Moderator: Moderafo's
ostrogoot schreef:Is het niet beter te bidden voor de massale bekering van de wereld in plaats van een doemscenario van de kansel te verkondigen?
Marnix schreef:Klopt. Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven. Ook dat vinden we terug in het boek Openbaring. En als het goed is geeft niet bij christenen altijd een tweeledig gevoel. Aan de ene kant hopen we dat Jezus snel terug zal komen want dan zullen we bij Hem zijn en zal en geen dood en kwaad meer zijn. Aan de andere kant hopen we dat God nog velen zal bekeren. Gelukkig is de tijd in Gods hand en bepaalt Hij wanneer Jezus terugkomt, maar als het goed is zullen christenen om beiden bidden, dat God nog veel mensen zal bekeren... en dan Jezus snel terug mag komen. En daarnaast heeft een christen hiermee ook een grote verantwoordelijkheid, als hij de ernst van bovenstaande inziet kan hij toch niet blijven stilzitten en zwijgen. Wat helaas wel vaak gebeurt. De oogst is groot, maar er zijn zo weinig arbeiders.
henkie schreef:Marnix schreef:Klopt. Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven. Ook dat vinden we terug in het boek Openbaring. En als het goed is geeft niet bij christenen altijd een tweeledig gevoel. Aan de ene kant hopen we dat Jezus snel terug zal komen want dan zullen we bij Hem zijn en zal en geen dood en kwaad meer zijn. Aan de andere kant hopen we dat God nog velen zal bekeren. Gelukkig is de tijd in Gods hand en bepaalt Hij wanneer Jezus terugkomt, maar als het goed is zullen christenen om beiden bidden, dat God nog veel mensen zal bekeren... en dan Jezus snel terug mag komen. En daarnaast heeft een christen hiermee ook een grote verantwoordelijkheid, als hij de ernst van bovenstaande inziet kan hij toch niet blijven stilzitten en zwijgen. Wat helaas wel vaak gebeurt. De oogst is groot, maar er zijn zo weinig arbeiders.
Dat snap ik maar de redenatie deugt van geen kant. Naarmate de wederkomst langer duurt worden er weer nieuwe mensen geboren en daar zitten er ook veel tussen die niet wedergeboren zijn. Bovendien zal de ellende waarnaar wordt verwezen ook gewoon voortduren. Zo humaan is het dus niet.
Ik zou inderdaad ook naar het alternatief willen wijzen. Bidden voor je naaste. Als iedere christen voor zijn onbekeerde familie, vrienden en collega's zou bidden, zou er veel veranderen. In mijn nabije omgeving ken ik al 4 mensen die christen zijn geworden. Ik ben er van overtuigd dat het gebed voor hen daar alles mee te maken heeft.
ostrogoot schreef:Is het niet beter te bidden voor de massale bekering van de wereld in plaats van een doemscenario van de kansel te verkondigen?
henkie schreef:ostrogoot schreef:Is het niet beter te bidden voor de massale bekering van de wereld in plaats van een doemscenario van de kansel te verkondigen?
Doemscenario!?
"Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij."
Marnix schreef:Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven.
Riska schreef:Marnix schreef:Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven.
Het is, helaas, ook een doemscenario voor wie wél in Hem geloven. Het hangt er maar van af wat je als Boodschap hebt meegekregen. Als je, zoals ik, als kind niet anders gehoord hebt dat Hij komt om te oordelen, dat zon, maan en sterren als bloed en vuur naar de aarde komen, en dat het een verschrikkelijke dag zal zijn, dan raak je dat ten diepste nooit meer (helemaal) kwijt.
De troost die ik ervaar is de tekst die Henkie aanhaalt: "Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij." Een tekst die meer keren in de Openbaring voorkomt. En toch... die dagelijkse waarschuwing van een leerkracht in wat nu groep 7 is van de basisschool ligt als een steen op de bodem van mijn denken - het zaaide toen en nu geen bemoediging maar angst.
En ik ben toch echt een mens waarbij geloven in heel mijn wezen zit...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten