Mortlach schreef:tante-tortel schreef:Hoezo heb ik iets uit te leggen? Je bent toch mijn gast in mijn huis? Die zet ik toch dingen voor die ik wil? Dus gewoon wat de pot schaft.
Lekker gastvrij hoor. Het idee is toch dat je gast belangrijk voor je is en dat je dus moeite doet het hem/haar naar de zin te maken. Je zult ook vast wel in de Bijbel kunnen vinden dat er speciale dingen geregeld worden voor gasten.Ik zeg heel gewoon: nee, dat heb ik niet als mensen daarom zouden vragen. Wat overigens niemand ooit doet aangezien iedereen altijd zegt: wat heb je?
Stel je even voor: ik kom bij jou op bezoek, en - onwetend als ik ben - neem ik als geschenk een fles wijn mee. Jij neemt die fles aan en spoelt hem vervolgens weg - ik kan me niet voorstellen dat je een geschenk botweg weigert - en als je dan vraagt of ik wat wil drinken, zeg ik: doe maar een wijntje. Wat dan?
Als jij bij mij op bezoek zou komen met een fles wijn zou ik heel gewoon zeggen dat wij geen drank drinken.
En inderdaad kun je dat opvatten als botweg iets weigeren. Maar zo is het nu eenmaal.
En als je dan zegt: doe maar een wijntje. Zou ik zeggen: wij drinken hier in huis geen alcohol.
En daar zul je het mee moeten doen.
Ik kan je heel gastvrij allerlei drinken aanbieden, maar geen drank.
Als dat het enige is wat je wilt drinken heb je echt een probleem.
Ook wat ik altijd drink is in de meeste huishoudens niet in huis, en dat maakt mij echt niet uit er is genoeg wat ik dan wel kan drinken al zou het gewoon water zijn.