LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 17:12

Joannah schreef:Sterke verdediging, Farimir.NOT, dus.

Dit topic is niet bedoeld voor apologetiek, alhoewel ik daar redelijk mijn weg in weet te vinden. Dit topic is slechts bedoeld om oprechte vragen over het katholicisme te beantwoorden, om vooroordelen of onbekendheden bij mensen weg te nemen. Dat jij er een wedstrijdje verplassen van wil maken, daar heb ik geen boodschap aan. Enkel droge uitleg dus op oprechte vragen, geenszins geloofsverdediging.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 nov 2009 16:20

LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Ik zie dus niet in waarom er allemaal beperkingen moeten worden opgeworpen, wat wel en wat niet gevraagd mag worden.
Als het je niet zint, negeer je het gewoon.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 nov 2009 16:37

Wullimpie schreef:LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Ik zie dus niet in waarom er allemaal beperkingen moeten worden opgeworpen, wat wel en wat niet gevraagd mag worden.
Als het je niet zint, negeer je het gewoon.

Zie jij dan vragen in de tirades? En als er zo nu en dan al vragen zijn, zou jij iemands vragen beantwoorden terwijl diegene je tegelijkertijd in het gezicht slaat?

Gooi het topic anders maar dicht als de moderators niet in staat zijn het topic in normale banen te leiden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 nov 2009 20:49

Joannah schreef:
Faramir schreef:Ik zie geen vraag.

Toch spijtig dat mensen niet doorhebben wat het doel is van dit topic. Dat terwijl in de openingspost toch een vrij heldere definitie is gegeven.

Sterke verdediging, Farimir.NOT, dus.
En Marin, je hebt alle antwoorden gegeven, die er te geven zijn over de RKK.
Proficiat!
Ben erg blij nog verfrissende antwoorden te mogen lezen hier.
:idea:

Beste Joannah:
Fijn dat jij altijd alle vragen wel beantwoord:
Hier staan er nog een paar:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=23739&p=1705389#p1705389

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re:

Berichtdoor fem » 29 nov 2009 03:10

diak2b schreef:
Dreamster schreef:Oké, ik had er overheen gelezen, sorry.
Geen enkel probleem. Doorvragen, dubbelvragen, daar is dit loket ook voor he :)

Maar is er geen vergeving dan?
Jazeker wel. Maar wat valt er te vergeven aan iemand die willens en wetens tegen God kiest? God houdt niet minder van zo iemand, maar Hij kan zo iemand moeilijk dwingen voor God te kiezen. Dat zou pas straf zijn: naar de hemel moeten terwijl je niet bij God wil zijn.

Dat zeg ik dus ook altijd tegen mensen die niet in God geloven, maar andere christenen om me heen heb ik dat (een zeer logische uitleg waarom God geen sadist is als hij mensen naar de hel stuurt) nog nooit horen zeggen, waarschijnlijk omdat ze niet zoveel met niet christenen praten ofzo. Maar is wat je zegt algemeen katholiek denken, of is het gewoon iets wat jij hebt bedacht en wat ook strookt met de katholieke leer? (zoals ik heb gedaan, die theorie over kiezen voor hel/hemel had ik zelf bedacht en heb ik dus tot vijf minuten geleden nooit eerder van andere christenen gehoord)

tweede vraag:
zijn doodzondes echt heeeeeeele erge zondes, die een normaal mens eigenlijk niet doet (zoals voor de lol iemand vermoorden) of kunnen het ook zondes zijn als echtscheiding, stelen, mensen voortdurend treiteren. En stel dat bovengenoemde zondes doodzondes zijn, is het dan zo dat je als je die zonde gedaan hebt nadat je gedoopt bent maar je houdt wel van God, je ook naar de hel moet? Of kan je tijdens je leven je regelmatig blijven dopen zodat die zondes weer afgewassen worden? Of is de doop alleen om de erfzonde af te wassen?

