ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

Berichtdoor JeeWee » 28 jan 2010 12:23

Antoinette schreef:
JeeWee schreef:
keessie schreef: Met z'n allen naakt op bootjes varen...

Nog even over deze opmerking: Denk jij dat het goed is om willens en wetens dit soort onwaarheden te vertellen?

onwaarheden?? Dit gebeurt in Nederland...

Nee Antoinette. Dat gebeurt NIET in Nederland. Naaktloperij is strafbaar.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 28 jan 2010 12:28

JeeWee schreef:
tante-tortel schreef:Hij zei dit: sinds de zondeval worden wij geen dieven door omstandigheden, maar worden we allemaal als dief geboren. Daarmee bedoelde hij: dat we sinds de zondeval allemaal geboren worden met elke zonde in ons.
Het is niet meer volmaakt. We zijn gans onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad om nog maar eens een cath. aan te halen.

Ik blijf het heel fout vinden als je homoseksualiteit blijft vergelijken met stelen, moorden en nog veel meer.
Een homoseksuale relatie in liefde en trouw doet de ander geen kwaad. De liefde doet de ander nooit kwaad...
Een dief, een moordenaar een pedoseksueel een pyromaan, zij doen in het uitleven de ander wél kwaad. En beantwoorden daarmee niet aan het grote gebod van de liefde.

Is homosexualtiteit in jou ogen volgens God geen probleem?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 jan 2010 12:30

Antoinette schreef: Maar omdat het onder hetero's ook gebeurt is dat nog geen vrijbrief dat mannen maar gewoon met mannen sex mogen hebben, want dat is wat de bijbel radicaal afkeurd, daar kun je gewoon niet omheen.
Net zo als de bijbel afkeurd dat liegen, stelen, moorden etc etc niet mag!!
De bijbel is mijns inziens duidelijk genoeg over wat zonde is.
Waarom ontken je dat steeds?

Ik ga even terug naar de topicstart: Hugo Scherff en ook ik keuren seks buiten een relatie niet goed. Het gaat hier dus niet om "gewoon maar seks hebben" zoals jij dat noemt. Daarmee doe je aan stemmingmakerij.

De vergelijking met liegen en stelen is absurd en onjuist. Dat heb ik hierboven uitgelegd.

De bijbel is inderdaad duidelijk over wat zonde is, maar benoemt niet elke zonde. De bijbel veroordeelt nergens liefde en spreekt al helemaal nergens over een homo-relatie in liefde en trouw zoals wij die tegenwoordig kennen. De bijbel is bijvoorbeeld veel duidelijker over de heiliging van de rustdag en kijk eens hoe dat in de verschillende kerken wordt geinterpreteerd. Die het tot zonde is, is het tot zonde.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 28 jan 2010 12:33

JeeWee schreef:
Nee Antoinette. Dat gebeurt NIET in Nederland. Naaktloperij is strafbaar.

Oké je hebt gelijk, ze lopen daar niet helemaal naakt maar wel groot en deels.
Naakt lopen mag op de daarvoor aangewezen plaatsen!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 28 jan 2010 12:38

JeeWee schreef:
Antoinette schreef: Maar omdat het onder hetero's ook gebeurt is dat nog geen vrijbrief dat mannen maar gewoon met mannen sex mogen hebben, want dat is wat de bijbel radicaal afkeurd, daar kun je gewoon niet omheen.
Net zo als de bijbel afkeurd dat liegen, stelen, moorden etc etc niet mag!!
De bijbel is mijns inziens duidelijk genoeg over wat zonde is.
Waarom ontken je dat steeds?

Ik ga even terug naar de topicstart: Hugo Scherff en ook ik keuren seks buiten een relatie niet goed. Het gaat hier dus niet om "gewoon maar seks hebben" zoals jij dat noemt. Daarmee doe je aan stemmingmakerij.
Mag een man sex hebben met een andere man als ze een liefdesrelatie hebben?
Wat zegt de bijbel daarover?

De vergelijking met liegen en stelen is absurd en onjuist. Dat heb ik hierboven uitgelegd.
Zonde is zonde! Principes zijn principes!
Dat neemt niet weg dat ik zeg dat ik never nooit in zonde val, dat is een ander onderwerp.

