stemmingswissellingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: stemmingswissellingen

Berichtdoor Daphne » 02 jan 2010 16:24

Dat herken ik wel, kwebbel. Dat is enkele jaren geleden mij ook wel gezegd door mij omgeving. En ja, het is zo, dat je het zelf kan proberen te veranderen. Anderen kunnen dat niet voor je doen. Maar als jij in allerlei moeilijke situaties zit, is het mijns inziens ook wel 'logisch' dat je last kan krijgen van stemmingswisselingen.
Volgens mij is het het belangrijkst dat je leert te accepteren dat je stemmingswisselingen hebt en dat je soms in situaties kan verkeren die die wisselingen ook veroorzaken.
En dat accepteren is moeilijk, ik kan het ook lang niet altijd, helaas... :roll:
Afbeelding

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jan 2010 18:51

De ''omgeving'' bedoelt het vaak zo goed, die 'adviezen'. Mja, jij bent diegene die het op moet lossen. Daarbij kan een ander nooit weten hoe iets voelt voor jou, daar moet respect voor zijn.

Soms weet je ook gewoon niet waardoor die stemmingswisselingen komen, de ene dag kun je bergen verzetten en een ander moment is alles je teveel.
Dat is ook wel menselijk, maar dat is best lastig om te accepteren.
Ik vind het zo n troost dat er Iemand is die, hoe je ook bent, echt altijd van je houdt en er voor je is en je nooit in de steek laat.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

*Annette*
Majoor
Majoor

stemmingswissellingen

Berichtdoor *Annette* » 02 jan 2010 19:16

Natuurlijk kan een ander jou het adviseren om er proberen aan te werken. Zo kreeg ik gisteravond weer 'n flinke dip, een situatie had hier ook wel een beetje de aanleiding voor, wat zich ook nog eens uite in een 'ontploffing'. Op een gegeven ogenblik heb ik er vanalles uitgegooid, opmerkingen van mensen, m'n opleiding, geen vrienden, buitengesloten voelen enz. enz. Ik ben behoorlijk negatief van mezelf, vind het erg moeilijk om positief over m'n eigen te zijn enz. Dat gaat in heel veel dingen door, al is het maar een opmerking, maar dat beland ontzettend hard aan bij mij en is gelijk negatief. Me ouders hebben toen gezegd dat ik moet proberen om dat te veranderen... dit kan ik niet altijd zo volhouden. Ik weet dat zelf ook, en wil er ook aanwerken, want is het zo ontzettend moeilijk dat je zowat alles van de negatieve kant bekijkt. En vaak ook moeilijk voor de omgeving...

Maar in de post van Kwebbel, staan een aantal dingen, ik heb ze even vet gemaakt en onderstreept. Waarbij ik even denk huh :shock:!?!?!
kwebbel schreef:...Die wil persé dat ik verander: "Je moet proberen om ... anders is het niet leuk voor ons."

Ze vinden dat zij persé moet veranderen, anders is het niet leuk voor hun. Kom op zeg!! Hoe staat jou man hier tegenover vraag ik me dan af?? En in wat voor opzichten moet jij dan veranderen? Je kunt echt niet overal in veranderen! Sommige dingen 'horen' bij jou... en daar kun je aan doen wat je wilt, maar of het eruit gaat daar heb ik m'n bedenkingen over...
Wat de toekomst brengen moge........

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 02 jan 2010 19:48

Je kunt jezelf niet zozeer veranderen; je kunt wél groeien in de eigenschappen die je minder beheerst. Dat kost veel energie, maar als je het echt wilt, lukt het. Sinds halverwege jaar één van de SPH ben ik gegroeid van een ontzettend verlegen en onzeker meisje in een zelfverzekerde meid. Natuurlijk voel ik me nog wel eens naar. Ik zit op dit moment in een niet echt lekkere situatie, maar ik ben er nog steeds voor behoed om niet weer in een depressie te raken. Wel heb ik soms last van stemmingswisselingen, maar ik weet dat ze te maken hebben met mijn situatie. Ik kan voor mezelf dan ook vaak een grens trekken, zo van: "En nu is het genoeg geweest, nu gaan we weer de positieve kant bekijken." Het trekken van die grens is niet altijd makkelijk, omdat ik het soms ook wel lekker vind om eens even flink negatief en zielig te doen... :oops:
Afbeelding

