Roken en Alchol

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tante-tortel

Re: Roken en Alchol

Berichtdoor tante-tortel » 15 jan 2010 12:59

Mortlach schreef:
tante-tortel schreef:Hoezo heb ik iets uit te leggen? Je bent toch mijn gast in mijn huis? Die zet ik toch dingen voor die ik wil? Dus gewoon wat de pot schaft.

Lekker gastvrij hoor. Het idee is toch dat je gast belangrijk voor je is en dat je dus moeite doet het hem/haar naar de zin te maken. Je zult ook vast wel in de Bijbel kunnen vinden dat er speciale dingen geregeld worden voor gasten.

Ik zeg heel gewoon: nee, dat heb ik niet als mensen daarom zouden vragen. Wat overigens niemand ooit doet aangezien iedereen altijd zegt: wat heb je?

Stel je even voor: ik kom bij jou op bezoek, en - onwetend als ik ben - neem ik als geschenk een fles wijn mee. Jij neemt die fles aan en spoelt hem vervolgens weg - ik kan me niet voorstellen dat je een geschenk botweg weigert - en als je dan vraagt of ik wat wil drinken, zeg ik: doe maar een wijntje. Wat dan?

Als jij bij mij op bezoek zou komen met een fles wijn zou ik heel gewoon zeggen dat wij geen drank drinken.
En inderdaad kun je dat opvatten als botweg iets weigeren. Maar zo is het nu eenmaal.
En als je dan zegt: doe maar een wijntje. Zou ik zeggen: wij drinken hier in huis geen alcohol.
En daar zul je het mee moeten doen.
Ik kan je heel gastvrij allerlei drinken aanbieden, maar geen drank.
Als dat het enige is wat je wilt drinken heb je echt een probleem.
Ook wat ik altijd drink is in de meeste huishoudens niet in huis, en dat maakt mij echt niet uit er is genoeg wat ik dan wel kan drinken al zou het gewoon water zijn.

Pjotr1992
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Pjotr1992 » 15 jan 2010 21:19

Even om terug te komen op dat alcohol is drugs: Zoals hier al werd gezegd,een rode wijn is zelfs gezond voor een mens,dus ik vind alcohol geen drugs. Hetzelfde als dat je van vette dingen niet teveel moet eten,moet je daar niet teveel van drinken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2010 22:12

Pjotr1992 schreef:Even om terug te komen op dat alcohol is drugs: Zoals hier al werd gezegd,een rode wijn is zelfs gezond voor een mens,dus ik vind alcohol geen drugs. Hetzelfde als dat je van vette dingen niet teveel moet eten,moet je daar niet teveel van drinken.

hmm, je mag het uiteraard vinden, maar volgens mij gaat die redenering niet op. Als iets goed is voor de mens, is het geen drug, als ik het zo even mag samenvatten. Een standaard-wijsheid in de chemie/farmacologie is: er zijn geen giftige stoffen, slechts giftige hoeveelheden. Als je 15 liter water drinkt ga je ook dood. Wat je zegt dus, niet te veel. Je uitspraak "rode wijn is gezond" moet dus wat preciezer: "een beetje rode wijn is gezond" Maar alcohol is zeker wel een drug, een hard drug zelfs.

Het Engels maakt zelfs geen onderscheid tussen medicijnen en drugs: het heet allebei drugs. Ok, je hebt wel medicine and medication, maar in een drug store verkopen ze toch echt aspirine en hoestdrank, en geen coke of XTC.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2010 13:59

tante-tortel schreef:Hoezo heb ik iets uit te leggen? Je bent toch mijn gast in mijn huis? Die zet ik toch dingen voor die ik wil? Dus gewoon wat de pot schaft.
Ik zeg heel gewoon: nee, dat heb ik niet als mensen daarom zouden vragen. Wat overigens niemand ooit doet aangezien iedereen altijd zegt: wat heb je?
Als ik in jou huis zou komen en jij zou zeggen: ik heb alleen wijn. Dan drink ik gewoon water. Wat ik altijd drink hebben de meeste mensen ook niet in huis.
Daarbij overdrijf je weer schromelijk met je opmerking dat ik mijn onbijbelse visie aan iemand op wil leggen. Want dat doe ik niet.
Ik zeg helemaal niet dat anderen het zo ook behoren te doen want zo zegt de Bijbel het.
Een ieder moet dat voor zichzelf weten.
Maar in ons huis geen drank, en wordt er niet gerookt.

Als ik ergens te gast ben, neem ik inderdaad genoegen met wat de pot schaft. Maar als ik weet dat je ondertussen flessen wijn weggooit en mij vervolgens een wijntje weigert, heb je me wel wat uit te leggen. Niet omdat je geen wijn hebt, maar omdat je dingen die voor consumptie bedoeld zijn, weggooit. Als je dat er niet bij had verteld had ik er totaal geen punt van gemaakt.... het gaat mij er om dat je je eigen regels blijkbaar zo graag aan anderen wil opdringen dat je liever wijn weggooit, dan het aan anderen te geven die er wel van kunnen genieten. Je hebt dan liever dat mensen er niet van genieten, dan dat ze genieten van iets waar jij niet van kan genieten.

Prima als je geen wijn drinkt en het ook niet schenkt in huis. Maar waarom geef je die flessen wijn dan niet weg... dan zijn ze het huis uit, wordt er geen alcohol bij je thuis geschonken en gedronken. Maar je verspilt tenminste niks. Waarom gooi je het dan weg als je er een ander blij mee wil maken? Dat wil toch iets zeggen over het opleggen van jou denken aan anderen? Liever weggooien dan aan een ander weggeven? Ik vind dat je zo niet met eten en drinken om moet gaan. Dus ook niet met wijn.

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar je motivatie om niet te drinken en anderen geen drank voor te schotelen. Dit omdat ik in de Bijbel op talloze plaatsen een andere lijn zie, die van met mate mogen genieten van de "vrucht van de wijnstok." Ik ben erg benieuwd waarom je daar een heel andere lijn in kiest.

tante-tortel schreef:
Mortlach schreef:De felheid van de reactie doet mij vermoeden dat er meer achter zit dan het enkel niet lekker vinden. Heb ik dat goed, TT, of lees ik er nu dingen in die er niet staan?

Ik reageer niet fel, dat meen je er in te moeten lezen.
Maar er zit inderdaad ook wel meer achter dan alleen het niet lekker vinden.

Ik vind dronken mensen walchelijk.

Ik ook. In de Bijbel wordt er ook negatief over gesproken... maar is het geen reden om helemaal niet te drinken. Waarom dan de lijn van geheelonthouding en niet die van matigheid?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pjotr1992
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Pjotr1992 » 16 jan 2010 14:03

Mortlach schreef:
Pjotr1992 schreef:Even om terug te komen op dat alcohol is drugs: Zoals hier al werd gezegd,een rode wijn is zelfs gezond voor een mens,dus ik vind alcohol geen drugs. Hetzelfde als dat je van vette dingen niet teveel moet eten,moet je daar niet teveel van drinken.

hmm, je mag het uiteraard vinden, maar volgens mij gaat die redenering niet op. Als iets goed is voor de mens, is het geen drug, als ik het zo even mag samenvatten. Een standaard-wijsheid in de chemie/farmacologie is: er zijn geen giftige stoffen, slechts giftige hoeveelheden. Als je 15 liter water drinkt ga je ook dood. Wat je zegt dus, niet te veel. Je uitspraak "rode wijn is gezond" moet dus wat preciezer: "een beetje rode wijn is gezond" Maar alcohol is zeker wel een drug, een hard drug zelfs.

Het Engels maakt zelfs geen onderscheid tussen medicijnen en drugs: het heet allebei drugs. Ok, je hebt wel medicine and medication, maar in een drug store verkopen ze toch echt aspirine en hoestdrank, en geen coke of XTC.

Oke,een beetje dan,maar jij wil dus zeggen: Dat een beetje drugs gezond kan zijn?

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2010 14:29

Pjotr1992 schreef:Oke,een beetje dan,maar jij wil dus zeggen: Dat een beetje drugs gezond kan zijn?

Ten diepste reageer je nu net als tante-tortel.
Niet alle gebruik is fout.
Wanneer je samen zit en een glas wijn gebruikt, kan dat heel gezellig zijn en daar is niks mis mee. Nee, ik zeg niet dat wijn de gezelligheid/feestvreugde verhoogt. Dat kan ook met vruchtensappen en gewoon water.
Maar veel mensen genieten van een glas wijn.

Alle, maar dan ook alle misbruik is fout daarover is geen twijfel mogelijk. Dat geldt voor allerlei genotsmiddelen.
En ja, in mijn familie was een alcoholist. En drank maakt meer kapot dan je lief is. Maar toch... Dat betekent niet dat je dan iets wat jij fijn vindt moet laten staan.
De enige keer dat ik geen glas wijn heb genomen was als ik bij dat familielid op bezoek was, die bezig was via de AA af te kicken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2010 15:43

Pjotr1992 schreef:Oke,een beetje dan,maar jij wil dus zeggen: Dat een beetje drugs gezond kan zijn?

Nee, dat zeg ik ook niet. Ik kan me niet voorstellen dat een beetje heroïne goed voor je is. Aan de andere kant zijn er wel talloze mensen gebaat bij een beetje morfine als pijnbestrijding na bijvoorbeeld een operatie. Een anesthesist is zelfs speciaal opgeleid om roesmiddelen op een veilige manier te doseren zodat operaties mogelijk zijn. THC - het werkzame bestanddeel van wiet helpt mensen die aan MS (geloof ik) lijden.

Je kunt niet zomaar zeggen dat alle drugs altijd slecht is, maar ook het omgekeerde geldt niet altijd. Het hangt van de situatie af.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 jan 2010 16:37

Ik vind het zeer overtrokken hoe er gereageerd wordt op mijn posten.
Die drank is aan mij gegeven en daar mag ik mee doen wat ik wil.
En daar ga ik geen verantwoording over afleggen dat ik dat doe.
Ik dring jou of anderen die wel willen drinken niets op, maar van mij zul je het nooit krijgen.
Bij mij vandaan gaat niemand met te veel drank op achter het stuur zitten.
Net zo goed dat jij het verspilling vind maar ik niet.
Dat wil je mij tenslotte ook opdringen, maar ik zie het niet zo.
Als je het over verspillen hebt dan denk ik dat er hier zeer velen zijn die dat doen.
Die eten weggooien of zgn. oud brood, of wat dan ook.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2010 18:26

tante-tortel schreef:Ik vind het zeer overtrokken hoe er gereageerd wordt op mijn posten.
Ik dring jou of anderen die wel willen drinken niets op, maar van mij zul je het nooit krijgen.
Als je het over verspillen hebt dan denk ik dat er hier zeer velen zijn die dat doen.

Het blijkt maar weer dat er veel meer wordt bijgehaald, dat er veel verscholen gevoelens zitten. Nee, natuurlijk geef je iemand die nog moet rijden geen alcohol; niemand doet dat, hoop ik. Daar zal niemand tegenin gaan. En ja, iedereen verspilt wel eens wat eten, al is er hier wel een verschil tussen verspilling uit gemakzucht of verspilling uit principe. Maar goed, je hoeft je inderdaad niet te verantwoorden. Je houding is wat extremer dan wat men verwacht, dus vat het niet verkeerd op als er naar de achterliggende ideeën en overtuigingen gevraagd wordt. Men vraagt bij elkaar naar zaken omdat men de ander niet begrijpt, maar wel wil begrijpen. Vragen zijn niet automatisch kritiek.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2010 18:53

Mortlach schreef:Nee, natuurlijk geef je iemand die nog moet rijden geen alcohol; niemand doet dat, hoop ik.
Was dat maar waar. Ik krijg best vaak te horen: "het kan echt geen kwaad, je drinkt nog koffie, je gaat nog eten en dan zijn we zo weer een paar uur verder". Ik weiger categorisch alle alcoholische drank, welke dan ook, als ik nog moet rijden. Altijd al gedaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2010 19:42

Riska schreef:
Mortlach schreef:Nee, natuurlijk geef je iemand die nog moet rijden geen alcohol; niemand doet dat, hoop ik.
Was dat maar waar. Ik krijg best vaak te horen: "het kan echt geen kwaad, je drinkt nog koffie, je gaat nog eten en dan zijn we zo weer een paar uur verder". Ik weiger categorisch alle alcoholische drank, welke dan ook, als ik nog moet rijden. Altijd al gedaan.

Nou, tja, ook hier is weer nuancering nodig. Natuurlijk kan je er het beste voor kiezen om niet te drinken als je nog moet rijden, maar de wet trekt de grens bij 0,5 promille. niet bij 0. In mijn geval (man/95kg) geeft 1 glas whisky een promilage van 0,27. Een vrouw van 55 kilo krijgt van diezelfde whisky een promilage van 0,41. Ik heb geen rijbewijs maar zou ook niet drinken als ik zou moeten rijden. Maar alcohol wordt ook weer afgebroken door je lichaam, met een snelheid van ongeveer 1 glas per 1,5 uur. Dus als je om 18:00 één glas bier/wijn drinkt, en daarna alcoholvrij, terwijl je om 22:00 wegrijdt, dan is je promilage gewoon 0. Daarom zal ik dat gedrag niet veroordelen, maar zelfs als behoorlijk verantwoordelijk bestempelen. (waar helemaal niet drinken wel nóg beter is).