derde vraag:
hij staat misschien al in één van de negentien bladzijden van dit topic, in dat geval ben ik erg blij met een paginaverwijzing.
Hoe zien katholieken Maria nu precies. Ik leerde met kerkgeschiedenis iets als dat maria niet aanbeden maar wel vereerd mag worden. (daar schijnt karel de grote voor gezorgd te hebben, maar omdat hij niet overal evenveel macht had werd dat op sommige plekken niet goed doorgevoerd ofzo en werd maria toch aanbeden, als ik me goed herinner) De docent vertelde erbij dat in de praktijk katholieken wel vaak maria aanbidden/tot haar bidden, en (mijn eigen woorden) de middelaarsfunctie die Jezus heeft dus doorschuiven naar Maria.
Ook de vraag: wat is precies het verschil tussen vereren en aanbidden?

vierde vraag:
een flinke diepe goeie preek kom je in een katholieke kerk niet vaak tegen, vaak duurt de preek maximaal een kwartiertje. In vergelijking met protestantse kerken zou je kunnen zeggen dat in de diensten dus minder onderwijs wordt gegeven. Wordt dat "tekort" aan onderwijs op andere manieren nog opgevuld, zijn er bijvoorbeeld lezingen, themaavonden of catechisaties voor alle leeftijden?

vijfde vraag:
ik merk bij protestanten soms dat als ze zeggen "dat is katholiek" dat een negatieve bijklank heeft, het betekent: dat is niet helemaal volgens de juiste leer. Het is wel zo dat protestanten als ze gevraagd worden naar hun levensovertuiging altijd zeggen: christen. Of soms hun kerkgenootschap erbij maar vooral christen. Als je katholieken naar hun levensovertuiging vraagt zeggen ze: katholiek. Hoe zien katholieken protestanten? Zien ze het als hun broeders en zusters waar ze samen mee in een bijbelstudiegroepje zouden kunnen zitten of voelen ze zich wel alsof ze een beetje een andere religie hebben.

zesde vraag:
wat vind je van biechten, doe je het wel eens? Is het tof?
is er nog zoiets als boete doen, en waarvoor is dat dan? Waarvoor is biechten, kan het vervangen worden door je zonde belijden aan een goede vriend?

zevende vraag:
Hoe zit het met mystiek in het katholicisme? Ik heb zelf altijd het idee dat katholieken veel meer doen met beleving en ervaring dan protestanten. Klopt dat, of zijn de symbolen en sacramenten in de kerk meer een traditie en houdt de moderne katholiek zich niet meer zo met beleving bezig? Als ze dat wel doen, hoe dan? Doen katholieken bijvoorbeeld aan meditatie van het woord, ook buiten de liturgie van de mis om? Is het zo dat je wanneer je in de katholieke kerk zit dat ook leert van je pastor of clubleiding o.i.d. bijvoorbeeld manieren hoe je in je persoonlijke tijd met God dicht bij God kunt komen en hem kunt ervaren?

Waarschijnlijk kan ik nog wel meer vragen verzinnen maar zeven is het getal van de volheid dus laat ik maar stoppen.

Shit hé wat een goed topic is dit. Ik kom echt zelden katholieken tegen die iets weten over hun geloof. Ik kom uberhaupt zelden katholieken tegen als middennederlander zijnde.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Faramir

Re: Re:

Berichtdoor Faramir » 29 nov 2009 12:37

fem schreef:
diak2b schreef:
Dreamster schreef:Oké, ik had er overheen gelezen, sorry.
Geen enkel probleem. Doorvragen, dubbelvragen, daar is dit loket ook voor he :)

Maar is er geen vergeving dan?
Jazeker wel. Maar wat valt er te vergeven aan iemand die willens en wetens tegen God kiest? God houdt niet minder van zo iemand, maar Hij kan zo iemand moeilijk dwingen voor God te kiezen. Dat zou pas straf zijn: naar de hemel moeten terwijl je niet bij God wil zijn.

