Egypte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Re: Egypte

Berichtdoor antoon » 24 jan 2010 08:34

zoals verwacht houdt 'Schepping of Evolutie' geen rekening met het verhaal van de toren van Babel. Deze Mestraim was de oom van Nimrod, die babel stichtte. Alle mensen vestigden zich in de vlakte van Sinear. Dus ook meneer Mestraim.

beginnen bij het begin
http://en.wikipedia.org/wiki/Mizraim

er zijn heel wat aanwijzingen die die naam met Egpte in verband brengen.
Je hongersnood stele is een vervalsing en kijk eens naar het profiel van Imhotep: Hij was vizier (eerste minister) van farao Djoser, de tweede farao van de derde dynastie van het Oude Rijk in de Egyptische Oudheid. Naast vizier was de hij ook architect, raadgever van de farao, schrijver van medische werken en hogepriester van Ptah en Ra.

Waarom ineens een vervalsing, Imhotep is een historisch persoon, de genoemde 7 jaar zijn frappant omdat dat een link is niet alleen naar Imhotep maar ook naar Josef.
Ook vraagt Djoser hulp aan Imhotep, wat past in het bijbelse plaatje, wat ik wel geloof is dat er iets bij verzonnen is, en dat de Egyptenaren de eer zoveel mogelijk aan goden van eigen makelei toeschreven

Bestonden er al Aziaten??? Dat waren dan mensen die van de vlakte van Sinear naar Azië waren verhuist, in de gauwigheid Aziaten waren geworden, en vervolgens weer onmiddelijk naar Egypte waren vertrokken of zoiets. Aziaten waren niet semitisch, dus waar gaat dit over.

Ze hadden niet die strikte geografische grenzen van onze 21 ste eeuw, overigens passen Aziaten niet in mijn plaatje, nog veel dingen van schepping of evolutie passen er niet in, ik hoop er op terug tekomen, daarbij zeg ik steeds dat ik ook maar een vorser ben

Er is geen enkele aanwijzing dat er ooit hebreeuwse slaven waren in Egypte.

Geen bewijzen ik vind wel aanwijzingen van gevonden altaarstenen bv. de sites ga ik niet allemaal bewaren, als je echt zoekt naar aanwijzingen, vind je ze

Ja hoor. De piramiden zijn gebouwd van modder en stro. Schepping of evolutie diskwalificeert zich voortdurend. Geen enkele alinea klopt met de werkelijkheid.

http://www.suyderland.com/wonder/mesopotamie.htm
Het bouwen van Ziggoerats op de Mesopotamische vlaktes was geen eenvoudige opgave, de stenen die de Egyptenaren gebruikten waren niet voorhanden en de meeste bomen waren palmbomen, waarvan het hout eigenlijk ongeschikt is voor constructie. In plaats daarvan gebruikten ze modder en stro, waarmee ze met behulp van mallen stenen maakten die ze lieten bakken in de zon.

Schoenlepel

Ik verander helemaal niets aan de Egyptische geschiedenis, Alle farao’s piramides en verwante zaken blijven hetzelfde.
Ik zoek alleen raakvlekken met de bijbelse historie en of de personen er redelijkerwijs inpassen, ook chronologisch naar elkaar toe daarbij kom ik net als veel Egyptologen en onderzoekers tot een synthese, en zeker met de 12 deDynastie.
Als er duidelijk iets niet klopt aan het plaatje vervalt mijn constructie, tot nu toe zijn er geen elemainaire dingen om het plaatje zeer in twijfel te trekken, daarbij teken ik aan dat ik natuurlijk niets hard kan bewijzen maar wie kan dat nu wel met het elastische rubberen karakter van het oude Egypte

Optimatus
met GT bedoel ik de gewone tijdrekening met voor GT. bedoel ik BC. voor Christus.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 jan 2010 21:27

Antoon schreef:beginnen bij het begin
http://en.wikipedia.org/wiki/Mizraim

er zijn heel wat aanwijzingen die die naam met Egpte in verband brengen.

En dat is weer een aanwijzing dat het hele verhaal achteraf is geconstueerd. Niemand krijgt zijn naam op basis van veel latere wapenfeiten. Columbia heet zo omdat columbus het ontdekte. Niet andersom: Columbus kreeg die naam niet van zijn ouders zodat hij later columbia zou ontdekken.

