fem schreef:diak2b schreef:Dreamster schreef:Oké, ik had er overheen gelezen, sorry.
Geen enkel probleem. Doorvragen, dubbelvragen, daar is dit loket ook voor he

Maar is er geen vergeving dan?
Jazeker wel. Maar wat valt er te vergeven aan iemand die willens en wetens tegen God kiest? God houdt niet minder van zo iemand, maar Hij kan zo iemand moeilijk dwingen voor God te kiezen. Dat zou pas straf zijn: naar de hemel moeten terwijl je niet bij God wil zijn.
Dat zeg ik dus ook altijd tegen mensen die niet in God geloven, maar andere christenen om me heen heb ik dat (een zeer logische uitleg waarom God geen sadist is als hij mensen naar de hel stuurt) nog nooit horen zeggen, waarschijnlijk omdat ze niet zoveel met niet christenen praten ofzo. Maar is wat je zegt algemeen katholiek denken, of is het gewoon iets wat jij hebt bedacht en wat ook strookt met de katholieke leer? (zoals ik heb gedaan, die theorie over kiezen voor hel/hemel had ik zelf bedacht en heb ik dus tot vijf minuten geleden nooit eerder van andere christenen gehoord)
Wat Diak2b gezegd heeft in dit topic, daar kun je vanuit gaan dat het strookt met de leer van de katholieke Kerk. Dit aangezien hij toen een diaken in opleiding was. Overigens in tegenstelling tot wat veel mensen denken, binnen de katholieke leer kun je ook verschillend over bepaalde zaken denken. Enkel de kaders staan vast en daarbinnen zijn vele variaties mogelijk.
tweede vraag:
zijn doodzondes echt heeeeeeele erge zondes, die een normaal mens eigenlijk niet doet (zoals voor de lol iemand vermoorden) of kunnen het ook zondes zijn als echtscheiding, stelen, mensen voortdurend treiteren. En stel dat bovengenoemde zondes doodzondes zijn, is het dan zo dat je als je die zonde gedaan hebt nadat je gedoopt bent maar je houdt wel van God, je ook naar de hel moet? Of kan je tijdens je leven je regelmatig blijven dopen zodat die zondes weer afgewassen worden? Of is de doop alleen om de erfzonde af te wassen?
Wiki;
Volgens de Catechismus van de Katholieke Kerk moeten drie voorwaarden tegelijk vervuld zijn om van een doodzonde te kunnen spreken: "Elke zonde die een zwaarwegende materie tot object heeft en die begaan wordt met volle kennis en weloverwogen toestemming, is een doodzonde."
Sterf je in staat van doodzonde dan wacht je naar alle waarschijnlijkheid een enkeltje hel. Echter indien je tijdens je leven oprecht en volmaakt berouw hebt van de begaande doodzonde dan kun je dat opbiechten in het sacrament van boete en verzoening. Je zonde wordt je dan vergeven en je krijgt een tweede kans.
derde vraag:
hij staat misschien al in één van de negentien bladzijden van dit topic, in dat geval ben ik erg blij met een paginaverwijzing.
Hoe zien katholieken Maria nu precies. Ik leerde met kerkgeschiedenis iets als dat maria niet aanbeden maar wel vereerd mag worden. (daar schijnt karel de grote voor gezorgd te hebben, maar omdat hij niet overal evenveel macht had werd dat op sommige plekken niet goed doorgevoerd ofzo en werd maria toch aanbeden, als ik me goed herinner) De docent vertelde erbij dat in de praktijk katholieken wel vaak maria aanbidden/tot haar bidden, en (mijn eigen woorden) de middelaarsfunctie die Jezus heeft dus doorschuiven naar Maria.
Ook de vraag: wat is precies het verschil tussen vereren en aanbidden?
Hoe katholieken Maria precies zien is nogal verschillend. Maria mag volgens de leer van de katholieke Kerk niet aanbeden worden, dat komt enkel God toe. Dat er een minderheid mensen zijn die doorschieten in hun devotie tot Maria is bekend, maar tegen de leer van de katholieke Kerk in. Katholieken geloven dat er communicatie mogelijk is tussen de strijdende Kerk (aarde) en de zegevierende Kerk (hemel). Heiligen (mensen die in de hemel zijn, en dus ook Maria) kan worden gevraagd voor gebed.
vierde vraag:
een flinke diepe goeie preek kom je in een katholieke kerk niet vaak tegen, vaak duurt de preek maximaal een kwartiertje. In vergelijking met protestantse kerken zou je kunnen zeggen dat in de diensten dus minder onderwijs wordt gegeven. Wordt dat "tekort" aan onderwijs op andere manieren nog opgevuld, zijn er bijvoorbeeld lezingen, themaavonden of catechisaties voor alle leeftijden?
De 'preek' (homilie) heeft in de katholieke Kerk een andere functie en staat niet centraal. Het is een misvatting dat je in een kwartier geen goede preek kunt geven en dat een langere preek wel goed moet zijn. Daarnaast hebben mensen een vrij korte spanningsboog. In de katholieke Mis zijn er 2 (soms 1) lezingen en een evangelie lezing. Daar gaat de homilie over, ook om het naar onze tijd te halen. De liturgische kalender bestaat uit een A, B en C jaar. Na 3 jaar begint het overnieuw. Als je drie jaar elke zondag in de kerk komt heb je dus alle belangrijkste bijbelgedeeltes gehoord inclusief uitleg. Naast de Mis en andere vieringen staat het je vrij om aan het aanbod mee te doen wat er door de weeks is. Dit aanbod verschilt per parochie. Daarnaast staat het je geheel vrij om zelf eens een goed boek te pakken of om informatie op te zoeken.