Dat zeg ik dus ook altijd tegen mensen die niet in God geloven, maar andere christenen om me heen heb ik dat (een zeer logische uitleg waarom God geen sadist is als hij mensen naar de hel stuurt) nog nooit horen zeggen, waarschijnlijk omdat ze niet zoveel met niet christenen praten ofzo. Maar is wat je zegt algemeen katholiek denken, of is het gewoon iets wat jij hebt bedacht en wat ook strookt met de katholieke leer? (zoals ik heb gedaan, die theorie over kiezen voor hel/hemel had ik zelf bedacht en heb ik dus tot vijf minuten geleden nooit eerder van andere christenen gehoord)

Wat Diak2b gezegd heeft in dit topic, daar kun je vanuit gaan dat het strookt met de leer van de katholieke Kerk. Dit aangezien hij toen een diaken in opleiding was. Overigens in tegenstelling tot wat veel mensen denken, binnen de katholieke leer kun je ook verschillend over bepaalde zaken denken. Enkel de kaders staan vast en daarbinnen zijn vele variaties mogelijk.
tweede vraag:
zijn doodzondes echt heeeeeeele erge zondes, die een normaal mens eigenlijk niet doet (zoals voor de lol iemand vermoorden) of kunnen het ook zondes zijn als echtscheiding, stelen, mensen voortdurend treiteren. En stel dat bovengenoemde zondes doodzondes zijn, is het dan zo dat je als je die zonde gedaan hebt nadat je gedoopt bent maar je houdt wel van God, je ook naar de hel moet? Of kan je tijdens je leven je regelmatig blijven dopen zodat die zondes weer afgewassen worden? Of is de doop alleen om de erfzonde af te wassen?

Wiki;
Volgens de Catechismus van de Katholieke Kerk moeten drie voorwaarden tegelijk vervuld zijn om van een doodzonde te kunnen spreken: "Elke zonde die een zwaarwegende materie tot object heeft en die begaan wordt met volle kennis en weloverwogen toestemming, is een doodzonde."

Sterf je in staat van doodzonde dan wacht je naar alle waarschijnlijkheid een enkeltje hel. Echter indien je tijdens je leven oprecht en volmaakt berouw hebt van de begaande doodzonde dan kun je dat opbiechten in het sacrament van boete en verzoening. Je zonde wordt je dan vergeven en je krijgt een tweede kans.
derde vraag:
hij staat misschien al in één van de negentien bladzijden van dit topic, in dat geval ben ik erg blij met een paginaverwijzing.
Hoe zien katholieken Maria nu precies. Ik leerde met kerkgeschiedenis iets als dat maria niet aanbeden maar wel vereerd mag worden. (daar schijnt karel de grote voor gezorgd te hebben, maar omdat hij niet overal evenveel macht had werd dat op sommige plekken niet goed doorgevoerd ofzo en werd maria toch aanbeden, als ik me goed herinner) De docent vertelde erbij dat in de praktijk katholieken wel vaak maria aanbidden/tot haar bidden, en (mijn eigen woorden) de middelaarsfunctie die Jezus heeft dus doorschuiven naar Maria.
Ook de vraag: wat is precies het verschil tussen vereren en aanbidden?

Hoe katholieken Maria precies zien is nogal verschillend. Maria mag volgens de leer van de katholieke Kerk niet aanbeden worden, dat komt enkel God toe. Dat er een minderheid mensen zijn die doorschieten in hun devotie tot Maria is bekend, maar tegen de leer van de katholieke Kerk in. Katholieken geloven dat er communicatie mogelijk is tussen de strijdende Kerk (aarde) en de zegevierende Kerk (hemel). Heiligen (mensen die in de hemel zijn, en dus ook Maria) kan worden gevraagd voor gebed.
vierde vraag:
een flinke diepe goeie preek kom je in een katholieke kerk niet vaak tegen, vaak duurt de preek maximaal een kwartiertje. In vergelijking met protestantse kerken zou je kunnen zeggen dat in de diensten dus minder onderwijs wordt gegeven. Wordt dat "tekort" aan onderwijs op andere manieren nog opgevuld, zijn er bijvoorbeeld lezingen, themaavonden of catechisaties voor alle leeftijden?

