wederkomst??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ostrogoot
Mineur
Mineur

wederkomst??

Berichtdoor ostrogoot » 28 feb 2010 23:13

Vanmorgen heb ik tijdens de dienst een gebed gehoord waarin werd gevraagd om de wederkomst van Jezus. Nadenkend kwam ik er achter dat er werd gebeden om de ondergang van de wereld. Voordat er werd gerefereerd aan de werderkomst kwam de aardbeving in Chili aan bod, het noodweer in zuid europa, tsunami's, de klimaatveranderingen en de rest van de wereld in barensnood. Is het niet beter te bidden voor de massale bekering van de wereld in plaats van een doemscenario van de kansel te verkondigen?
Nosce te ipsum

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: wederkomst??

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2010 09:48

Het bidden om de wederkomst is volgens mij een heel Bijbels gegeven, lees bijv. Openb. 22.

Anderzijds deel ik je gevoelen dat bidden om de wederkomst niet kan zonder een gebed voor diegenen voor wie de wederkomst geen vreugde zal brengen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 01 mar 2010 13:04

ostrogoot schreef:Is het niet beter te bidden voor de massale bekering van de wereld in plaats van een doemscenario van de kansel te verkondigen?

Doemscenario!?
"Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2010 17:32

Klopt. Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven. Ook dat vinden we terug in het boek Openbaring. En als het goed is geeft niet bij christenen altijd een tweeledig gevoel. Aan de ene kant hopen we dat Jezus snel terug zal komen want dan zullen we bij Hem zijn en zal en geen dood en kwaad meer zijn. Aan de andere kant hopen we dat God nog velen zal bekeren. Gelukkig is de tijd in Gods hand en bepaalt Hij wanneer Jezus terugkomt, maar als het goed is zullen christenen om beiden bidden, dat God nog veel mensen zal bekeren... en dan Jezus snel terug mag komen. En daarnaast heeft een christen hiermee ook een grote verantwoordelijkheid, als hij de ernst van bovenstaande inziet kan hij toch niet blijven stilzitten en zwijgen. Wat helaas wel vaak gebeurt. De oogst is groot, maar er zijn zo weinig arbeiders.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mar 2010 18:31

Bidden om de wederkomst is inderdaad iets waartoe we in de bijbel worden opgeroepen. Het is iets waar we allemaal naar uit mogen zien. Als je gelooft dat bekering na dit leven niet meer mogelijk is lijkt het me inderdaad een dubbel gevoel geven. Gelukkig geloof ik dat niet ;)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 mar 2010 10:09

Marnix schreef:Klopt. Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven. Ook dat vinden we terug in het boek Openbaring. En als het goed is geeft niet bij christenen altijd een tweeledig gevoel. Aan de ene kant hopen we dat Jezus snel terug zal komen want dan zullen we bij Hem zijn en zal en geen dood en kwaad meer zijn. Aan de andere kant hopen we dat God nog velen zal bekeren. Gelukkig is de tijd in Gods hand en bepaalt Hij wanneer Jezus terugkomt, maar als het goed is zullen christenen om beiden bidden, dat God nog veel mensen zal bekeren... en dan Jezus snel terug mag komen. En daarnaast heeft een christen hiermee ook een grote verantwoordelijkheid, als hij de ernst van bovenstaande inziet kan hij toch niet blijven stilzitten en zwijgen. Wat helaas wel vaak gebeurt. De oogst is groot, maar er zijn zo weinig arbeiders.

Dat snap ik maar de redenatie deugt van geen kant. Naarmate de wederkomst langer duurt worden er weer nieuwe mensen geboren en daar zitten er ook veel tussen die niet wedergeboren zijn. Bovendien zal de ellende waarnaar wordt verwezen ook gewoon voortduren. Zo humaan is het dus niet.

