Roken en Alchol

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Roken en Alchol

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2010 11:55

Riska schreef:Oké, ik kan me wel gedeeltelijk vinden in de opmerkingen.
Mij is een glas wijn aangeraden omdat het goed is voor mijn hart en bloedvaten. Dat heeft ook met mijn leeftijd te maken.
Toen ik zwanger was heb ik nooit gedronken, niet één glas.
Mijn kinderen hebben nooit, maar dan ook nooit, mogen drinken voor hun achttiende en gaven daar ook niet om. Mijn dochter is geheelonthoudster, zowel op rook-als alcoholgebied en mijn zoon drinkt op bijzondere gelegenheden en bij hoge uitzondering wel eens een biertje of glas wijn. Maar nooit als hij moet rijden. En ook hij heeft nooit gerookt (voorbeeld van de ouders????)

Ik sta vaak versteld van het feit dat kinderen van een jaar of 12 een slokje mee mag drinken bv. bij de jaarwisseling. Zo leer je ze dat het geen kwaad kan.

Je kunt natuurlijk net zo goed niet drinken; je mist er in principe niks aan, hooguit is carnaval wat minder leuk. Niks mis dus met geheelonthouders of gelegenheidsdrinkers. Het enige wat je kan zeggen is dat er een hele wereld vol met heerlijke smaken voor je gesloten blijft. Want laten we niet vergeten waarom we bier, wijn en gedistilleerd drinken: niet zozeer om de alcohol, het is vooral erg lekker. Alcohol in het verkeer is inderdaad totaal not done.

Ik bedoelde met aangeven dat Jezus water in wijn veranderde alleen maar, dat het wel een keer mag, om gestalte te geven aan iets feestelijks. Wij zijn nog vaak geneigd om veel verboden in ons geloof op te nemen. Maar dat is een heel andere discussie... :wink:

Het eerste wat Noach deed na de zondvloed was toch een wijngaard opzetten en zich helemaal klem zuipen zodat hij naakt in zijn tent in slaap viel waarna zijn zonen achterwaarts een deken over hem heen moesten leggen. Waarna de jongste zoon die zijn vader naakt gezien had op zijn kop kreeg... vreemd verhaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 07 jan 2010 12:44

Mortlach schreef:Het eerste wat Noach deed na de zondvloed was toch een wijngaard opzetten en zich helemaal klem zuipen zodat hij naakt in zijn tent in slaap viel waarna zijn zonen achterwaarts een deken over hem heen moesten leggen. Waarna de jongste zoon die zijn vader naakt gezien had op zijn kop kreeg... vreemd verhaal.

Er wordt niet gezegd dat Noach een gewoonte drinker was. Verder veroordeeld Jezus dronkenschap ook. zoals je in mn eerdere post kon lezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2010 16:10

Inderdaad. Daarnaast staat ook nergens dat wat Noach deed prima was. Maar het wordt ook niet afgekeurd. Cham kreeg op z'n kop omdat hij er misbruik van maakte door zijn vader te bespotten. En dat heeft met een heel ander gebod, het 5e, te maken. Eer uw vader en uw moeder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2010 16:42

Het was mijn intentie niet om de figuur Noach te besmeuren. Meer om een mogelijk verband tussen vers A en verhaal B aan te halen, om te zien hoe men daar op reageert.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 jan 2010 19:18

Mortlach schreef:Je kunt natuurlijk net zo goed niet drinken; je mist er in principe niks aan, hooguit is carnaval wat minder leuk. Niks mis dus met geheelonthouders of gelegenheidsdrinkers. Het enige wat je kan zeggen is dat er een hele wereld vol met heerlijke smaken voor je gesloten blijft. Want laten we niet vergeten waarom we bier, wijn en gedistilleerd drinken: niet zozeer om de alcohol, het is vooral erg lekker. Alcohol in het verkeer is inderdaad totaal not done.