De 'preek' (homilie) heeft in de katholieke Kerk een andere functie en staat niet centraal. Het is een misvatting dat je in een kwartier geen goede preek kunt geven en dat een langere preek wel goed moet zijn. Daarnaast hebben mensen een vrij korte spanningsboog. In de katholieke Mis zijn er 2 (soms 1) lezingen en een evangelie lezing. Daar gaat de homilie over, ook om het naar onze tijd te halen. De liturgische kalender bestaat uit een A, B en C jaar. Na 3 jaar begint het overnieuw. Als je drie jaar elke zondag in de kerk komt heb je dus alle belangrijkste bijbelgedeeltes gehoord inclusief uitleg. Naast de Mis en andere vieringen staat het je vrij om aan het aanbod mee te doen wat er door de weeks is. Dit aanbod verschilt per parochie. Daarnaast staat het je geheel vrij om zelf eens een goed boek te pakken of om informatie op te zoeken.
Wat overigens wel centraal staat in de Mis is de het sacrament van de Eucharistie.
vijfde vraag:
ik merk bij protestanten soms dat als ze zeggen "dat is katholiek" dat een negatieve bijklank heeft, het betekent: dat is niet helemaal volgens de juiste leer. Het is wel zo dat protestanten als ze gevraagd worden naar hun levensovertuiging altijd zeggen: christen. Of soms hun kerkgenootschap erbij maar vooral christen. Als je katholieken naar hun levensovertuiging vraagt zeggen ze: katholiek. Hoe zien katholieken protestanten? Zien ze het als hun broeders en zusters waar ze samen mee in een bijbelstudiegroepje zouden kunnen zitten of voelen ze zich wel alsof ze een beetje een andere religie hebben.

Over het algemeen zullen katholieken protestanten zien als broeders/zusters in Christus (mits de heilige drie-eenheid wordt geloofd door de protestant). Katholieken zien zichzelf overigens ook als christenen, maar voor de duidelijkheid zeggen ze katholiek. Katholieke parochies zullen anticiperen met oecumenische projecten indien er wederzijds respect is voor de verschillende identiteiten. Zulke projecten worden vaak samen ondernomen met de PKN omdat andere protestantse genootschappen veel minder openstaan voor oecumenische relaties met de katholieke Kerk. Maar wat er allemaal gedaan wordt ligt een beetje aan de plaatselijke situatie. Op hoger niveau vind er regelmatig overleg plaats en worden er ook gezamenlijk dingen opgezet (kerkbalans bijvoorbeeld)
zesde vraag:
wat vind je van biechten, doe je het wel eens? Is het tof?
is er nog zoiets als boete doen, en waarvoor is dat dan? Waarvoor is biechten, kan het vervangen worden door je zonde belijden aan een goede vriend?

De biecht is een sacrament. Het vraagt om ontzettend veel zelfonderzoek en je helemaal open en bloot geven. Ik ervaar het als een ontzettend genadevol sacrament maar het drukt je wel met je neus op de feiten. Het is zeker niet tof te noemen. Wel is het een uiterst mystiek moment waarin je voelt dat er een last van je schouders afvalt wanneer je zonden je vergeven zijn. En nee voor de sacramentele biecht kun je enkel bij een priester terecht. Overigens is het niet verkeerd om je zonden te belijden tegenover een vriend/vriendin. Boete heb ik eigenlijk nog nooit hoeven doen bij mij is het meer een pastoraal gesprek van een uurtje waarna er een kort vast 'programma' wordt gevolgd.
zevende vraag:
Hoe zit het met mystiek in het katholicisme? Ik heb zelf altijd het idee dat katholieken veel meer doen met beleving en ervaring dan protestanten. Klopt dat, of zijn de symbolen en sacramenten in de kerk meer een traditie en houdt de moderne katholiek zich niet meer zo met beleving bezig? Als ze dat wel doen, hoe dan? Doen katholieken bijvoorbeeld aan meditatie van het woord, ook buiten de liturgie van de mis om? Is het zo dat je wanneer je in de katholieke kerk zit dat ook leert van je pastor of clubleiding o.i.d. bijvoorbeeld manieren hoe je in je persoonlijke tijd met God dicht bij God kunt komen en hem kunt ervaren?