Ik zou inderdaad ook naar het alternatief willen wijzen. Bidden voor je naaste. Als iedere christen voor zijn onbekeerde familie, vrienden en collega's zou bidden, zou er veel veranderen. In mijn nabije omgeving ken ik al 4 mensen die christen zijn geworden. Ik ben er van overtuigd dat het gebed voor hen daar alles mee te maken heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2010 11:21

henkie schreef:
Marnix schreef:Klopt. Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven. Ook dat vinden we terug in het boek Openbaring. En als het goed is geeft niet bij christenen altijd een tweeledig gevoel. Aan de ene kant hopen we dat Jezus snel terug zal komen want dan zullen we bij Hem zijn en zal en geen dood en kwaad meer zijn. Aan de andere kant hopen we dat God nog velen zal bekeren. Gelukkig is de tijd in Gods hand en bepaalt Hij wanneer Jezus terugkomt, maar als het goed is zullen christenen om beiden bidden, dat God nog veel mensen zal bekeren... en dan Jezus snel terug mag komen. En daarnaast heeft een christen hiermee ook een grote verantwoordelijkheid, als hij de ernst van bovenstaande inziet kan hij toch niet blijven stilzitten en zwijgen. Wat helaas wel vaak gebeurt. De oogst is groot, maar er zijn zo weinig arbeiders.

Dat snap ik maar de redenatie deugt van geen kant. Naarmate de wederkomst langer duurt worden er weer nieuwe mensen geboren en daar zitten er ook veel tussen die niet wedergeboren zijn. Bovendien zal de ellende waarnaar wordt verwezen ook gewoon voortduren. Zo humaan is het dus niet.

Ik zou inderdaad ook naar het alternatief willen wijzen. Bidden voor je naaste. Als iedere christen voor zijn onbekeerde familie, vrienden en collega's zou bidden, zou er veel veranderen. In mijn nabije omgeving ken ik al 4 mensen die christen zijn geworden. Ik ben er van overtuigd dat het gebed voor hen daar alles mee te maken heeft.

Ik ook. Met de kanttekening dat we ons volgens mij niet moeten beperken tot bidden. Maar ik denk dat we het daarin ook wel met elkaar eens zijn. Wat het humane betreft, dat is inderdaad lastig. Ik geloof dat het oordeel niet inhumaan is en zal zijn. Dat is het enige wat ik er van kan zeggen. Verder gaat het mijn verstand te boven.... ik laat dat maar aan God over. En ik denk niet dat we dan zullen zeggen: Absurd, belachelijk, inhumaan. Integendeel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Bruid van Christus of angst voor de wederkomst?

Berichtdoor Antoinette » 02 mar 2010 12:08

Zie jij jezelf als bruid van Christus en kijk je uit naar de wederkomst of ben je "doosbang" voor de wederkomst van Jezus?
De bijbel zegt het er het volgende over:
Matteüs 22:2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een zeker koning, die zijn zoon een bruiloft bereid had; En zond zijn dienstknechten uit, om de genoden ter bruiloft te roepen; en zij wilden niet komen.
Openbaring 19:7 Laat ons blijde zijn, en vreugde bedrijven, en Hem de heerlijkheid geven; want
de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid.

Zie jij uit naar de ontmoeting met de bruidegom of ben je bang om Hem te ontmoeten?
Ik geloof dat het voor elke christen een bruiloftsfeest kan zijn, een feest om naar uit te zien.
Ik ben benieuwd waarom jij hier juist wel of juist niet naar uitkijkt en hoe dat zo is gekomen?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 mar 2010 16:37

Ik denk dat wij als mensen inderdaad heel terughoudend moeten zijn met woorden als humaan en inhumaan als het gaat om Gods regering. "Zal nietig stof Mij 't hoogst gezag ontnemen?"

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 02 mar 2010 19:37

ostrogoot schreef:Is het niet beter te bidden voor de massale bekering van de wereld in plaats van een doemscenario van de kansel te verkondigen?

Bidden is zeker goed. Maar mensen wakker schudden door te zeggen dat de wederkomst dichtbij komt is vind ik ook goed. Mensen zijn nu eenmaal hardleers en moeten met hun neus op de feiten worden gedrukt.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 mar 2010 19:43

Het nieuwe topic van Antoinette over de wederkomst heb ik samengevoegd met dit bestaande.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 04 mar 2010 23:08

henkie schreef:

Doemscenario!?
"Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij."