Antoon schreef:Waarom ineens een vervalsing, Imhotep is een historisch persoon, de genoemde 7 jaar zijn frappant omdat dat een link is niet alleen naar Imhotep maar ook naar Josef.
Ook vraagt Djoser hulp aan Imhotep, wat past in het bijbelse plaatje, wat ik wel geloof is dat er iets bij verzonnen is, en dat de Egyptenaren de eer zoveel mogelijk aan goden van eigen makelei toeschreven

Hoezo 'ineens' ?
Ik heb al diverse linken gepost die hierover berichten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongersnoodstele

Deze inscriptie is volgens de Egyptologen niet in de tijd van Djoser, maar in de periode van de Ptolemaeen opgesteld.

http://www.egyptegids.be/godenlijst12.htm

De Egyptenaren hadden helemaal geen problemen met andermans goden, dus als deze Imhotep een mirakel had veroorzaakt vanwege zijn God dat zou je nou juist dat in een inscriptie verwachten. Maar nee.
Imhotep was hogepriester van o.a. Ra.

De inscriptie:
In het 18e jaar van koning Djoser toen Madir de prins van Erpa en Ha was en gouverneur van het tempeldomein van het noorden en het zuiden, alsmede de leider van de Khenti te Elefantine werd er een bericht van de koning aan hem afgeleverd waarin Zijne Majesteit hem schreef:

Mijn hart is bezwaard vanwege de ramp die zich voltrekt, want de Nijl is in zeven jaar niet buiten zijn oevers getreden. Er is geen graan, er zijn geen groentes, er is geen voedsel. Eenieder berooft zijn buurman. Mensen willen lopen maar kunnen zich niet bewegen. De jongeling sleep zijn leden voort, de harten van de ouderen zijn verslagen in wanhoop. Hun benen laten hen in de steek, zij zakken te neer en grijpen hun lichaam vast in pijn. De raadgevers staan verstomd en niets dan wind komt uit de graanopslag als deze geopend wordt. Alles is in staat van verval...

De graanschuren zijn leeg? Hoe kan dat verhaal nou overeenkomen met het bijbelse verslag waarin de graanschuren vol waren en er graan werd verkocht aan buitenlanders?

en bedenk, antoon, dat het getal zeven een sprookjes gehalte heeft van hier tot aan tokio. Denk aan de zevenmijlslaarzen, de zeven dwergen, en waren 7 geitjes die opgevreten werden door de wolf. de egypetenaren wisten er alles van.

Antoon schreef:Ze hadden niet die strikte geografische grenzen van onze 21 ste eeuw, overigens passen Aziaten niet in mijn plaatje, nog veel dingen van schepping of evolutie passen er niet in, ik hoop er op terug tekomen, daarbij zeg ik steeds dat ik ook maar een vorser ben

Misschien moet je iets objectiever gaan zoeken. alleen zoeken naar details die in jouw plaatje passen levert je hele onderzoek geen cent op.

Antoon schreef:Geen bewijzen ik vind wel aanwijzingen van gevonden altaarstenen bv. de sites ga ik niet allemaal bewaren, als je echt zoekt naar aanwijzingen, vind je ze

Nee hoor. Integendeel. De Egyptenaren hielden geen grote groepen slaven voor hun bouwsels. en er streken regelmatig bevolkingsgroepen neer in de nijldelta om later weer ongehinderd weg te gaan.

Antoon schreef:
Schepping of Evolutie schreef:Een ander stuk indirect bewijsmateriaal dat de bijbelse beschrijving ondersteund zijn de piramiden die tijdens deze dynastie werden gebouwd. Deze zijn gemaakt met bakstenen, vervaardigd uit modder en stro. Amenemhet III, een Farao waarvan de standbeelden een onaardig, wreed kijkend gezicht uitdrukken, was waarschijnlijk de Farao die de klagende Hebreeuwse voorlieden beantwoordde:Het bouwen van Ziggoerats op de Mesopotamische vlaktes was geen eenvoudige opgave, de stenen die de Egyptenaren gebruikten waren niet voorhanden en de meeste bomen waren palmbomen, waarvan het hout eigenlijk ongeschikt is voor constructie. In plaats daarvan gebruikten ze modder en stro, waarmee ze met behulp van mallen stenen maakten die ze lieten bakken in de zon.

Het bouwen van Ziggoerats op de Mesopotamische vlaktes was geen eenvoudige opgave, de stenen die de Egyptenaren gebruikten waren niet voorhanden en de meeste bomen waren palmbomen, waarvan het hout eigenlijk ongeschikt is voor constructie. In plaats daarvan gebruikten ze modder en stro, waarmee ze met behulp van mallen stenen maakten die ze lieten bakken in de zon.

Ben je nou de draad kwijt? het gaat over de bouw van pyramiden.

Grappig hoor. Evolutie of Schepping doet (samen met Antoon, die zo graag citeert) echt alles aan geschiedvervalsing. Alsof er geen 'tig' koningen geregeerd hebben tussen Djozer en Amenemhet III. (800 jaar) Ze zien in een boekje dat er een Farao boos keek en leem met stro gebruikte voor een pyramide en floepsie, het was de boze opvolger van Djozer.
Dat schudden ze zonder blikken of blozen uit de mouw.

Antoon schreef:Ik verander helemaal niets aan de Egyptische geschiedenis, Alle farao’s piramides en verwante zaken blijven hetzelfde.
Ik zoek alleen raakvlekken met de bijbelse historie en of de personen er redelijkerwijs inpassen, ook chronologisch naar elkaar toe daarbij kom ik net als veel Egyptologen en onderzoekers tot een synthese, en zeker met de 12 deDynastie.
Als er duidelijk iets niet klopt aan het plaatje vervalt mijn constructie, tot nu toe zijn er geen elemainaire dingen om het plaatje zeer in twijfel te trekken, daarbij teken ik aan dat ik natuurlijk niets hard kan bewijzen maar wie kan dat nu wel met het elastische rubberen karakter van het oude Egypte

Nee, je pikt gewoon een paar woorden uit het verhaal en maakt daar je eigen verhaal van. Besef wel dat je daarmee je eigen werkelijkheid creeërt, en nooit een historische werkelijkheid.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 jan 2010 03:19

Je hebt voor jezelf bepaald wat waar is en waar niet, dit om al jouw post samen te vatten, je vervalt ook ietsje in filosoferen, dan win jij het altijd
Er werd wel degelijk met substanties van modder en stro gewerkt, het is gewoon niet te achterhalen waarvoor en waaraan precies de Hebreeën werkten.
We kunnen doorgaan tot st. juttemis, feit is dat de reguliere chronologie een rommeltje is, ook dat oa. de 12de dynastie kenmerken vertoont die duidelijk in het plaatje passen
Ik haal er niet zomaar wat uit, daar is goed over nagedacht, ik doe hetzelfde als Egyptologen, aan de hand van een artefact of handelingen van een farao, probeer ik een constructie op te stellen.

Besef wel dat je daarmee je eigen werkelijkheid creeërt, en nooit een historische werkelijkheid.

dat is pertinent niet waar, als iedereen er zo over dacht, komen we geen steek verder met de geschiedenis uit de oudheid.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 jan 2010 21:20

Antoon schreef:Je hebt voor jezelf bepaald wat waar is en waar niet, dit om al jouw post samen te vatten, je vervalt ook ietsje in filosoferen, dan win jij het altijd

Nee. Ik kan voor mezelf niet bepalen wat waar is en wat niet. Ik ga uit van archeologische, genetische en geologische mogelijkheden en onmogelijkheden.
Jij zegt dat er onvolkomenheden zijn in het historisch verslag tot nu toe, en dat zie als bewijs voor een bijbels verslag. Maar die klopt ook van geen kant. Ten tijde van de uittocht was Egypte de baas over heel kanaän, er was dus geen sprake van een bevrijding. Was het nou Ramses 2, of Amenhotep II, die de boze Farao was? Niemand weet het, men gist gewoon een beetje.
het bijbelse verslag klopt niet met archeologische vondsten, zoveel is duidelijk.

In het boek Exodus wordt al het vee in plagen uitgeroeid, er wordt een heel leger verdronken met paarden die desondanks nog leefden. Er trokken 2 miljoen mensen uit Gosen, het grootste deel van de Egyptische bevolking, en NIETS daarvan is terug te vinden.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article578760.ece/De_exodus_was_geen_uittocht

Er werd wel degelijk met substanties van modder en stro gewerkt, het is gewoon niet te achterhalen waarvoor en waaraan precies de Hebreeën werkten.

