Bijbel bestuderen met...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Bijbel bestuderen met...

Berichtdoor mohamed » 10 feb 2010 20:45

Op christelijke fora kun je wat leren door inhoudelijk te debatteren, maar het nadeel is dat er zoveel meningsverschillen zijn over hoe je de Bijbel moet lezen, dat je als nieuweling geneigd kan zijn de kluts kwijt te raken. Wat echter buiten kijf staat is dat er van die vele interpretaties maar één de juiste is.

'Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging; Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar de heilige mensen Gods, door de Heilige Geest gedreven zijnde, hebben gesproken. (2 Petr 1,20-21)

Onder invloed van Diezelfde Heilige Geest profeteerde Petrus dat God door de profeten heeft gesproken op een wijze die slechts voor 'één uitleg vatbaar is.
Ik weet dat Jezus en de apostelen de Schrift interpreteerden op die enige juiste wijze, dat heb ik nagezocht en bovendien lijkt het mij ook logisch maar de meningen verschillen daar nogal over. Bestudeer het NT maar en als je klikt op de verwijzingen leer je elke keer meer. Meteen na het geslachtsregister van Jezus Christus lezen we:

Matthéüs
21 En zij zal een Zoon baren, en
[1:21] Luk 1:31.
gij zult Zijn naam noemen JEZUS; want
[1:21] Hand 4:12.
Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
22 En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen door de Heere gesproken is, door de profeet, zeggende:
23 [1:23] Jes 7:14.
Ziet, de maagd zal zwanger worden, en een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten Emmanuël; dat is, overgezet zijnde, God met ons.

Ik heb geciteerd uit de beste studiebijbel die er te vinden is, te weten de Statenvertaling (1977) en op Biblija.net kun je de verwijzingen zo aanklikken.
Zo kun je Jesaja 7:14 even nalezen om zelf het bewijs te zien dat Jezus' komst voorzegd is, vaak geciteerd ook tijdens de kerst Mis en de moeite van het onderzoeken waard. Heb ik zo aan je verzoek voldaan? :)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 26 feb 2010 19:24

mohamed,Je schreef:
Ik weet dat Jezus en de apostelen de Schrift interpreteerden op die enige juiste wijze, dat heb ik nagezocht en bovendien lijkt het mij ook logisch maar de meningen verschillen daar nogal over. Bestudeer het NT maar en als je klikt op de verwijzingen leer je elke keer meer. Meteen na het geslachtsregister van Jezus Christus lezen we:
Matthéüs
21 En zij zal een Zoon baren, en
[1:21] Luk 1:31.
gij zult Zijn naam noemen JEZUS; want
[1:21] Hand 4:12.
Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
22 En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen door de Heere gesproken is, door de profeet, zeggende:
23 [1:23] Jes 7:14.
Ziet, de maagd zal zwanger worden, en een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten Emmanuël; dat is, overgezet zijnde, God met ons.

Je weet evengoed als ik, dat met name Lucas 1.31 door christenen categorisch onjuist gelezen en 'verklaard' wordt. Hij, Jezus, zou namelijk zijn volk zalig maken van hun zonden. Dat is nog beslist nog geen verzoening der wereld! En waarom heeft Paulus heel dat geboortegebeuren, waarover zoveel liederen zijn gemaakt, nooit aangehaald? Hij zwijgt hierover in álle talen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2010 09:41

Toch schreef apostel Johannes:

Joh 1,29
Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 27 feb 2010 10:37

mohamed schreef:Toch schreef apostel Johannes:

Joh 1,29
Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

1 Korinthe 15.20:
'Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden als Eersteling van hen die ontslapen zijn'
Gaat het hier over de mens Jezus? Was Jezus dan de eerste mens die de lichamelijke dood stierf?
2 Korinte 5.15:
'....Één voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven....'
Gaat het hier over de lichamelijke dood van de mens Jezus? En zijn dan alle mensen tegelijk met Hem de lichamelijke dood gestorven?
Openbaring 13.8b:
'......het Lam dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld'
Gaat het hier over de lichamelijke dood van Jezus?
En zeg mij nu eens eindelijk, mohamed, wat doe je met Handelingen 5.31 en met Galaten 4.4, waar toch heel duidelijk gezegd wordt, dat Jezus voor zijn eigen volk stierf?
En waarom staat er in de tekst, die je aanhaalde 'zonde' en geen zonden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2010 21:26

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Toch schreef apostel Johannes:

Joh 1,29

1 Korinthe 15.20:
'Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden als Eersteling van hen die ontslapen zijn'
Gaat het hier over de mens Jezus? Was Jezus dan de eerste mens die de lichamelijke dood stierf?
2 Korinte 5.15:
'....Één voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven....'
Gaat het hier over de lichamelijke dood van de mens Jezus? En zijn dan alle mensen tegelijk met Hem de lichamelijke dood gestorven?
Openbaring 13.8b:
'......het Lam dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld'
Gaat het hier over de lichamelijke dood van Jezus?
En zeg mij nu eens eindelijk, mohamed, wat doe je met Handelingen 5.31 en met Galaten 4.4, waar toch heel duidelijk gezegd wordt, dat Jezus voor zijn eigen volk stierf?
En waarom staat er in de tekst, die je aanhaalde 'zonde' en geen zonden?

Eersteling betekent niet noodzakelijkerwijs eerste in volgorde.
Jezus stierf voor zijn volk en maakte hen vrij van de wet, waardoor de heidenen ook tot hem konden komen. Zie Romeinen 7.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 28 feb 2010 09:52

mohamed schreef:
Eersteling betekent niet noodzakelijkerwijs eerste in volgorde.
Jezus stierf voor zijn volk en maakte hen vrij van de wet, waardoor de heidenen ook tot hem konden komen. Zie Romeinen 7

Dat hoeft inderdaad niet altijd de eerste in volgorde te zijn! Maar wil je hiermee dan zeggen, dat het in 1 Korinthe 15.20 wel over Jezus gaat? Zo ja, zijn dan alle mensen tegelijk met Hem de lichamelijke dood gestorven? Paulus bedoelde, dat Gods Geest, ofwel Christus in en voor alle mensen gestorven is, zoals hij dat in 2 Korinhe 5.15 schreef:
'Één voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2010 12:25

Indien Jezus Christus een mens zoals alle anderen was, waarom zei God dan: 'Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!' (Mat 3,17) Hoe kan dat meneer Strootman? Heeft God soms welbehagen in alle mensen van alle tijden?

Hoe kon Jezus zeggen dat hij reeds in de hemel was terwijl hij verbleef in het vlees?

Joh 3,13
En niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.

En nogmaals stel ik u de vraag welke u nog nooit heeft kunnen beantwoorden: waar is het vlees van Christus gebleven? Alle mensen die zijn gestorven zijn vergaan door ontbinding, met uitzondering van de mens Jezus. Nogal een verschil vindt u niet? :)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 mar 2010 17:03

mohamed schreef:Indien Jezus Christus een mens zoals alle anderen was, waarom zei God dan: 'Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!' (Mat 3,17) Hoe kan dat meneer Strootman? Heeft God soms welbehagen in alle mensen van alle tijden?
Hoe kon Jezus zeggen dat hij reeds in de hemel was terwijl hij verbleef in het vlees?
Joh 3,13
En niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.
En nogmaals stel ik u de vraag welke u nog nooit heeft kunnen beantwoorden: waar is het vlees van Christus gebleven? Alle mensen die zijn gestorven zijn vergaan door ontbinding, met uitzondering van de mens Jezus. Nogal een verschil vindt u niet? :)

