Annet76 schreef:Dat kan natuurlijk wel zo zijn Harm-J, maar feit blijft wel dat de nadruk telkens op de bekering wordt gelegd.
Het woord betekent keren, veranderen, omdraaien en dat is precies wat men ook bedoelt binnen de theologie. Soms hoor ik mensen praten die ineens bekeert zijn, als door de bliksem getroffen zeg maar.
Hoewel dit natuurlijk mooi is, legt het wel een bepaalde druk bij mensen die dit niet - of anders - ervaren. Daar heb ik dan moeite mee, alsof het voor de één 'vanzelf' komt en de ander er een levenlang op moet wachten.
Kan bekering misschien ook een proces zijn wat zich in je voltrekt en wat een levenlang duurt? Ja, ik denk het namelijk wel, of althans: ik hoop dat!
Deze mening deel ik met jou. De kriebels krijg ik als er een (groeps)druk op "bekering" gelegd wordt, het zij van uit een positie dat het soms lijkt dat men een dag, uur, paraat moet hebben van dat men bekeerd werd. Of de andere zijde dat mensen passief af gaan zitten wachten tot men het licht eens mag gaan zien.
Annet76 schreef:En nee, het zit hem niet in het strak volgen van regels, maar Jezus volgen met je hart.
Wat zou het fijn zijn als je dat nou toch eens zwart wit op papier kon hebben als bevestiging....., zodat je zeker weet dat het goed zit.
De twijfel of bekering heeft plaatsgevonden blijft me maar achtervolgen.....
Misschien is die twijfel juist of soms wel goed, dan blijft m.i. iemand (onder)zoekende. Het lijkt mij persoonlijk beter dan de ander opties van denken (berusten in de gedachte van) ik ben er al of een passieve houding aannemend, wachtende op....
Persoonlijk ben ik er van overtuigt dat God zich laat vinden, als men Hem zoekt, al zal het dan misschien niet altijd op de manier zijn of tijd, die wij mensen wenselijk vinden, achten.
Bij het hanteren of uitgaan van een visie als zijnde passieve/actieve bekering kunnen natuurlijk ook gradatie verschillen voorkomen, dat zal ik niet uitsluiten. Het zal altijd een zaak blijven van m.i. van waar geloof je in, wil iemand in geloven, waar laat iemand zich door leiden. Laat iemand zich leiden door groepsdruk, wat een kerk(leer) wenselijk acht of durf je ook zaken aan Hem voor te leggen, te vertrouwen op Hem, het daar ook te laten liggen omdat je weet dat het daar goed ligt en komt op Zijn tijd en wijze, al zie, voel of zie je het soms (op dat moment) niet.
Ik zeg wel eens wat oneerbiedig: "God is geen kauwgomballen-apparaat", waar je een geldstuk in kunt gooien, je aan de knop kunt draaien en zie daar is de gewenste kauwgombal. Lees: kant en klare oplossing
Voor mij zelf sprekende is het voor mij genoeg om te weten dat Hij er altijd voor mij is, zal zijn met al mijn lek en gebrek, zondige aard, ook in de dagen van twijfel dat ik zelf wel eens aan Zijn bestaan twijfel. Hij laat m.i. niet los wat Zijn hand begon. Ik kan geen datum of tijd aan mijn bekering plakken, soms voelt het voor mij zelf zo: hoe meer ik Hem los laat, soms los wil laten hoe meer Hij mijn hand vast houdt.
"Ik geloof" dat God met een ieder van ons Zijn eigen weg gaat. Ik ben soms wars van mensen die menen voor God te kunnen spreken, menen mij hun regels op te moeten leggen als zijnde de ultieme of enige weg tot God. Of mensen die menen dat strakke regelgeving qua (kerk)leer/opvatting de enige waarheid is.
Ik ben er voor mij zelf sprekende van overtuigt dat een mens niet zonder andere mensen (gemeente) kan, het is altijd een goed iets om een persoonlijke mening, opvatting te toetsen aan een ander zijn mening en als je er samen soms niet uit komt, dat je dit in broederlijke/zusterlijke liefde samen aan Hem voor kunt/mag leggen met de woorden: Heere samen komen wij er niet uit, wilt U ons de weg wijzen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.