Egypte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Egypte

Berichtdoor antoon » 19 jan 2010 13:27

Iemand, ik geloof Mortlach schreef: ik schoenlepel de Egyptische geschiedenis in de Bijbel, leuke woordspeling ik kan erom lachen, dat bedoel ik niet sarcastisch.

Wat ik doe komt toch neer op het volgende, ik probeer ankerpunten te vinden in de historie die verankerd kunnen zijn met de Bijbelse chronologie, en wie mij volgt op de diverse fora weet dat ik die onweerlegbaar haal uit de Griekse Babylonische en Perzische historie.
Ik heb tenminste nog geen weerwoord gehoord.

Met Egypte ligt het een stuk lastiger, de historie begint regulier met farao Menes regulier ongeveer 2500 voor GT.
Wat niet in overeenstemming lijkt met de Bijbelse geschiedenis een kloof van zeg maar 500 TOT 1000 JAAR
Dus het eerste probleem is om te onderzoeken of de Egyptische chronologie wel zo haarfijn in elkaar steekt.
De Sothis perioden waarin volgens Egyptologen hun geschiedenis schreven is 1460 Jaar, je moet je dus voorstellen dat historici en geschiedschrijvers uit het oude Egypte werkten met een fictief jaar (afgeleid van sterrenkunde) van 1460 letterlijke jaren voor hun geschiedschrijving. het voert iets te ver om er dieper op in te gaan een andere keer
Deze komt uit de school van Meyer een Duitse geleerde uit het begin van de vorige jaartelling. Steeds meer gerespecteerde geleerden toen maar ook nu distantiëren zich echter van deze chronologie dus de wedstrijd is open om een meer realistische chronologie op te stellen.
Daarom heb ik ook de vrijheid genomen om de reguliere geschiedenis te herzien, en kies ik mijn ankerpunten met zorg, de personen waar ik het over heb passen naadloos in het Bijbelse plaatje, en ik beweer helemaal niet dat ik, kan bewijzen, dat kan niemand
Maar bezoek mijn site eens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Egypte

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2010 17:41

antoon schreef:Met Egypte ligt het een stuk lastiger, de historie begint regulier met farao Menes regulier ongeveer 2500 voor GT.
Wat niet in overeenstemming lijkt met de Bijbelse geschiedenis een kloof van zeg maar 500 TOT 1000 JAAR
Dus het eerste probleem is om te onderzoeken of de Egyptische chronologie wel zo haarfijn in elkaar steekt.

Apart, ik zou zeggen dat het eerste probleem is te onderzoeken of de Bijbelse chronologie wel klopt, zeker in de periode dat er nog bijzonder sterke mythevorming gaande is. Maar dit was te verwachten natuurlijk. Zodra de werkelijkheid niet overeen lijkt te komen met de Bijbel, is de werkelijkheid fout.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 jan 2010 17:59

Antoon schreef:Met Egypte ligt het een stuk lastiger, de historie begint regulier met farao Menes regulier ongeveer 2500 voor GT.

Welnee. De geschiedenis van de egyptenaren gaat veel verder terug.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 19 jan 2010 18:20

Egyptologen van naam noemen de egyptische chronologie een hoop vodden, ik denk dat jullie conclusie voorbarig is.
maar ik nodig jullie uit om te onderzoeken waar mijn construtie niet klopt, dan kunnen we argumenteren.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 jan 2010 18:55

antoon schreef:Egyptologen van naam noemen de egyptische chronologie een hoop vodden, ik denk dat jullie conclusie voorbarig is.
maar ik nodig jullie uit om te onderzoeken waar mijn construtie niet klopt, dan kunnen we argumenteren.

Vrijwel alle info die ik tegenkom heeft het over een pre-dynastieke periode. Ziehier de tijdlijn:

Brief Timeline of Ancient Egypt
Predynastic (ca. 4300-3000 B.C.E.)
Naqada I (Amratian) (ca. 4300 - 3600 B.C.E.)
Naqada II (Gerzean) (ca. 3600 - 3150 B.C.E.)
Naqada III (Semainean) (ca. 3150 - 3000 B.C.E.)

Early Dynastic (ca. 3000 - 2675 B.C.E.)
Dynasty 1 (ca. 3000 - 2800 B.C.E.)
Dynasty 2 (ca. 2800 - 2675 B.C.E.)

