het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gempa
Kapitein
Kapitein

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor gempa » 16 feb 2010 10:29

MissF schreef:@stipje, dat er zoveel reclame wordt gemaakt voor kunstvoeding is helaas niet waar. Ik heb bij Jurian nooit echt overwogen om bv te geven, daar had ik totaal geen behoefte aan, maar het was ellende om goede info te vinden over kunstvoeding voor de eerste 6 maanden. Want daar mag helemaal geen reclame over gemaakt worden. Dus ik heb mijn man maar naar de winkel gestuurd en hij heeft maar het eerste beste pak meegenomen die hij zag. Ook de verloskundige gaf er geen info over.

helaas is het maar al te waar wat schipje zegt overal waar je kijkt in kinderbladen, wordt sluikreclame gemaakt voor kv,
al is het maar al die artikelen over mensen die het zo moeilijk vonden bv en dat gedoe en dat ze hun lijf weer voor zich zelf willen hebben, enz, bovendien staat altijd bergen reclame in van de kv maatschappijen, want aan bv valt niet veel te verdienen,
ik ben het helemaal eens met schipje :D

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 feb 2010 11:00

@stipje, dat er zoveel reclame wordt gemaakt voor kunstvoeding is helaas niet waar. Ik heb bij Jurian nooit echt overwogen om bv te geven, daar had ik totaal geen behoefte aan, maar het was ellende om goede info te vinden over kunstvoeding voor de eerste 6 maanden. Want daar mag helemaal geen reclame over gemaakt worden. Dus ik heb mijn man maar naar de winkel gestuurd en hij heeft maar het eerste beste pak meegenomen die hij zag. Ook de verloskundige gaf er geen info over.

Ik weet niet of jij weleens een tijdschrift open slaat, missf? Zo ja, dan weet je zelf ook wel dat het vol staat met reclame idd na 6 mnd, dat is een goede zaak. Als het aan mij zou liggen zouden ze vanaf vandaag helemaal geen reclame meer mogen maken. Ik vind het wel heel slecht dat zelfs je vk geen info wilde geven. Komt op mij over als een beetje dwars liggen. Vind ik rot voor je dat dat zo moest gaan.

Flesvoedingsfabrikanten zijn de grote sponsors van bladen als 'wij jonge ouders' 'ouders van nu' e.d.! Waarom denk je? Het zal echt wel lonen hoor.....

Waar het mij om gaat: er word weleens gezegd (als ik m'n kind voor Hollandse begrippen lang voed) dat je dan van de 'borstvoedingsmaffia' bent. Maar de hele grap is dat er geen grotere maffia is dan de kunstvoedingsfabrikanten!

Kunstvoeding moet je zien als medicijn, heel fijn dat het er is als je het echt nodig hebt, maar de gewone voeding is altijd nog de borst.

Bovendien ben ik van mening dat als je geen borstvoeding geeft (heb het niet over KUNNEN geven) je jezelf tekort doet, het is zo mooi én als je minimaal een half jaar voed verminder je aanzienlijk de kans op borstkanker en eierstokkanker!

Prachtig geschapen toch?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2010 11:35

Ik zeg toch voor 6 maanden? Dat beamen jullie toch?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 feb 2010 11:39

Ik kan me ook niet voorstellen dat er geen kraamverzorgster was die je informatie kon geven over kunstvoeding?
Ik had altijd proefpakjes kunstvoeding in mijn auto liggen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2010 11:44

De verloskundige gaf er geen info over, voor Jurian er was zei ik in het zkh (tijdens de bevalling ;) ) nog tegen de verloskundige daar dat ik echt nog niet wist of ik bv of kv zou geven. Toen Jurian er net was zei ik meteen: onee, ik geef geen borstvoeding.
De gynaecoloog en verloskundigen daar zeiden gelukkig meteen dat ze dan wel even een flesje voor hem zouden halen.
Thuis gekomen las de kraamverzorgster dat we dan wel kunstvoeding moesten hebben, en ze stuurde mijn man erop uit, hij moest maar wat uitzoeken. En dat heeftie maar gedaan :D De kraamverzorgster had zelf geen kinderen, en die heeft er niet moeilijk over gedaan. Ze vond dat we het zelf moesten weten. Dus uiteindelijk heeft die wel een beetje geholpen (maar ik had meer aan mijn eigen moeder, die zelf ook maar 2 keer bv heeft geprobeerd te geven, wat een ramp was, omdat mijn zus 1 van de zeer weinige baby's was die het echt niet lustte).
Maargoed, nu weet ik zelf hoe het werkt, en als ik als er ooit een tweede geboren wordt weer denk dat ik geen bv wil geven, dan weet ik nu wel een beetje de ins en outs ;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 feb 2010 11:45

Ik gebruik het woord borstvoedingsmaffia niet voor vrouwen die hun kind lang voeden, maar wel voor verloskundigen/lactatiekundigen die koste wat het kost vrouwen 'dwingen' om de bv door te zetten.

