Beeld van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keessie
Sergeant
Sergeant

Beeld van God

Berichtdoor keessie » 19 jan 2010 21:55

Draagt de mens het beeld van God of is de mens het beeld van God?

Wat denken jullie?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Beeld van God

Berichtdoor em_ma » 19 jan 2010 22:08

keessie schreef:Draagt de mens het beeld van God of is de mens het beeld van God?

Wat denken jullie?

De mens draagt mi. het beeld van God. Als de mens het beel van God zou ZIJN, zou hij zijn als God, zonder zonde en dat is niet mogelijk op de aarde.
Maar eens mens die Jezus heeft leren kennen wil en zal het beeld van God dragen.
Ik moet denken aan twee Bijbelteksten:
1 Kor. 15 vers 49: En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen.
Fil 3 : 14 maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus.

Hier nog een lezing waar je eea na kan lezen:
http://www.hhjo.nl/jongeren/images/down ... %20_2_.pdf
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2010 23:26

Ik heb altijd heel veel moeite met het beeld van God met een mensenlichaam. Ik vind het zo beperkend. Wij hebben twee armen, dus God heeft twee armen. Alsof er ergens een smalle vorm is waar God in moet passen. Waarom zou God geen vier armen kunnen hebben, of nul? Er is natuurlijk in de Bijbel - en zeker in het OT - genoeg terug te vinden wat precies dat idee ondersteunt, en toch zou het voor mij geen beeld zijn dat waardevol bijdraagt. Het doet te veel denken aan meer heidense praktijken, waar God vaak de mens was maar dan uitvergroot.

Of begrijp ik het nu verkeerd, want ik heb wat moeite met het "dragen".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2010 23:40

met dragen wordt bedoeld, dat als je met God leeft dat je dan meer en meer op Hem zal lijken. niet dat we ooit volmaakt perfect worden, maar wel zoveel mogelijk al het goede doen in het leven. De uitdrukking: ' waar je mee om gaat, daar wordt je mee besmet' is hier wel een beetje van toepassing. Daarbij vindt die persoon het dan ook fijn om steeds meer te leven naar hoe hij of zij denkt dat God dat wil en zou gedaan hebben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 20 jan 2010 10:36

keessie schreef:Draagt de mens het beeld van God of is de mens het beeld van God?

Wat denken jullie?

Dat wij het beeld van God zijn, nee dat niet.
We kunnen wel het beeld van God dragen, ik geloof wel dat we dan diep in Christus geworteld moeten zijn, om een stukje
liefde van God te laten zien, door ons heen, naar anderen toe.
Dit geld ook voor "geduld" etc... de vruchten van de geest denk ik.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 20 jan 2010 16:18

Het is duidelijk dat wij ons zullen moeten oriënteren op Genesis 1:26 'En God zeide: laat ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis.' God is een Drie-enig God: Vader, Zoon en Heilige Geest. De drie personen hebben onderling met liefde gevulde relaties. En op dit punt is de vergelijking tussen God en mens als beelddrager van God te maken. En dus niet op het punt van uiterlijk of iets dergelijk.

Mens zijn is leven in relaties. De eerste relatie is die tot de levende God. Het tweede is de relatie tot de medemens. Mens zijn is altijd mens zijn in relatie tot een medemens. De derde relatie die voor het menszijn wezenlijk is, is de relatie tot de natuur. Al deze relaties moeten eveneens gevuld worden met liefde, want de liefde doet een mensenleven pas werkelijk functioneren. Daar waar deze liefde ontbreekt, zijn deze relaties niet gevuld en derhalve ontoereikend, en voldoen mensenlevens niet aan het beeld van God.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2010 17:12

Wat denken jullie?

De mens ‘was’ het beeld van God dat wij nu, door de zondeval zijn kwijt geraakt. Dat beeld is geen uiterlijk beeld maar een inwendig beeld en bestond in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid.

De wet houd de mens een spiegel voor dat hij dat ‘beeld van God’ is kwijt geraakt en dat wordt in de Bijbel ‘de oude mens’ genoemd. Tevens is een gedeelte van de ‘nieuwe mens’ in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid terug te krijgen door geloof.

Col 3:8-10
8 Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uw mond.
9 Liegt niet tegen elkander, dewijl gij uitgedaan hebt den ouden mens met zijn werken,
10 En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft;

Efz. 4:24
24 En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2010 19:03

het doet me pijn dat zo'n respectloze en godonterende tekst van Youp van 't Hek hier staat...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2010 19:24

Als je er problemen mee hebt, kan je beter even op de reportknop klikken. De moderators krijgen hier dan een melding van. Ik had er specifiek niet op gereageerd, omdat elke letter die er aan besteed wordt, mij inziens er één te veel is.

