Misbruik in de katholieke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annet76
Mineur
Mineur

Re: Misbruik in de katholieke kerk

Berichtdoor Annet76 » 05 apr 2010 18:13

Faramir schreef:
Annet76 schreef:Met alle respect, maar wat is nou precies het verschil?

Indien je gister de bijdrage die inmiddels verwijderd is had gelezen dan had je het verschil wel gezien. Het heeft weinig zin om daar verder op in te gaan.

Goed, hoewel het me wel van essentieel belang lijkt voor een beeld van deze hele kwestie :(
Dit moet je toch bij de wortels aanpakken?

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 05 apr 2010 22:40

Faramir schreef:
ostrogoot schreef:

Je hebt wel een heel grote mond voor iemand die eigenlijk aangeeft geen verstand van de zaak te hebben. Je gebruikt wel zware beledigende termen als christen. Vind je dat heel christelijk om te doen in een gesprek?
[quote]
ken jij zondag 30?
Het vaticaan heeft macht en deze wordt misbruikt. Zolang hij nog miljoenen misleidt, is hij gevaarlijk
Nosce te ipsum

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 apr 2010 16:18

ostrogoot schreef:ken jij zondag 30?

Ik kan antwoord 80 van zondag 30. Een antwoord wat binnen het protestantisme al langere tijd ter discussie staat. Ik kan me overigens niet herinneren dat daar in staat dat lasteren en schelden toegestaan is.
Hoe dan ook, het is in dit forumonderdeel en in dit topic van geen enkel belang.
Het vaticaan heeft macht en deze wordt misbruikt.

Ongetwijfeld zal dat gebeurd zijn. Ongetwijfeld zal hetzelfde wel eens gebeurd zijn in jouw lokale kerk.
Zolang hij nog miljoenen misleidt, is hij gevaarlijk

Maar inhoudelijk ingaan op mijn reactie waar ik een groot deel van je eerdere uitspraken van tafel veeg ho maar. Kortom je roept maar wat. Ik neem aan dat je het dus eens bent met mijn reactie daar je er verder niet op ingaat. Dat is mooi.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 apr 2010 19:18

Voor de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen van de afgelopen tijd kan ik de uitzending van Pauw en Witteman aanraden van gisteravond (5 april) die te zien is via uitzendinggemist.nl Daarin is een priester te gast die een en ander duidelijk verwoord.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2010 19:23

Faramir schreef:Voor de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen van de afgelopen tijd kan ik de uitzending van Pauw en Witteman aanraden van gisteravond (5 april) die te zien is via uitzendinggemist.nl Daarin is een priester te gast die een en ander duidelijk verwoord.

Beter nog: hij - Antoine Bodar - verwoordt niet alleen wat gebeurd is, maar heeft zelf Eerste Paasdag onomwonden het misbruik veroordeeld in een dienst die hij leidde. Hij verdedigt niks maar noemt duidelijk krom wat krom is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 apr 2010 19:29

Riska schreef:
Faramir schreef:Voor de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen van de afgelopen tijd kan ik de uitzending van Pauw en Witteman aanraden van gisteravond (5 april) die te zien is via uitzendinggemist.nl Daarin is een priester te gast die een en ander duidelijk verwoord.

Beter nog: hij - Antoine Bodar - verwoordt niet alleen wat gebeurd is, maar heeft zelf Eerste Paasdag onomwonden het misbruik veroordeeld in een dienst die hij leidde. Hij verdedigt niks maar noemt duidelijk krom wat krom is.

Ik kom vrijwel wekelijks in een viering en eigenlijk heb ik bij alle vieringen de afgelopen 4+ weken harde veroordelingen gehoord over het misbruik (met uitzondering van afgelopen paaszondag waar de preek enkel over de opstanding ging). Hetzelfde verhaal hoor ik van andere katholieken in andere parochies. Maar goed, dat is helemaal niet interessant voor de media en wordt dus niet belicht. Kortom Bodar is daarin verre van uniek, uniek is dat het deze keer in beeld wordt gebracht door de media. Niet dat dat uitmaakt overigens, het zou ook vermoeiend zijn als we in de media elke maandagochtend een opsomming krijgen in welke preek het allemaal wel en in welke het allemaal niet aan bod is gekomen. ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2010 19:54

Het probleem is dat sommige hele 'hoge heren' zich erg ongelukkig hebben uitgedrukt. En ja, goed nieuws is geen nieuws dus dat pikken de media niet op.
Maar in verhouding tot enkele andere landen, zoals de VS en Ierland hebben de bisschoppen het in Nederland gelijk goed opgepakt. Ze deden wat de enige juiste weg is: het onderzoek overdragen aan mensen die op geen enkele wijze met de RK te maken hebben.