Dat stond mij ook tegen in de reactie van mijn eigen verloskundige. Ik gaf aan dat ik nu al 2 x borstontsteking had, omdat Cato niet uit 1 borst wil drinken en overwoog om met de bv te stoppen. Ik had namelijk al een aantal weken van alles geprobeerd. In plaats van dat zij empatisch reageert, wordt er gelijk een telefoonnummer in je handen gedrukt en gezegd dat je niet moet stoppen. Het is mijn lichaam en ik bepaal zelf wel of ik bv geef en hoelang ik ermee door zal gaan.Tegenwoordig moet het wel koste wat het kost de bv zijn.

Nu moet je mij niet verkeerd begrijpen...ik vind het jammer dat ik 'moet'stoppen met de bv. Ik vind het nl.wel heel gezellig. Al merk ik nu ook al wel de voordelen van de kv. Ze slaapt ineens s'nachts langer, mijn man kan eens een voeding overnemen. Ik kan mijn bovenkleding weer makkelijker aan en ik ben mobieler, omdat ik niet meer zo aan Cato 'vastzit'.

Jouw reactie schipje daarentegen vind ik wel weer wat overtrokken. Natuurlijk mag je voor bv zijn en het je kind lang geven, maar laat het een ieder zelf bepalen. Het moet namelijk ook nog mogelijk zijn ivm werk etc. Je kan namelijk moeilijk tijdens een zitting op de rechtbankof tijdens een operatie zeggen...kunnen wij even pauzeren, ik moet kolven. En voordat de Scaninavische landen met hun jaar zwangerschapsverlof weer opgeworpen worden. Dat klopt inderdaad, maar daar wordt je ook weer geacht om volledig aan het werk te gaan na je zwangerschapsverlof. Ik geloof dat ik dan toch liever in Nederland woon en werk,waar ik de mogelijkheid heb om parttime te werken.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 feb 2010 11:48

@MissF,
Jij zei dat er helaas helemaal niet veel reclame word gemaakt voor kunstvoeding. Daar reageerde ik op, er word wel heel veel reclame gemaakt, alleen niet voor de eerste 6 mnd. Veel zwangeren lezen de bladen ook en het beinvloed! Of het nu na 6 maanden of vanaf de geboorte is, het beinvloed, anders zouden de fabrikanten wel heel snel stoppen met sponsoren!

Ik kan me voorstellen dat het voelt dat je je weer moet verdedigen, maar je ging er zélf op in! Ik had een stukje geschreven wat helemaal niet perse ten nadele van moeders als jij was, je had er dus niet op hoeven te reageren en dus verdedigen.

Fijn dat je iig je zoon zoveel liefde heb mee kunnen geven (en nog steeds mag ik hopen :P ), dat is het belangrijkste!

Vraag aan jou: hoe komt het dat je de rillingen kreeg bij het idee alleen al?
Dat is namelijk iets wat ik me niet voor kan stellen dat een moeder in spé dat kan hebben! Daarom vraag ik het je, echt uit pure belangstelling en om van te leren. Ik hoop dat je wil antwoorden... ik wil iig niet de indruk wekken dat ik je aan wil vallen met deze vraag.

Groetjes Schipje

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2010 12:18

Reclame voor kunstvoeding na 6 maanden is toch niet zo erg? Er zijn zoveel moeders die dan toch geen bv meer geven. Die 6 maanden zijn het belangrijkste hoor ik vaak zeggen.
waarom ik de rillingen kreeg weet ik niet zo goed. Ik vond (en beetje vind) het een heel naar idee dat er zo'n kind aan mijn borst ligt te drinken. Voor mij blijven borsten iets seksueels, op de eerste plaats.
Maargoed, ik ben ook totaal niet opgevoed in een omgeving waar mensen pro-bv waren. de kraamverzorgsters van mijn schoonmoeder (dat is dan wel 35 jaar terug) wisten niks over bv, dus gaven daar ook geen info over, toen was blijkbaar kv heel normaal. En mijn moeder gaf het aan mijn oudste zus, maar die lustte het echt niet. Daarom hebben mijn broertje en ik hte sowieso niet gehad, omdat mijn moeder dat echt vreselijk vond, zo'n baby die er echt van walgt. Bij mijn zusje probeerde ze wel weer, maar kreeg kloven enzo. En dat vond ze het niet waard om door te gaan (waar ik haar dan weer groot gelijk in geef). Misschien als mijn schoonmoeder en moeder altijd al pro waren geweest, was ik het misschien anders gaan zien.
maar ik vond het heerlijk om zelf het heft in handen te nemen en gewoon te durven zeggen: zodra mijn kindje geboren is meld ik wel wat ik wil.
En dat ik toen meteen als eerste dacht: lang leve de flesvoeding! En dat het ook gewoon mocht in het ziekenhuis. Maargoed, nogmaals: wie weet is het bij een volgend kindje anders, dan is dat ook best (al is kolven op mijn werk zo goed als onmogelijk, dus lang borstvoeding geven zal toch niet kunnen)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 feb 2010 12:27

