wat doet dit met je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

wat doet dit met je?

Berichtdoor gravo » 20 mar 2010 08:40

Onderstaand bericht geplukt van nu.nl deed bij mij de vraag opkomen, wat dat nu doet met de gemiddelde refoweb-user.
Daarom graag reactie,

gravo

LONDEN - Twee studenten hebben een bijna compleet skelet van een nieuw soort dinosaurus ontdekt in Mongolië. © ANP

Het ras is Linheraptor exquisitus gedoopt en is onder meer familie van de befaamde Tyrannosaurus rex en de moderne vogels. De Linheraptor valt onder de familie Dromaeosaurida. Dit zijn kleine tot middelgrote gevederde carnivoren. Een Britse en Amerikaanse student vonden de in zeer goede staat verkerende resten van circa 75 miljoen jaar oud in de Gobi-woestijn.

Fossielen

''We zochten daar naar fossielen, maar dit was alsof we de jackpot wonnen'', aldus de 24-jarige Britse student vrijdag in Britse media.
Onderzoekers stellen dat het dier ongeveer 25 kilo woog en 2,50 meter lang was. De dinosaurus zou een snel roofdier zijn geweest, die met zijn dodelijke klauw prooien ving.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: wat doet dit met je?

Berichtdoor TheKeimpe » 20 mar 2010 11:34

Ik neem het voor kennisgeving aan.
Daarnaast wil ik best aannemen dat er dino's hebben bestaan, alleen ja, die dateringen heb ik niet zoveel mee.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 20 mar 2010 12:15

Het bericht roept bij mij op: waarom geeft die beste 'Gravo' er niet even een fatsoenlijke bronvermelding bij?
Bij deze dus:
Het artikel komt van nu.nl, en is geplaatst op 19 maart 2010.
http://www.nu.nl/algemeen/2208992/stude ... aurus.html
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 mar 2010 14:09

Wat doet dit met me?
Het tovert een glimlach op m'n gezicht. Hartstikkeleuk hoor zo'n skelet, maar ja, die 75 miljoen jaar.... als het over miljoenen jaren gaat, dan kan je volgens mij aan de botjes van zo'n skelet echt niet zien of het 70 of 75 miljoen jaar is... wat een onzin.
Gelukkig hebben wij een heel mooi, liefdevol, duidelijk Boek, de Bijbel. Die bewaard ons voor domme goedgelovigheid als deze.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 20 mar 2010 15:23

Schipje schreef:Wat doet dit met me?
Het tovert een glimlach op m'n gezicht. Hartstikkeleuk hoor zo'n skelet, maar ja, die 75 miljoen jaar.... als het over miljoenen jaren gaat, dan kan je volgens mij aan de botjes van zo'n skelet echt niet zien of het 70 of 75 miljoen jaar is... wat een onzin.
Gelukkig hebben wij een heel mooi, liefdevol, duidelijk Boek, de Bijbel. Die bewaard ons voor domme goedgelovigheid als deze.

Deze reactie vind ik te goedkoop.
Evolutie is niet mijn vakgebied heb eigenlijk geen idee hoe betrouwbaar de methoden zijn.
De Bijbel is niet een boek wat ons wil leren hoe lang de aarde bestaat. Wel wil de Bijbel ons leren dat de God aarde geschapen heeft. Ik zelf geloof niet in een miljoenenjarenoudeaarde omdat ik het moeijlijk vind om de theorie erachter in overeenstemming te blijven met de gegevens die Bijbel mij aanreikt. Domme goedgelovigheid is voor te kort door de bocht want de theoriën die erachter zitten die zijn wel degelijk goed doordacht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2010 15:43

De botten niet, maar wel de steen waar ze in zaten.

Verder is het vinden van een semi-compleet skelet erg bijzonder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 20 mar 2010 16:14

Als de bijbel zo'n duidelijk boek is, waar kunnen we dan lezen over wat deze skeletten waren en wanneer en hoe ze uitgestorven zijn?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 mar 2010 21:37

Ter toelichting op mijn posting: mij interesseert op dit moment minder de discussie of evolutie of schepping nu aannemelijker is. Het gaat mij om de reactie die concrete berichten over concrete vondsten teweegbrengen bij gelovigen. Het lijkt me, dat het toch vrij moeilijk is om een antwoord te formuleren op feitelijkheden als deze. Het gelovige standpunt, dat het houdt bij bijvoorbeeld 6 scheppingsdagen heeft moeite met tijdvakken van miljoenen jaren en gelovigen, die meer de nadruk leggen op het schepsel zijn van mens en dier zal moeite hebben met die veronderstelde biologische band tussen mens en dier en de daaruit afgeleide gemeenschappelijke voorouder.
Welke strategie hanteer je nu, wanneer dit dilemma tussen aangeleverde feiten en je diepe overtuiging / geloof zich aandient?
- je zou het kunnen negeren: dit soort berichten laat ik links liggen
- je zou het kunnen ontkennen: het loutere feit van de vondst wordt ter discussie gesteld: dat willen ze ons doen geloven!
- je zou inhoudelijk kunnen wijzen op het voorlopige van de vondst: die miljoenen jaren moeten eerst nog maar eens aangetoond worden
- je zou er een complot / bedriegerij in kunnen zien: de zoveelste poging om zogenaamd bewijs te leveren om de evolutie-idee op deze wijze onrechtmatig te ondersteunen
- je zou het kunnen weerspreken met andere feiten: dat is in feite de wetenschappelijke weg, waarbij je niet zozeer de vondst zelf, als wel de conclusie die er aan verbonden wordt, ter discussie stelt.

Maar, doen al die pogingen toch (misschien ongemerkt) niet iets met je in de zin van: ben ik mezelf nu niet in heel veel bochten aan het wringen om iets, dat onvermijdelijk lijkt te zijn, mij van het lijf te houden? Per slot van rekening worden duizend en een ontdekkingen, die de wetenschap heeft aangeleverd en bewezen heeft geacht, door ons toch ook gewoon op waarde geschat en gebruikt?
De eigenlijke vraag, die ik in dit topic aan de orde stel is dan ook: hebben de huidige wetenschappelijke inzichten op de een of andere manier invloed op mijn godsdienstige overtuigingen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 mar 2010 09:54

Ik heb nog een zesde optie.

- Je vindt het een mooie vondst, en dat voor studenten. Allereerst ben je blij voor de studenten die hun diploma al haast in hun zak hebben zitten na zo'n vondst. Daarna verwonder je je over de schoonheid van de schepping en de complexiteit. Vervolgens zie je ook nog de oudheid van dit alles in het artikel staan en dan verwonder je je over de wetenschap die tot zulke prachtige dingen in staat is.

Kortom, ik heb bewondering voor de studenten en voor de wetenschap dat ze zo goed kunnen achterhalen hoe oud iets ongeveer is (en wellicht zitten ze er dan een 5 miljoen jaar naast oid, dat maakt niets uit). Voor wat geloof betreft heeft het op mij geen enkele invloed, evenals dingen als evolutie. Geloof en wetenschap zijn 2 dingen die prima naast elkaar en met elkaar kunnen bestaan, beiden zullen namelijk uiteindelijk bij de Waarheid uitkomen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 mar 2010 17:44

gravo schreef:De eigenlijke vraag, die ik in dit topic aan de orde stel is dan ook: hebben de huidige wetenschappelijke inzichten op de een of andere manier invloed op mijn godsdienstige overtuigingen?

Nee.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 mar 2010 17:51

scheermes schreef:

Als de bijbel zo'n duidelijk boek is, waar kunnen we dan lezen over wat deze skeletten waren en wanneer en hoe ze uitgestorven zijn?

Nee, het is geen biologieboek. Maar iig duidelijk genoeg om mij NIET in evolutie te laten geloven.
Wat de jaren betreft..... ik weet daar te weinig van, maar vertrouw in deze op hetgeen ik altijd geleerd heb. Het interesseert me te weinig om het voor mezelf uit te pluizen. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2010 20:09

Schipje schreef:
gravo schreef:De eigenlijke vraag, die ik in dit topic aan de orde stel is dan ook: hebben de huidige wetenschappelijke inzichten op de een of andere manier invloed op mijn godsdienstige overtuigingen?

Nee.

Vroeger geloofden ze dat de zon om de aarde draait in plaats van andersom. En dat de aarde plat is. De Bijbel spreekt dat zelfs niet tegen... en er zijn bijbelteksten waarin zelfs met dat denken mee wordt gegaan. De Bijbel is geen wetenschappelijk boek... daarom wordt met de gedachte van toen dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait, gewoon meegegaan... We weten nu dat dit anders is. Hoe? Door de wetenschap.

Maar goed, dat zijn geen echte godsdienstige overtuigingen volgens mij.

Het kan geen kwaad om wetenschappelijke dingen te bekijken, er over na te denken... maar ik zou niet klakkeloos wetenschappelijke conclusies overnemen. Er kan in al die jaren zoveel gebeurd zijn wat invloed heeft... Het is bekend dat bijv. de hoeveelheid C14 op basis waarvan men de oudheid van dingen bepaalt, ook door allerlei factoren beinvloed kan worden.... een zondvloed kan er voor gezorgd hebben dat dingen veel ouder lijken dan ze zijn... en hoeveel rekening houdt de wetenschap daar bijv. mee? En zo zijn er wel meer mogelijkheden. Stel, dat Adam op de dag dat hij geschapen werd een C14-meting had gedaan in een steen, zou hij dan op basis van die meting hebben vastgesteld dat die steen hooguit een week oud was? Of had die steen dan veel ouder geleken? Waarom zou God de aarde niet "oud" geschapen hebben? Hij schiep planten en bomen, geen zaadjes die nog moesten gaan bloeien. Hij schiep een kip en geen ei.... en volwassen mensen. Waarom zou de aarde dan niet al volwassen zijn geweest? Met aardlagen... misschien zelfs wel al met fossielen. Wie zal het zeggen? We zijn er niet bij geweest.... waarom dan klakkeloos overnemen wat wetenschappers van nu zeggen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2010 20:40

Marnix schreef:Maar goed, dat zijn geen echte godsdienstige overtuigingen volgens mij.

Het kan geen kwaad om wetenschappelijke dingen te bekijken, er over na te denken... maar ik zou niet klakkeloos wetenschappelijke conclusies overnemen. Er kan in al die jaren zoveel gebeurd zijn wat invloed heeft... Het is bekend dat bijv. de hoeveelheid C14 op basis waarvan men de oudheid van dingen bepaalt, ook door allerlei factoren beinvloed kan worden....

Over het algemeen zijn wetenschappers die zich hiermee bezig houden zich daar wel van bewust, aangezien zij het zelf waren die dat onderzoek gedaan hebben. De meting wordt dan ook bijzonder goed geijkt. We weten bijvoorbeeld dat een bepaalde vulkaanuitbarsting in het verleden nogal wat invloed heeft op de C14 metingen nu, maar dat effect wordt uiteraard gewoon meegewogen in de conclusie.

een zondvloed kan er voor gezorgd hebben dat dingen veel ouder lijken dan ze zijn... en hoeveel rekening houdt de wetenschap daar bijv. mee?

Waarschijnlijk niet, aangezien zo'n gebeurtenis nogal wat meer sporen achter had moeten laten die we nergens terugvinden.

En zo zijn er wel meer mogelijkheden. Stel, dat Adam op de dag dat hij geschapen werd een C14-meting had gedaan in een steen, zou hij dan op basis van die meting hebben vastgesteld dat die steen hooguit een week oud was? Of had die steen dan veel ouder geleken? Waarom zou God de aarde niet "oud" geschapen hebben? Hij schiep planten en bomen, geen zaadjes die nog moesten gaan bloeien. Hij schiep een kip en geen ei.... en volwassen mensen. Waarom zou de aarde dan niet al volwassen zijn geweest? Met aardlagen... misschien zelfs wel al met fossielen.

Ik vind het normaal dat als je een fossiel vindt, dat je er vanuit mag gaan dat dat beest/plant in het verleden ooit geleefd heeft. Niet dat God het als kant-en-klaar fossiel in de grond gestopt heeft. Dat kan natuurlijk, maar dat heeft nogal wat theologische implicaties. Je maakt dan namelijk van God een wezen wat bewijs manipuleert om onderzoekers te foppen. Niet echt een wezen om je vertrouwen dan te schenken, niet?

We waren er niet bij... is in mijn ogen ook een zwaktebod. De recherche is er over het algemeen ook niet bij wanneer er een moord gepleegd wordt, maar kan achteraf aan de hand van aanwijzingen wél een voldoende volledig beeld schetsen om met overtuiging een dader aan te wijzen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 21 mar 2010 20:43

Schipje schreef:Nee, het is geen biologieboek. Maar iig duidelijk genoeg om mij NIET in evolutie te laten geloven.
Wat de jaren betreft..... ik weet daar te weinig van, maar vertrouw in deze op hetgeen ik altijd geleerd heb. Het interesseert me te weinig om het voor mezelf uit te pluizen. :wink:

Ok, vind ik allemaal prima, dat recht heb je. Maar waarom dan toch het artikel als "domme goedgelovigheid" bestempelen terwijl je er zelf weinig van af weet?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 22 mar 2010 07:18

scheermes schreef:
Schipje schreef:Nee, het is geen biologieboek. Maar iig duidelijk genoeg om mij NIET in evolutie te laten geloven.

Ok, vind ik allemaal prima, dat recht heb je. Maar waarom dan toch het artikel als "domme goedgelovigheid" bestempelen terwijl je er zelf weinig van af weet?

Ik zei dat ik vertrouw op hetgeen ik altijd geleerd heb. Dat is genoeg voor mij om dit artikel inderdaad te bestempelen als domme goedgelovigheid. Misschien zijn deze woorden wat ongelukkig gekozen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”