mohamed:
Daar denk ik niet over, mohamed! Voor mij is het niet echt gebeurd. Het hoeft voor mij ook niet 'echt gebeurd' te zijn! Ik snap niet waaróm ik die vraag zou moeten beantwoorden Ik zie er het geestelijk nut absoluut niet van in, om mij daarin te verdiepen! Ik vind 'slechts één geloof belangrijk voor ons, mensen, en dat is het geloof, dat Gods Geest in ons woont. Wat zou dit nu voor verschil maken? Bovendien staat het in een verhaal, dat niet eens aan ons gericht is. Ik geloof trouwens in geen enkele 'gebeurtenis' die tegen de rede in zou gaan.Ook heb ik voor mijn geestelijke leven, geen vermeend historisch figuur nodig, dat buiten mijn zelf is, om Gods Geest te mogen ervaren. He verhaal van Jezus leert mij, dat ik ook een mens ben, waarin Gods Geest woont (2 Kor.13.5), net zoals in Jezus. Het Heil moet zich in onszélf voltrekken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2010 19:03

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Indien Jezus Christus een mens zoals alle anderen was, waarom zei God dan: 'Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!' (Mat 3,17) Hoe kan dat meneer Strootman? Heeft God soms welbehagen in alle mensen van alle tijden?
Joh 3,13

mohamed:
Daar denk ik niet over, mohamed! Voor mij is het niet echt gebeurd.

Als het niet gebeurd is, wanneer verwacht u de messias dan? :)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 mar 2010 19:43

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:
Joh 3,13

mohamed:
Daar denk ik niet over, mohamed! Voor mij is het niet echt gebeurd.

Als het niet gebeurd is, wanneer verwacht u de messias dan? :)

Spreekt Paulus ergens een verwachting uit van een komende Messias? Nergens, mohamed. Heeft Paulus de naam Messias ooit gebruikt? Nooit! Waarom heeft het christendom zich toch zo gefixeerd op een evangelie, dat helemaal niet aan ons gericht is? Jezus bad in Johannes 17.9:
Ik bid voor hen;niet voor de wereld bid Ik U,maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt'
De fundamentele Waarheid is, dat het voor ons, niet-joden, niet om Jezus gaat, maar om de Géést die in Hem was (als Voorbeeld voor ons), maar die ook in ons woont Paulus raadde ons toh aan, om Hem niet meer naar het vles te kennen? En wat de messiasnaam betreft,lees Johannes 1. 42 en 43 én 4.25 en 25 eens heel aandachtig, waarin op bedekte wijze de naam Messias een andere betekenis krijgt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2010 11:27

P. Strootman schreef:Spreekt Paulus ergens een verwachting uit van een komende Messias? Nergens, mohamed. Heeft Paulus de naam Messias ooit gebruikt? Nooit! Waarom heeft het christendom zich toch zo gefixeerd op een evangelie, dat helemaal niet aan ons gericht is? Jezus bad in Johannes 17.9:
Ik bid voor hen;niet voor de wereld bid Ik U,maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt'
De fundamentele Waarheid is, dat het voor ons, niet-joden, niet om Jezus gaat, maar om de Géést die in Hem was (als Voorbeeld voor ons), maar die ook in ons woont Paulus raadde ons toh aan, om Hem niet meer naar het vles te kennen? En wat de messiasnaam betreft,lees Johannes 1. 42 en 43 én 4.25 en 25 eens heel aandachtig, waarin op bedekte wijze de naam Messias een andere betekenis krijgt.

Paulus heeft het volgens mij voortdurend over de Messias.

Joh 1,42
Deze vond eerst zijn broeder Simon, en zeide tot hem: Wij hebben gevonden de Messías, dat is, overgezet zijnde, de Christus.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 02 mar 2010 14:16

Mohamed schreef:
Joh 1,42
Deze vond eerst zijn broeder Simon, en zeide tot hem: Wij hebben gevonden de Messías, dat is, overgezet zijnde, de Christus.