hier de zelftest

Ik zeg uiteraard niet dat je op deze manier "de grens" moet gaan opzoeken, alleen dat bepaald verantwoordelijk gedrag zo ver van die grens verwijderd is, dat ik er geen kwaad in zie. Als je van jezelf weet dat je geen maat kunt houden, moet je zo verstandig zijn gewoon spa te drinken.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2010 20:29

Ik neem gewoon het zekere voor het onzekere: ik drink onder geen voorwaarde als ik nog moet rijden. 0 =0, maar dan ook echt! Voelt gewoon beter voor mijzelf. Maar daarmee veroordeel ik anderen niet hoor. Je moet gewoon je gevoel en je geweten volgen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2010 20:50

Riska schreef:Ik neem gewoon het zekere voor het onzekere: ik drink onder geen voorwaarde als ik nog moet rijden. 0 =0, maar dan ook echt! Voelt gewoon beter voor mijzelf. Maar daarmee veroordeel ik anderen niet hoor. Je moet gewoon je gevoel en je geweten volgen.

En laat dat nou net het moeilijke zijn als er alcohol in het spel is. Het vertroebelt de boel zo, en je geweten komt er vaak pas bij kijken als het onheil al is geschied. Je bent die grens vaak al over voor je het doorhebt. Als je denkt "ach, dat kan nog wel" dan zou je al niet meer moeten rijden. Maar wettelijk en fysiologisch is er dus wel wat ruimte. Zoals ik zei: als ik om 18:00 1 glas whisky drink, en jij die hele avond spa, en we doen om 22:00 een bloedproef, dan is bij ons allebei het promilage 0.

Met het zekere voor het onzekere nemen is natuurlijk niets mis. Ik zou het zelfde doen en schrik ook echt als ik hoor of zie hoe zat mensen nog steeds achter het stuur kruipen "want ze hoeven toch niet zo ver..." of met weet ik wat voor een andere rotsmoes.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2010 21:15

Het sneeuwt hier. Ik ga dus niet meer weg vanavond.
Tijd voor een glas! :mrgreen: Proost!! :mrgreen: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2010 22:08

Riska schreef:

Ten diepste reageer je nu net als tante-tortel.
Niet alle gebruik is fout.
Wanneer je samen zit en een glas wijn gebruikt, kan dat heel gezellig zijn en daar is niks mis mee. Nee, ik zeg niet dat wijn de gezelligheid/feestvreugde verhoogt. Dat kan ook met vruchtensappen en gewoon water.
Maar veel mensen genieten van een glas wijn.

Ik ben het er mee eens dat je geen drank nodig moet hebben voor gezelligheid. Aan de andere kant is het wel een natuurlijk effect, wijn verhoogt soms de (feest)vreugde wel.

13 U bevloeit de bergen vanuit uw hoge zalen,
de aarde wordt verzadigd en vruchtbaar:
14 gras laat u groeien voor het vee
en gewassen die de mens moet verbouwen.

Zo zal hij brood winnen uit de aarde
15 en wijn die het mensenhart verheugt,
geurige olie die het gelaat doet stralen,
ja, brood dat het mensenhart versterkt.

Proost! :)

tante-tortel schreef:Ik vind het zeer overtrokken hoe er gereageerd wordt op mijn posten.

Tja, als je het niet wil uitleggen, blijft mijn onbegrip. Nogmaals, prima als je het niet schenkt... maar als je het weggooit is dat gewoon verspilling. Het mist zijn doel, zijn nut. Geef het dan kado aan iemand, heb jij het niet in huis, er geen last van... maar gooi je het ook niet weg. Nogmaals de vraag die ik heb: stel, ik ben je buurman. Je krijgt 2 flessen wijn met oud en nieuw. Waarom gooi je het dan liever weg dan dat je mij, liefhebber van een lekker glaasje wijn, er blij mee maakt? Dat geeft toch aan dat je je eigen mening (geen alcohol) aan anderen wil opdringen, want je hebt liever ook niet dat ik er van geniet en daarom gooi je je fles liever leeg in de gootsteen.

Waarom gooi je het dan liever weg dan het aan mij te geven? Terwijl je weet dat ik er van geniet en God er voor dank?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”