ajl schreef:Ik gebruik het woord borstvoedingsmaffia niet voor vrouwen die hun kind lang voeden, maar wel voor verloskundigen/lactatiekundigen die koste wat het kost vrouwen 'dwingen' om de bv door te zetten.

Dat stond mij ook tegen in de reactie van mijn eigen verloskundige. Ik gaf aan dat ik nu al 2 x borstontsteking had, omdat Cato niet uit 1 borst wil drinken en overwoog om met de bv te stoppen. Ik had namelijk al een aantal weken van alles geprobeerd. In plaats van dat zij empatisch reageert, wordt er gelijk een telefoonnummer in je handen gedrukt en gezegd dat je niet moet stoppen. Het is mijn lichaam en ik bepaal zelf wel of ik bv geef en hoelang ik ermee door zal gaan.Tegenwoordig moet het wel koste wat het kost de bv zijn.

Nu moet je mij niet verkeerd begrijpen...ik vind het jammer dat ik 'moet'stoppen met de bv. Ik vind het nl.wel heel gezellig. Al merk ik nu ook al wel de voordelen van de kv. Ze slaapt ineens s'nachts langer, mijn man kan eens een voeding overnemen. Ik kan mijn bovenkleding weer makkelijker aan en ik ben mobieler, omdat ik niet meer zo aan Cato 'vastzit'.

Jouw reactie schipje daarentegen vind ik wel weer wat overtrokken. Natuurlijk mag je voor bv zijn en het je kind lang geven, maar laat het een ieder zelf bepalen. Het moet namelijk ook nog mogelijk zijn ivm werk etc. Je kan namelijk moeilijk tijdens een zitting op de rechtbankof tijdens een operatie zeggen...kunnen wij even pauzeren, ik moet kolven. En voordat de Scaninavische landen met hun jaar zwangerschapsverlof weer opgeworpen worden. Dat klopt inderdaad, maar daar wordt je ook weer geacht om volledig aan het werk te gaan na je zwangerschapsverlof. Ik geloof dat ik dan toch liever in Nederland woon en werk,waar ik de mogelijkheid heb om parttime te werken.

Of je je laat 'dwingen' daar ben je altijd zelf nog bij lijkt mij.
Tegenwoordig moet het helemaal niet koste wat het kost de bv zijn. Maar wat wel zo is: de oogjes van iedereen gaan open, er komen namelijk steeds meer chronische ziekten voor, dat is een voedingsprobleem maar bepaalde studies hebben aangetoont dat bv daar ook een grote rol in speelt. Het is gewoon superspul! ik kan er ook niks aan doen Ik heb het niet verzonnen! :D En daarbij: ik voel me juist de kunstvoeding 'opgedrongen'! Ik word er gek van! serieus! Mijn dochter heeft een ernstige vorm van koemelkallergie en elke keer zeggen ze op het cb dat flesvoeding me misschien wat meer rust geeft want dan hoef ik geen dieet! En elke keer zeg ik weer dat het wel meevalt met dat dieet (en ik kan nu eigenlijk alles weer eten, alleen geen zuivel)....zucht.... En als ze 's avonds niet gelijk wil slapen is één of ander 'pyamapapje' misschien een idee? Ik peins er niet over, ze mag het niet eens, van de koe.

Logisch dat je dochter langer slaapt omdat kv zwaarder op de maag ligt, geluk bij een (borstvoedings)ongeluk :wink:

Je rechtbankzitting en operatievoorbeelden slaan nergens op hoor want in nederland is een kolfrecht wat 9 mnd geldig is.