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 03 jan 2010 00:18

Had er in het verleden ook wel last van maar inderdaad voornamelijk cyclus gerelateerd, sinds ik de pil slik is het beheersbaar zeg maar ook voor mn vriend die nog steeds niet snapt hoe ik van het een op het andere moment totaaaal anders kan zijn maar nu wel snapt waar het van komt en er wonderwel enorm goed mee om gaat :kiss:
Mij zelf heeft het vooral geholpen om ook tijd voor mezelf te nemen en te accepteren dat ik op die momenten niet teveel mensen om me heen moet hebben en dan ook niks van mezelf moet vragen (gewoon slapen als ik moe ben en me niet schuldig voelen als de vaat dan blijft staan) (bleek dan ook vooral gerelateerd aan HSP waar het een van de kenmerken van is)

ps. risperdal is geen AD...
PaSaP Hoogh!!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 jan 2010 20:59

collega's en zelfs familie. Ik vind het niet erg dat ze mij raad geven! maar ik moet er vooral achterstaan hoe ik verander, waarom ik het doe en voor wie. Kijk mijn man en ik houden ontzettend veel van elkaar. We praten veel maar dingen waar we mee zitten kroppen we vaak op. En op n gegeven moment is alles er uit maar (soms) wel op een verkeerd moment. Wat we nu vooral moeten doen is tijd maken voor elkaar, naar elkaar luisteren (nog meer :mrgreen: ) en minder naar 'raad' luisteren van familie. Ze bedoelen het allemaal best maar van alle verschillende adviezen raak ik ook weer in de war. Raar he :oops:

@Daphne: wauw gaaf zeg :D respect!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 06 jan 2010 17:21

Dankje. :oops:

Tip: Trek je niet al teveel van al die (goedbedoelde) adviezen aan. Logisch dat je in de war raakt als iedereen wat anders zegt. Ik denk dat ik alleen adviezen (waarmee je ook echt wat kan) aan zou nemen van diegenen van wie jij denkt dat ze jou het beste kennen en van wie jij aanvoelt dat ze het écht goed bedoelen.
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2010 17:29

linde schreef: ook voor mn vriend die nog steeds niet snapt hoe ik van het een op het andere moment totaaaal anders kan zijn maar nu wel snapt waar het van komt en er wonderwel enorm goed mee om gaat :kiss:

Overlevingsstrategie #1 voor mannen in een relatie. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 jan 2010 15:38

Daphne schreef:Sinds halverwege jaar één van de SPH ben ik gegroeid van een ontzettend verlegen en onzeker meisje in een zelfverzekerde meid.

Jaja, en ik was getuige!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 jan 2010 15:45

:D
Afbeelding

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 19 jan 2010 18:58

Ik heb vanmiddag mn laatste gesprek gehad!!! \:D/ \:D/ \:D/
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 jan 2010 15:27

Daphne schreef:Dankje. :oops:

Tip: Trek je niet al teveel van al die (goedbedoelde) adviezen aan. Logisch dat je in de war raakt als iedereen wat anders zegt. Ik denk dat ik alleen adviezen (waarmee je ook echt wat kan) aan zou nemen van diegenen van wie jij denkt dat ze jou het beste kennen en van wie jij aanvoelt dat ze het écht goed bedoelen.
weet je wat er dan gezegd word? "Tsja, ik geef je advies en het is dan wel de bedoeling dat er wat mee gedaan word. Anders denk ik dat je niet luister. Ik heb het gevoel dat ik dan tegen een muur praat." Tsjaa....... #-o Maar goed....
@jans1: hoe was je laatste gesprek ???
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 20 jan 2010 23:24

kwebbel schreef:
Daphne schreef:Dankje. :oops:

weet je wat er dan gezegd word? "Tsja, ik geef je advies en het is dan wel de bedoeling dat er wat mee gedaan word. Anders denk ik dat je niet luister. Ik heb het gevoel dat ik dan tegen een muur praat." Tsjaa....... #-o Maar goed....
@jans1: hoe was je laatste gesprek ???

Was een goed gesprek! Was ook een soort evaluatie.. Ik kwam binnen en ze zei gelijk.. Zo wat zie jij er goed en vrolijk uit! Ze vond dat ik uit mn klem gekomen was, maar dat er nog wel wat kleine puntjes zijn waar ik aan zou kunnen werken, en daar heeft ze me wat tips over gegeven. Ik mag als ik vragen heb of met iets kleins zit altijd nog mailen naar haar.
Ze heeft me alleen nog wel een assertiviteitscursus aangeraden, dus die ga ik dan maar doen! 8)

En omdat mijn ouders zoveel mee hebben moeten maken met mij heb ik ze lekker op chinees getrakteerd.. :wink:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Terug naar “Archief”