Marnix schreef:Maar goed, dat zijn geen echte godsdienstige overtuigingen volgens mij.
Het kan geen kwaad om wetenschappelijke dingen te bekijken, er over na te denken... maar ik zou niet klakkeloos wetenschappelijke conclusies overnemen. Er kan in al die jaren zoveel gebeurd zijn wat invloed heeft... Het is bekend dat bijv. de hoeveelheid C14 op basis waarvan men de oudheid van dingen bepaalt, ook door allerlei factoren beinvloed kan worden....
Over het algemeen zijn wetenschappers die zich hiermee bezig houden zich daar wel van bewust, aangezien zij het zelf waren die dat onderzoek gedaan hebben. De meting wordt dan ook bijzonder goed geijkt. We weten bijvoorbeeld dat een bepaalde vulkaanuitbarsting in het verleden nogal wat invloed heeft op de C14 metingen nu, maar dat effect wordt uiteraard gewoon meegewogen in de conclusie.
een zondvloed kan er voor gezorgd hebben dat dingen veel ouder lijken dan ze zijn... en hoeveel rekening houdt de wetenschap daar bijv. mee?
Waarschijnlijk niet, aangezien zo'n gebeurtenis nogal wat meer sporen achter had moeten laten die we nergens terugvinden.
En zo zijn er wel meer mogelijkheden. Stel, dat Adam op de dag dat hij geschapen werd een C14-meting had gedaan in een steen, zou hij dan op basis van die meting hebben vastgesteld dat die steen hooguit een week oud was? Of had die steen dan veel ouder geleken? Waarom zou God de aarde niet "oud" geschapen hebben? Hij schiep planten en bomen, geen zaadjes die nog moesten gaan bloeien. Hij schiep een kip en geen ei.... en volwassen mensen. Waarom zou de aarde dan niet al volwassen zijn geweest? Met aardlagen... misschien zelfs wel al met fossielen.
Ik vind het normaal dat als je een fossiel vindt, dat je er vanuit mag gaan dat dat beest/plant in het verleden ooit geleefd heeft. Niet dat God het als kant-en-klaar fossiel in de grond gestopt heeft. Dat kan natuurlijk, maar dat heeft nogal wat theologische implicaties. Je maakt dan namelijk van God een wezen wat bewijs manipuleert om onderzoekers te foppen. Niet echt een wezen om je vertrouwen dan te schenken, niet?
We waren er niet bij... is in mijn ogen ook een zwaktebod. De recherche is er over het algemeen ook niet bij wanneer er een moord gepleegd wordt, maar kan achteraf aan de hand van aanwijzingen wél een voldoende volledig beeld schetsen om met overtuiging een dader aan te wijzen.