De bijbel is inderdaad duidelijk over wat zonde is, maar benoemt niet elke zonde. De bijbel veroordeelt nergens liefde en spreekt al helemaal nergens over een homo-relatie in liefde en trouw zoals wij die tegenwoordig kennen. De bijbel is bijvoorbeeld veel duidelijker over de heiliging van de rustdag en kijk eens hoe dat in de verschillende kerken wordt geinterpreteerd. Die het tot zonde is, is het tot zonde.

Omdat de bijbel geen liefde veroordeeld betekend dat nog niet dat we een liefdesrelatie kunnen beginnen met wie we maar willen, God heeft principes en één van die principes is dat Hij het afkeurt dat een man sex heeft met een man, ook als het ontstaat vanuit een liefdesrelatie, ik heb nog nergens gelezen dat er uitzonderingen zijn jij wel?
Heiliging van de "rustdag" is een Wet uit het ouder verbond!
Dat is wat anders dan een principe toch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2010 12:43

Antoinette schreef:Omdat de bijbel geen liefde veroordeeld betekend dat nog niet dat we een liefdesrelatie kunnen beginnen met wie we maar willen, God heeft principes en één van die principes is dat Hij het afkeurt dat een man sex heeft met een man, ook als het ontstaat vanuit een liefdesrelatie, ik heb nog nergens gelezen dat er uitzonderingen zijn jij wel?
Heiliging van de "rustdag" is een Wet uit het ouder verbond!
Dat is wat anders dan een principe toch?

Ik denk dat je God niet principiëler moet maken dan Hij is. Er is één principe, en dat is "Heb je naasten/God lief" en daar zou inderdaad nooit vanaf geweken mogen worden. Al de rest is daarvan afgeleid. De uitwerkingen echter zijn een ander verhaal. Stel jij komt in paniek bij mij aan de deur en vraagt of je je mag verstoppen voor een man met een bijl die jou wil vermoorden. Ik laat je natuurlijk binnen. Een paar minuten later staat er een man met een bijl aan de deur met de vraag of ik jou gezien heb. Dan denk ik echt niet "ik mag geen valse getuigenis afleggen want God is daar heel principieel in".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 jan 2010 12:43

Antoinette schreef:Is homosexualtiteit in jou ogen volgens God geen probleem?

Je probeert me dingen in de mond te leggen. Homoseksualiteit is voor God niet het probleem. WIJ zijn het probleem omdat we niet beantwoorden aan de liefde voor Hem en voor de naaste.
Gelukkig heeft God daar in Zijn Zoon een oplossing voor gegeven. Zelfs voor homo's.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 jan 2010 12:45

Antoinette schreef:Heiliging van de "rustdag" is een Wet uit het ouder verbond!
Dat is wat anders dan een principe toch?[/color]

Ja kijk, als je er zo'n potje van gaat maken, kan ik natuurlijk niks meer zeggen.
Stom eigenlijk dat ze de Tien Geboden uit 'het oude verbond' nog elke zondag lezen... ](*,)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jan 2010 13:34

Nee, ik vergelijk niet. Ik geef iets alleen maar aan als antwoord op antoinnette.

Voor de zondeval was het goed. Ja de mens kon kiezen tussen goed en kwaad.
Dat de mens voor het kwade koos heeft hij aan zichzelf te danken.
Dat een mens nu ooit voor het goede kiest heeft hij ten alle tijde aan God te danken.
En dat wij in Christus niet zondigen is iets anders dan dat we geen zonde meer zouden doen.
Want het is zelfs zo dat ik mijn schuld nog dagelijks meerder maak.
Maar dor Christus offer aan het kruis mag ik geloven dat Hij al mijn zonde gedragen heeft. Tot vergeving en rekent God ze mij niet meer toe.
Maar een volmaakt zondeloos leven zullen we pas kunnen beleven op de nieuwe aarde na Christus wederkomst.