Ik vind het een schrijnend voorbeeld dat je 2x! borstontsteking hebt gehad omdat je dochter uit één borst weigerde te drinken. Daar is dus altijd een reden voor! Jammer dat je geen betere begeleiding hebt gehad! Doordat de oorzaak (je dochter die uit een borst niet wil drinken) niet is aangepakt door vk of kraamverzorgster of wie dan ook, heb jij al 2x borstontsteking gehad èn ben je gestopt! Toen jij tel.nr. van LK kreeg was het al te laat want je was het al zat, logisch want je bent ook nog herstellende, je hebt maar 1 lichaam. Ik vind het jammer voor je, maar ze heeft iig een start met bv gehad!

Weet je waarom borstvoeding zo'n 'gedoe' is? Omdat er zoveel problemen opgelost moeten worden, ze moeten juist VOORKOMEN worden!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 feb 2010 12:33

MissF schreef:Reclame voor kunstvoeding na 6 maanden is toch niet zo erg? Er zijn zoveel moeders die dan toch geen bv meer geven. Die 6 maanden zijn het belangrijkste hoor ik vaak zeggen.
waarom ik de rillingen kreeg weet ik niet zo goed. Ik vond (en beetje vind) het een heel naar idee dat er zo'n kind aan mijn borst ligt te drinken. Voor mij blijven borsten iets seksueels, op de eerste plaats.
Maargoed, ik ben ook totaal niet opgevoed in een omgeving waar mensen pro-bv waren. de kraamverzorgsters van mijn schoonmoeder (dat is dan wel 35 jaar terug) wisten niks over bv, dus gaven daar ook geen info over, toen was blijkbaar kv heel normaal. En mijn moeder gaf het aan mijn oudste zus, maar die lustte het echt niet. Daarom hebben mijn broertje en ik hte sowieso niet gehad, omdat mijn moeder dat echt vreselijk vond, zo'n baby die er echt van walgt. Bij mijn zusje probeerde ze wel weer, maar kreeg kloven enzo. En dat vond ze het niet waard om door te gaan (waar ik haar dan weer groot gelijk in geef). Misschien als mijn schoonmoeder en moeder altijd al pro waren geweest, was ik het misschien anders gaan zien.
maar ik vond het heerlijk om zelf het heft in handen te nemen en gewoon te durven zeggen: zodra mijn kindje geboren is meld ik wel wat ik wil.
En dat ik toen meteen als eerste dacht: lang leve de flesvoeding! En dat het ook gewoon mocht in het ziekenhuis. Maargoed, nogmaals: wie weet is het bij een volgend kindje anders, dan is dat ook best (al is kolven op mijn werk zo goed als onmogelijk, dus lang borstvoeding geven zal toch niet kunnen)

Zie jij als leek/zwangere groot verschil tussen reclame voor of na 6 maanden? Ik niet. Het gaat om de naamsbekendheid van nutricia en nutrilon en bambix e.d.

Mijn dochter 'luste' mijn melk ook niet en weigerde, dat bleek dus koemelkallergie te zijn, baby's schijnen dan te 'ruiken' dat er iets met de melk is waar ze niet tegen kunnen. Dat is zelfbescherming van een baby.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 feb 2010 12:43

vpk schreef:
paprikameisje2 schreef:ik kan het ook niet uitstaan dat er zo weinig kennis is over bv. Net als hier iemand aangaf te willen stoppen omdat de curve afboog, (kijk de persoon er niet op aan hoor, eigen keus) maar het is normaal dat de curve na drie vier maand afbuigd, omdat ze geen bijvoeding krijgen! niks mee aan de hand!

hoho, nu voel ik me toch wel een klein beetje aangevallen :wink:
ik ben niet gestopt omdat de curve afboog, maar na 7! maanden volledig gegeven te hebben had ik het gevoel dat ze niet genoeg meer kreeg. toen ben ik gaan afbouwen en kon van 5 voedingen per dag binnen een week helemaal stoppen, omdat er gewoon niets meer zat!
en later op het bureau zeiden ze dat het net op tijd was omdat de curve er ineens onderdoor ging. nou ja, of dat dan waar is of niet, toen was ik al gestopt!
ik was allang blij dat ik 7 maanden volledig heb kunnen geven..

het was absoluut de bedoeling neit om jou aan te vallen! Had niet goed gelezen. In mijn omgevinghoor ik regelmatig dat ze wel stoppen na 4 maand omdat dan de curve afbuigt.

het is dus echt verschillend per kind. bij onze uk is de curve giga afgebogen omdat ze over ging op melk en gewoon eten!