In het katholicisme zijn er vele verschillende vormen van mystiek. Je hebt verschillende genootschappen, broederschappen, kloosterorden, personele prelaturen enz enz waarin verschillende vormen mogelijk zijn. De geloofsbeleving is voor katholieken belangrijk, dat klopt. Hoe een ieder dit invulling geeft is zo verschillend dat ik daar niet zo snel een algemeen antwoord op kan geven.
Waarschijnlijk kan ik nog wel meer vragen verzinnen maar zeven is het getal van de volheid dus laat ik maar stoppen.

Shit hé wat een goed topic is dit. Ik kom echt zelden katholieken tegen die iets weten over hun geloof. Ik kom uberhaupt zelden katholieken tegen als middennederlander zijnde.

Waarschijnlijk kom jij dagelijks meerdere katholieken tegen indien je werkt of op school zit. Dat er veel katholieken zijn die weinig weten van hun geloof voor wat betreft de vragen die bij protestanten spelen klopt ook. Maar je hoeft als katholiek niet theologisch geschoold te zijn of hoger opgeleid. 'Simpel' geloof is ook prima.

Voor de duidelijkheid; in tegenstelling tot Diak2b (die helaas hier niet meer actief is) ben ik gewoon een leek die wat meer dan gemiddeld weet over de katholieke Kerk en het katholieke geloof. Ik probeer de vragen naar mijn kunnen te beantwoorden en probeer daarmee ook in lijn te staan van de katholieke leer. Het kan ook zijn dat ik een nuance verkeerd leg of de plank eens mis sla. Ik hoop dat je wat hebt aan de antwoorden.

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 18 jan 2010 12:15

Een heel andere vraag:
Als ik het goed begrepen heb is aartsbisschop(zeg ik het goed?) Eijk in de plaats van kardinaal Simonis gekomen.
Waarom wordt Eijk geen kardinaal genoemd? (tenminste niet in de Volkskrant)
Is 'monsigneur' de aanspreektitel?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jan 2010 15:55

Mgr. Eijk is aartsbisschop van Utrecht geworden en is inderdaad als zodanig in de plaats van Mgr. Simonis gekomen. Het is niet zo dat een aartsbisschop automatisch ook kardinaal wordt.

Monseigneur (afgekort tot Mgr.) is Frans voor mijnheer (mon = mijn, seigneur = heer) en wordt als zodanig gebruikt als aanspreektitel voor bisschoppen en aartsbisschoppen.

(ik ben overigens niet RK, maar ik meende genoeg kennis te hebben om je vragen te beantwoorden).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 18 jan 2010 17:31

Ik citeer even een stukje van de site vande RKK
RKK schreef:Prinsen van de kerk
Kardinaal is de titel van de belangrijkste kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders na de Paus. De kardinalen helpen en adviseren de paus bij het bestuur van de Kerk, onder meer door functies in de Romeinse Curie te bekleden. Zij worden vaak de Prinsen van de Kerk genoemd. Het kardinalaat is een eretitel, geen wijding.

Vooral het vetgedrukte slaat denk ik terug op je vraag.

(ook ik ben geen Rooms Katholiek, dus als iemand een adequatere (jaja dat kan dus tegenwoordig) beschrijving heeft ... verbeter mij.)

