kind met dyslexie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: kind met dyslexie

Berichtdoor Riska » 01 dec 2009 19:49

Op de school waar ik werk (als vrijwilligster) worden kinderen aan het eind van groep 3 eruit gepikt als het lleesniveau nog erg laag is. Dan worden ze aangemeld voor het 'taalpaleis'. Dat betekent een periode van bijna een leerkracht op een leerling en doen ze aan teksten lezen, woordjes lezen, herkennen van die woordjes in de tekst. Kortom: ze zijn twee hele morgens uitsluitend bezig met lezen, zowel spelenderwijs als echt boekjes lezen.
Op twee van de overige dagen doe ik "Radslag" CED op de pc met ze.

Dat is een groep van 12 woordjes die telkens in een andere volgorde op het scherm komen en die ze moeten lezen. Eerst even om erin te komen, dan zijn het twaalf balkjes waarvan tenminste 6 voldoende moeten zijn, anders komt er telkens een balkje bij met dus een maximum van 12 balkjes. Ze mogen per balkje hooguit twee fouten hebben. Dan komt er nog een natoets. Dus in totaal 8 keer alle woordjes. Als het heel goed gaat is de 'flitstijd' korter, oftewel zien ze het woordje maar even. Als ze beginnen met Radslag blijven de woordjes gewoon op het scherm staan.
De juf leest daarna nog een tekst met ze apart in de klas.

De ervaring leert dat ze met name door het 'taalpaleis' soms twee tot drie niveaus omhoog gaan. In de groepen wordt 'estafette' gebruikt, waarbij dus woordjes en tekst goed op elkaar zijn afgestemd.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 01 dec 2009 20:41

Bij onze jongste dochter hebben ze ook een project "vlot lezen" en daar gaan ze ook snel op vooruit...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 dec 2009 21:03

Pannenkoek, heeft je zoon wel eens visolie capsules gebruikt? ik kan je ze aanbevelen. Op aanraden van mij is een zeer onrustig en overal op reagerend neefje ze ook gaan gebruiken en dat kind is ook zo opgeknapt net als een van mijn kinderen. Bij degene waar we ze eigenlijk voor gingen gebruiken is het resultaat niet merkbaar, de andere zoon ging ze voor de gezelligheid mee gebruiken en hij zei na een tijdje: ik ben heel anders als eerst he? Voorheen werd ik veel sneller boos. Wij hadden het al een tijdje door.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 02 dec 2009 14:03

Wat het dieeet betreft: Het betreffende kind is onder controle bij een of andere dietist (een speciale) en die zoekt uit waar het kind op reageert. Dit zit in Rotterdam, de naam enz. weet ik niet. Als je het op prijs stelt kan ik het nazoeken op school. Het kwam erop neer dat ze als het ware weer helemaal opnieuw begonnen met voedsel introduceren (net als je baby met vast voedsel begint) Als ik jou was zou ik zelf gaan letten op E-nummers. Zo min mogelijk hiervan binnen krijgen. Dan heb je ook gelijk de kleurstoffen enz. te pakken.

Behandeling dyslexie: Hier in de buurt zit een zogenaamde leeskliniek. Een aantal dyslecten van onze school zijn er heen geweest en zijn behoorlijk vooruit gegaan. Het RID is ook zo'n instelling. En idd zijn er verschillende programma's op school te gebruiken.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 jan 2010 19:27

Onze zoon kwam vorige week met een dyslexie verklaring thuis. We waren eigenlijk beetje verbaasd maar toen we de uitleg erbij lazen begrepen we het wel. Met lezen is hij 3 schooljaar achter, taal 2,5 schooljaar. Ze hebben alleen maar voordeel van zo'n verklaring dus we zullen hem goed bewaren! :wink:
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 19 jan 2010 22:10

*Annet* schreef:Onze zoon kwam vorige week met een dyslexie verklaring thuis. We waren eigenlijk beetje verbaasd maar toen we de uitleg erbij lazen begrepen we het wel. Met lezen is hij 3 schooljaar achter, taal 2,5 schooljaar. Ze hebben alleen maar voordeel van zo'n verklaring dus we zullen hem goed bewaren! :wink:

Zeker goed bewaren!

Kan hij alleen maar zijn voordeel mee doen.
een daisyspeler werd vergoed door de verzekering, hij kan cd's krijgen met de schoolboeken erop. enz enz Hij mag langer over toetsen doen. en straks op het voortgezet onderwijs krijgen ze extra tijd voor examens.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”