Wel hoop ik dat de berichtgeving erover gaat stoppen - zonder doofpot - want bij veel mensen die misbruikt zijn (waar en door wie dan ook, dus ik bedoel nu veel en veel breder dan de RK-problematiek) worden geraakt in hun pijn door alle berichten.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 06 apr 2010 21:56

Faramir schreef:
ostrogoot schreef:ken jij zondag 30?

Ik kan antwoord 80 van zondag 30. Een antwoord wat binnen het protestantisme al langere tijd ter discussie staat. Ik kan me overigens niet herinneren dat daar in staat dat lasteren en schelden toegestaan is.
Hoe dan ook, het is in dit forumonderdeel en in dit topic van geen enkel belang.
Het vaticaan heeft macht en deze wordt misbruikt.

Ongetwijfeld zal dat gebeurd zijn. Ongetwijfeld zal hetzelfde wel eens gebeurd zijn in jouw lokale kerk.
Zolang hij nog miljoenen misleidt, is hij gevaarlijk

Maar inhoudelijk ingaan op mijn reactie waar ik een groot deel van je eerdere uitspraken van tafel veeg ho maar. Kortom je roept maar wat. Ik neem aan dat je het dus eens bent met mijn reactie daar je er verder niet op ingaat. Dat is mooi.

Hoezo moet ik het met je eens zijn? Luther heeft als een van de eersten gestreden tegen Rome. In de belijdenisgeschriften stond (staat) zelfs geschreven dat de RK kerk met het zwaard van de overheid dient uit geroeid te worden. De paus met zijn volgelingen denken zalig te worden door enkel goede werken. Misschien is het goed voor de manslidmaten van de RK kerk om het celibaat af te schaffen. Hiermee zijn specifieke “spanningen” op te lossen.
De daders worden weer verheven tot slachtoffers. Dat doe jij. De daders zijn ziek en het zijn niet opzich staande feiten. Recidive komt als je er eenmaal aan bent begonnen regelmatig voor . Weet jij wat het is als een pedofiel zich verlustigt aan een jongeling ? Denk ik niet. Want met een sorry gezegd door een ander kom je er niet. De vergelijking dat de hetze tegen de priesters vergeleken kan worden met het antisemitisme (waar zij in de oorlog geen aan gedaan hebben) raakt kant noch wal.
Ik heb het niet over alle RK’ers maar over de leiders in de paapse kerk.
In de refowereld gebeuren ook dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik meen dat stichting de Hoeksteen alles weet over afpersing, zedelijk misbruik.
Voor de slachtoffers, en dat zijn er veel, dient er meer te komen dan alleen Ich habe es nicht gewusst. Eerst moet de aardse rechter een oordeel vellen . Als een onderwijzer beticht wordt van ontucht , zonder bewijzen, dan staat hij direct op non actief. Ontsla al die zedendelinquenten en geef ze straf
Nosce te ipsum

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 apr 2010 22:22

ostrogoot schreef:Hoezo moet ik het met je eens zijn?

Dat hoeft niet. Een grote kans dat dat niet lukt. Maar feit is dat je lukraak een aantal uitspraken doet die ik weerleg. Vervolgens ga je er niet meer op in en dan blijft de weerlegging dus staan. Zo werkt dat in forumgesprekken.
Luther heeft als een van de eersten gestreden tegen Rome.

Zo'n uitspraak geeft slechts aan dat je maar weinig kaas hebt gegeten van kerkgeschiedenis.
In de belijdenisgeschriften stond (staat) zelfs geschreven dat de RK kerk met het zwaard van de overheid dient uit geroeid te worden.

Ongetwijfeld, maar dat heeft in dit topic in dit forumonderdeel even veel waarde als bijvoorbeeld een stukje tekst uit het boek van mormon.
De paus met zijn volgelingen denken zalig te worden door enkel goede werken.

Dat is aantoonbaar niet waar. Ik weet dat zulke vooroordelen al enkele eeuwen de ronde doen in bepaalde kringen, maar een ieder kan in de katholieke leer voor zichzelf nalezen dat dat simpelweg niet waar is. Voor de grap zal ik je even een document linken wat wel interessant is om je kennis eens op te frissen. Gemeenschappelijke Verklaring over de Rechtvaardigingsleer door de Rooms Katholieke Kerk en Lutherse Wereld Federatie: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=338
Misschien is het goed voor de manslidmaten van de RK kerk om het celibaat af te schaffen. Hiermee zijn specifieke “spanningen” op te lossen.

Feiten weerspreken dat eigenlijk. Seksueel misbruik vind veruit het meeste plaats binnen families, daarin zijn de mannen (veelal getrouwd) niet gebonden aan het celibaat. Maar ik zie graag een verdere uitwerking van jou om de gedachtengang te onderbouwen.
De daders worden weer verheven tot slachtoffers. Dat doe jij.