Old Kingdom (ca. 2675 - 2130 B.C.E)
Dynasty 3 (ca. 2675 - 2625 B.C.E.)
Dynasty 4 (ca. 2625 - 2500 B.C.E)
Dynasty 5 (ca. 2500 - 2350 B.C.E.)
Dynasty 6 (ca. 2350 - 2710 B.C.E)
Dynasties 7-8 (ca. 2170 - 2130 B.C.E.)

First Intermediate Period (ca. 2130 - 1980 B.C.E.)
Dynasties 9-10 (ca. 2130 - 1970 B.C.E.)
Dynasty 11, Part I (ca. 2081 - 1980 B.C.E.)

Middle Kingdom (ca. 1980 - 1630 B.C.E.)
Dynasty 11, Part II (ca. 1980 - 1938 B.C.E)
Dynasty 12 (ca. 1938 - 1759 B.C.E.)
Dynasty 13 (ca. 1759 - after 1630 B.C.E.)
Dynasty 14 (dates uncertain, but contemporary with later Dynasty 13)

Second Intermediate period (ca. 1630 - 1539/1523 B.C.E)
Dynasty 15 (ca. 1630 - 1523 B.C.E.)
Dynasty 16 (dates unknown: minor Hyksos rulers, contemporary with Dynasty 15)
Dynasty 17 (ca. 1630 - 1539 B.C.E.)

NEW KINGDOM (ca. 1539 - 1075 B.C.E.)
Dynasty 18 (ca. 1539 - 1292 B.C.E.)
Dynasty 19 (ca. 1292 - 1190 B.C.E.)
Dynasty 20 (ca. 1190 - 1075 B.C.E.)

THIRD INTERMEDIATE PERIOD (ca. 1075 - 656 B.C.E.)
Dynasty 21 (ca. 1075 - 945 B.C.E.)
Dynasty 22 (ca. 945 - 712 B.C.E.)
Dynasty 23 (ca. 838 - 712 B.C.E.)
Dynasty 24 (ca. 727 - 712 B.C.E.)
Dynasty 25 (ca. 760 - 656 B.C.E.)

LATE PERIOD (ca. 664 - 332 B.C.E.)
Dynasty 26 (ca. 664 - 525 B.C.E.)
Dynasty 27 (ca. 525 - 404 B.C.E.)
Dynasty 28 (ca. 404 - 399 B.C.E.)
Dynasty 29 (ca. 399 - 380 B.C.E.)
Dynasty 30 (ca. 380 - 343 B.C.E.)
Dynasty 31 (ca. 343 - 332 B.C.E.)

MACEDONIAN PERIOD (ca. 332 - 305 B.C.E.)
Alexander the Great and his successors

PTOLEMAIC DYNASTY (ca. 305 - 30 B.C.E.)
Ptolemy I and ending with Cleopatra VII

ROMAN and BYZANTINE EMPIRE (ca. 30 B.C.E. - 642 C.E.)

http://www.memphis.edu/egypt/timeline.php
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 jan 2010 19:44

PS

Met Egypte ligt het een stuk lastiger, de historie begint regulier met farao Menes regulier ongeveer 2500 voor GT.

Zelfs de historie van het oude egypte (de farao's) begint regulier dus iets eerder: 3100-3000 v.Chr. Dat maakt je kloof iets groter, zou ik zeggen. en dan nog je negeren van de pre dynstieke periode....

http://www.mnsu.edu/emuseum/prehistory/egypt/history/periods.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Egypte
http://nl.wikipedia.org/wiki/Menes
http://www.memphis.edu/egypt/timeline.php
http://articles.latimes.com/1995-10-29/news/mn-62595_1_giza-pyramids
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 20 jan 2010 00:31

Ales even op een rij
bijbels historisch gerelateerd ook aan onweerlegbare wereld historie
Ankerpunt 539 voor GT. de inname van Babyon door Cyres de grote

70 jaar ballingschap maakt 607 voor GT.
390 jaar koningen van Zedekia tot Rehabeam 997 voor GT
Koppeling met de regering vann Salomo 40 jaar maakt 1037 voor GT. als het begin van zijn regering
in het vierde jaar begon hij aan de tempelbouw wordt 1034
380 tot de uittocht maakt 1513 voor GT.
enz.