Verder vind ik het telkens aanhalen van een homorelatie in liefde en trouw als zijnde goed, een wanhopige poging om zonde goed te praten.
De Bijbel heeft het alleen maar over relatie,s in liefde en trouw tussen man en vrouw.
Elk andere relatie wijst de Bijbel af.
Zeg ik nu dat ik niet geloof dat homo,s van elkaar kunnen houden en zelfs God willen dienen in hun relatie?
Nee, ik geloof zeker dat ze dat kunnen en doen.
Alleen betwijfel ik of dat de wil van God is.
En denk ik dat ze daarin zondigen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er relatie,s zijn waarin niet gezondigd wordt.
Ook die tussen man en vrouw zijn heel gewoon bevlekt met zonde.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 jan 2010 13:54

tante-tortel schreef: Verder vind ik het telkens aanhalen van een homorelatie in liefde en trouw als zijnde goed, een wanhopige poging om zonde goed te praten.

Wanhopigs is het sowieso niet. Ik geef alleenh aan dat er ook andere opvattingen zijn. Zoals ik, en velen met mij een andere, volgens ons eveneens Bijbelse visie hebben op dit soort relaties, heb ik ook respect voor de visie die homoseksualiteit in elke vorm op grond van de Bijbel veroordeelt.
Er wordt niet om je goedkeuring voor die visie gevraagd. Alleen een acceptatie van het feit dat anderen dit anders zien en daarmee ook de acceptatie dat die ander ook in God geloven als hun enige redder.

tante-tortel schreef: De Bijbel heeft het alleen maar over relaties in liefde en trouw tussen man en vrouw. Elk andere relatie wijst de Bijbel af.
Het wordt een herhaling van zetten. M.i. is de Bijbel daar minder stellig in. Ik zie ook door God gezegende relaties van een man met meerdere vrouwen, Daarbij zie ik inderdaad nergens iets over een relatie tussen twee mannen of twee vrouwen. Alleen dat feit al maakt mij voorzichtig. God vond het kennelijk niet nodig om dat te benoemen. Misschien omdat dergelijke relaties toen niet bekend waren. Ik zie wel heel veel keren het gebod van de liefde, die altijd op de ander is gericht.

tante-tortel schreef:Zeg ik nu dat ik niet geloof dat homo's van elkaar kunnen houden en zelfs God willen dienen in hun relatie? Nee, ik geloof zeker dat ze dat kunnen en doen.
Alleen betwijfel ik of dat de wil van God is.
En denk ik dat ze daarin zondigen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er relaties zijn waarin niet gezondigd wordt.
Ook die tussen man en vrouw zijn heel gewoon bevlekt met zonde.

Kijk, met zo'n reactie ben ik dan weer blij. Die twijfel of het wel Gods wil is, hebben heel veel homo's met relatie ook. En veel homo's zonder relatie hebben dat als strijd.
Ik wil daar geen stellig oordeel meer over geven, maar berng dit alles in gebed bij de Heere.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 28 jan 2010 14:45

Jos Brink was een protestantse dominee en had een vaste homorelatie. Wat een lief mens heb ik dat altijd gevonden! Niet omdat hij nou homo was, als zou hij geen homo zijn geweest was hij toch een lief mens en lief tegen anderen en daar kunnen sommige mannen nog een voorbeeld aannemen. Ik ben helaas niet zo bijbelvast maar er staat wel zoiets in de bijbel van dat God bij een hoer en een tollenaar op visite ging.. En als een homostel nou keurig leeft en niet vreemd gaat en dan tegenover dat er mannen zijn die vreemd gaan en hun vrouw en/of kinderen mishandelen... [-X

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jan 2010 14:51

Ja, laten we Jos er nog eens bij halen....... dominee? Van zijn eigen religie misschien. Dus echt veel respect heb ik niet voor dat gedeelte van zijn leven.
En monogaam? Denk niet dat ze dat waren....
Maar goed, we hoeven hier geen mensen af te gaan z..... Alleen vind ik dat nu juist geen goed voorbeeld.

