Optimatus schreef:TKF schreef:Enkele opmerkelijke trends die ik in de media vond waren dat er minder allochtonen op de kieslijsten staan, wat tegen de trend ingaat waarbij bij iedere gemeenteraadsverkiezingen meer allochtonen op de lijsten staan.
Ook zijn er veel meer rechts-populistische partijen geregistreerd. Onbekende lokale partijen die eerder meededen kunnen mogelijk op het succes van Wilders meeliften. Zij passen hun reclameboodschappen er op aan; publiceren over dezelfde issues als Wilders het heeft. De PVV doet maar in twee gemeenten mee, maar dat wil dus niet zeggen dat mensen niet op dergelijke partijen kunnen stemmen.
Ook; niet-Nederlanders die wel in Nederland wonen mogen ook stemmen. Zo mogen buitenlandse studenten (waar ik tussen woon) ook allemaal stemmen; jammer voor hen dat de stempas en dergelijke geheel in het Nederlands zijn en de meesten het daarom snel weggooien. Engels en Duits had ook wel gemogen m.i.
Waarom? Het zijn Nederlandse verkiezingen en de voertaal in dit land is Nederlands (en regionaal Fries). Buitenlandse studenten die willen stemmen, moeten ook in staat zijn de verkiezingsprogramma's te lezen. Alleen dan kunnen ze een overwogen stem uitbrengen en niet alleen stemmen op kandidaat X omdat zijn/haar ogen zo mooi zijn.
Ik weet niet of ik dat helemaal met je eens ben Optimatus. Als je bedenkt dat in een democratie de regering het volk vertegenwoordigt vind ik dat iedereen het recht moet hebben om te stemmen, of je nu man, vrouw, blank, zwart, Nederlands sprekend of anderstalig bent. Voor de mensen die geen Nederlands spreken worden straks ook beslissingen gemaakt door de gemeenteraad dus ik denk dat hun mening bij de verkiezingen belangrijk is.
Ik vind ook dat het goed zou zijn als mensen die in Nederland wonen zo veel mogelijk Nederlands leren maar ik vind niet dat dat een de facto criterium moet zijn om te mogen stemmen - als dat zo is kun je niet meer zeggen dat er sprake is van universeel kiesrecht.