2370 Begin van de vloed
1943 Abrahamitisch verbond, Genesis 12:4 Abraham is 75 jaar
1913 Begin van de kwelling Abrahams zaad (400 jaar lang) Galaten 4:29
1737 Jozef staat voor Farao, hij is 30 jaar Genesis 41:14
1728 Jakob 130 jaar en zijn familie komen in Egypte, 215 jaar na Abrahamitisch verbond Genesis 47:9,10
1711 Dood van Jakob, hij is 147 jaar geworden en woonde 17 jaar in Egypte Genesis 48:28
1553 Mozes vlucht naar Midian (40 jarige leeftijd) Handelingen 7:23
1513 Uittocht uit Egypte, 215 jaar nadat Jacob en zijn familie voor Farao stonden Exodus 12:40
1473 Intocht in Kanaän (Jericho)
1117 Begin Sauls regering 1 Samuël 10:25
1107 Geboorte van David Ruth 2:22
1077 David begint te regeren, hij is 30 jaar 2 Samuël 5:4
1070 David maakt Jeruzalem tot zijn hoofdstad 2 Samuël 5:5
1037 Dood van David, Salomo begint te regeren
1034 Salomo begint tempelbouw in het vierde jaar van zijn regering, 480 jaar na de uittocht1 koningen 6:1
1027 Tempelbouw voltooid 1 koningen 6:37,38
997 Dood van koning Salomo, hij heeft 40 jaar geregeerd 1 koningen 11:42
997 Rehabeam begint te regeren (17 jaar) 1 Koningen 11:43
607 Val van Jeruzalem Ballingschap begint. Jeremia 37:7-10
539 Cyres de Pers neemt Babylon in Jesaja 24:26 45:1-7
537 Einde ballingschap, ballingen keren terug. Ezra 1:1,2 Nehemia 7:6,7

Reguliere Egyptische geschiedenis inderdaad Hetty die begon inderdaad eerder, in ieder geval zit er dan volgens de conventionele historie pakweg 2000 jaar tussen
en dan neem ik als ankerpunt een paar honderd jaar na de vloed, een punt waar je redelijker wijs mag aannemen dat er mensen in Egpte konden wonen dus 2000 jaar voor GT, we zitten met een gat van ongeveer 1500 a 2000 jaar verschil bijbelse historie. reguliere geschiedenis
Dat is het probleem

Zoals gezegd Egyptologen van de oude stempel rekenden met Sothis perioden van 1460 en verankerden daar de historie van Egypte mee, globaal 3 sothis perioden van ruim 4000 jaar, en men dacht dat de oude Egyptenaren dat ook deden.
Steeds meer worden de perioden in twijfel getrokken, en zeker het eerste dus dat zou inhouden dat wij 1460 zwevende jaren hebben, astronomen van de oudheid en van naam namen niet eens de moeite om het einde van een Sothis periode te vermelden dat wil toch wat zeggen, als het ingeburgerd was deden zij dat wel
voor meer details verzoek ik om de site schepping of evolutie te bezoeken, alvorens ik verder ga.
http://www.scheppingofevolutie.nl/

en kijk bij Geschiedenis

Gevoelens van geleerden die de Sothis theorie aanhangen reiken tot een panische grens wanneer deze in twijfel wordt getrokken’, schreef David Down die daaraan toevoegde:

‘[Professor] Lynn Rose citeerde Sir Alan Gardiner zeggende, "om 1786 v.Chr. te verlaten als het jaar waarop de12e dynastie beëindigde, zou betekenen dat we op drift te raken van ons enig vast anker, een koers die ernstige gevolgen zou hebben voor de geschiedenis, niet alleen van Egypte, maar van het volledige Midden-Oosten (JNES 94-4-237)”.’[25]

ook inhoudelijk is
http://www.chronology.be/Genesis%20De%20Egyptische%20chronologie.htm

PS
voor het duidelijke, ik ben geen schoolmeester, en niemand is hier iets aan mij verplicht, niet regeren mag ook

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 jan 2010 18:12

Antoon schreef:Reguliere Egyptische geschiedenis inderdaad Hetty die begon inderdaad eerder, in ieder geval zit er dan volgens de conventionele historie pakweg 2000 jaar tussen
en dan neem ik als ankerpunt een paar honderd jaar na de vloed, een punt waar je redelijker wijs mag aannemen dat er mensen in Egypte konden wonen dus 2000 jaar voor GT, we zitten met een gat van ongeveer 1500 a 2000 jaar verschil Bijbelse historie. reguliere geschiedenis
Dat is het probleem