In Exodus 1: 11 staat waaraan zijn werkten:

11 Er werden slavendrijvers aangesteld die de Israëlieten tot zware arbeid dwongen. Ze moesten voor de farao de voorraadsteden Pitom en Raämses bouwen.

Zie hiervoor deze link onder het kopje "Pi-Ramesses".
http://en.wikipedia.org/wiki/Ramesses_II

We kunnen doorgaan tot st. juttemis
,
Je kunt ook gewoon op mijn opmerkingen ingaan.

antoon schreef:feit is dat de reguliere chronologie een rommeltje is,

En de bijbelse chronologie dus niet? Elke bijbelse site die ik bezoek heeft wel weer een ander beeld.

Antoon schreef:ook dat oa. de 12de dynastie kenmerken vertoont die duidelijk in het plaatje passen
Ik haal er niet zomaar wat uit, daar is goed over nagedacht, ik doe hetzelfde als Egyptologen, aan de hand van een artefact of handelingen van een farao, probeer ik een constructie op te stellen.

Om even die hongersnoodstele erbij te halen: Het enige wat jij ziet is "zeven jaar hongersnood" de rest, het hele verhaal over de god Khnum, later verzonnen, negeer je gewoon.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Khnum_en_de_zeven_magere_jaren
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 31 jan 2010 15:00

Hetty zo praten we langs elkaar heen, hier iets over Neferoesobek, Neferwsebek, Sobekneferw, Skerniophris de vermoedelijke pleegmoeder van Mozes
Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neferoesobek
Amenemhat IV (alias Mozes) werd de zoon van Amenemhat IV genoemd, hij was niet de biologische zoon, maar een pleegzoon opgevoed door Neferoesobek , zijn dochter die geen biologische zonen had, toen Mozes naar Midian vluchtte kan het heel goed zijn dat Neferoesobek (zijn pleegmoeder) hem opvolgde, in de negen jaar die historici haar toekennen, ook is het in dit kader frappant dat veel bronnen vermelden dat Amenemhat I alleen dochters had, Neferoesobek wordt ook zijn halfzuster genoemd, Mozes oftewel Amenemhat IV groeide gewoon op in het gezin van de farao.

Amenemhet IV is dus voorgesteld als zoon van Amenemhat III maar hij kon evengoed de zoon van Sobekneferu (één van de dochters van Amenemhet III) zijn geweest. Amenemhet IV is een zeer mysterieuze persoon in de Egyptische geschiedenis en kan co-regent van Amenemhet of Sobekneferu zijn geweest. Hierbij denken we toch aan Mozes die beantwoord aan de beschrijving van Amenemhet IV.
Flavius Josephus schreef aangaande de dochter van Farao
Omdat ze geen kind van haar zelf heeft... dacht zij dat zij hem tot opvolger van haar vader kon maken.
Bovendien heeft ook Dr. Donovan Courville Sobekneferu als pleegmoeder van Mozes voorgesteld. Dat is aannemelijk aangezien er dus geen enkel historisch materiaal is waaruit blijkt dat Sobekneferu een biologische zoon had. Als Sobekneferu de pleegmoeder van Mozes was, dan zou de bijbelse beschrijving van haar, badend bij de rivieroever niet onlogisch zijn. De riviergod Happy was de vruchtbaarheidsgod van Egypte, en Sobekneferu zou waarschijnlijk een godsdienstig ritueel in de rivier hebben uitgevoerd, ook niet te vergeten dat haar naam verbonden is met de vruchtbaarheids god. Sobek Misschien zou de verschijning van een baby die in de rivier drijft Geïnterpreteerd zijn als direct antwoord op haar gebed voor een kind. De rivier de Nijl stond voor vruchtbaarheid, spaciaal de rivier god Hapy. Opvolging van de farao in het oude Egypte was ook een ernstige zaak. Zij zal zonder twijfel in gedachte gehad hebben dat er geen mannelijke troonpretendent voorhanden was, en zij zou graag de eer willen hebben om als moeder een troonopvolger te leveren.

Even nog iets van Neferoesobek, pleegmoeder van Mozes, zij is een van de bekendste en laatste Egyptische koningen van de 12 de dynastie, ook bezit zij een cartouche, iets wat voorbehouden was voor farao’s. Zij zou de koninklijke macht overgenomen kunnen hebben van Mozes nadat hij naar Midian vluchtte. Mozes kwam terug nadat allen die hem naar het leven stonden overleden waren, Mozes kwam gewoon terug in de daarop volgende dynastie, de 13 de dynastie. Hierbij opgemerkt dat Neferoesobek de laatste monarch was van de 12 de dynastie, haar vader Amenemhet zal waarschijlijk dood geweest zijn. , terecht staat er in

Exodus 4: 19
Daarna zei Jehovah tot Mozes in Midian: „Ga, keer terug naar Egypte, want alle mannen die uw ziel zochten, zijn dood.”

Mozes kwam gewoon terug in de 13de dynastie, daarin is ook een farao die voldoet aan de kenmerken van de uittocht farao

Amenemhat IV (Mozes) behandel ik ook nog apart hier alvast een link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amenemhat_IV
ook zo met Amenemhat_III (pleegvader van Mozes en vader van Neferoesobek )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amenemhat_III

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2010 12:11

Ik weet niet welk boek jij hanteert, maar in de Bijbel staat:

19 De HEER zei Mozes nog in Midjan dat hij veilig naar Egypte kon terugkeren, aangezien iedereen die hem naar het leven had gestaan gestorven was.
(Nieuwe Bijbelvertaling)

19 Ook zeide de HEERE tot Mozes in Midian: Ga heen, keer weder in Egypte, want al de mannen zijn dood, die uw ziel zochten.
(Statenvertaling)

19 Want de HERE had tot Mozes in Midjan gezegd: Keer terug naar Egypte, want alle mannen, die u naar het leven stonden, zijn dood.
(Vertaling van het NBG uit 1951)

19 De HEER had in Midjan tegen Mozes gezegd: ‘Ga terug naar Egypte, want alle mannen die u naar het leven stonden zijn gestorven.’
(Willibrordvertaling)

HEER of HEERE is de overzetting van JHWH. Alleen een bepaalde groep, die God ontkent zoals Hij is, noemt in hun parodie op de Bijbel God Jehova. Daar wij ons echter op een christelijk forum bevinden, zou het passend zijn om God te noemen "Heer" of "Heere" of wellicht "Here", maar zeker niet Jehova.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

antoon

Berichtdoor antoon » 01 feb 2010 13:04

Mag ik u erop wijzen dat ik de NWV gebruik, een bijbel die de naam van God in ere houdt.
Maar ik begrijp de reactie, daarom deze link die de geschillen oplost, zoals waarom gods naam gebruiken, of waarom niet? en nog meer knelpunten.
Overigens als ik het raadzaam acht gebruik ik ook andere vertalingen, op enkele dingen zijn die weer iets duidelijker
http://www.bijbelonline.nl/forum/view/id/181/d/De%20Nieuwe%20Wereldvertaling.
zeer verhelderend

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 feb 2010 21:49

antoon schreef:Hetty zo praten we langs elkaar heen, hier iets over Neferoesobek, Neferwsebek, Sobekneferw, Skerniophris de vermoedelijke pleegmoeder van Mozes

Hoezo lang elkaar heen praten? Jij gaat niet in op mijn argumenten. Geen enkel argument. kan ik posten. je gaat nergens op in. Niets. en nu kom je weer met een zogenaamde pleegmoeder. Hoera. Er is een onvruchtbare vrouw. Dat moet dan de moeder van Mozes geweest zijn.
Mozes was ineens een Farao die vluchtte omdat hij een moord beging. dat was vast voor het eerst in de geschiedenis van de Farao's.

Ex 2: schreef:13 De dag daarop zag hij hoe twee Hebreeuwse mannen met elkaar op de vuist gingen. ‘Waarom sla je iemand van je eigen volk?’ vroeg hij aan de man die begonnen was. 14 Maar die antwoordde: ‘Wie heeft jou als leider en rechter over ons aangesteld? Wou je mij soms ook doodslaan, net als die Egyptenaar?’ Mozes schrok, hij dacht: Dan is het dus toch bekend geworden! 15 Toen de farao ervan hoorde, wilde hij Mozes laten doden. Daarom vluchtte Mozes voor de farao.

Welke Farao wilde Mozes laten doden als Mozes Amenemhet IV was?

Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neferoesobek
Amenemhat IV (alias Mozes) werd de zoon van Amenemhat IV genoemd, hij was niet de biologische zoon, maar een pleegzoon opgevoed door Neferoesobek , zijn dochter die geen biologische zonen had, toen Mozes naar Midian vluchtte kan het heel goed zijn dat Neferoesobek (zijn pleegmoeder) hem opvolgde, in de negen jaar die historici haar toekennen, ook is het in dit kader frappant dat veel bronnen vermelden dat Amenemhat I alleen dochters had, Neferoesobek wordt ook zijn halfzuster genoemd, Mozes oftewel Amenemhat IV groeide gewoon op in het gezin van de farao.

Ik snap er geen bal meer van: Amenemhat de vierde was de zoon van Amenemhat de vierde?

Amenemhet IV is dus voorgesteld als zoon van Amenemhat III maar hij kon evengoed de zoon van Sobekneferu (één van de dochters van Amenemhet III) zijn geweest. Amenemhet IV is een zeer mysterieuze persoon in de Egyptische geschiedenis en kan co-regent van Amenemhet of Sobekneferu zijn geweest. Hierbij denken we toch aan Mozes die beantwoord aan de beschrijving van Amenemhet IV.
Flavius Josephus schreef aangaande de dochter van Farao
Omdat ze geen kind van haar zelf heeft... dacht zij dat zij hem tot opvolger van haar vader kon maken.
Bovendien heeft ook Dr. Donovan Courville Sobekneferu als pleegmoeder van Mozes voorgesteld. Dat is aannemelijk aangezien er dus geen enkel historisch materiaal is waaruit blijkt dat Sobekneferu een biologische zoon had. Als Sobekneferu de pleegmoeder van Mozes was, dan zou de bijbelse beschrijving van haar, badend bij de rivieroever niet onlogisch zijn. De riviergod Happy was de vruchtbaarheidsgod van Egypte, en Sobekneferu zou waarschijnlijk een godsdienstig ritueel in de rivier hebben uitgevoerd, ook niet te vergeten dat haar naam verbonden is met de vruchtbaarheids god. Sobek Misschien zou de verschijning van een baby die in de rivier drijft Geïnterpreteerd zijn als direct antwoord op haar gebed voor een kind. De rivier de Nijl stond voor vruchtbaarheid, spaciaal de rivier god Hapy. Opvolging van de farao in het oude Egypte was ook een ernstige zaak. Zij zal zonder twijfel in gedachte gehad hebben dat er geen mannelijke troonpretendent voorhanden was, en zij zou graag de eer willen hebben om als moeder een troonopvolger te leveren.

Even nog iets van Neferoesobek, pleegmoeder van Mozes, zij is een van de bekendste en laatste Egyptische koningen van de 12 de dynastie, ook bezit zij een cartouche, iets wat voorbehouden was voor farao’s. Zij zou de koninklijke macht overgenomen kunnen hebben van Mozes nadat hij naar Midian vluchtte. Mozes kwam terug nadat allen die hem naar het leven stonden overleden waren, Mozes kwam gewoon terug in de daarop volgende dynastie, de 13 de dynastie. Hierbij opgemerkt dat Neferoesobek de laatste monarch was van de 12 de dynastie, haar vader Amenemhet zal waarschijlijk dood geweest zijn. , terecht staat er in

Waarin?

Wie citeert zonder bronvermelding wordt niet begrepen.....

Antoon schreef:Exodus 4: 19
Daarna zei Jehovah tot Mozes in Midian: „Ga, keer terug naar Egypte, want alle mannen die uw ziel zochten, zijn dood.”

Mozes kwam gewoon terug in de 13de dynastie, daarin is ook een farao die voldoet aan de kenmerken van de uittocht farao

Amenemhat IV (Mozes) behandel ik ook nog apart hier alvast een link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amenemhat_IV
ook zo met Amenemhat_III (pleegvader van Mozes en vader van Neferoesobek )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amenemhat_III

Zoals gezegd. Hoe kon Mozes bedreigd worden met de dood door een farao als hij zelf de farao was?

Ga nou es in op mijn posting, Antoon!
Ook gif is geschapen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2010 23:21

antoon schreef:Mag ik u erop wijzen dat ik de NWV gebruik, een bijbel die de naam van God in ere houdt.
Maar ik begrijp de reactie, daarom deze link die de geschillen oplost, zoals waarom gods naam gebruiken, of waarom niet? en nog meer knelpunten.
Overigens als ik het raadzaam acht gebruik ik ook andere vertalingen, op enkele dingen zijn die weer iets duidelijker
http://www.bijbelonline.nl/forum/view/id/181/d/De%20Nieuwe%20Wereldvertaling.
zeer verhelderend

De nieuwe wereldvertaling is een parodie op de Bijbel (maar goed, dat is een andere discussie).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 feb 2010 00:18

De nieuwe wereldvertaling is een parodie op de Bijbel (maar goed, dat is een andere discussie).