Paulus heeft het nóóit over de Messias! Voor hem is de Christus (meer dan 250 keer)practisch áltijd Gods Geest, die in Jezus woonde en die God nu ook in onze harten uitgezonden heeft. Ik heb al vaak gewezen op Galaten 4,4-7 en doe het alsnóg een keer:
'Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, omhen die onder de wet waren vrij te kopen, opdat wij (heidenen) het recht van zonen verkrijgen zouden. En dat gij zonen zijt:God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader!
En vergis je je niet, als je zegt, dat Páulus het altijd over de Messias heeft?Hij gebruikte de Christusnaam wel meer dan 200 keer en bedoelde er bijna altijd Gods Geest mee. En wat Johannes 1.42 én 43 betreft, daar staat:
’….deze vond eerst zijn broeder Simon en zei tot hem:Wij hebben gevonden de Messias, wat betekent: (dus niet: Wat vertaald wordt) Christus’
En dan vers 43:
’Hij leidde hem tot Jezus. En Jezus zag hem aan en zei tegen hem:Gij zijt Simon, de zoon van Johannes, gij zult voortaan heten Céphas, wat vertaald wordt met Petrus’
Contextueel lezen en verklaren dus, mohamed! Uit deze 2 teksten móeten we dus opmaken, dat ‘Christus’ geen vertáling is van het woord ‘messias, zoals ‘Céphas’ wél een vertáling is van 'Petrus', maar dat het 'Christus' betékent. En in hoofdstuk 4.24a zei Jezus:
’God is Geest….’
waarop een Samaritaanse vrouw zei:
’Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt’
Géén toeval, dat het een Samaritaanse vrouw was, want de Christus als Gods Geest, bleef niet tot de Joden beperkt, maar ging via de Samaritanen (die a.h.w. tussen de Joden en de heidenen in stonden) naar de heidenen.
Ook de Bijbel is op de keper beschouwd dus een esoterisch geschrift! Het is een verschrikkelijke dwaalleer van de christelijke theologen, om te leren dat met de Christus áltijd mens Jezus bedoeld wordt. En dan te weten, dat Jezus Zélf, Gods Geest, Christus noemde. In Mattheus 22. 44 vroeg Hij aan zijn discipelen:
’Wat dunkt u van de Christus?Wiens Zoon is Hij?
En toen zij Hem antwoordden, dat Hij de Zoon van David was (dus Jezus Zélf) wees Jezus dit antwoord beslist van de hand, door de vragen:
Hoe kan David Hem dan door de Geest zijn Here noemen, als hij zegt: De Here heeft gezegd tot mijn Here….’
Volgens Jezus is de Christus, ofwel Gods Geest, dus de Zoon van God!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2010 18:07