Een paar honderd jaar na de vloed? De eerste machthebber op aarde was een achterkleinzoon van Noach, Nimrod. Die ging toen een toren bouwen, totdat iedereen ineens een verschillende taal sprak en er maar es vandoor moest. Van daaruit moest er zich dus nog een volk ontwikkelen, de Egyptenaren. Etnisch gezien (genetisch) zijn de Oude Egyptenaren niet afkomstig uit het Midden Oosten, maar vooral ook uit Afrika. (Nubië bijvoorbeeld)
Dus moesten er eerst Afrikaanse volkeren ontwikkelen voordat er Überhaupt een Egyptisch volk kon zijn. En dat alles in een paar honderd jaar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Population_history_of_Egypt

Between 50,000 and 15,000 years ago the desert area west of the Nile was inhabited sparsely, if at all, due to the region's aridity. During this period a succession of cultures flourished on the banks of the Nile. As rains came in from equatorial Africa in the early Holocene, the desert became less arid, and people moved into the Sahara from all directions. Between 10,000 and 6,000 B.C. archaeological evidence has been interpreted to suggest that the number of people living along the Nile fell. At the same time, in the desert west of the river there is evidence of an increase in population and of pastoral societies that built large stone megaliths and sculptures, developed astronomical knowledge, made the earliest known pottery in Africa, and, likely, domesticated cattle. There are rock paintings of people and animals, sometimes using themes that also appear later in Egypt, along with other aspects of the culture. After the climate again grew more arid after 6000 B.C. there is evidence for migration back into the Nile Valley.
http://ngm.nationalgeographic.com/geopedia/Ancient_Egypt
Je hebt niet alleen te maken met jaartallen Antoon, de geschiedenis heeft veel meer te onderzoeken. Geografie, etnische aspecten, DNA onderzoek, taalkundige aspecten. Je kunt niet zomaar de geschiedenis ‘herzien’.
Zoals gezegd Egyptologen van de oude stempel rekenden met Sothis perioden van 1460 en verankerden daar de historie van Egypte mee, globaal 3 sothis perioden van ruim 4000 jaar, en men dacht dat de oude Egyptenaren dat ook deden.
Steeds meer worden de perioden in twijfel getrokken, en zeker het eerste dus dat zou inhouden dat wij 1460 zwevende jaren hebben, astronomen van de oudheid en van naam namen niet eens de moeite om het einde van een Sothis periode te vermelden dat wil toch wat zeggen, als het ingeburgerd was deden zij dat wel

Egyptologen rekenen helemaal niet alleen met de Sotis-perioden. Hier wordt vrij terughoudend mee omgesprongen. En ondanks de verschillen in tijdrekeningen blijft de chronologie uitgaan van Djoser vóór 2500 BC.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Egyptische_chronologie

voor meer details verzoek ik om de site schepping of evolutie te bezoeken, alvorens ik verder ga.

Gedaan.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 21 jan 2010 19:52

ALS deskundigen het eens zijn over het rubberen karakter van de Egyptische chronologie DWZ die is sterk om te buigen, alleen referentie punten ontbreken, dan neem ik de vrijheid om mijn referentie punten te zoeken in de bijbel en met artefacten die betrekking hebben op Egypte zoals de Hongersnood stele, deze stele gevonden tussen het zand is opgesteld in de Ptolemaeën periode en handelt over farao Djoser tweede farao van de derde dynastie, de hongersnoodstele handelt over een 7 jarige hongersnood tijdens het achtiende jaar van zijn regering, wat weten we nog meer over Djoser, hij had een eerste minister Imhotep, die wereldfaam genoot in de oudheid, trouwens nu nog wordt er over hem gesproken, Imhotep was volgens de Egyptologen geen man van Koninklijken bloede, en hij genoot het voorrecht samen met farao genoemd te worden, imhotep was ook architect van de trappramide
Tot nu toe zien wij dus kenmerken die wij ook bij Josef kunnen plaatsen
Afbeelding
Hongersnood van 7 jaar
Hij had een hoge positie
Hij had mandaat om de hongersnood op te lossen
Hij was architect van de Trappramide, zou hij dit in gedachten aan JACOB gedaan hebben, er is meer Imhotep was ook hogepriester van Ptah en Ra.
We weten dat Josef met de dochter van de hogepriester van Heliopolis trouwde, dus die vergelijking is nog niet zo gek.
Nog iets om in gedachten te houden heliopolis licht behoorlijk noordelijk in Egypte net als het land Gosen, het was geografisch neder Egypte waar zich alles afspeelde, een kleine bijkomstigheid maar als we werkelijk van honderden km verschil moeten rekenen, maakt het constructie ietsje minder sterk

