Riska schreef:Oké, ik kan me wel gedeeltelijk vinden in de opmerkingen.
Mij is een glas wijn aangeraden omdat het goed is voor mijn hart en bloedvaten. Dat heeft ook met mijn leeftijd te maken.
Toen ik zwanger was heb ik nooit gedronken, niet één glas.
Mijn kinderen hebben nooit, maar dan ook nooit, mogen drinken voor hun achttiende en gaven daar ook niet om. Mijn dochter is geheelonthoudster, zowel op rook-als alcoholgebied en mijn zoon drinkt op bijzondere gelegenheden en bij hoge uitzondering wel eens een biertje of glas wijn. Maar nooit als hij moet rijden. En ook hij heeft nooit gerookt (voorbeeld van de ouders????)
Ik sta vaak versteld van het feit dat kinderen van een jaar of 12 een slokje mee mag drinken bv. bij de jaarwisseling. Zo leer je ze dat het geen kwaad kan.
Je kunt natuurlijk net zo goed niet drinken; je mist er in principe niks aan, hooguit is carnaval wat minder leuk. Niks mis dus met geheelonthouders of gelegenheidsdrinkers. Het enige wat je kan zeggen is dat er een hele wereld vol met heerlijke smaken voor je gesloten blijft. Want laten we niet vergeten waarom we bier, wijn en gedistilleerd drinken: niet zozeer om de alcohol, het is vooral erg lekker. Alcohol in het verkeer is inderdaad totaal not done.
Ik bedoelde met aangeven dat Jezus water in wijn veranderde alleen maar, dat het wel een keer mag, om gestalte te geven aan iets feestelijks. Wij zijn nog vaak geneigd om veel verboden in ons geloof op te nemen. Maar dat is een heel andere discussie...
Het eerste wat Noach deed na de zondvloed was toch een wijngaard opzetten en zich helemaal klem zuipen zodat hij naakt in zijn tent in slaap viel waarna zijn zonen achterwaarts een deken over hem heen moesten leggen. Waarna de jongste zoon die zijn vader naakt gezien had op zijn kop kreeg... vreemd verhaal.