--edit : typo
Laatst gewijzigd door maboc op 18 jan 2010 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 18 jan 2010 21:11

Dank jullie wel Optimatus en Maboc.
Voorlopig neem ik genoegen met jullie protestantse( :wink: ) uitleg <:).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 mei 2010 21:27

Ik heb een paar keer eens een uitzending gezien van Katholiek Nederland.
Interessant om iets te zien, wat gaat over een andere geloofsopvatting, dan wat je zelf gelooft. Het ervaren van contrasten vind ik cruciaal om mijzelf scherp te houden.
De opvattingen die uitgesproken worden in dat programma, verschillen naar mijn idee best nogal eens. Daaraan merk je dus, dat de Rooms-Katholieke Kerk een brede kerk is.
Maar meestal wijkt het toch best sterk af, van mijn geloof. Ik behoor tot de Hersteld Hervormde Kerk.
In mijn geloof staat centraal: de mens is zondig en reddeloos verloren in zichzelf, maar er is genade en redding in Christus. Een radicale boodschap, en een radicale remedie. Die radicaliteit mis ik sterk in de uitzendingen van Katholiek Nederland. Je voelt duidelijk aan, dat er sprake is van een flink andere kijk op de mens. De sfeer is humanistischer, zou ik kunnen zeggen. Meer van: je bent gewoon als mens in de wereld, en daarbij kun je God (en Maria, en de heiligen, daarover straks wat meer) raadplegen voor je problemen. Daarin is er hulp beschikbaar. En dat is wel een enorm verschil in sfeer.
In mijn geloof staat centraal: God is ontzagwekkend in heiligheid, te heilig om de zonde te kunnen gedogen. Er is alleen toegang tot Hem in Jezus Christus, en niemand anders. Hij is de enige Middelaar.
In Katholiek Nederland merk je duidelijk, dat de religiositeit zich niet slechts op God en Christus richt, maar net zo makkelijk op Maria, of andere heiligen. In de uitzendingen krijgt dat een legitieme plaats. Logisch natuurlijk, uit wat er bekend is over de Rooms-Katholieke Kerk. Maar toch wel apart om dat als gereformeerd christen zo concreet te zien. Ook daarin voel ik een erg grote kloof tussen mijn geloof, en het geloof van de Rooms-Katholieke Kerk.
Ik krijg vanuit die uitzendingen echt het gevoel, dat het in het rooms-katholieke geloof over iets heel anders gaat, dan in het gereformeerde geloof. Niet dat ik dat erg vind, het lijkt mij eerder terecht. Als zo'n TV-programma een heel andere werkelijkheid zou laten zien dan hoe die in werkelijkheid is, zou dat vrij kwalijk zijn. Maar ik heb niet het gevoel dat het programma dat doet. Integendeel, ik heb eigenlijk het gevoel, dat ik best een goede dwarsdoorsnede te zien krijg van het rooms-katholieke leven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mei 2010 09:00

Zowel het katholieke geloof als het traditioneel protestantse geloof hebben de apostolische geloofsbelijdenis als gemeenschappelijk uitgangspunt. Het traditioneel protestantisme en het katholicisme zijn twee verschillende culturen en daarin zul je dus verschil zijn. Zonder een waardeoordeel over je observatie te willen geven (of het nu juist is of niet) vind ik het wel grappig om te lezen.

Voor wat betreft rechtvaardiging verschilt het vaak niet zo. ZIe bijvoorbeeld de gemeenschappelijke verklaring van de Lutherse Wereld Federatie en de Katholieke Kerk. http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=338