En inderdaad, ik kan een heleboel verkeerde zaken opnoemen die binnen een huwelijk kunnen gebeuren.
Er is niemand die dat zal ontkennen...(lijkt me).
Wat dat betreft leven we helaas nog in een verdorven wereld die ook ons als kerkmensen niet voorbij gaat.
Maar daarmee kun je niet een zonde die een ander doet goed gaan praten. Je kunt zonde namelijk niet met elkaar vergelijken.
Zonde, is zonde. Elke zonde weegt voor God even zwaar. Het is heel gewoon niet doen de wil van God.
De zonde weegt voor God zo zwaar dat Hij liever Zijn eigen Zoon ervoor gestraft heeft dan het ongestraft te laten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 jan 2010 15:04

tante-tortel schreef:Zonde, is zonde. Elke zonde weegt voor God even zwaar. Het is heel gewoon niet doen de wil van God.

Maar laten we nou toch oppassen dat wij niet zelf gaan oordelen wat zonde is. Je kunt heel goed zeggen: "Ik gelóóf dat dit zonde is". Dat is je goed recht. En ik zou dat ook zeker niet betwisten.
Maar de stelligheid waarmee wij dingen goed- of afkeuren heeft al heel wat mensen bij God vandaan gejaagd.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jan 2010 15:23

Er zullen toch heel makkelijk zonde aan te wijzen zijn.
Ik hoef maar te denken aan wat de Bijbel al noemt als zondaars: 1 Kor 6: 1 Durft iemand uwer, wanneer hij iets heeft met een ander, recht zoeken bij de onrechtvaardigen en niet bij de heiligen? 2 Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen? 4 Indien gij alledaagse geschillen te berechten hebt, laat gij dan hen zitting nemen, die in de gemeente niet in tel zijn? 5 Ik zeg het om u te beschamen. Is er dan bij u geen enkel wijs man, die uitspraak zal kunnen doen tussen broeders? 6 Zoekt nu de ene broeder recht tegen de andere, en dat bij de ongelovigen? 7 Maar dan is de zaak voor u reeds geheel verloren, dat gij tegen elkander rechtszaken hebt. Waarom lijdt gij niet liever onrecht? Waarom laat gij u niet liever te kort doen? 8 Maar zelf doet gij onrecht en doet gij te kort, en dat aan broeders. 9 Of weet gij niet, dat onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet beërven zullen? 10 Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven. 11 En sommigen uwer zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd door de naam van de Here Jezus Christus en door de Geest van onze God.

En dat is nog maar één tekst waarin de Bijbel duidelijk zonde bij de naam noemt. Wat te denken van de 10 geboden?
Zonde bij naam noemen is niet om de ander te veroordelen, maar om de ander terug te trekken. Er wordt ook gesproken in de Bijbel dat wij de zonde weg moeten doen uit onze gemeente anders zou de hele gemeente er mee besmet kunnen worden.
Dan moet die zonde wel benoemd worden.
Anders krijgen we wel een erg softig verhaaltje. Je doet zonde maar ik mag niet zeggen welke.....? Hoe wil je dan tucht toepassen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 jan 2010 16:52

Ik ben bang dat we er niet gaan uitkomen. Ik heb argumenten genoemd, maar helaas halen jij en anderen alleen die argumenten er uit waar ze wat tegen in kunnen brengen.
Ik kan me oprecht voorstellen dat jij gelooft dat de Bijbel homoseksualiteit zonde noemt. Zoals gezegd: ik accepteer dat en zal niet zeggen dat het een verkeerde visie ís, maar dat ik het als een onvolledige visie zie.

Als jij en anderen dat nou andersom ook zo zouden kunnen zien, waren we al heel veel verder en kun je toch je eigen visie houden.

Jij kunt je helaas niet voorstellen dat er christenen zijn die geloven dat de Bijbel niet alle uitingsvormen van deze geaardheid benoemt en dus ook geen zonde noemt.

Ik ben in ieder geval blij dat er ook in onze gezindte meer en meer mensen komen die nuances gaan aanbrengen. Ik kan me voorztellen dat jij Hugo Scherff en de CU niet tot onze gezindte rekent. Maar daar worden we niet op afgerekend.
De Heere God vraagt aan ons: "Heb jij Mij boven alles lief gehad en heb je je naaste lief gehad zoals je zelf"?

Terug naar “Archief”