Imhotep neem ik op in mijn constructie om de Egyptische chronologie te herzien, en veranker ik met het jaar dat Jacob voor farao stond minus een jaar het jaar dat Josef aan het hof kwam als het eerste hongersnood jaar 1737 Josef is 30 jaar Genesis 41:14
Van 1737 voor GT. ga ik extrapoleren vooruit en achteruit in de geschiedenis als eerste veranker het met het achttiende jaar vann Djoser, zijn eerste regeringsjaar is dan 1755 voor GT

Hier pauseer ik liever even, natuurlijk mag je opmerkingen over het voorgaande plaatsen

antoon

Berichtdoor antoon » 23 jan 2010 12:06

Inscriptie met de namen van Djoser en Imhotep, gevonden aan de noordzijde van het Djoser komplex te Sakara
Afbeelding

Dit om nog eens te illustreren dat Josef zamen met farao genoemd mocht worden, in de loop van volgende week ga ik dieper in op Neferoesobek, met argumenten dat zij de pleegmoeder van Mozes is, er volgen nog enkele personen zoals de vermoedelijke mozes die ik persoonlijk belicht, daarna zal ik de chronologische verbanden proberen aan te tonen

klen aanzetje voor haar achtergrond is Wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neferoesobek

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 jan 2010 14:08

Antoon schreef:ALS deskundigen het eens zijn over het rubberen karakter van de Egyptische chronologie DWZ die is sterk om te buigen, alleen referentie punten ontbreken, dan neem ik de vrijheid om mijn referentie punten te zoeken in de bijbel en met artefacten die betrekking hebben op Egypte zoals de Hongersnood stele, deze stele gevonden tussen het zand is opgesteld in de Ptolemaeën periode en handelt over farao Djoser tweede farao van de derde dynastie, de hongersnoodstele handelt over een 7 jarige hongersnood tijdens het achtiende jaar van zijn regering, wat weten we nog meer over Djoser, hij had een eerste minister Imhotep, die wereldfaam genoot in de oudheid, trouwens nu nog wordt er over hem gesproken, Imhotep was volgens de Egyptologen geen man van Koninklijken bloede, en hij genoot het voorrecht samen met farao genoemd te worden, imhotep was ook architect van de trappramide
Tot nu toe zien wij dus kenmerken die wij ook bij Josef kunnen plaatsen

Hoe kom je erbij dat referentie punten ontbreken?

Tablet van Saqqara.
Abydos tafel
Koningslijst van Turijn,
Palermo Stone:
http://www.narmer.pl/indexen.htm

Je negeert mijn argumenten en neemt vervolgens de vrijheid de historie dan maar naar eigen inzicht in te vullen. Egyptologen vinden het problematisch om data precies vast te stellen (marges van een paar honderd jaar) en dat geeft jou de vrijheid er dan maar een paar duizend jaar van te maken?

Wat betreft die hongersnood stele: Ik twijfel er niet aan of je kent het verhaal over de god Khnum.
Zie bijvoorbeeld:

http://www.egyptegids.be/godenlijst12.htm
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 23 jan 2010 15:20

Het gaat om meer dan een paar honderd jaar alleen al halverwege de 13de Dynastie tot de 17de Dynastie is in nevelen gehuld, (kom ik op terug) er ontbreken meer referenties koningslijsten verschillen met manetho, egyptologen geven regeringsduren naar believen, dynastieën regeerden contemporain ens.

maar een beetje huiswerk kan geen kwaad (bedoel ik alleen maar grappig)
artikelen
geschiedenis
Egyptologie en het bijbelse verslag: volkomen in overeenstemming?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jan 2010 16:03

antoon schreef:Ales even op een rij
bijbels historisch gerelateerd ook aan onweerlegbare wereld historie
Ankerpunt 539 voor GT. de inname van Babyon door Cyres de grote

70 jaar ballingschap maakt 607 voor GT.
390 jaar koningen van Zedekia tot Rehabeam 997 voor GT
Koppeling met de regering vann Salomo 40 jaar maakt 1037 voor GT. als het begin van zijn regering
in het vierde jaar begon hij aan de tempelbouw wordt 1034
380 tot de uittocht maakt 1513 voor GT.
enz.