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mei 2010 19:42

De Apostolische Geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Athanasius en de Geloofsbelijdenis van Nicea zijn inderdaad de geloofsbelijdenissen, die zowel de rooms-katholieken als de gereformeerden gemeen hebben. (Hervormden vallen ook onder gereformeerden in deze beschrijving.)
Na de 'Konstantinische Wende' (bekering van Constantijn de Grote, en wat daar verder uit volgde) ging de kerk nogal veranderen. Ineens was de kerk geen onderdrukte minderheid meer, maar werd het de bevoorrechte staatsgodsdienst. Grote drommen heidenen stroomden tot de kerk toe. Daar was de kerk niet erg op voorbereid. Veel heidenen werden niet kerkelijk omdat ze zo gelovig geworden waren, maar om andere reden. Zij hadden denkpatronen uit hun vroegere godsdienst, en die hielden ze. Dat had invloed in de kerk. Daar kwamen zaken als beelden-, relikwie- en heiligenverering uit voort.
Dus wat betreft de rooms-katholieke cultuur, moet ik er dan altijd een beetje aan denken, dat het een mengsel is van christelijk geloof en heidens geloof. Een beetje een 'mixed bag' dus. Dat gevoel dringt zich sterk aan mij op, als ik geconfronteerd wordt met Maria- en heiligenverering.

Niet dat de protestantse kerken het altijd goed doen, overigens.
Ik had het net over de wereld, die de kerk binnenkomt. Is dat niet iets, wat je vandaag in protestantse kerken ook ziet? Zeker als ik terugdenk aan mijn GKV-tijdperk, zie ik dat zeer zeker. Verwereldlijking onder het kerkvolk. Kerkmensen die meer openstaan voor seculiere zaken als (o.a.) scheiden en ongehuwd samenwonen. Je zou zeggen: het kader van die kerk weet wel beter, en zal daar niet in meegaan. Maar nee, het lijkt er eerder op dat zij de aanpassing ook ondergaan, en de theologie aanpassen aan de seculiere invloeden.
Dit vinden zij veel te kort door de bocht, als ik dit zo zeg, maar het is wel precies wat ik bezwaarden ook hoor zeggen!
Het lijkt wel steeds door de geschiedenis heen op te treden, het binnenkomen van de wereld in de kerk.

Ik heb niet meer dan een heel summiere indruk van RKDocumenten. Als ik dat zie, lijk ik daar wel vooral met de christelijke component van doen te hebben in het rooms-katholicisme. Zo zag ik in documenten nogal wat bijbelteksten staan.

Een programma als Katholiek Nederland helpt mij in ieder geval uit de nogal onhoudbare wensdroom, dat gereformeerd en rooms-katholiek behoorlijk uitwisselbaar zijn omdat ze voor hetzelfde geloof zouden staan.
Het wordt inderdaad beiden ingedeeld in het hok 'christendom', maar inhoudelijk zijn de verschillen groot en ingrijpend. Al belet dat nog niet, dat er op punten herkenning kan zijn. Dat lijkt mij overmijdelijk.

Dat is mijn visie hierop. Ik hoop niet dat ik onaardig ben, met kritische dingen in mijn visie.

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mei 2010 21:54

Boekenlezer schreef:Dat is mijn visie hierop. Ik hoop niet dat ik onaardig ben, met kritische dingen in mijn visie.

Het staat je vrij om welke visie dan ook te hebben op de katholieke Kerk, het zal de werkelijkheid echter niet beïnvloeden, een televisie programma kan slechts een beperkt beeld geven.
Dat jij voornamelijk de verschillen ziet en onoverbrugbaar acht is spijtig, daar er veel meer overeenkomsten zijn, gelukkig zien ook steeds meer protestanten dat en is er steeds meer ruimte voor oecumene waarbij men de verschillen overigens niet onder tafel veegt.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 mei 2010 08:03

Ik denk dat er een aantal erg forse verschillen zijn tussen de protestanten en de katholieken. In mijn optiek is dat niet zo schokkend, zolang we maar in ons achterhoofd houden dat we allemaal in dezelfde God en Jezus en Heilige Geest geloven.

Jezus bindt ons allemaal samen, als neven en nichten in een gorte familie. Al die neven en nichten zijn anders, maar ze hebben dezelfde basis. Zo zie ik het ook met veel verschillende stromingen binnen de christelijke wereld. We kunnen heel sterk van mening over het eea verschillen maar onze basis is gelijk.

Waar dan de grens ligt...wat kan in mij optiek nog wel en wat niet....moeilijk. Dat bekijk ik van geval tot geval.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Terug naar “Archief”