Zeg maar gerust dat jij het erg lekker vind want er zijn massa's mensen die het gewoon niet drinken omdat het niet lekker is.
Ik vind drank erg smerig en kan er niets lekkers aan vinden.
Al de drank die wij helaas aan het eind van het jaar weer in de kerstpakketten en als kado krijgen van relatie.s verdwijnt hier gewoon in het riool.
Gelukkig zijn er al die omdat wij dat doen maar gewoon iets anders geven of helemaal niets.
Is mij ook prima.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2010 19:29

tante-tortel schreef:Zeg maar gerust dat jij het erg lekker vind want er zijn massa's mensen die het gewoon niet drinken omdat het niet lekker is.
Al de drank die wij helaas aan het eind van het jaar weer in de kerstpakketten en als kado krijgen van relatie.s verdwijnt hier gewoon in het riool.
Gelukkig zijn er al die omdat wij dat doen maar gewoon iets anders geven of helemaal niets.
Is mij ook prima.

Goed, goed, ik vind het lekker. Ik kan genieten van een glas goede whisky of lekkere rum met een beetje karakter. Slechte drank komt er bij mij ook niet in. Als meer mensen zouden drinken omdat ze het lekker vinden en niet "omdat er alcohol inzit", dan zou dat een hele hoop schelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2010 14:16

tante-tortel schreef:
Mortlach schreef:Je kunt natuurlijk net zo goed niet drinken; je mist er in principe niks aan, hooguit is carnaval wat minder leuk. Niks mis dus met geheelonthouders of gelegenheidsdrinkers. Het enige wat je kan zeggen is dat er een hele wereld vol met heerlijke smaken voor je gesloten blijft. Want laten we niet vergeten waarom we bier, wijn en gedistilleerd drinken: niet zozeer om de alcohol, het is vooral erg lekker. Alcohol in het verkeer is inderdaad totaal not done.

Zeg maar gerust dat jij het erg lekker vind want er zijn massa's mensen die het gewoon niet drinken omdat het niet lekker is.
Is mij ook prima.

Beetje jammer. Dat jij het niet lekker vindt kan. Maar om het dan weg te gooien is wel verspilling. Je kan vast wel mensen er blij mee maken... of het bewaren zodat je je visite die wel van alcohol houdt wat kan voorschotelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 jan 2010 14:45

Ik zie drank weggooien niet als verspilling. Wat verspil je daar mee? Iets wat slecht voor iemand is? Dat is niet verspillen. Drank maakt meer kapot dan je lief is en zal het ook mijn visite niet voorzetten. Zal het ook nooit aan iemand anders geven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2010 14:46

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Zeg maar gerust dat jij het erg lekker vind want er zijn massa's mensen die het gewoon niet drinken omdat het niet lekker is.
Is mij ook prima.

Beetje jammer. Dat jij het niet lekker vindt kan. Maar om het dan weg te gooien is wel verspilling. Je kan vast wel mensen er blij mee maken... of het bewaren zodat je je visite die wel van alcohol houdt wat kan voorschotelen.

De felheid van de reactie doet mij vermoeden dat er meer achter zit dan het enkel niet lekker vinden. Heb ik dat goed, TT, of lees ik er nu dingen in die er niet staan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jan 2010 14:57

tante-tortel schreef:Ik zie drank weggooien niet als verspilling. Wat verspil je daar mee? Iets wat slecht voor iemand is? Dat is niet verspillen. Drank maakt meer kapot dan je lief is en zal het ook mijn visite niet voorzetten. Zal het ook nooit aan iemand anders geven.

Rode wijn is goed voor je lichaam. Dus slecht is het niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2010 11:53

tante-tortel schreef:Ik zie drank weggooien niet als verspilling. Wat verspil je daar mee? Iets wat slecht voor iemand is? Dat is niet verspillen. Drank maakt meer kapot dan je lief is en zal het ook mijn visite niet voorzetten. Zal het ook nooit aan iemand anders geven.

Alcohol is niet per definitie slecht. Zelfs in de Bijbel kan je dat lezen. De Bijbel keurt het met mate nuttigen van wijn bijvoorbeeld totaal niet af, integendeel. Prima als jij zegt: Ik drink het helemaal niet. Maar om dat drinken zomaar weg te gooien en daarnaast jou onbijbelse visie aan anderen te willen opleggen, of in ieder geval liever wijn weg te gooien dan het je gasten die het wel willen en mogen drinken aan te bieden is wel triest. Dan heb je volgens mij wel wat uit te leggen.