Ongetwijfeld doe ik dat, jij zegt het immers. :) Toon het nu maar even aan, ik heb namelijk al meerdere malen gepleit voor vervolging van de daders die nog leven.
De daders zijn ziek en het zijn niet opzich staande feiten. Recidive komt als je er eenmaal aan bent begonnen regelmatig voor .

De daders zijn voornamelijk dood of hoog bejaard. Herhaling komt zeker voor indien een dader eenmaal zijn daad begaan heeft kunnen we uit de praktijk (maar ook studies) opmaken.
Weet jij wat het is als een pedofiel zich verlustigt aan een jongeling ? Denk ik niet.

Ik heb me moeten verdiepen in zaken als (seksueel)kindermisbruik en pedofilie tijdens mijn studie. Daarbij heb ik meer inzicht gekregen in oa pedofilie dan veruit de meeste mensen zullen krijgen. Dus wat jij denkt over mij, met alle respect, interesseert me maar weinig.
Want met een sorry gezegd door een ander kom je er niet.

Over het algemeen kunnen dode mensen geen sorry zeggen. Ook levende mensen kunnen wel sorry zeggen, maar daarmee is het leed nog niet weggenomen bij de slachtoffers. Er is wel wat meer nodig dan een sorry van de daders (die veelal al lang onder de grond liggen).
De vergelijking dat de hetze tegen de priesters vergeleken kan worden met het antisemitisme (waar zij in de oorlog geen aan gedaan hebben) raakt kant noch wal.

Jij vind het kant noch wal raken. Ik zie de laatste maand echter steeds meer vergelijkingen opgaan in de vooroorlogse periode jegens de Joden en nu.
Ik heb het niet over alle RK’ers maar over de leiders in de paapse kerk.

Fijn dat je dat onderscheid maakt. Jammer dat je alle leiders in de katholieke Kerk over 1 kam scheert.
In de refowereld gebeuren ook dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik meen dat stichting de Hoeksteen alles weet over afpersing, zedelijk misbruik.
Voor de slachtoffers, en dat zijn er veel, dient er meer te komen dan alleen Ich habe es nicht gewusst. Eerst moet de aardse rechter een oordeel vellen .

Daarover kunnen we elkaar de hand schudden.
Als een onderwijzer beticht wordt van ontucht , zonder bewijzen, dan staat hij direct op non actief.

Toevallig kom ik uit het onderwijswereldje en kan je verzekeren dat je nu een wel veel te rooskleurige kijk op het onderwijs hebt. Ik kan moeiteloos enkele zaken oplepelen waarin onderwijzers meer dan 10 jaar pedoseksuele handelingen hebben kunnen uitvoeren op hun leerlingen waarvan de laatste nog geen 2 jaar geleden aan het licht is gekomen. En dan ben ik nog jong. Voor de jaren 90 was seksueel misbruik niet bespreekbaar (de schandalen komen vrijwel allemaal ook uit voor die tijd) ook niet in het (openbare)onderwijs.
Ontsla al die zedendelinquenten en geef ze straf

Dat lijkt me een mooi begin. Maar ook moet de gehele samenleving een verandering ondergaan wil het toekomstige gevallen enigszins effectief willen voorkomen.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 apr 2010 22:40

Ostrogoot schreef:Luther heeft als een van de eersten gestreden tegen Rome. In de belijdenisgeschriften stond (staat) zelfs geschreven dat de RK kerk met het zwaard van de overheid dient uit geroeid te worden.
Daarmee haal je -ALS je al punten hebt - alles onderuit wat je gezegd hebt en gaat zeggen.
Luther is qua uitspraken berucht en veroordeeld binnen ALLE kerken, zowel RK als Protestants. Zijn zeer ongenuanceerde uitspraken over Joden hebben mede geleid tot de holocaust.

En voor het overige: het is niet waard er nog een woord aan te wijden - jij herhaalt alleen wat je gezegd hebt iedere keer. Eventueel in andere bewoordingen, maar de uitkomst is dezelfde.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 07 apr 2010 22:19

Riska schreef:
Ostrogoot schreef:Luther heeft als een van de eersten gestreden tegen Rome. In de belijdenisgeschriften stond (staat) zelfs geschreven dat de RK kerk met het zwaard van de overheid dient uit geroeid te worden.
Daarmee haal je -ALS je al punten hebt - alles onderuit wat je gezegd hebt en gaat zeggen.
Luther is qua uitspraken berucht en veroordeeld binnen ALLE kerken, zowel RK als Protestants. Zijn zeer ongenuanceerde uitspraken over Joden hebben mede geleid tot de holocaust.

En voor het overige: het is niet waard er nog een woord aan te wijden - jij herhaalt alleen wat je gezegd hebt iedere keer. Eventueel in andere bewoordingen, maar de uitkomst is dezelfde.

