ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

Berichtdoor JeeWee » 27 jan 2010 12:24

Het enige wat tegen een homoseksuele relatie kan worden ingebracht zijn 7 betwiste bijbelplaatsen. Het topic over de CU begon er mee dat Hugo Scherff niet langer een oordeel wilde vellen, maar de hand reikte.

Ik krijg het een beetje benauwd als ik mensen hoor over 'genezen'.
Deze week heb ik de indrukwekkende film 'Un amour à taire' (Fr 2004) gezien. Die speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog. Daar wordt lobotomie door de nazi`s toegepast in concentratiekamp Dachau bij experimenten om het gedrag van homoseksuelen te veranderen.

Ik ken zelf mensen die elektroshock therapie hebben ondergaan om te worden genezen van hun homoseksualiteit. Met opgeplakte electroden op zeer gevoelige lichaamsdelen werd getracht om een gaardhedi te veranderen. Ze waren naar de psycholoog verwezen door de dominee.

Genezen? Wie moet er nu genezen worden?
Wij in ons afwijzen van homoseksualiteit of homo's in hun diepste zijn?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 jan 2010 13:21

JeeWee schreef:Het enige wat tegen een homoseksuele relatie kan worden ingebracht zijn 7 betwiste bijbelplaatsen.

En het wat voor een homoseksuele relatie kan ingebracht worden is geen enkele bijbelplaats .....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2010 13:26

Speedy schreef:Wist je dat dieren ook op elkaar jagen en elkaar opeten? Wist je dat dit al gebeurd sinds de zondeval?

Prima. Ik neem aan dat jij je hond, kat, fret of slang wel het voor hen bestemde voer geeft - vlees - en dat je niet probeert hen gras te laten eten. Hoe komt het toch dat het ene gevolg van de zondeval - carnivoriteit -zonder meer geaccepteerd wordt, en het andere - homoseksualiteit - op zo veel verzet stuit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2010 13:29

JeeWee schreef:Het enige wat tegen een homoseksuele relatie kan worden ingebracht zijn 7 betwiste bijbelplaatsen.

Sinds wanneer staat er iets in de Bijbel over een homoseksuele relatie in liefde en trouw?

Deze week heb ik de indrukwekkende film 'Un amour à taire' (Fr 2004) gezien. Die speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog. Daar wordt lobotomie door de nazi`s toegepast in concentratiekamp Dachau bij experimenten om het gedrag van homoseksuelen te veranderen.

Ik ken zelf mensen die elektroshock therapie hebben ondergaan om te worden genezen van hun homoseksualiteit. Met opgeplakte electroden op zeer gevoelige lichaamsdelen werd getracht om een gaardhedi te veranderen. Ze waren naar de psycholoog verwezen door de dominee.

Die psycholoog had beter moeten weten. Het enige wat je bereikt met aversie-therapie is een hoop leed en frustratie. Hooguit kun je iemand aseksueel krijgen door iemand geestelijk zo te mishandelen, maar een "nette heteroseksueel" zal hij/zij niet worden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 jan 2010 14:17

Mortlach schreef:

Sinds wanneer staat er iets in de Bijbel over een homoseksuele relatie in liefde en trouw?

Niets. Maar ik heb begrip voor de visie dat mensen op grond van de 7 teksten uit de Bijbel die iets zeggen over seks tussen mannen, homoseksulaiteit in elke vorm afwijzen.
(Prof. J. Douma bespreekt die 7 teksten in zijn boek 'Homofilie': Genesis 19, Richteren 19, Leviticus 18:22 en 20:13, Romeinen 1:26-27, 1 Corinthe 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10.)

Maar dat is een andere discussie. Waar het nu omgaat is dat we beresi moetn zijn om elkaars bijbelvisie te accepteren, zonder die te hoeven over te nemen. Dat was ook de insteek van CU'er Scherff.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 27 jan 2010 16:57

Speedy schreef:
Mortlach schreef:Wist je trouwens dat ook onder dieren homoseksualiteit bijzonder veel voorkomt. Uit allerlei onderzoeken - van schapen tot pinguins - blijkt steeds dat een aanzienlijk percentage (schapen zo'n 7% als ik het mij goed herinner) exclusief homoseksueel is. Is dat normaal? Nee, "normaal" betekent "naar de norm"; de norm is nog steeds heteroseksualiteit. Homoseksualiteit is hooguit niet-conform, net als linkshandigheid. En de hele houding van sommige christenen (en niet-christenen ook trouwens) t.o.v homoseksualiteit is zo ontzettend bizar als je homoseksualiteit en linkshandigheid onderling verwisselt. Je mag wel linkshandig zijn, maar je moet wel "normaal" doen. Zeg nou zelf, dat is toch een gedachte uit het Victoriaanse tijdperk?

