elbert schreef:Dat mes snijdt aan twee kanten. Als je mensen wil verbieden om voor hun geloofsovertuiging uit te komen, enkel uit goede bedoelingen, zou je net zo goed die weg kunnen bewandelen.
Dat zou zo maar kunnen. Ik ben voor een burkaverbod in, openbaregebouwen, scholen.
elbert schreef: Als iemand bezwaar maakt tegen spotprents van Mohammed, moet hij daarvoor naar de rechter stappen. Zolang daar geen verbod op is, kan een ander het daar mee oneens zijn en dat uiten. Ik hou niet zo van opgelegde censuur, tenzij het om (gods)laster(ing) gaat. Daar heb je een rechter voor.
Nu maak jij zelf al een scheiding met de woorden: "tenzij het om (gods)laster(ing) gaat". Wat voor de één Godslastering is, hoeft het voor de ander niet te zijn. Daarbij is het verbod op Godslastering sinds het ezels arrest een dode letter (wet) geworden.
elbert schreef: De kleur van iemands dakpannen lijkt me daar niet onder te vallen.
Lijkt mij toch zeker van wel, des te meer als er "door het gebruik van bepaalde kleuren dakpannen een goed zichtbare tekst mee wordt weergeven". Er staat genoeg te vinden in de wet over: een openbare aankondiging zichtbaar vanaf de openbare weg... Vraag is dan misschien aan de rechter om te stellen of de tekst onder openbare aankondig valt, of dat het zou gaan om een tekst die provocerend, aanstootgevend opgevat zou kunnen worden etc. etc..
Daarbij blijf ik mijn punt, dat de man in kwestie, eerst toestemming had moeten vragen aan de gemeente, al vorens Loco te gaan zitten spelen met zijn dakpannen. Er zijn nu eenmaal wetten en regels, ik mag mijn huis ook niet in elke kleur verven die ik wenselijk zou achten, als is het huis mijn eigendom.
Harm-J schreef:Moet de gemeente dan optreden als het formaat van de tekst te groot is? Of een ander kleurtje? Of een andere boodschap? Ik ken een huis waar de bewoner d.m.v. de dakpannen aangeeft welk jaartal het momenteel is (2010). Dat wordt niet verboden. En als iemand er nu opzet: "Bier is lekker", mag het dan wel opeens? Ik zie hier grote mogelijkheden voor de ambtenarij om zichzelf onledig te houden met allerlei willekeurige regelgeving, maar terughoudendheid is hier toch wel een groot goed.
Het gaat er eerst om, dat de man toestemming had moeten vragen, dit om te zien of hij niet in strijdt handelde met de gemeente verordeningen (APV) of landelijke wetgeving.
Daarbij ben ik van mening, dat men kerk en staat gescheiden dient te houden, alsmede dat met voorzichtig moet zijn met opvallend (proclameren) van godsdienstige en persoonlijke opvattingen, m.b.t. teksten die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg e.d.
Edit:
Ter verduidelijking 2 foto's, van waar het nu om gaat:
foto1 foto2De gemeente stelt duidelijk in het artikel:
de witte letters op het grijze dak verwijderd moeten worden, omdat het niet zou passen in de landelijke omgeving en ‘in ernstige mate in strijd is met de redelijke eisen van welstand’.
Lijkt mij zo dat de gemeente zich aardig aan de wet conformeert. Het gaat btw niet om geplaatste witte dakpannen, wel om iemand die met witte verf op zijn dakpannen heeft kladden.

Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.