P. Strootman schreef:Mohamed schreef:
Joh 1,42

Paulus heeft het nóóit over de Messias! Voor hem is de Christus (meer dan 250 keer)practisch áltijd Gods Geest, die in Jezus woonde en die God nu ook in onze harten uitgezonden heeft. Ik heb al vaak gewezen op Galaten 4,4-7 en doe het alsnóg een keer:
'Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, omhen die onder de wet waren vrij te kopen, opdat wij (heidenen) het recht van zonen verkrijgen zouden. En dat gij zonen zijt:God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader!
En vergis je je niet, als je zegt, dat Páulus het altijd over de Messias heeft?Hij gebruikte de Christusnaam wel meer dan 200 keer en bedoelde er bijna altijd Gods Geest mee. En wat Johannes 1.42 én 43 betreft, daar staat:
’….deze vond eerst zijn broeder Simon en zei tot hem:Wij hebben gevonden de Messias, wat betekent: (dus niet: Wat vertaald wordt) Christus’
En dan vers 43:
’Hij leidde hem tot Jezus. En Jezus zag hem aan en zei tegen hem:Gij zijt Simon, de zoon van Johannes, gij zult voortaan heten Céphas, wat vertaald wordt met Petrus’
Contextueel lezen en verklaren dus, mohamed! Uit deze 2 teksten móeten we dus opmaken, dat ‘Christus’ geen vertáling is van het woord ‘messias, zoals ‘Céphas’ wél een vertáling is van 'Petrus', maar dat het 'Christus' betékent. En in hoofdstuk 4.24a zei Jezus:
’God is Geest….’
waarop een Samaritaanse vrouw zei:
’Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt’
Géén toeval, dat het een Samaritaanse vrouw was, want de Christus als Gods Geest, bleef niet tot de Joden beperkt, maar ging via de Samaritanen (die a.h.w. tussen de Joden en de heidenen in stonden) naar de heidenen.
Ook de Bijbel is op de keper beschouwd dus een esoterisch geschrift! Het is een verschrikkelijke dwaalleer van de christelijke theologen, om te leren dat met de Christus áltijd mens Jezus bedoeld wordt. En dan te weten, dat Jezus Zélf, Gods Geest, Christus noemde. In Mattheus 22. 44 vroeg Hij aan zijn discipelen:
’Wat dunkt u van de Christus?Wiens Zoon is Hij?
En toen zij Hem antwoordden, dat Hij de Zoon van David was (dus Jezus Zélf) wees Jezus dit antwoord beslist van de hand, door de vragen:
Hoe kan David Hem dan door de Geest zijn Here noemen, als hij zegt: De Here heeft gezegd tot mijn Here….’
Volgens Jezus is de Christus, ofwel Gods Geest, dus de Zoon van God!

Ik ben het in grote lijnen roerend met u eens, maar ik denk dat u de menswording van Gods Geest onderschat. Het fysieke is niet te verwaarlozen tot een volslagen mislukking, want het is dezelfde schepper.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 30 mar 2010 12:38

mohamed schreef:
Ik ben het in grote lijnen roerend met u eens, maar ik denk dat u de menswording van Gods Geest onderschat. Het fysieke is niet te verwaarlozen tot een volslagen mislukking, want het is dezelfde schepper.

Inderdaad heeft God Zélf, ons tot zondaren gesteld en Hij Zélf, zal ons ook eens tot rechtvaardige stellen' Het fysieke van ons zullen we toch moet kruisigen, denk ik! Paulus schreef:
'Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes dood.....'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2010 13:25

P. Strootman schreef:mohamed schreef:

Inderdaad heeft God Zélf, ons tot zondaren gesteld en Hij Zélf, zal ons ook eens tot rechtvaardige stellen' Het fysieke van ons zullen we toch moet kruisigen, denk ik! Paulus schreef:
'Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes dood.....'

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar ik denk dat u zich vergist in de betekenis van het lichaam dezes doods. Feit is dat het lichaam duidt op een onzijdig lichaam want waarom zei Paulus niet 'mijn lichaam' als uw lezing correct is?

Vergelijk deze verzen eens met elkaar:

Rom 7,24
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

Gal 4,5
Opdat Hij hen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

Heb 2,15
En verlossen zou al degenen, die met vreze des doods, gedurende heel hun leven, aan de dienstbaarheid onderworpen waren.

Waarom moet ik nog van de wet verlost worden als ik geen fysiek lichaam meer heb? Immers, de wet heerst over de mens zolang hij leeft (Rom 7,1) en als ik verlost ben van mijn lichaam heb ik met een wet niks meer te maken. Nee, ik weet dat u zich in dit opzicht vergist en hoop dat u ook bereid bent wat van mij aan te nemen, omdat ik mijn bereidwilligheid aan u getoond heb. Ik ben verzekerd dat het lichaam dezes doods staat voor het oude verbond. Onderzoek het maar eens op uw gemak voordat u het verwerpt en anders lees ik uw inhoudelijke tegenargumenten met graagte. :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”