ostrogoot schreef:Hoezo moet ik het met je eens zijn?
Dat hoeft niet. Een grote kans dat dat niet lukt. Maar feit is dat je lukraak een aantal uitspraken doet die ik weerleg. Vervolgens ga je er niet meer op in en dan blijft de weerlegging dus staan. Zo werkt dat in forumgesprekken.
Luther heeft als een van de eersten gestreden tegen Rome.
Zo'n uitspraak geeft slechts aan dat je maar weinig kaas hebt gegeten van kerkgeschiedenis.
In de belijdenisgeschriften stond (staat) zelfs geschreven dat de RK kerk met het zwaard van de overheid dient uit geroeid te worden.
Ongetwijfeld, maar dat heeft in dit topic in dit forumonderdeel even veel waarde als bijvoorbeeld een stukje tekst uit het boek van mormon.
De paus met zijn volgelingen denken zalig te worden door enkel goede werken.
Dat is aantoonbaar niet waar. Ik weet dat zulke vooroordelen al enkele eeuwen de ronde doen in bepaalde kringen, maar een ieder kan in de katholieke leer voor zichzelf nalezen dat dat simpelweg niet waar is. Voor de grap zal ik je even een document linken wat wel interessant is om je kennis eens op te frissen. Gemeenschappelijke Verklaring over de Rechtvaardigingsleer door de Rooms Katholieke Kerk en Lutherse Wereld Federatie:
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=338Misschien is het goed voor de manslidmaten van de RK kerk om het celibaat af te schaffen. Hiermee zijn specifieke “spanningen” op te lossen.
Feiten weerspreken dat eigenlijk. Seksueel misbruik vind veruit het meeste plaats binnen families, daarin zijn de mannen (veelal getrouwd) niet gebonden aan het celibaat. Maar ik zie graag een verdere uitwerking van jou om de gedachtengang te onderbouwen.
De daders worden weer verheven tot slachtoffers. Dat doe jij.
Ongetwijfeld doe ik dat, jij zegt het immers.

Toon het nu maar even aan, ik heb namelijk al meerdere malen gepleit voor vervolging van de daders die nog leven.
De daders zijn ziek en het zijn niet opzich staande feiten. Recidive komt als je er eenmaal aan bent begonnen regelmatig voor .
De daders zijn voornamelijk dood of hoog bejaard. Herhaling komt zeker voor indien een dader eenmaal zijn daad begaan heeft kunnen we uit de praktijk (maar ook studies) opmaken.
Weet jij wat het is als een pedofiel zich verlustigt aan een jongeling ? Denk ik niet.
Ik heb me moeten verdiepen in zaken als (seksueel)kindermisbruik en pedofilie tijdens mijn studie. Daarbij heb ik meer inzicht gekregen in oa pedofilie dan veruit de meeste mensen zullen krijgen. Dus wat jij denkt over mij, met alle respect, interesseert me maar weinig.
Want met een sorry gezegd door een ander kom je er niet.
Over het algemeen kunnen dode mensen geen sorry zeggen. Ook levende mensen kunnen wel sorry zeggen, maar daarmee is het leed nog niet weggenomen bij de slachtoffers. Er is wel wat meer nodig dan een sorry van de daders (die veelal al lang onder de grond liggen).
De vergelijking dat de hetze tegen de priesters vergeleken kan worden met het antisemitisme (waar zij in de oorlog geen aan gedaan hebben) raakt kant noch wal.
Jij vind het kant noch wal raken. Ik zie de laatste maand echter steeds meer vergelijkingen opgaan in de vooroorlogse periode jegens de Joden en nu.
Ik heb het niet over alle RK’ers maar over de leiders in de paapse kerk.
Fijn dat je dat onderscheid maakt. Jammer dat je alle leiders in de katholieke Kerk over 1 kam scheert.
In de refowereld gebeuren ook dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik meen dat stichting de Hoeksteen alles weet over afpersing, zedelijk misbruik.
Voor de slachtoffers, en dat zijn er veel, dient er meer te komen dan alleen Ich habe es nicht gewusst. Eerst moet de aardse rechter een oordeel vellen .
Daarover kunnen we elkaar de hand schudden.
Als een onderwijzer beticht wordt van ontucht , zonder bewijzen, dan staat hij direct op non actief.
Toevallig kom ik uit het onderwijswereldje en kan je verzekeren dat je nu een wel veel te rooskleurige kijk op het onderwijs hebt. Ik kan moeiteloos enkele zaken oplepelen waarin onderwijzers meer dan 10 jaar pedoseksuele handelingen hebben kunnen uitvoeren op hun leerlingen waarvan de laatste nog geen 2 jaar geleden aan het licht is gekomen. En dan ben ik nog jong. Voor de jaren 90 was seksueel misbruik niet bespreekbaar (de schandalen komen vrijwel allemaal ook uit voor die tijd) ook niet in het (openbare)onderwijs.
Ontsla al die zedendelinquenten en geef ze straf
Dat lijkt me een mooi begin. Maar ook moet de gehele samenleving een verandering ondergaan wil het toekomstige gevallen enigszins effectief willen voorkomen.