Wist je dat dieren ook op elkaar jagen en elkaar opeten? Wist je dat dit al gebeurd sinds de zondeval?

hoe gek kan het worden, dat gebeurt ook onder mensen...
Ik geloof alleen niet dat God mensen zo geschapen heeft.
Ik heb al meerdere keren vragen gesteld hier, maar ik krijg er geen antwoord op.
Wat ik wel wil weten van de mensen onder ons, die denken dat "homo" zijn een geaardheid is die God er zelf heeft ingeschapen is: Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die gevoelens, verlangens hebben om (ik zal het netjes houden) gemeenschap te hebben met kinderen of dieren?

Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die van kleins af aan stelen, moordgevoelens in zich hebben?
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die hun hele leven lang al depressief zijn??
Hoe kan dat allemaal? Waar komt dat vandaan? Heeft God er dat ingeschapen?

Dan vraag ik me af: Hoe is het mogelijk dat een man van een man kan houden en een vrouw van een vrouw kan houden en zelfs zoveel gevoelens voor iemand van hetzelfde geslacht kan hebben dat ze er zelfs gemeenschap mee willen hebben?
Kijk dat er mensen zijn die dat hebben, dat weet ik wel.
En dat het niet zomaar even aan de kant zetten (terwijl ze dat soms wel willen tegen beter weten in) weet ik ook wel.
En dat het hun door medechristenen soms heel moeilijk wordt gemaakt weet ik ook.
En dat het niet goed is dat, medechristenen zeggen dat ze niet aan die gevoelens toe moeten geven weet ik ook.
En dat daardoor veel homo's rondlopen met een vreselijk gevoel en daardoor een hekel aan christenen krijgen en er zelfs niet meer mee op kunnen trekken weet ik ook, en dat dat heel slecht is weet ik ook.
Maar mijn vraag is: Als God in zijn woord heeft geschreven dat Hij het niet goed vind dat mannen met mannen gemeenschap hebben, en dat vrouwen met vrouwen gemeenschap hebben, waarom zou Hij ze dan wel zo schapen met die identiteit???
Om het mensen lekker moeilijk te maken??
Of is God opeens anders gaan denken over dat soort zaken??
Kan het nu opeens wel?

Kijk en dat is dus de rede dat ik niet geloof, dat homo zijn een identiteit is die God zelf in mensen heeft geschapen.

En ja ik dwaal weer vreselijk af... sorry... [-X
Ik zou hier toch graag nog even over verder praten met mensen die dus het tegenovergestelde denken... :-k
Wie wil dat ? :-k
En waar kunnen we dat dan het beste doen? :-k

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 27 jan 2010 17:02

JeeWee schreef:Het enige wat tegen een homoseksuele relatie kan worden ingebracht zijn 7 betwiste bijbelplaatsen. Het topic over de CU begon er mee dat Hugo Scherff niet langer een oordeel wilde vellen, maar de hand reikte.

Ik krijg het een beetje benauwd als ik mensen hoor over 'genezen'.

Genezen? Wie moet er nu genezen worden?
Wij in ons afwijzen van homoseksualiteit of homo's in hun diepste zijn?

Het kippenvel loopt me over de rug als ik dit lees....
Walgelijk!
Natuurlijk kan geen psycholoog mensen hier vanaf helpen.
En kan het nog gekker worden om elektroshock therapie te gaan doen.
Welke gek heeft dat verzonnen?

Ik zit écht met ogen op steeltjes :shock:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 27 jan 2010 17:06

JeeWee schreef:
Antoinette schreef:Dus homo zijn is net als geboren worden met een aangeboren afwijking???? :-k :-k

Het antwoord daarop is volmondig ja.
Het is een afwijking van het volmaakte wat God met de mens voor had toen Hij hen schiep.
Maar het wonder is dat God veel mogelijkheden geeft om met al onze afwijkingen om te gaan.

Inderdaad dat is heel fijn!!!
De vraag is wat wil je zelf als je Jezus gaat volgen, zonden uit je leven wegdoen of niet?
Paulus schrijft daar toch duielijk heel positief over toch?
Wij zijn toch dood aan de zonde in Christus?
Denk jij dat een wedergeboren christen het niet uitmaakt of hij/zij zondigd of niet...
Denk jij dat een wedergeboren christen zonde voor lief neemt (het hoort er nou eenmaal bij)..??

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 jan 2010 17:30

Antoinette schreef:De vraag is wat wil je zelf als je Jezus gaat volgen, zonden uit je leven wegdoen of niet?

Iemand die Jezus volgt, wil hem geen verdriet doen.
Jij hebt het over zonde uit je leven weg doen. dat zal iedereen met je eens zijn. Maar hier komen we keer op keer uit: wat jij als zonde (=doel missen) ziet, ziet niet iedereen als zonde.
"Het is niet goed dat de mens alleen zij".
Voor hen is alleen blijven doel missen.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 27 jan 2010 17:56

Mortlach schreef:
Het zou erg jammer zijn als je enkel dit uit de opmerking van JeeWee meeneemt. Homoseksualiteit hoeft net zo min "genezen" te worden als linkshandigheid. Ik schreef al dat homoseksualiteit een afwijking van de norm is, maar dat houdt geen waardeoordeel in. De norm qua intelligentie is een IQ van pak'mbeet tussen de 85 en de 115. Iemand met een IQ van 140 heeft dus een "afwijking", maar niemand die er aan denkt om die persoon maar een gedeeltelijke lobotomie te geven.

Is het nou bijbels of niet dat wij genezen worden van onze ziekten en zwakheden?
Wat is nou de bedoeling? Moeten wij christenen gelijkvormig blijven aan "de wereld" of is er een verschil wat hun nieuwsgierig kan maken..??
Wat hebben we "de wereld" te bieden?
Licht?
Zout?
En hoe brengen jullie als christen nou smaak in de wereld?
En licht?
Wat is het "nieuws" wat jullie hun te vertellen hebben?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er gewoon heel benieuwd naar.. :-k

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2010 18:22

Antoinette schreef:hoe gek kan het worden, dat gebeurt ook onder mensen...
Ik heb al meerdere keren vragen gesteld hier, maar ik krijg er geen antwoord op.
Wat ik wel wil weten van de mensen onder ons, die denken dat "homo" zijn een geaardheid is die God er zelf heeft ingeschapen is: Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die gevoelens, verlangens hebben om (ik zal het netjes houden) gemeenschap te hebben met kinderen of dieren?

Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die van kleins af aan stelen, moordgevoelens in zich hebben?
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die hun hele leven lang al depressief zijn??

Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat die mensen een onvoorstelbaar, ja onmenselijk zwaar kruis meegekregen hebben. (waarbij ik wederom wil opmerken dat ik niet zeker ben of pedofilie gelijkgesteld kan worden aan homofilie als zijne geaardheid. Daar zullen pyschiaters en sexuologen nog veel onderzoek naar moeten doen).

Dan vraag ik me af: Hoe is het mogelijk dat een man van een man kan houden en een vrouw van een vrouw kan houden en zelfs zoveel gevoelens voor iemand van hetzelfde geslacht kan hebben dat ze er zelfs gemeenschap mee willen hebben?

Het gaat niet alleen om gemeenschap hebben. Dat is meer een verlengde van een intieme en emotionele relatie in liefde en trouw. Jij zult toch hoop ik ook niet getrouwd zijn enkel en alleen omdat je gemeenschap wilde.

Maar mijn vraag is: Als God in zijn woord heeft geschreven dat Hij het niet goed vind dat mannen met mannen gemeenschap hebben, en dat vrouwen met vrouwen gemeenschap hebben,

Waar staat er precies dat vrouwen niet met vrouwen gemeenschap mogen hebben? Dat zegt iedereen wel, maar ik heb het nog nooit kunnen vinden. Nee, het is altijd van: "Ja, als het voor mannen geldt, dan geldt het toch ook voor vrouwen, da's toch logisch?!" Maar in de Bijbel het ik het in ieder geval nog nooit expliciet teruggevonden. Of het moet zijn dat de vrouw haar man aankleeft ofzo, maar dat vind ik nogal indirect.

waarom zou Hij ze dan wel zo schapen met die identiteit???
Kan het nu opeens wel?

Het enige wat je daarop kan zeggen is "Wie weet?" Ja, God zelf weet, dus vraag het Hem. En dan heb je ook nog eens kans dat ie verschillende mensen verschillende antwoorden geeft.

Kijk en dat is dus de rede dat ik niet geloof, dat homo zijn een identiteit is die God zelf in mensen heeft geschapen.

Je gelooft het niet omdat je het je niet kunt voorstellen? Zeg ik dat zo goed? Waarom kun je je dit niet voorstellen en, noem eens wat, het splijten van de Rode Zee wel? Kun je je de heilige Drie-eenheid wél voorstellen?

Ik zou hier toch graag nog even over verder praten met mensen die dus het tegenovergestelde denken... :-k

Praten is altijd goed, al vrees ik dat ik niet alleen tegenovergesteld denk, maar zelfs vanuit een hele andere hoek denk. Hopelijk is dat geen belemmering. In het subforum Relaties is een lang topic over homofilie. Als je daar je vervolgvragen neerzet, dan komt dat helemaal goed.

[/quote]

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2010 18:24

Antoinette schreef:Het kippenvel loopt me over de rug als ik dit lees....
Walgelijk!

Tja, als je gelooft dat het te genezen is, dan moet je toch "therapieën" gaan ontwikkelen en uitproberen. Ik vind het ook te bizar voor woorden, maar het is wel een gevolg van dat idee.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2010 18:28

Antoinette schreef:Is het nou bijbels of niet dat wij genezen worden van onze ziekten en zwakheden?
Wat is nou de bedoeling? Moeten wij christenen gelijkvormig blijven aan "de wereld" of is er een verschil wat hun nieuwsgierig kan maken..??
Wat hebben we "de wereld" te bieden?
Licht?
Zout?
En hoe brengen jullie als christen nou smaak in de wereld?
En licht?
Wat is het "nieuws" wat jullie hun te vertellen hebben?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er gewoon heel benieuwd naar.. :-k

Gelovige/spirituele mensen (niet alleen christenen trouwens) stralen vaak een rust uit en een vertrouwen dat hoe erg het ook wordt, het allemaal wel op de een of andere manier goed komt. Dat is best aanlokkelijk, voor mij tenminste wel. En zeker als die rust en dat vertrouwen wordt meegenomen in het proces van sterven. Als ongelovige kun je die rust en dat vertrouwen ook wel ontwikkelen, maar ben je er toch minder mee bezig. Maar goed, we dwalen af.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 27 jan 2010 18:58

Mortlach schreef:
Antoinette schreef:Het kippenvel loopt me over de rug als ik dit lees....
Walgelijk!

Tja, als je gelooft dat het te genezen is, dan moet je toch "therapieën" gaan ontwikkelen en uitproberen. Ik vind het ook te bizar voor woorden, maar het is wel een gevolg van dat idee.

Dat ben ik niet met je eens.
Ik vind therapieën uitproberen écht iets werelds, waar veel mensen maar "tijdelijk" van opknappen of helemaal niet!
Ik denk dat we duidelijk moeten leren onderscheiden, welke dingen thuis horen bij "psychologen" (werelds of christen) en welke dingen niet.
Ik ken een hele goede psycholoog, zelf heb ik "de beste" die er bestaat (Jezus).
In "de wereld" zijn ook heel veel goede psychologen, maar ook zij kunnen niet alle problemen oplossen.
Problemen die (geestelijk) 'niet psychisch of lichamelijk' zijn dus, zijn door mensen niet op te lossen, ik geloof dat God dat alleen kan doen.
God gebruikt wel mensen om mensen te genezen/bevrijden/herstellen, maar dan moet het geestelijk aangepakt worden en niet lichamelijk of psychisch.
En hoe belangrijk is het dat mensen zich laten leiden door de heilige geest?
En ja, iedereen kan zeggen door de geest geleid te zijn, maar op een of andere manier krijg je als wedergeboren christen wel een "soort antenne" die fijngevoelig is. Zo fijgevoelig dat je vaak meteen weet "dit klopt niet" of juist wel.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 27 jan 2010 19:47

Mortlach schreef:
Antoinette schreef:hoe gek kan het worden, dat gebeurt ook onder mensen...

Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat die mensen een onvoorstelbaar, ja onmenselijk zwaar kruis meegekregen hebben. (waarbij ik wederom wil opmerken dat ik niet zeker ben of pedofilie gelijkgesteld kan worden aan homofilie als zijne geaardheid. Daar zullen pyschiaters en sexuologen nog veel onderzoek naar moeten doen).

Nou dat geloof ik dus niet, en op dit punt zijn we het gewoon oneens.
Dat kruis hebben ze bij zich inderdaad, maar ze kunnen er vanaf komen en dat kruis komt niet bij God vandaan.
Waarom moeten er nu weer psychiaters en sexualogen aan te pas komen om daar een antwoord op te geven?
Volgens mij is het antwoord van de Heilige Geest het duidelijkst en het meest betrouwbare wat er is.
Je mag alles aan God vragen dus..... en je zult ook antwoord krijgen als je met een oprecht hart vraagt hoe het zit.

Het gaat niet alleen om gemeenschap hebben. Dat is meer een verlengde van een intieme en emotionele relatie in liefde en trouw. Jij zult toch hoop ik ook niet getrouwd zijn enkel en alleen omdat je gemeenschap wilde.

Ik zeg toch ook niet dat het alleen maar gaat om gemeenschap hebben.
Ik vraag hoe het mogelijk is dat een man van een man kan houden en eenvrouw van een vrouw?
En dat het zelfs zo diep kan gaan dat ze verlangens krijgen om gemeenschap te hebben met elkaar... ik vraag aan jou waar komt dat vandaan? Hoe is dat mogelijk?

Maar mijn vraag is: Als God in zijn woord heeft geschreven dat Hij het niet goed vind dat mannen met mannen gemeenschap hebben, en dat vrouwen met vrouwen gemeenschap hebben,

Waar staat er precies dat vrouwen niet met vrouwen gemeenschap mogen hebben? Dat zegt iedereen wel, maar ik heb het nog nooit kunnen vinden. Nee, het is altijd van: "Ja, als het voor mannen geldt, dan geldt het toch ook voor vrouwen, da's toch logisch?!" Maar in de Bijbel het ik het in ieder geval nog nooit expliciet teruggevonden. Of het moet zijn dat de vrouw haar man aankleeft ofzo, maar dat vind ik nogal indirect.

Romeinen 1: 26,27: Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. 27 Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.

waarom zou Hij ze dan wel zo schapen met die identiteit???
Kan het nu opeens wel?

Het enige wat je daarop kan zeggen is "Wie weet?" Ja, God zelf weet, dus vraag het Hem. En dan heb je ook nog eens kans dat ie verschillende mensen verschillende antwoorden geeft.

Ik heb het Hem al lang gevraagd en niet alleen ik.
Ja ja, nou dat zou een lekkere verwarring worden zeg, als God tegen de een zegt dat het allemaal prima is en tegen de andere zegt dat het niet goed is.
Zo is God niet, dat snap je toch zelf ook wel als het over dit soort zaken gaat.
Ik kan me voorstellen dat God niet iedereen hetzelfde antwoord geeft op vragen, maar als het gaat om "principes" wel.
En daar zit denk ik ook het grote verschil tussen hoe jij God ziet in je leven en ik.
Daarom zijn we het steeds oneens denk ik.

Je gelooft het niet omdat je het je niet kunt voorstellen? Zeg ik dat zo goed? Waarom kun je je dit niet voorstellen en, noem eens wat, het splijten van de Rode Zee wel? Kun je je de heilige Drie-eenheid wél voorstellen?

Nee, ik geloof het niet omdat het gewoon niet zo is.
God zegt niet de ene keer het een en dan weer het ander als het om "principes" gaat, want dan zou het een warboel worden waar niemand meer weet hoe hij of zij het heeft.
Ja het splijten van de rode zee kan ik me voorstellen en de Drie-eenheid ook.
Ik praat voor mezelf, ik heb er geen seconde moeite mee om me dat voor te kunne stellen.

Praten is altijd goed, al vrees ik dat ik niet alleen tegenovergesteld denk, maar zelfs vanuit een hele andere hoek denk. Hopelijk is dat geen belemmering. In het subforum Relaties is een lang topic over homofilie. Als je daar je vervolgvragen neerzet, dan komt dat helemaal goed.

Wat bedoel je daarmee?
Je denkt tegenovergesteld?
En je denkt vanuit een andere hoek, welke hoek?
Voor mij is dat geen belemmering, uit welke hoek het ook komt.
Voor jou hopelijk ook niet?

Terug naar “Archief”