Daarbij weet je nu wel gelijk wie eml is ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 20 jan 2010 20:21

JeeWee schreef:het doet me pijn dat zo'n respectloze en godonterende tekst van Youp van 't Hek hier staat...

Dit is wel denk ik de manier waarop een heel grote groep mensen over God praat en denkt. Omdat men wellicht niet beter weet, of er gewoon zo over denkt, en zo veel veel vragen heeft.

Daarnaast laat heer van het Hek helemaal open of God nu wel bestaat of niet (da's overigens niet het topic). Want een niet bestaande God zou niet antwoorden. Dus heer van 't Hek, weet het zelf ook niet, en laat 't in het midden.

Ik zie zelf niet zo'n probleem in een dergelijke tekst. Het is de mening van heer van 't Hek en kennelijk ook van EML.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 20 jan 2010 20:34

Maar als de mens het beeld van God zou dragen is het toch ook mogelijk dat de mens daarnaast nog meerdere beelden draagt?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 20 jan 2010 21:42

JeeWee schreef:het doet me pijn dat zo'n respectloze en godonterende tekst van Youp van 't Hek hier staat...

Gelukkig is hij eraf :roll:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 20 jan 2010 21:44

keessie schreef:Maar als de mens het beeld van God zou dragen is het toch ook mogelijk dat de mens daarnaast nog meerdere beelden draagt?

Waar denk je dan aan?

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 20 jan 2010 21:49

Antoinette schreef:
keessie schreef:Maar als de mens het beeld van God zou dragen is het toch ook mogelijk dat de mens daarnaast nog meerdere beelden draagt?

Waar denk je dan aan?

Ik vind het een lastig onderwerp. Maar als ik zou aannemen dat de mens het beeld van God zou dragen is het dus ook mogelijk dat de mens daarnaast nog meerdere beelden draagt. Dus dan is het eventueel mogelijk dat een mens drager is van Gods beeld maar daarnaast bijv. ook het beeld van de satan kan dragen. Maar dit lijkt me onmogelijk omdat deze twee niet samen gaan. Dan kom ik dus uit dat de mens het beeld van God is zodat het dragen van andere beelden uitgesloten wordt.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 20 jan 2010 22:14

keessie schreef:
Antoinette schreef:

Waar denk je dan aan?

Ik vind het een lastig onderwerp. Maar als ik zou aannemen dat de mens het beeld van God zou dragen is het dus ook mogelijk dat de mens daarnaast nog meerdere beelden draagt. Dus dan is het eventueel mogelijk dat een mens drager is van Gods beeld maar daarnaast bijv. ook het beeld van de satan kan dragen. Maar dit lijkt me onmogelijk omdat deze twee niet samen gaan. Dan kom ik dus uit dat de mens het beeld van God is zodat het dragen van andere beelden uitgesloten wordt.

De mens, zoals geschreven in Genesis is dan toch het beeld van God.
Wij zijn wel naar Zijn evenbeeld geschapen toch?
Ik vind het ook wel heel wat hoor omdat allemaal zo uit te spreken, want daarna kwam de zondeval.
Als wij in Christus zijn, zijn we wel weer met God verenigd toch?
Ik geloof dat we als we in Christus zijn weer gelijk zijn aan het beeld van God in Gods ogen, maar niet in menselijke ogen.
Hij wast ons witter dan sneeuw staat er geschreven "in Christus".
Ik geloof dat God met hele andere ogen naar ons kijkt als wij in Christus zijn, dan dat wij naar ons zelf kijken.
Wij zien alle verkeerde dingen nog, de zonde die we doen. Maar God zegt dat we in Christus rechtvaardigen zijn.
Dus als wij in Christus rechtvaardig zijn, geloof ik dat mensen die niet in Christus zijn nog steeds onrechtvaardig zijn in de ogen van God. In Johannes staat dat, als we niet in Christus zijn (niet geloven) we "al veroordeeld zijn" ...
Dus mensen kunnen dan heel goed het beeld van satan dragen inderdaad, er staat ook geschreven dat je aan de ogen van mensen kan zien wat er in het innerlijke omgaat.
Weleens in de ogen van een "satanist" gekeken?
Nou dat ziet er niet zo schattig uit... :( dus ik geloof inderdaad dat mensen ook heel goed het beeld van satan kunnen dragen zelfs het beeld kunnen "zijn".

Terug naar “Archief”