Wat overigens wel centraal staat in de Mis is de het sacrament van de Eucharistie.
vijfde vraag:
ik merk bij protestanten soms dat als ze zeggen "dat is katholiek" dat een negatieve bijklank heeft, het betekent: dat is niet helemaal volgens de juiste leer. Het is wel zo dat protestanten als ze gevraagd worden naar hun levensovertuiging altijd zeggen: christen. Of soms hun kerkgenootschap erbij maar vooral christen. Als je katholieken naar hun levensovertuiging vraagt zeggen ze: katholiek. Hoe zien katholieken protestanten? Zien ze het als hun broeders en zusters waar ze samen mee in een bijbelstudiegroepje zouden kunnen zitten of voelen ze zich wel alsof ze een beetje een andere religie hebben.
Over het algemeen zullen katholieken protestanten zien als broeders/zusters in Christus (mits de heilige drie-eenheid wordt geloofd door de protestant). Katholieken zien zichzelf overigens ook als christenen, maar voor de duidelijkheid zeggen ze katholiek. Katholieke parochies zullen anticiperen met oecumenische projecten indien er wederzijds respect is voor de verschillende identiteiten. Zulke projecten worden vaak samen ondernomen met de PKN omdat andere protestantse genootschappen veel minder openstaan voor oecumenische relaties met de katholieke Kerk. Maar wat er allemaal gedaan wordt ligt een beetje aan de plaatselijke situatie. Op hoger niveau vind er regelmatig overleg plaats en worden er ook gezamenlijk dingen opgezet (kerkbalans bijvoorbeeld)
zesde vraag:
wat vind je van biechten, doe je het wel eens? Is het tof?
is er nog zoiets als boete doen, en waarvoor is dat dan? Waarvoor is biechten, kan het vervangen worden door je zonde belijden aan een goede vriend?
De biecht is een sacrament. Het vraagt om ontzettend veel zelfonderzoek en je helemaal open en bloot geven. Ik ervaar het als een ontzettend genadevol sacrament maar het drukt je wel met je neus op de feiten. Het is zeker niet tof te noemen. Wel is het een uiterst mystiek moment waarin je voelt dat er een last van je schouders afvalt wanneer je zonden je vergeven zijn. En nee voor de sacramentele biecht kun je enkel bij een priester terecht. Overigens is het niet verkeerd om je zonden te belijden tegenover een vriend/vriendin. Boete heb ik eigenlijk nog nooit hoeven doen bij mij is het meer een pastoraal gesprek van een uurtje waarna er een kort vast 'programma' wordt gevolgd.
zevende vraag:
Hoe zit het met mystiek in het katholicisme? Ik heb zelf altijd het idee dat katholieken veel meer doen met beleving en ervaring dan protestanten. Klopt dat, of zijn de symbolen en sacramenten in de kerk meer een traditie en houdt de moderne katholiek zich niet meer zo met beleving bezig? Als ze dat wel doen, hoe dan? Doen katholieken bijvoorbeeld aan meditatie van het woord, ook buiten de liturgie van de mis om? Is het zo dat je wanneer je in de katholieke kerk zit dat ook leert van je pastor of clubleiding o.i.d. bijvoorbeeld manieren hoe je in je persoonlijke tijd met God dicht bij God kunt komen en hem kunt ervaren?
In het katholicisme zijn er vele verschillende vormen van mystiek. Je hebt verschillende genootschappen, broederschappen, kloosterorden, personele prelaturen enz enz waarin verschillende vormen mogelijk zijn. De geloofsbeleving is voor katholieken belangrijk, dat klopt. Hoe een ieder dit invulling geeft is zo verschillend dat ik daar niet zo snel een algemeen antwoord op kan geven.
Waarschijnlijk kan ik nog wel meer vragen verzinnen maar zeven is het getal van de volheid dus laat ik maar stoppen.
Shit hé wat een goed topic is dit. Ik kom echt zelden katholieken tegen die iets weten over hun geloof. Ik kom uberhaupt zelden katholieken tegen als middennederlander zijnde.
Waarschijnlijk kom jij dagelijks meerdere katholieken tegen indien je werkt of op school zit. Dat er veel katholieken zijn die weinig weten van hun geloof voor wat betreft de vragen die bij protestanten spelen klopt ook. Maar je hoeft als katholiek niet theologisch geschoold te zijn of hoger opgeleid. 'Simpel' geloof is ook prima.
Voor de duidelijkheid; in tegenstelling tot Diak2b (die helaas hier niet meer actief is) ben ik gewoon een leek die wat meer dan gemiddeld weet over de katholieke Kerk en het katholieke geloof. Ik probeer de vragen naar mijn kunnen te beantwoorden en probeer daarmee ook in lijn te staan van de katholieke leer. Het kan ook zijn dat ik een nuance verkeerd leg of de plank eens mis sla. Ik hoop dat je wat hebt aan de antwoorden.