Moderator: Moderafo's
*Annet* schreef:Leuk om hier het huis van mijn zwager en schoonzus te zien op de foto!
Die scheiding maak ik niet, maar de wet. Daarbij gaat het niet alleen om godslastering, maar ook om laster. Je mag geen teksten tonen die anderen belasteren.Harm-J schreef:Nu maak jij zelf al een scheiding met de woorden: "tenzij het om (gods)laster(ing) gaat". Wat voor de één Godslastering is, hoeft het voor de ander niet te zijn. Daarbij is het verbod op Godslastering sinds het ezels arrest een dode letter (wet) geworden.
De uitdrukking "een openbare aankondiging zichtbaar vanaf de openbare weg" vinden we terug in de gemeentewet (artikel 227), maar dat gaat over reclamebelasting, waar de meneer uit Giessenburg voor in aanmerking zou kunnen komen vanwege de tekst op zijn dak. Dat lees ik echter niet in het krantenartikel. Daar wordt gemeld dat de tekst niet welgevallig is voor het gemeentebestuur "omdat het niet zou passen in de landelijke omgeving en ‘in ernstige mate in strijd is met de redelijke eisen van welstand’.". Ik weet niet precies welk wetsartikel dat zou moeten ondersteunen en misschien is het wel daarom dat deze zaak bij de Hoge Raad terecht komt.Harm-J schreef:Lijkt mij toch zeker van wel, des te meer als er "door het gebruik van bepaalde kleuren dakpannen een goed zichtbare tekst mee wordt weergeven". Er staat genoeg te vinden in de wet over: een openbare aankondiging zichtbaar vanaf de openbare weg... Vraag is dan misschien aan de rechter om te stellen of de tekst onder openbare aankondig valt, of dat het zou gaan om een tekst die provocerend, aanstootgevend opgevat zou kunnen worden etc. etc..
Dat zou verstandig zijn geweest, al zijn de regels echt niet altijd zo duidelijk. Ik kan bijvoorbeeld een extra dakraam in mijn dak laten maken zonder daarvoor toestemming van de gemeente te hoeven vragen (dat heb ik laatst laten doen, dus vandaar dat ik dat weet). Als ik een grote boerderij heb en een boel kleine dakraampjes laat zetten in de vorm van een tekst, heb ik dus volgens mij niets verkeerds gedaan, al kom ik dan misschien wel in aanmerking voor reclamebelasting.Harm-J schreef:Daarbij blijf ik mijn punt, dat de man in kwestie, eerst toestemming had moeten vragen aan de gemeente, al vorens Loco te gaan zitten spelen met zijn dakpannen. Er zijn nu eenmaal wetten en regels, ik mag mijn huis ook niet in elke kleur verven die ik wenselijk zou achten, als is het huis mijn eigendom.
Lampie schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat in de gemeente Giessenlanden gewoon een paar gefrustreerde mensen zitten die in het verleden een slechte ervaring hebben opgedaan met Meneer van Ooijen of met het Christendom en daarom wraak willen nemen? Zeg maar omgekeerde vriendjespolitiek?
TheKeimpe schreef:Als mens: ja
Als Christen: nee.
scheermes schreef:Lampie schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat in de gemeente Giessenlanden gewoon een paar gefrustreerde mensen zitten die in het verleden een slechte ervaring hebben opgedaan met Meneer van Ooijen of met het Christendom en daarom wraak willen nemen? Zeg maar omgekeerde vriendjespolitiek?
Je kunt je niet voorstellen dat er mensen zijn die hier oprechte bezwaren tegen hebben?
Harm-J schreef:Maboc,
Wat te denken van als het een buurman betreft en je wilt je of een huis/pand/boederij of andersinds naast het belendend object verkopen...? Ik zou mij toch voor kunnen stellen dat een aspirant koper, zijn twijfels heeft over de aankoop van het object van zijn keuze.
Men beroept zijn eigen zo snel op de eigen religie, zonder dat men soms in staat lijkt te zijn, om te zien of willen zien hoe een ander tegen zaken aankijkt, tegen welke zaken iemand aan kan lopen.
Harm-J schreef:Maboc,
Wat te denken van als het een buurman betreft en je wilt je of een huis/pand/boederij of andersinds naast het belendend object verkopen...? Ik zou mij toch voor kunnen stellen dat een aspirant koper, zijn twijfels heeft over de aankoop van het object van zijn keuze.
Men beroept zijn eigen zo snel op de eigen religie, zonder dat men soms in staat lijkt te zijn, om te zien of willen zien hoe een ander tegen zaken aankijkt, tegen welke zaken iemand aan kan lopen.
maboc schreef:
Ik ben normaal gesproken een echte polderaar, dus altijd alles in overleg en met een consesnsus proberen op te lossen. Maar wanneer dat niet gaat, en dat is in bovenstaand voorbeeld het geval vermoed ik, moet er denk ik toch voor een oplossing worden gekozen die voor de minste mensen problemen/schade oplevert.
Ik denk dat dat in dit geval betekent "Haal maar weg".
(Ik vraag me overigens af hoe dat dan werkt als bv. McDonalds zo'n enorme goudgele "string" in de tuin zet. Dan gaat ineens het grote geld mee regeren ben ik bang)
Antoinette schreef:Schade...!?? Mensen waar gaat het over... wie heeft hier nou schade van?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten