Lukas 22:43

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Lukas 22:43

Berichtdoor coupe soleil » 07 mar 2010 13:14

Vanmorgen hoorde ik een preek over Lukas 22:43. Ik vond de uitleg eigenlijk dermate verrassend, dat ik er een topic over open.

Tekst (HSV): 'En aan Hem verscheen een engel uit de hemel, die Hem versterkte.'

Waarom verrassend? Er staat geen kanttekening bij deze tekest in de SV. Als je de tekst leest, dan denk je al gauw dat het positief is wat er gebeurde. Tenminste, zo dacht ik. De verklaring die ik vanmorgen hoorde was juist tegenovergesteld: het was niet bemoedigend dat een engel Jezus versterkte, maar beschamend voor Jezus! De Vader kwam Jezus niet versterken, maar een engel. Dat geeft inzicht in de enorme verlatenheid die Jezus ervaren moet hebben. Het laat mij in ieder geval nog eens extra zien wat het Jezus gekost heeft om zondaren zalig te maken.

Misschien was deze uitleg algemeen bekend; voor mij was het echt iets nieuws. Vandaar dit topic :) .

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Lukas 22:43

Berichtdoor Speedy » 07 mar 2010 20:33

coupe soleil schreef:Vanmorgen hoorde ik een preek over Lukas 22:43. Ik vond de uitleg eigenlijk dermate verrassend, dat ik er een topic over open.

Waarom verrassend? Er staat geen kanttekening bij deze tekest in de SV. Als je de tekst leest, dan denk je al gauw dat het positief is wat er gebeurde. Tenminste, zo dacht ik. De verklaring die ik vanmorgen hoorde was juist tegenovergesteld: het was niet bemoedigend dat een engel Jezus versterkte, maar beschamend voor Jezus! De Vader kwam Jezus niet versterken, maar een engel. Dat geeft inzicht in de enorme verlatenheid die Jezus ervaren moet hebben. Het laat mij in ieder geval nog eens extra zien wat het Jezus gekost heeft om zondaren zalig te maken.

Misschien was deze uitleg algemeen bekend; voor mij was het echt iets nieuws. Vandaar dit topic :) .

Waarop basseerde de voorganger die uitleg?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 07 mar 2010 21:00

Hij baseerde dit op de context.
Maar mogelijk zijn er in de grondtaal ook textuele verwijzingen ofzo, dat weet ik verder niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2010 10:52

coupe soleil schreef:Vanmorgen hoorde ik een preek over Lukas 22:43. Ik vond de uitleg eigenlijk dermate verrassend, dat ik er een topic over open.

Ik weet niet of dat het geval is. Het toont wel de menselijkheid van Jezus aan. God gebruikt soms boodschappers van Hem om mensen te versterken, en zo versterkte Hij ook Jezus. Of het vernederend geweest is vraag ik me sterk af. Het typeert wat in Hebreen staat:

7 U hebt hem voor korte tijd lager dan de engelen geplaatst; (2:7)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 09 mar 2010 11:34

Toen ik deze thread gister voor het eerst las dach ik "wat een onzin"
Maar...nu ik er wat over na heb gedacht, is het eigenlijk toch niet zo'n onzin.

1) De woordjes :
Ik heb de tekst eens opgezocht in het Griekse NT. Het gebruikte werkwoord (heb geen griekse fonts dus maar een beetje aangeklooid met ons alphabet) eniskuo, betekent 1: Sterk worden / kracht ontvangen 2: sterk maken / versterken.
Het woord engel (aggelos) betekent volgens mijn lexcion : een boodschapper, gezant, iemand die gezonden is, een engel, een boodschapper van God.

Dit wijst wat mij betreft op een ondersteunende reactie (positief dus). Een boodchapper van God komt Jezus versterken. Op een dergelijk moment kon Jezus wel wat hulp gebruiken.

2) God stuurt inderdaad een engel:
Als ik voor een heel belangrijk moment in mijn leven sta (ik noem maar wat...mijn huwelijk), en mijn vader zou de secretaresse sturen met een bosje bloemen, dan zou dat toch wel een slag in mijn gezicht zijn, een teleurstelling, misschien zelfs wel beschamend.
In dat licht kan ik mij heel goed voorstellen dat het voor Jezus beschamend was, dat zijn Vader een boodschapper stuurde, in plaats van zelf, in welke vorm dan ook ten tonele te verschijnen.

mmmmm...ik twijfel dus vooralsnog een beetje op 2 gedachten. Je zou je nu nog kunnen afvragen wat de "status/betekenis" van een engel is. Als een engel inderdaad niet meer is dan een boodschapper van God, dan kan ik mij de teleurstelling wel voorstellen. Als een engel veel meer een manifestatie (weet geen ander woord) van het Goddelijke is, dan was God er eigenlijk toch gewoon zelf, en kan ik mij de versterkende werking voorstellen.

Kortom...ik vind 't geen onzin meer, maar eigenlijk wel interessant.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 09 mar 2010 22:01

Exactly, Maboc: hoe meer je erover nadenkt, hoe interessanter / aannemelijker het is.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 mar 2010 20:48

Het is maar waar je de nadruk op legt, op de engel, of op de versterking.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 13 mar 2010 22:24

Coupe soleil schrijft:

Vanmorgen hoorde ik een preek over Lukas 22:43. Ik vond de uitleg eigenlijk dermate verrassend, dat ik er een topic over open.

Mijn antwoord:

Dominee had 'de korte verklaring'aan zijn zijde. Echter: er is toch wel iets bij op te merken.

In Mattheüs 4 v 11 staat, dat na de zware verzoekingen door satan in de woestijn, Jezus, die dodmoe was van de geestelijke strijd...
"meteen door engelen verzorgd werd".

Daarmee is gelijk de sluier opgeheven over 'wat de engelen nu eigenlijk doen".

Want in Hebreeën 1 v 14 wordt gezegd, dat...:
"zij, ( de engelen) allen dienende geesten zijn, om hen bij te staan, die deel zullen krijgen aan de redding".
En in dat kader is het bijstaan van Jezus, de REDDER zélf, in diens bangste uur, wel de meest eervole dienende taak, die een engel maar verrichten kan.

Het was voor God ook eigenlijk principieel ondoenlijk om zelf te komen, hoe onwennig dat ook moge klinken. De Zoon kende van eeuwigheid zijn taak; alle zonden van alle leden van het menselijk geslacht, in verleden, heden en toekomst, overnemen en die uitboeten.

En nu de taak, was gekomen, huiverde onze lieve Heer, in gewoon menselijk vlees zijnde, voor die taak terug. Maar die taak was ononkoombaar. Die moest, naar Gods eeuwige raad vervuld worden. God was partij in dit geding. Jezus, die de opdracht moest vervullen, was de andere partij.

God deed wat hij kon. Hij stuurde een engel om Jezus kracht te geven. Iets dergelijks had God al eerder gedaan bij de verheerlijking op de berg, toen Mozes en Elia kwamen om te spreken ( Lucas 9 v 31) over "het levenseinde, dat Jezus in Jeruzalem zou moeten volbrengen".

Jezus was nog niet door God verlaten. Zelfs aan het kruis spreekt hij God aan als : "vader", wanneer hij zegt; Lucas 23 v 34:
"Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen".

Pas in die verschrikkelijke uren van duisternis komt de 'Vader-naam' niet meer over zijn lippen en is het in die onpeilbaar diepe kreet:
"Mijn God....mijn God....waarom hebt gij mij verlaten", ( Matth 27 v 46).

Meer durf ik ook niet te zeggen van dit grootste gebeuren van alle tijden, maar ik wilde toch even wat meer gedachten bijbrengen.

Daag
Ger

Istendael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Istendael » 05 apr 2010 19:47

Marnix schreef:Het toont wel de menselijkheid van Jezus aan.

Inderdaad zelfs Jezus kan het niet zonder God's hulp stellen. Het mag dan beschamend zijn voor Christus maar voor de mens die Hem als voorbeeld heeft is het juist bemoedigend. De grootste mens die ooit geleefd heeft, Jezus Christus, had ook hulp nodig evenals ieder ander mens.

Het toont de menselijkheid om hulp nodig te hebben en te krijgen.
Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf. (1 Cor. 3:17)

Terug naar “Archief”