Dat is niet waar, ik verzoek je nogmaals het getoonde forum door te nemen.
of anders geen ongegronde beschuldigingen te uiten en bij de topic te blijven.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 06 feb 2010 19:15

beste Antoon.

Je gaat niet in op mijn postings.
De discussie wordt niet inhoudelijk gevoerd want je negeert alles wat ik post.

Ik moet hier helaas uit concluderen dat je 'herziene chronologie' onvoldoende basis heeft om mee te kunnen doen in een serieuze discussie.
Verdiep je nog es in de materie, en dan niet alleen in de details die jou aanstaan. Of ga es in op mijn reacties.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 12 feb 2010 16:04

Voor ik verder ga met de vermoedelijke pleegvader van Mozes, eerst nog iets vers van de pers betreffende Josef.

een groep van Egyptische onderzoekers en archeologen ontdekten in een opslag
munten uit de tijd van de farao's. Het belang ligt in het feit dat de verschillende
categorieën doorslaggevend wetenschappelijk weerleggen dat de oude
Egyptenaren onbekend waren met munten en handelden s.m.v. ruilhandel.
Eerst dachten zij dat het sieraden waren maar na een grondig onderzoek is
gebleken dat het munten zijn met hun waarde of beeltenissen van de farao's
die regeerde ten tijde van hun slaan. Enkele van de munten dateren uit de tijd dat
Jozef in Egypte woonde, en dragen zijn naam en portret.

Onderzoek team hoofd Dr Muhammad Sa'id Thabet zei dat hij tijdens zijn
archeologisch onderzoek de munten had ontdekt in de gewelven van de
Egyptische Oudheden Autoriteit en van het Nationaal Museum uit verschillende
tijdperken vóór en na de periode van Jozef, waaronder een dat zijn beeltenis
als de minister van de Schatkist in het hof van de Egyptische farao's
Volgens Dr Thabet, zijn zijn studies op basis van publicaties over de
Derde Dynastie,
een van hen stelt dat de Egyptische munt van de tijd werd genoemd.
Andere teksten uit de tijd van de zesde dynastie en de
Twaalfde Dynastie noemen een benoemd munt Shati of ZatIs waarvan de waarde
gelijk aan die van de deben. Er is ook een foto van een Egyptische markt waarin
de handel wordt uitgevoerd door middel van ruilhandel, maar een van de verkopers
legt zijn hand uit en vraagt de koper voor een deben in ruil voor de goederen.

De archeologische bevinding is eveneens gebaseerd op het feit dat de munten
inscripties bevatten van gezichten, de naam van Egypte, een datum, en een waarde
De onderzoeker wijzen er ook op dat de munten gemaakt zijn van edele metalen
Een Coin ... had een afbeelding van een Droom van een koe, Symboliserend Farao over
de zeven vette en de zeven magere koeien.
De onderzoeker ïdentificeerden munten uit veel verschillende perioden, waaronder
munten die speciale merktekens ter identificatie hadden en naar de tijd van Jozef
verwijzen. Onder hen was er een munt die een opschrift had met een
afbeelding van een koe symboliserend Farao's droom over de zeven vette en zeven
magere koeien, en de zeven groene stengels van graan en zeven droge stengels
van graan.

Geconstateerd werd dat de inscripties van deze vroege periode meestal eenvoudig
waren, omdat het schrijven nog in een vroeg stadium was , en dus was er moeite
met het ontcijferen van de munten. Maar het onderzoeksteam wist het te vertalen
door te vergelijken met de vroegst bekende hiëroglifische teksten ...
De naam Jozef verschijnt twee keer op een munt, geschreven in hiërogliefen: een
keer de oorspronkelijke naam, Jozef, en een keer zijn Egyptische naam
, Saba Sabani, die werd gegeven aan hem door Farao toen hij penningmeester
was. Er is ook een beeld van Jozef, die maakte deel uit van de Egyptische overheid
op het moment.

