Gods zegen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evangelie
Verkenner
Verkenner

Gods zegen

Berichtdoor Evangelie » 25 feb 2010 10:11

Mag je als je als christen tegen mensen zeggen of schrijven Gods zegen, bijv onderaan een brief, of in dit geval onderaan een reactie in de vragenrubriek. Ik wens je Gods zegen, (rom 12)
iemand zei dus tegen mij.....
En dat je overal de zegen van de Heere achterzet, daar moet je ook goed over nadenken, daar kan je niet mee rond gaan strooien.

hoop dat het onder het juiste topic staat, moet nog wel even wennen hier tussen de wir war van rubrieken.

Dine
Luitenant
Luitenant

Re: Gods zegen

Berichtdoor Dine » 25 feb 2010 10:17

Ja, ik denk dat je dat zeker iemand mag toewensen!
Er wordt wel eens gezegd dat je bij alles de zegen van de Heere nodig hebt, dus ik vind het juist heel mooi als je iemand dat toewenst! Ik denk wel dat je het moet menen als je het zegt, anders ben je als toewenser hypocriet bezig.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 feb 2010 10:58

Misschien heeft degene die dat schreef wel bedoeld dat je voorzichtig moet zijn met iemand een bepaalde weg te wijzen en te zeggen dat God dat zeker wel zal zegenen?
Iemand de zegen van God toewensen is, als het oprecht gemeend is, altijd goed!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2010 13:13

Evangelie schreef:Mag je als je als christen tegen mensen zeggen of schrijven Gods zegen, bijv onderaan een brief, of in dit geval onderaan een reactie in de vragenrubriek. Ik wens je Gods zegen, (rom 12)
En dat je overal de zegen van de Heere achterzet, daar moet je ook goed over nadenken, daar kan je niet mee rond gaan strooien.

hoop dat het onder het juiste topic staat, moet nog wel even wennen hier tussen de wir war van rubrieken.

Volgens mij mogen we elkaar inderdaad zegenen, Gods zegen toewensen... en meer dan alleen toewensen zelfs. Gods zegen is niet iets waar we op hopen... maar waar we zeker van mogen zijn. Als Paulus zijn brieven begint doet hij dat ook niet met "ik wens je Gods genade en vrede toe" maar: " genade voor u en vrede van God onze Vader en van onze Heer Jezus Christus".

Maar goed, ik je vraag vraag je of we het als christen tegen mensen mogen zeggen. Dan is er wel onderscheid tussen zegenen en zegen toewensen. Heeft het zin om tegen iemand die totaal niet in God gelooft te zeggen: Gods zegen. Wordt zo iemand dan door God gezegend? Waar worden in de Bijbel ongelovigen gezegend, of Gods zegen toegewenst?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 25 feb 2010 14:05

Ik denk niet dat het verkeerd is om mensen om je heen Gods zegen te wensen... Dat is toch het beste wat je iemand toe kunt wensen?! Ik gebruik het ook regelmatig ter afsluiting van een brief/mail, vooral wanneer het over geestelijke zaken, belangrijke beslissingen of zorgelijke omstandigheden gaat. Het is wel belangrijk dat je beseft wat je typt/schrijft, als je hart er niet in meekomt, kun je maar beter een neutrale groet typen...
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 feb 2010 10:30

filia schreef:Het is wel belangrijk dat je beseft wat je typt/schrijft, als je hart er niet in meekomt, kun je maar beter een neutrale groet typen...

Ik denk dat het daar een beetje op vastzit: als iemand onder al zijn/haar correspondentie (over welk onderwerp dan ook) 'Gods zegen' zet, komt dat erg makkelijk en achteloos over, alsof je 'Groetjes' neerzet... Vanzelfsprekend weet ik niet of dat bij TS het geval is, maar in zijn algemeenheid kan dat wel ergernis opwekken en daar moet je uiteraard voorzichtig mee zijn. Dat geldt ook voor de geadresseerde: hou daar rekening mee, sommige mensen zitten helemaal niet op zo'n afsluiting te wachten en jaag je ermee juist tegen je (en tegen het geloof) in het harnas. Dat moet je natuurlijk niet willen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 22 mar 2010 22:23

Dag allemaal,

De vraag is:

Mag je als je als christen tegen mensen zeggen of schrijven Gods zegen, bijv onderaan een brief, of in dit geval onderaan een reactie in de vragenrubriek. Ik wens je Gods zegen, (rom 12)

Mijn antwoord:

Het is al vele malen in dit topic op verschillemde manieren gezegd:
Alle dingen, God betreffende, zijn heilig.

En in dit verband wil ik wijzen op Matth 7 v 6:
"Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen, die zouden ze maar met hun poten vertrappen. zich omkeren en jullie verscheuren".

En daarmee zeg ik iets, waarmede jullie het zeker allemaal eens zult zijn.

Ik werk op diverse forums en daar zijn er bij met zulke felle, verbitterde vijanden van het geloof, dat ze woedend zouden worden, als ik met deze zegengroet aankwam. Ze zouden mij zeker virtueel verscheuren.

Wees zuinig met Gods zegen. Bedenk wel, aan wie je die toewenst. Doe het niet routinematig, bijvoorbeeld als een vast onderschrift bij AL je postings. Schakel dat onderschrift in bepaalde gevallen uit.

Ooit had ik als vast onderschrift:
"Ik ben de weg en de waarheid en het leven, zegt Jezus". ( Johannes 14 v 6).

En er waren omstandigheden, waar deze heerlijke woorden aanleiding waren tot lasteringen. Ik ben al gauw met dit onderschrift gestopt.

Daag
Ger

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2010 12:21

Maar... mag je niet iedereen Gods zegen toewensen?

Zegenen, de zegen van God geven... is een ander verhaal... dan ben ik het er helemaal mee eens, daar moet je mee uitkijken....

Maar anderen, gelovig, ongelovig, toewensen dat God ze zal gaan zegenen, valt dat niet onder het liefhebben van je vijanden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 23 mar 2010 19:21

Hallo Marnix,

Andere mensen, wie ze ook zijn, in je hart Gods zegen toewensen, dat kan natuurlijk altijd.
Maar wat ik beschreef, was het duidelijk dit laten horen in gevallen van rabiate vijandschap; d◙t was hetgene, waarop ik doelde. De andere zegenen in je gebed is zelfs een blijde plicht.

Daag
Ger

RissyTh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RissyTh » 23 mar 2010 23:57

Ik begrijp idd wel wat er bedoeld wordt en dat is ook zo. Gods zegen is niet niets en je moet het bewust schrijven en zeggen. Maar de ontvanger weet ook dat het niet niets is en dan kan het soms vallen. Ken je het niet dat je soms niet lekker in je vel zit en je de Bijbel probeert te lezen en elke tekst je tegenstaat? Dan valt zo'n wens, hoe goed ook, ook niet goed. Daarbij kan iemand anders zich ook afvragen of je het meent of je er niet bewust van bent wat je eigenlijk zegt, niet dat diegene bedoeld dat het niet goed is, maar wel dat diegene je even wilt laten nadenken over wat je eigenlijk zegt. Misschien had deze persoon twijfels over je gevoel bij wat je zei. Heb je het er al met die persoon over gehad?

Groetjes,
Ris.
Wij weten dat God alles tot een goed einde brengt voor wie hem liefhebben. (Rom 8:28)

Terug naar “Archief”