GT?????
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 jan 2010 21:15

Antoon schreef:Het gaat om meer dan een paar honderd jaar alleen al halverwege de 13de Dynastie tot de 17de Dynastie is in nevelen gehuld, (kom ik op terug) er ontbreken meer referenties koningslijsten verschillen met manetho, egyptologen geven regeringsduren naar believen, dynastieën regeerden contemporain ens.

artikelen
geschiedenis
Het gaat om meer dan een paar honderd jaar alleen al halverwege de 13de Dynastie tot de 17de Dynastie is in nevelen gehuld, (kom ik op terug) er ontbreken meer referenties koningslijsten verschillen met manetho, egyptologen geven regeringsduren naar believen, dynastieën regeerden contemporain ens.

artikelen
geschiedenis

Schepping of Evolutie schreef:De Hebreeuwse naam van één van Noah's kleinzonen is Mizraim (Genesis 10:6). Het is geen toeval dat moderne Egyptenaren zich Misr noemen, wat is afgeleid van Mizraim. Volgens het boek Genesis is Noachs' kleinzoon, Mizraim [7] de vader van de Egyptenaren. Binnen de herziene chronologie, komt Egypte rond 2100 v.Chr.tot stand, kort na de verspreiding uit Babel. De beroemde historicus Eusebius uit de 4e eeuw n.Chr. schrijft:

Egypte wordt door de Hebreeërs Mestraim genoemd; en Mestraim leefden kort na de zondvloed. Want na de zondvloed, kreeg Noach’s zoon Cham (of Ham), Aeguptos of Mestraim, die de eerste was die zich in Egypte ging vestigen, in de tijd dat stammen zich begonnen te verspreiden... Mestraim was inderdaad de stichter van het Egyptische volk; uit hem moet de eerste Egyptische dynastie ontsproten zijn. [8

zoals verwacht houdt 'Schepping of Evolutie' geen rekening met het verhaal van de toren van Babel. Deze Mestraim was de oom van Nimrod, die babel stichtte. Alle mensen vestigden zich in de vlakte van Sinear. Dus ook meneer Mestraim.

Je hongersnood stele is een vervalsing en kijk eens naar het profiel van Imhotep: Hij was vizier (eerste minister) van farao Djoser, de tweede farao van de derde dynastie van het Oude Rijk in de Egyptische Oudheid. Naast vizier was de hij ook architect, raadgever van de farao, schrijver van medische werken en hogepriester van Ptah en Ra.

Er is geen enkele aanwijzing dat hij een 30 jarige gevangene was die dromen uitlegde. Laat staan dat deze Imhotep een bijbelse figuur was die een joodse God zou uitdragen. Een dromerige schaapherder is maar zo geen architect.

Schepping of Evolutie schreef:Binnen de traditionele chronologie, wordt de eerste Egyptische dynastie vooraf gegaan door een predynastieke periode van ongeveer 2.000 jaar. Genesis geeft een veel kortere tijdspanne. Het jaarverslag 1988-1989 van het Oriental Institute of Chicago toont een samenvatting van uitgebreid archeologisch onderzoek door Bruce Williams. Williams onderzocht opnieuw ontdekkingen die enig verband hadden met de predynastieke periode en concludeerde:

Beide artikelen maken deel uit van een groeiende opeenstapeling bewijsmateriaal dat de periode ooit bekend als ‘predynastiek’, krachtig verbindt aan de periode van de piramides en recenter, zodat deze uitdrukking niet langer meer gebruikt zou moeten worden

Floepsie. Mestraim kwam na 200 jaar met z'n babylonische kinderen en kleinkinderen uit de vlakte van Sinear emigreren omdat hij plotsklaps egyptisch sprak, en begon onmiddelijk geniale piramiden bouwen.

Schepping of evolutie schreef:Binnen de traditionele chronologie vindt de Egyptische onderdrukking van Hebreeuwse slaven plaats in de 18e dynastie. Het probleem is dat er weinig tot geen historisch bewijsmateriaal is van Hebreeuwse slaven in Egypte op dat moment. Maar wanneer we dit plaatsen in de 12e dynastie onder een herziene chronologie, is er aanzienlijk bewijsmateriaal voor Israëlitische slavenarbeid in Egypte.