@elvira: het klopt idd dat een kind na een jaar minder snel groeit, maar ditis weer het extreme! ze heeeft gewoon een berg op haar lijst staan! maar jah, ik kan daar niks aan veranderen!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 feb 2010 12:47

overigens vind ik de reclame voor kv na de 6 maand ook onzin. Je kan gewoon ook half volle melk geven! gaf de kinderdietiste aan in eht ziekenhuis. Dus, hier komt echt ook na de 6 maand geen kv in huis! gewone melk, en dan d druppels erbij is meer dan voldoende!

Op cb geven ze aan dat jemoet geven waar jij je goed bij voelt, dus dat gewone melk na 6 maand ook prima is!

en ik voel mij er prima bij!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 16 feb 2010 13:00

Ik vind 'gewone' melk geven nog wel lastig. Anna Sofie krijgt nog 2 keer borstvoeding. ('s morgens en eind middag/begin avond) de 10 uur fles met brinta maak ik aan met kunstmelk. (twijfel nog steeds of ik over kan gaan op gewone melk)

En tja.. ik ben ook pro-borstvoeding. Zonder iemand aan te vallen: ik snap niet dat mensen het niet willen of snel stoppen. Ben het er mee eens dat je soms hulp nodig hebt. Daarbij zijn borstvoedingscursussen er neit voor niets. Ik vond het fijn, en het geeft extra stimulans. Daarbij leer je dingen herkennen en ook zeker voorkomen!

En soms doet het me gewoon pijn als ik een moeder hoor zeggen 'met drie maanden stop ik, want ik heb geen zin in dat gekolf op mijn werk.' Persoonlijk vraag ik me dan af wat je voor je kind overhebt.

Kolven op je werk: ik snap dat het voor sommigen een drempel is, zeker als je een van de eersten bent. Maar het wordt steeds normaler tegenwoordig. Ik kan er zelf niet mee zitten. Ik ben (op aanraden van de lactatiedeskundige die borstvoedingscursus gaf) na een paar weken overgegaan op 1 borst per voeding. Rond de tijd dat je gaat werken zit je op 3 a 4 uur tussen de voedingen. Ik voede om 7 uur, dan om 10.00 leegkolven en hoefde ik pas weer rond 17.00/18.00 en dan was ik weer thuis. Dus meestal maar 1 keer per werkdag, soms met vergaderingen 2 keer. Dan ging ik net voor de vergadering ergens zitten. En met dagje shoppen of uit eten of zo hetzelfde. Ik heb altijd een plek gekregen om te kolven, soms een kamertje van de directie, soms een kolfkamer voor het personeel, een conferentieruimte, of soms een opbergkamer waar ze dan overbezorgd 'door' de deur kwamen vragen of het wel ging :mrgreen:
Je moet er zelf nuchter in zijn!

En inderdaad AJL: ik ben jaloers op de lengte van het verlof in Schandinavische landen, maar niet van het daarna weer full-time te moeten werken! Al pleit ik er wel voor dat het Nederlandse verlof van 16 naar 20 of 26 weken moet gaan. En die discussie wordt al zo lang gevoe(r)d.
Time flies when you have none!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 feb 2010 13:24

Ik had ook wel heel graag BV willen geven.
Maar mijn dochtertje schreeuwde het uit, als ik haar aanlegde.. Krijsen, gillen, hysterisch.
Veel geprobeerd samen met de kraamverzorgster..

Heb nog spijt dat ik toen geen lactatiekundige erbij heb geroepen,
misschien had zij wel kunnen helpen?
Als er een volgende keer mag komen, zou ik dat wel zeker doen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 feb 2010 14:59

De enige reden waarom ik mijn kinderen borstvoeding gaf is dat het gratis is :mrgreen:
Ik had me tevoren daarom ook echt niet in de flesvoedingsmerken geïnteresseerd, die reclames vielen me ook helemaal niet op. Daarnaast vond ik het ook wel makkelijk maar op gegeven moment was ik zelf aan het einde van mijn latijn dat ik daarom gestopt ben.

Op mijn werk kolven? zou niet weten waar ik dat had moeten doen. Ik was de enige vrouw tussen vele bouwvakkers, ja zeg, ik zag me al aankomen. Vlak voor ik ging werken kreeg mijn zoon zo veel mogelijk BV, bij oma kreeg hij een flesvoeding. Als ik uit mijn werk kwam had hij weer zoveel honger dat ie er meteen de spanning weer afdronk, ging prima zo.

Mijn moeder heeft mijn broer en mij ongeveer een half jaar BV gegeven en wij hebben allebei astma, mijn broers die minder lang BV hebben gehad hebben geen astma.

Mijn dochter groeide weinig met de BV en daarna nog minder. Maar ze is supergezond.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”