Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2010 10:05

Ha, en jij denkt dat dat mijn auto is? :P Zou wel heel toevallig zijn!
Jammer dat het kenteken niet te lezen is. Anders zou ik het met zekerheid kunnen bepalen. De laatste twee kentekenletters van mijn auto zijn NS, terwijl ik in de foto iets van RZ lijk te zien.
Er valt totaal niet op te maken waar de persoon ook maar bij benadering woont, en daarmee of die auto uit deze buurt komt. Want dat laatste, daar ging het mij even om. Jammer!

Hier heb ik nog een test van de Ford Fiesta 1.3 Futura: http://www.rijtesten.nl/test/25/ford_fiesta_13i_futura.html
Hij is niet snel, nee. Maar daar hebben we toch motorfietsen voor?! :)
Voor de rest zijn ze er nogal positief over.
Verder is mijn model van vóór de facelift. Hoeveel verschil dat maakt, weet ik niet. Behalve dan dat mijn model niet die lelijke koplampen heeft van dat nieuwere model, en dat de materialen van het dashboard wat goedkoper ogen. Maar wat maakt dat laatste verder uit? Ik heb me er nog niet aan gestoord.

Die Opels zijn inderdaad zware jongens!
En zo komt de Opel Corsa ook wel op mij over als ik hem in de showroom bekijk: een vrij dikke, zware auto. Of zou dat het showroomeffect zijn?
De 3-deursversie zit net onder de 1050 kg, en de 5-deursversie er net boven. Dat scheelt een stap in wegenbelasting!
Waar ik mij kort geleden ook over verbaasde: het gewicht van de Opel Insignia. De 2-literversies hebben hetzelfde bedrag aan wegenbelasting als de Mercedes E-klasse, terwijl de 2,8-versies daar zelfs overheen gaan! Alsof je dan net zo goed gelijk voor een Mercedes E-klasse kan kiezen! :-k
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 mar 2010 13:27

Review
Of het dezelfde Fiesta is? Wat betreft type, kleur, bouwjaar en de km-stand
zou het kunnen. Maar de laatste letters op het kenteken lijken niet op NS.

Ford Fiesta, Opel Corsa
De Opel Corsa D weegt iets meer dan de Ford Fiesta 3 (2001 - 2008),
1040 t.o.v. 1017 kg.
Verschillen (voor zover ik weet):
+ Opel Corsa iets ruimer, en comfortabeler
+ Ford Fiesta stuurt iets beter dan de Corsa D van voor 2009.
(In 2009 is een aanmerkelijke verbetering aangebracht.)

Gewicht
Enkele nieuwe Opels zijn inderdaad erg zwaar. Opel heeft met de Astra
een bewuste keus gemaakt voor ruimte en comfort, iets ten koste van gewicht
en prestaties. De Astra I weegt ruim 1300 kg. De VW Golf 6 zit daar meer dan 100 kg
onder. Voordeel is inderdaad meer ruimte en het comfort van een klasse hoger.
Nadeel is dat de prestaties geringer zijn, en belasting iets hoger.
De Insignia weet ik zo niet. Dat is een auto die ik waarschijnlijk nooit koop.

Van de nieuwe Meriva weet ik wel iets meer. Die weegt nl. maar heel iets meer
dan de huidige Meriva. Ongeveer 30 kg. Terwijl hij toch behoorlijk groter is geworden,
en sterkere motoren heeft. Misschien dat Opel nu ook, evenals Ford en VW,
tracht het gewicht te verminderen. Dat lijkt heel realistisch, want Opel zit (al
eerder naar voren gebracht) samen met VW in een project om het gewicht te verminderen.

De nieuwe Ford Fiesta is behoorlijk lichter dan de voorgaande versie
De Fiesta 1.2 (82 pk) weegt 940 kg.
Maar, de Opel Corsa 1.2 is desondanks veel zuiniger.
Gem. 1 : 19,6 t.o.v. 1 : 17,5.

Effect in de praktijk
Opels scoren doorgaans heel goed als het om veiligheid gaat, en comfort.
Daarentegen is VW vaak iets sneller. Op korte afstanden vooral zal de Golf 6
denk ik ook zuiniger zijn. Op lange afstanden is er nagenoeg geen verschil.
Meer gewicht is vooral van invloed bij veel acceleren, op korte afstanden.
Maar, zoals uit het verschil in gebruik bij de Opel Corsa en Ford Fiesta blijkt,
is dat niet het enige wat van invloed is. Ik denk dat de Ford motoren
wat verouderd zijn. Ford loopt wat vernieuwing bij motoren betreft vaak
wat achter. Opel is ook één van de merken die geen enkele 2 kleppen motor
meer levert. Ford en VW doen dat nog wel in goedkope modellen.
Zo laten merken wel wel eens wat steekjes vallen. Opel doet dat trouwens ook.
De nieuwe motoren, met dubbele variabele inlaatpoorten (en verstelbare nokkenassen)
zijn heel modern. Maar op het gebied van gewicht loopt Opel weer iets achter.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 14 mar 2010 21:38

En dat was wieldop nummer 2 die verdwenen is! :frown: En dat terwijl ik min. 1x per dag kijk of ze nog wel goed vast zitten!
Ben ik even blij dat waarschijnlijk komend weekend m'n 'gewone' banden weer onder m'n Lupo komen! ::))
En dan volgend seizoen maar weer nieuwe wieldoppen kopen, en vast zetten met iets...

michielboy
Mineur
Mineur

Berichtdoor michielboy » 14 mar 2010 22:37

meissie88 schreef:En dat was wieldop nummer 2 die verdwenen is! :frown: En dat terwijl ik min. 1x per dag kijk of ze nog wel goed vast zitten!
Ben ik even blij dat waarschijnlijk komend weekend m'n 'gewone' banden weer onder m'n Lupo komen! ::))
En dan volgend seizoen maar weer nieuwe wieldoppen kopen, en vast zetten met iets...

haha :p
volgende x vast lijmen? :lol:
of vast maken met tirepjes(hoe je het ook schrijft)
niet gereformeerd wel lid

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 15 mar 2010 09:10

michielboy schreef:
meissie88 schreef:En dat was wieldop nummer 2 die verdwenen is! :frown: En dat terwijl ik min. 1x per dag kijk of ze nog wel goed vast zitten!

Ik weet wat je bedoeld...En ja dat was de bedoeling, maar ik heb oko even geeeeen idee hoe je 't schrijft :lol:

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 15 mar 2010 09:39

Rolf schreef:
Carpento schreef:Raap me op :lol: Een auto waarvan er dik 11.000 van verkocht zijn in Nederland zeldzaam noemen 8-[
Waar komt dat getal van 11.000 vandaan?

Hier ?

In het lijstje hier hebben ze zelfs al netjes opgeteld: 11.522 stuks verkocht in de periode 2003 - 2010.

michielboy
Mineur
Mineur

Berichtdoor michielboy » 15 mar 2010 11:18

meissie88 schreef:
michielboy schreef:

Ik weet wat je bedoeld...En ja dat was de bedoeling, maar ik heb oko even geeeeen idee hoe je 't schrijft :lol:

ff op internet opzoeken..

tairepjes

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 15 mar 2010 11:20

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 mar 2010 15:04

Carpento schreef:
Rolf schreef:
Carpento schreef:Raap me op :lol: Een auto waarvan er dik 11.000 van verkocht zijn in Nederland zeldzaam noemen 8-[
Waar komt dat getal van 11.000 vandaan?

Hier ?

In het lijstje hier hebben ze zelfs al netjes opgeteld: 11.522 stuks verkocht in de periode 2003 - 2010.
De grafiek laat zien, dat er één jaar bij was, 2004, van een behoorlijke verkoop, 4919 stuks.
Ten eerste, de gegevens op Autoweek zitten vaak veel fouten in.
Pas zag ik een stukje staan met enkele taalfouten in de tekst, en die stonden precies net zo op Autoweek.nl.
Gewoon geknipt en geplakt dus.
Maar goed, niet onmogelijk dat er werkelijk in 2004 4919 verkocht zijn, en in totaal meer dan 10.000 vanaf
2003. Dan nog is dat relatief heel gering. Enkele cijfers:
- Per jaar worden er in Nederland 400.000 - 500.000 auto's verkocht.
- In het verleden waren de VW Golf, Opel Astra, Opel Corsa, Ford Focus veel verkochte auto's
- De Golf bijv. worden er jaarlijks meer dan 10.000 van verkocht, in 2009: 12.969 stuks
Zeker is dat de Citroen een C2 een weinig verkochte auto is.
Zeker is ook dat de verkoopaantallen de laatste jaren zeer klein zijn.
In jan. en feb. van 2010 nog 58 stuks. De C1 1658 stuks.
Citroen zou kunnen overwegen dit model voor Nederland te schrappen.
Kun je ermee akkoord gaan als ik het woordje zeldzaam vervang, door weinig voorkomend?
En nog het volgende toevoeg.

Ik heb vier revieuws gelezen, alle vier grote problemen.
"Hopeloos autootje."
Dat hoeft geen aanfluiting te zijn voor Citroen, vele merken hebben dat zo
af en toe. Ook VW, Ford en Opel hebben mislukte projecten.
Conclusie: koop geen Citroen C2. Beter een C1, C3 of C4.
Trouwens, een Citroen koop je vanwege de vering. Ze rijden comfortabel.
Maar beslist niet voor de degelijkheid. Mijn buurman heeft al vele duizenden euro's
in zijn oude 2 CV gestopt. Maar het is hopeloos. Het motortje loopt prima.
Maar de carrosserie zitten de gaten in. Terwijl twee jaar geleden alles is vernieuwd en
overgespoten. Maar het helpt bijna niets.
Verder, Citroens worden ook wel rijdende bankstellen genoemd.
Zo, nou is het merk wel op z´n plaats gezet.
Het zou mij er trouwens niet van weerhouden een Citroen te kopen.
(Ooit eens een Alfasud gehad. Gewoon een gereedscheepskist in de koffer plaatsen.)
Maar, de degleijkheid van Ford, Opel en VW, moet er niet van verwacht worden.

michielboy
Mineur
Mineur

Berichtdoor michielboy » 15 mar 2010 16:27

Carpento schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Tie-wrap

Zo dus ;)

ook goed :P

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 mar 2010 19:38

Geen commentaar over de Citroën heej? :wink:

Van het weekend weer in de nieuwe C3 gereden :)

Afbeelding
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 mar 2010 20:34

Ze zeggen over franse auto's: eerst wordt de stoel gemaakt, daarna de rest er omheen gebouwd.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 mar 2010 21:46

Dippie schreef:Geen commentaar over de Citroën heej? :wink:

Van het weekend weer in de nieuwe C3 gereden :)

The Keimpe schreef:Ze zeggen over franse auto's: eerst wordt de stoel gemaakt, daarna de rest er omheen gebouwd.
Citroen kampt al jaren met twee problemen. Kwaliteit en wegligging.
Pas las ik in een review over de nieuwe Citroen C4 Picasso:
"Bij wind is het net een zeilschip, dat moet je voor lief nemen."
Ze zullen best comfortabel rijden, maar zoiets. Liever controle
over de auto en een stootje, dan superzacht rijden maar in bepaalde
situaties geen controle meer over het voertuig.
Misschien wordt het wel eens wat overdreven. Maar als eigenaren van Citroens
dat zelf zo letterlijk berichten, dan is het toch wel slecht gesteld.

