebt denk ik gewoon dikke pech gehad, hopelijk heb je het wel allemaal op het evaluatieformulier ingevuld? Ik ga me haast schamen voor mijn beroep door zulke kraamverzorgsters :oops:

Volgens mij bestaat er geen 'gewone' christelijke, alleen openbaar en de RST en dat is wel reformatorisch, maar weet het niet zeker.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 apr 2010 08:22

elvira (gast) schreef:Tja, hier in Duitsland bestaat helemaal geen kraamzorg, dus dat moet je allemaal zelf regelen. De enige professionele hulp die je kunt krijgen, is dat de verloskundige 1 x per dag even komt kijken! Het gevolg is, dat veel vrouwen langer in het ziekenhuis moeten blijven (het merengrote deel kiest sowieso voor een ziekenhuisbevalling) en vaak de familie maar klaar moet staan. (dat zou, als manlief en ik een kindje zouden krijgen nog een heel probleem worden :-k )
Gelukkig hebben de mannen wel veel langer en uitgebreider recht op ouderschapsverlof (namelijk tot 1 jaar), zodat ze hun vrouw + baby kunnen verzorgen. Ik moet wel zeggen dat die eerste weken wel een punt is, waar ik wel een beetje tegenop zou zien. Ik denk dat mijn schoonmama wel wil komen om me het een en ander uit te leggen :oops:

Toch wel fijn, Nederland.....
Bevallen er in Duitsland sowiezo wel mensen thuis? Dacht dat Nederland daar wel redelijk uitzonderlijk in is!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 apr 2010 08:47

@Schipje: nee, vrij zelden. Een thuisbevalling wordt ook sterk afgeraden hier: zou te onveilig zijn. Daarbij moet je wel weten dat de verloskundigen-opleiding in Duitsland ook lang niet zo zwaar en uitgebreid is als die in Nederland. In Duitsland worden verloskundigen alleen opgeleid voor de controles en ter assistentie van de gynaecoloog in het ziekenhuis. Zelf bevallingen begeleiden wordt dus vrijwel alleen in noodgevallen (als het kind bijv. heeeeel snel komt) gedaan.

asm

Berichtdoor asm » 16 apr 2010 21:39

RST is idd reformatorisch.
Maar viel ons alles mee!
We hadden een aardige zuster, alleen was ze niet zo goed in het verwennen van de kraamvrouw.. hoorde van iedereen over lekkere fruitsalades enz.. maar weinig van gemerkt, en wel een grote fruitmand in huis..
Maar verder weinig klagen hoor!

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 16 apr 2010 22:47

Er bestaan wel 'gewone'christelijke kraambureau`s. Alleen zo staan ze niet bekend. Ik ken 1 of twee kraambureau`s die een christelijke eigenaar heeft. Ik heb zelf voor die ene gewerkt. En die andere weet ik bijna zeker dat het ook een christelijke is.

Maar in een intake gesprek kan je ook altijd je voorkeur aangeven, of in ieder geval aangeven dat je een medewerker zou willen die christelijk is.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 17 apr 2010 07:39

bij ons konden alle mantelzorgers niet komen ivm met sneeuw/ijs/gladheid. dus was heel blij dat johan die weken vrij had!
wij hadden overigens van rst, maar we zijn daar erg tevreden over. ondanks dat ze beiden nog jonger dan ons waren deden ze het erg goed, zeker de laatste :D
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 apr 2010 08:07

Maar die meiden mogen niet komen als de mensen tv hebben toch? Dan is dat voor ons al weer lastig.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 17 apr 2010 08:40

MissF, dat loopt allemaal wel los hoor :wink:

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 17 apr 2010 08:47

je kunt wel kraamzorg van de rst krijgen ook al heb je tv in huis hoor. (tenminste, bij de huish. hulp geldt dat wel).
mijn vriendin werkt er ook maar heeft ook cliënten met tv.
er wordt alleen van je verwacht dat als je zorg van hen wilt afnemen, je hun opvatting erover respecteert en je 'verantwoord' met je tv omgaat op het moment dat er een medewerker van hen bij je in huis is. (niet dat je dat niet zou doen, maar zoiets staat in het reglement).
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 apr 2010 16:55

Persoonlijk vind ik het heel jammer dat de kraamverzorgsters van de rst niet (goed) worden bijgeschoold over borstvoeding. Ik ben er niet gaan werken omdat je dan -in vergelijk met andere kraamcentra- vaak bij grote gezinnen moet kramen :mrgreen:

Terug naar “Archief”