Binnen de traditionele chronologie vindt de Egyptische onderdrukking van Hebreeuwse slaven plaats in de 18e dynastie. Het probleem is dat er weinig tot geen historisch bewijsmateriaal is van Hebreeuwse slaven in Egypte op dat moment. Maar wanneer we dit plaatsen in de 12e dynastie onder een herziene chronologie, is er aanzienlijk bewijsmateriaal voor Israëlitische slavenarbeid in Egypte.

Dr. Rosalie David, verantwoordelijk voor de Egyptische afdeling van het Manchester Museum, schrijft over de Semitische slavernij in Kahun tijdens de tweede helft van de 12e dynastie:

Het is duidelijk dat er een aantal Aziaten in de stad aanwezig waren, en dit kan beeldbepalend zijn geweest voor de situatie elders in Egypte. Er kan gesteld worden dat deze mensen door de Egyptenaren grofweg als ‘Aziaten' werden betiteld, hoewel hun precieze geboorteland in Syrië of Palestina (Israël) niet bepaald kan worden... De reden voor hun aanwezigheid in Egypte blijft onduidelijk. [15]

Bestonden er al Aziaten??? Dat waren dan mensen die van de vlakte van Sinear naar Azië waren verhuist, in de gauwigheid Aziaten waren geworden, en vervolgens weer onmiddelijk naar Egypte waren vertrokken of zoiets. Aziaten waren niet semitisch, dus waar gaat dit over.
Er is geen enkele aanwijzing dat er ooit hebreeuwse slaven waren in Egypte.
Integendeel zelfs. Het was normaal dat er bevolkingsgroepen neerstreken in de nijldelta neerstreken in tijden van honger en narigheid. Ze kwamen en ze gingen weer.

Schepping of Evolutie schreef:Een ander stuk indirect bewijsmateriaal dat de bijbelse beschrijving ondersteund zijn de piramiden die tijdens deze dynastie werden gebouwd. Deze zijn gemaakt met bakstenen, vervaardigd uit modder en stro. Amenemhet III, een Farao waarvan de standbeelden een onaardig, wreed kijkend gezicht uitdrukken, was waarschijnlijk de Farao die de klagende Hebreeuwse voorlieden beantwoordde:

Ja hoor. De piramiden zijn gebouwd van modder en stro. Schepping of evolutie diskwalificeert zich voortdurend. Geen enkele alinea klopt met de werkelijkheid.

Weer een ander stuk indirect bewijsmateriaal was de ontdekking van bepaalde kistjes onder de vloeren van huizen tijdens opgravingen in Kahun. Sir Flinders Petrie groef een aantal deze kistjes op welke de skeletten van tot drie maanden oude baby’s bevatten, soms wel drie in een kistje. [17] Het is aannemelijk dat deze babyskeletten de beenderen zijn van de Hebreeuwse baby’s gedood op direct bevel van de Farao in een poging om hun bevolkingsgroei (Exodus 1:16) te beperken. Maar één bijzondere babyjongen zou aan de dood van Farao’s oordeel ontsnappen en zou de koers van de Hebreeuwse geschiedenis veranderen.

Tja. wel heel erg indirect. In de nijl geworpen kindertjes worden gevonden in kistjes??

enzovoorts.
De egyptenaren volgden de hebreeuwen op paarden die allang gedood waren door eerdere plagen. miraculeus, dat moet gezegd worden.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2010 22:47

Dat is dus precies wat ik bedoel met schoenlepelen: Net zo lang wringen en buigen en trekken tot het past. Als de reguliere geschiedenis en de Bijbelse geschiedenis niet overeen komen, dan MOET de reguliere geschiedenis wel verkeerd zijn. Kijk, ik ben maar een ongelovige, dus voor mij ligt het veel meer voor de hand dat de Bijbelse geschiedenis niet geheel correct is. Dat scheelt een hele hoop gerommel met chronologie en argumenten die een kritisch oog maar moeilijk kunnen verdragen. Interessant is dan natuurlijk precies uit te zoeken waarom de chronologieën uit elkaar lopen. Een groot gedeelte van de verhalen in Egypte zijn naar ik meen geschreven gedurende de Babylonische ballingschap. Dat verklaart al een hele hoop.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”