Dit was een ingekorte versie, kijk op
http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/3663.htm

wat is bij de vondst ook verassend
dat de 3de en de 12de Dynastie genoemd wordt, farao Djoser van de derde dynastie had zijn eerste minister Imhotep, zie enkele postings terug die past bij het bijbelse plaatje van Josef
farao Sesostris van de 12de dynastie had ook zijn eerste minister die past bij het plaatje van Josef
de 2 dynastien zullen contemporain geregeerd hebben, zie ook mijn site die langer in de lucht was

Hetty ik weet dat er een paar vragen openstaan over opvolging, het lijkt mij beter dat ik ieder persoon afzonderlijk behandel met zijn aspecten, en daarna de chronologieZoals gezegd.

even dit
Om even die hongersnoodstele erbij te halen: Het enige wat jij ziet is "zeven jaar hongersnood" de rest, het hele verhaal over de god Khnum, later verzonnen, negeer je gewoon.

er waren versinseld bij, maar de 7 spreekt voor zich, zeker als het vann Djoser was, hij had Imhotep alias Josef als eerste minister

Ik snap er geen bal meer van: Amenemhat de vierde was de zoon van Amenemhat de vierde?

Amenemhat4 (alias Mozes) was de aangenomen zoon van Amenemhat3 en een pleegzoon van de dochter van Amenemhat3 (Neferousobek)

Hoe kon Mozes bedreigd worden met de dood door een farao als hij zelf de farao was?

Hij was farao maar had geen recht op de troon, hij werd alleen gebruikt voor zijn kennis, zijn pleegvader had allang het plan hem te doden, als hij van geen nut meer was.
Flavius Josephus
ik zoek de passage op en vermeld het hier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neferoesobek Mozes zijn pleegmoeder
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amenemhat_III Mozes zijn pleegvader
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amenemhat_IV Moses

De pleegmoeder is dus een dochter van de pleegvader van Mozes
Neferoesobek is een wettelijke dochter van Amenemhat III

antoon

Berichtdoor antoon » 01 aug 2010 15:51

In een grijs verleden was ik bezig met Hetty over Egypte en ik beloofde terug te komen, het heeft lang geduurd, te lang, maar hier ben ik dan.

Allereerst een knipsel uit Wikipedia om het geheugen bij te spijkeren
Afbeelding
We zien hier aardig wat overeenkomsten met de pleegvader van Mozes
Amenemhat III had dus geen natuurlijke zonen, maar tenminste een dochter
Daarom was een mannelijke regent van het allergrootste belang, Temeer daar zijn dochter ook goed in het plaatje past als pleegmoeder van Mozes lijken de puzzlestukken aardig in elkaar te vallen
Maar ik zal eerst nog meer kenmerken van de vermoedelijke pleegvader noemen
De bouwactiviteiten waren enorm
Hij was een van de laatste heersers van de 12de dynastie
Terecht zij de engel
Exodus 4: 19

Tenminste 40 jaar waren er verstreken Amenemhat III was dood en waarschijnlijk ook zijn dochter Neferusobek
Meer inf vind u op mijn site link bij het menu dan op Egypte en de bijbel

antoon

Berichtdoor antoon » 21 feb 2014 09:57

Geachtte evos en refos, ik heb de eer u allen te groeten.
Dit is een oud topic wat enigszins verband houdt met de zondvloed topic, het lijkt mij een goed idee om een scheiding te maken tussen die 2, niettegenstaande blijft natuurlijk als de argumentatie duidelijk overhelt naar ongeveer 2100 voor de 1e farao, dan komt ook de tijd van de zondvloed juist uit.
helaas kan ik hier geen HTML toepassen voor meer duidelijkheid verwijs ik naar mijn berekening
http://blogimages.bloggen.be/chronologie/attach/228371.htm

Het komt hierop neer dat er goede redenen zijn om de 1e, 2e, 3e en 12e dynastie op elkaar aan te sluiten.
het waarom komt mogelijk later, als we Narmer naast de reguliere chronologie op 2188 plaatsen en we tellen de jaren op komen we niet alleen zeer dicht bij de confrontatie van Josef met farao mar ook heel dicht bij het jaartal dat de bijbel geeft van de uittocht 1513 namelijk 1499
Afbeelding
OLIVE groen is telling vanaf 2188 volgens Manasses
Laatst gewijzigd door antoon op 21 feb 2014 11:20, 7 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 feb 2014 10:16

Zucht. Al 4 jaar...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”