De door jouw genoemde zeer ongenunaceerde uitspraken van Luther zijn door verschillende mensen (Suss, Boendermaker)onder andere uit de refowereld ontzenuwd door deze uitspraken te plaatsen in de context van die tijd. Deze uitspraak gaat mank.
Ten tweede zijn er in heel veel kerken op 31 oktober hervormingsdiensten waar Luther wordt herdacht door de breuk met Rome. Hoezo veroordeling?

Voor de rest vind ik dat ontucht plegende priesten, paters en wat dies meer zij worden vervolgd door justitie om de slachtoffers het trauma te helpen verwerken en het feodale stelsel van de RK kerk omverwerpen.
Nosce te ipsum

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 apr 2010 22:34

ostrogoot schreef:Voor de rest vind ik dat ontucht plegende priesten, paters en wat dies meer zij worden vervolgd door justitie om de slachtoffers het trauma te helpen verwerken

De meeste slachtoffers willen erkenning. Vervolging van daders door justitie is daar slechts een onderdeel van. Maar over de vervolging van daders kunnen we het kort houden. Zodra een slachtoffer aangifte doet moeten politie en justitie een onderzoek instellen met als doel de waarheid te achterhalen en schuldigen voor het gerecht te krijgen.
en het feodale stelsel van de RK kerk omverwerpen.

Van Wikipedia:
Het feodalisme, leenstelsel of de feodaliteit (van het Latijnse feudum of leen) is een begrip in de geschied- en rechtswetenschap en in de sociale wetenschappen waarin een maatschappelijke orde wordt aangeduid. Het betreft het in leen geven van gebieden waar een onderlinge verplichting tot trouw, bijstand en het betalen van schattingen tegenover stond.

Klinkt misschien heel interessant zo'n moeilijk woordje, maar als je de betekenis niet weet en het woord dus niet juist toepast staat het nogal vreemd. Maar om je maar even uit de droom te helpen over je omverwerping:

Mat 16,18
En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.

Bovenstaande is overigens allemaal compleet offtopic.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 07 apr 2010 23:20

Faramir schreef:
ostrogoot schreef:Voor de rest vind ik dat ontucht plegende priesten, paters en wat dies meer zij worden vervolgd door justitie om de slachtoffers het trauma te helpen verwerken

De meeste slachtoffers willen erkenning. Vervolging van daders door justitie is daar slechts een onderdeel van. Maar over de vervolging van daders kunnen we het kort houden. Zodra een slachtoffer aangifte doet moeten politie en justitie een onderzoek instellen met als doel de waarheid te achterhalen en schuldigen voor het gerecht te krijgen.
en het feodale stelsel van de RK kerk omverwerpen.

Van Wikipedia:
Het feodalisme, leenstelsel of de feodaliteit (van het Latijnse feudum of leen) is een begrip in de geschied- en rechtswetenschap en in de sociale wetenschappen waarin een maatschappelijke orde wordt aangeduid. Het betreft het in leen geven van gebieden waar een onderlinge verplichting tot trouw, bijstand en het betalen van schattingen tegenover stond.

Klinkt misschien heel interessant zo'n moeilijk woordje, maar als je de betekenis niet weet en het woord dus niet juist toepast staat het nogal vreemd. Maar om je maar even uit de droom te helpen over je omverwerping:

Mat 16,18
En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.

Bovenstaande is overigens allemaal compleet offtopic.

Je moet verder lezen slimmerik. Mijn vocabulaire is heel groot en ik weet welke moeilijke woorden ik gebruik. Kijk eens wat Marx bedoelde met feodalisme...(dan moet je verder dan wikipedia)
En probeer niet zo belerend over te komen dan polariseer ik nog meer

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar er is er maar 1 naar de hemel
Nosce te ipsum

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 apr 2010 09:10

dit is blijkbaar een discussie voor geleerden :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 apr 2010 16:15

ostrogoot schreef:Je moet verder lezen slimmerik. Mijn vocabulaire is heel groot en ik weet welke moeilijke woorden ik gebruik. Kijk eens wat Marx bedoelde met feodalisme...(dan moet je verder dan wikipedia)

Oww dus jij gebruikt woorden en bedoeld daar vervolgens iets mee wat buiten de gangbare definities van het woord vallen. En dan neem je het mij kwalijk? Wat dolletjes weer. Maar geef maar even een verwijzing dan waarin jouw definitie duidelijk wordt. Ik leer graag bij, ook al komt het van een man die de geestelijk vader is van een van de meest bederfelijke regeringsvormen die we ooit gekend hebben op aarde.
En probeer niet zo belerend over te komen dan polariseer ik nog meer

Je bedoeld dat je dan nog wilder om je heen begint te slaan en nog harder dingen roept waarvan je nooit enige onderbouwing geeft? Ik ben niet onder de indruk.

Terug naar “Archief”