Stel, ik ben bij jou op visite. Je vraagt: Wil je wat drinken? En ik zeg: Heb je een wijntje voor me?

Wat ga je me dan vertellen? Een simpel nee schiet niet op want je hebt net een fles wijn door de gootsteen gespoeld.

Ik ben reuze benieuwd naar je antwoord!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 jan 2010 12:02

Hoezo heb ik iets uit te leggen? Je bent toch mijn gast in mijn huis? Die zet ik toch dingen voor die ik wil? Dus gewoon wat de pot schaft.
Ik zeg heel gewoon: nee, dat heb ik niet als mensen daarom zouden vragen. Wat overigens niemand ooit doet aangezien iedereen altijd zegt: wat heb je?
Als ik in jou huis zou komen en jij zou zeggen: ik heb alleen wijn. Dan drink ik gewoon water. Wat ik altijd drink hebben de meeste mensen ook niet in huis.
Daarbij overdrijf je weer schromelijk met je opmerking dat ik mijn onbijbelse visie aan iemand op wil leggen. Want dat doe ik niet.
Ik zeg helemaal niet dat anderen het zo ook behoren te doen want zo zegt de Bijbel het.
Een ieder moet dat voor zichzelf weten.
Maar in ons huis geen drank, en wordt er niet gerookt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 jan 2010 12:08

Mortlach schreef:De felheid van de reactie doet mij vermoeden dat er meer achter zit dan het enkel niet lekker vinden. Heb ik dat goed, TT, of lees ik er nu dingen in die er niet staan?

Ik reageer niet fel, dat meen je er in te moeten lezen.
Maar er zit inderdaad ook wel meer achter dan alleen het niet lekker vinden.

Ik vind dronken mensen walchelijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2010 12:36

tante-tortel schreef:Hoezo heb ik iets uit te leggen? Je bent toch mijn gast in mijn huis? Die zet ik toch dingen voor die ik wil? Dus gewoon wat de pot schaft.

Lekker gastvrij hoor. Het idee is toch dat je gast belangrijk voor je is en dat je dus moeite doet het hem/haar naar de zin te maken. Je zult ook vast wel in de Bijbel kunnen vinden dat er speciale dingen geregeld worden voor gasten.

Ik zeg heel gewoon: nee, dat heb ik niet als mensen daarom zouden vragen. Wat overigens niemand ooit doet aangezien iedereen altijd zegt: wat heb je?

Stel je even voor: ik kom bij jou op bezoek, en - onwetend als ik ben - neem ik als geschenk een fles wijn mee. Jij neemt die fles aan en spoelt hem vervolgens weg - ik kan me niet voorstellen dat je een geschenk botweg weigert - en als je dan vraagt of ik wat wil drinken, zeg ik: doe maar een wijntje. Wat dan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2010 12:42

tante-tortel schreef:Ik reageer niet fel, dat meen je er in te moeten lezen.
Maar er zit inderdaad ook wel meer achter dan alleen het niet lekker vinden.

Ik vind dronken mensen walgelijk.

Uiteraard, ik ook, maar er is een wereld van verschil tussen één glaasje wijn/bier/rum en dronken-zijn. Het kan natuurlijk zijn dat je mensen in je omgeving hebt/had die geen maat kunnen/konden houden, en ik begrijp helemaal dat dat je kijk op alcohol enorm beïnvloedt. Een vriend van mijn vader is zo'n 10 jaar geleden overleden aan zijn alcoholisme, en het is vreemd je te beseffen dat je die man in je hele leven nog nooit nuchter hebt meegemaakt, maar omdat je niet beter wist viel het niet op. Die kerel dronk uiteindelijk twee flessen port per dag, en iedereen ziet dat dat geen gezonde/wenselijke situatie is. Maar ook dat dat erg extreem is en niet te vergelijken met normaal drinkgedrag.

Terug naar “[Religie] - Open forum”