Franse aanval op het ongenaakbare
Het artikel is niet volledig juist.
Enige tijd geleden stond op Autoweek.nl letterlijk (over de DS3):
"Met name in de slalom valt hij een beetje door de mand; plotselinge lastwisselingen weet hij met moeite op te vangen."
Of zou autoweek.nl dit van elders overgenomen hebben?
De Suzuki Swift is nog steeds een goed alternatief.
Toch probeert Citroen het imago op te vijzelen, met DS-en.
Een nieuwe DS4 is gespot.

Anderzijds, Citroen heeft in het verleden wel vernieuwingen teweeg gebracht.
De eerste met voorwielaandrijving (Traction Avant, 1934).
Eén van de eerste met een echte hatchback.
Eén van de eerste met een gestroomlijnde auto (DS, alias de snoek, 1955).
Naast de SAAB 92, die had een CW-waarde van 0,30.
Dat was toen heel laag. BMW, doorgaans niet uitblinkend m.b.t. geringe luchtweerstand,
had in 1975 nog een 316 met een CW waarde van 0,47.
Nu zitten goed gestroomlijnde auto's ook zo rond de 0,30.
De Opel Insignia bijv., heeft een Cw waarde van 0,28.
Ford Mondeo: 0,30. BMW 3-serie Touring: 0,30.

Prijzen SAAB 9-5
Waarschijnlijk is er geen enkele rw-lezer die een SAAB 9-5 heeft, maar toch wel interessant.
Het is vanaf febr. ook een beetje een Nederlands merk.
(Naast de, waarschijnlijk veelal onbekende, andere Nederlandse merken.
Meer dan tien.)
De nieuwe SAAB 9-5 is verkrijgbaar vanaf €42.950,- (1.6 turbo, 180 pk).
Victor Muller heeft zijn Audi verkocht (volgens berichten) en rijdt nu in een SAAB 9-5 2.8 turbo.
M.b.t. tot de SAAB 92, VM heeft ietwat het idee opgevat, om een retro van de 92 te introduceren.
Als SAAB 9-1. Misschien helemaal niet zo'n gek idee.
Afbeelding
SAAB 92, geintroduceerd in 1949, met Cw-waarde van 0,30!
Ter vergelijking, een Citroen 2CV heeft een Cw-waarde van 0,56.
Die heeft dus bij 100 km/h bijna 2 × zoveel kracht nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
De nieuwe Citroen C3 heeft ook een Cw-waarde van 0,30.

Toyota Prius
Prius gekocht, en spijt ... .

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mar 2010 09:22

Ik heb inmiddels gereden met mijn auto. En nee, ik ben niet mishandeld door andere weggebruikers omdat mijn auto zo langzaam was. :mrgreen: (Rolf schreef: Met 70 pk voor 1017 kg, is het niet echt een vlotte auto. (0 - 100 km/h 17,3 sec.)) De auto is nog altijd snel genoeg om met het verkeer mee te komen. Meer dan dat is in Nederland ook niet zo relevant, aangezien we in dit land blijkbaar nogal van volle wegen houden.
120 km/u valt met deze auto ook prima te rijden. Hij kan nog wel wat harder dan dat, maar dan versnelt hij nogal traag. Ik heb het gisteren even uitgeprobeerd, maar ik had te weinig ruimte om dat volledig te kunnen doen. Daar had ik overigens ook een lang stuk snelweg voor nodig! Ik heb hem tot 150 km/u gekregen. Daarna moest ik van het gas af, omdat de volgende auto's in zicht kwamen, en ik bij mijn afslag kwam.