Ik heb het ervaren als stemmingmakerij en bangmakerij. In het gebed werd gezegd dat rampspoed over de aarde zou komen en er werd gerefereerd aan de aardbevingen en het noodweer. Dit is al eeuwen zo maar door de huidige communicatiemiddelen lijkt het tegenwoordig wel heel erg. Wij zijn live getuigen van overstromingen, aardbevingen en andere vormen van natuurgeweld. Mensen in de hal van de kerk waren banggemaakt en hadden het over de eindtijd. Niemand weet wanneer Jezus terugkomt, de dominee niet, de ouderling niet, niemand. Jezus komt terug op een moment dat wij hem helemaal niet verwachten.
Nosce te ipsum

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2010 10:38

Dat is een lastig issue. Aan de ene kant weten we niet wanneer Hij terugkomt, aan de andere kant leert Jezus ons dat we het wel aan de "tekenen des tijds" kunnen zien. Dat is wel weer lastig, want al eeuwen roept men: Kijk maar wat er om ons heen gebeurt, alles wijst er op dat Hij heel snel terug zal komen nu.

Verder, wat zegt de Bijbel over de eindtijd en de wederkomst? Aan de ene kant hele mooie dingen, aan de andere kant ook dat er vreselijke dingen zullen gebeuren. Is dat bangmakerij? Of is het de waarheid?

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2010 08:38

Marnix schreef:Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven.

Het is, helaas, ook een doemscenario voor wie wél in Hem geloven. Het hangt er maar van af wat je als Boodschap hebt meegekregen. Als je, zoals ik, als kind niet anders gehoord hebt dat Hij komt om te oordelen, dat zon, maan en sterren als bloed en vuur naar de aarde komen, en dat het een verschrikkelijke dag zal zijn, dan raak je dat ten diepste nooit meer (helemaal) kwijt.
De troost die ik ervaar is de tekst die Henkie aanhaalt: "Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij." Een tekst die meer keren in de Openbaring voorkomt. En toch... die dagelijkse waarschuwing van een leerkracht in wat nu groep 7 is van de basisschool ligt als een steen op de bodem van mijn denken - het zaaide toen en nu geen bemoediging maar angst.
En ik ben toch echt een mens waarbij geloven in heel mijn wezen zit...

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 14 mar 2010 11:49

Riska schreef:
Marnix schreef:Maar het is een doemscenario voor wie niet in Hem geloven.

Het is, helaas, ook een doemscenario voor wie wél in Hem geloven. Het hangt er maar van af wat je als Boodschap hebt meegekregen. Als je, zoals ik, als kind niet anders gehoord hebt dat Hij komt om te oordelen, dat zon, maan en sterren als bloed en vuur naar de aarde komen, en dat het een verschrikkelijke dag zal zijn, dan raak je dat ten diepste nooit meer (helemaal) kwijt.
De troost die ik ervaar is de tekst die Henkie aanhaalt: "Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij." Een tekst die meer keren in de Openbaring voorkomt. En toch... die dagelijkse waarschuwing van een leerkracht in wat nu groep 7 is van de basisschool ligt als een steen op de bodem van mijn denken - het zaaide toen en nu geen bemoediging maar angst.
En ik ben toch echt een mens waarbij geloven in heel mijn wezen zit...

Riska, als je de Here Jezus hebt leren kennen als je beste vriend die je zo lief heeft dat Hij je heeft gered en Zijn leven heeft gegeven en je graag wil ontmoeten en alles wil geven wat Hij belooft heeft een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar geen doemscenario meer is dan gaat het verlangen daar toch naar uit.

Natuurlijk neemt het verleden een plaats in onze gedachten maar deze tekst houd mij sterk,

Vrees niet, want Ik ben met u; zijt niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.

Want Ik, de HEERE, uw God, grijp uw rechterhand aan, Die tot u zeg: Vrees niet, Ik help u.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Terug naar “Archief”