Maar hoe hard je met een auto kunt racen, daar zijn ze vooral bij Autoweek in geïnteresseerd. Ik vind het niet zo relevant. Als ik in mijn auto zit met de muziek aan, interesseert het mij eerlijk gezegd geen ene moer of ik nou 120 of 110 km/u rijd. En als ze willen dat ik 100 km/u ga rijden, vind ik dat helemaal prima. (Minder snelheid is minder geluid, dus is de muziek beter hoorbaar.) Dat is dan ook wat ik gisteren op de snelweg vooral heb getest: is de auto lekker stil, zodat je goed muziek kunt luisteren?
Je hoort de auto op die snelheden wel, helaas. Nou had ik ook wel vrij lastige muziek erbij: het pianoconcert en het vioolconcert van Tsjaikovski. En klassieke muziek doet veel aan dynamiek, veel meer dan popmuziek. En dan ga je krijgen dat je de ene keer het volume heel hoog zet om überhaupt nog wat te horen, maar vervolgens, als de muziek sterk wordt (forte, fortissimmo), knalt het zó hard uit de luidsprekers dat je het volume maar snel behoorlijk wat lager zet!
Toen ik vorige week met de verkoper sprak, zei hij trouwens dat er een goede stereoinstallatie in mijn type auto zit. Ik begrijp dat dat in andere auto's dus wel eens minder kan zijn?
Maar goed, mijn auto maakt dus geluid op snelheid. En dat gaat erg opvallen als je muziek gaat luisteren in de auto, want de rijgeluiden bemoeilijken dat natuurlijk in zekere mate. Ik hoor de motor, maar het onderstel en de banden kan ik ook wel goed horen. Maar maakt mijn auto daarmee nou veel herrie? Tsja, wat is veel? Volgens de testen van Autoweek is de Ford Fiesta 2002-2005 niet rumoeriger dan normaal is in deze klasse. Ik heb ook niet horen klagen over onderstel- en bandengeluiden.
Toen ik het over stille auto's had op het werk, zei hij dat ik een Rolls-Royce moest kopen, en dat die heel stil zijn. :P Inderdaad, er schijnt van gezegd te zijn dat je in die auto alleen maar het klokje hoort tikken (bron), en verder niks. Is niet helemaal waar, maar erg stil zijn ze wel.
In de klasse van de auto die ik rijd, presteert de nieuwste Volkswagen Polo blijkbaar heel goed als het gaat om weinig geluid. 67,6 dB bij 120 km/u is niet veel, het laagste getal wat ik heb gezien in deze klasse. Dat ik deze niet gekocht heb, heb ik een goede smoes voor: ik beschik momenteel niet over het geld voor zo'n auto. Dit model is natuurlijk alleen als (nagenoeg) nieuw te koop. Ik weet het: een leninkje is zo geregeld. Maar daar begin ik niet graag aan. (Kan ik tenminste trots blijven zeggen dat ik géén schuld van 33.700 euro heb.)

Mijn vader heeft ook wel een Ford Fiesta gehad. Eerst de 1.1i-versie van het model 1989-1995 (Fiesta 3), en daarna het model 1995-1999 (Fiesta 4a) met een 1.3i-motor (hoeveel kleppen weet ik niet, de 16V wellicht?). Vergeleken met die modellen viel mij op, dat mijn auto een stuk groter is. Tussen model 3 en 4a was trouwens ook wel duidelijk verschil merkbaar, in hoe ze reden. De 4a was behoorlijk wat stiller dan de 3. En hij kwam ook merkbaar vlotter van zijn plek.
Tussen mijn Fiesta 5a en de Fiesta 4a is naar mijn idee ook een flink verschil in wegligging. Mijn auto ligt veel beter op de weg, lekker stabiel. Snel een bocht insturen kan hij prima aan. Dat herinner ik mij met de Fiesta 4a toch wel iets anders.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 mar 2010 11:19

Ik vind het altijd een hele kunst om muziek voor in de auto te vinden. Pas bij het kruidvat waren er klassieke CD's in de aanbieding.
De Brandenburger concerten van Bach gaan prima (je gaat er zelfs harder van rijden);
De Pianoconcerten van Mozart gaan nog wel, maar bij een zacht stukje pianomuziek hoor je even heel weinig;
De Pianowerken van Brahms zijn niet te luisteren in de auto, je hoort grote stukken simpelweg niet. En harder zetten is geen optie want dan zijn andere stukken weer te hard.

Het blijft tobben.

Terug naar “Algemene Zaken”