Riska schreef:Gravo, een goed, genuanceerd stuk schrijf je.
Ik deel overigens de afwijzing van opwekkingsliederen/evangelische liederen.
Kortgeleden gaf een predikant in onze kerk (PKN) precies weer wat het verschil is tussen Psalmen/Gezangen en de opwekkings/evangelische liederen:
Bij psalmen en gezangen wordt bezongen dat God tot de mensen komt/is gekomen. Wat God voor ons doet/gedaan heeft.
Bij opwekkingsliederen wordt gezongen dat ik/de mens tot God kom.
En dat is een fundamenteel verschil. Wij zingen Gods lof, niet omdat wij God zoeken of gezocht hebben, maar omdat God ons heeft gezocht en elke dag opnieuw zoekt.
Het gaat mij om de vet gemaakte tekst.
Ik geloof echt dat God ons zoekt. Maar ik denk ook dat het 2 richting verkeer is. Terwijl God ons zoekt, moeten wij God zoeken. Anders kun je de rest van je leven in je bed liggen wachten tot God je gevonden heeft, zonder daar ook maar iets (geestelijk) voor te hebben hoeven doen. Dat kan natuurlijk, maar ik denk dat je als mens wel open moet staan. Je moet wel gevonden willen worden. Want als God je heeft gevonden maar je wilt niet, denk ik niet dat je toch tot geloof komt.
Andersom gaat dat natuurlijk ook op denk ik. Als wij met alle macht God zoeken, maar God zou niet open staan voor ons (Is natuurlijk alleen maar denkbeeldig he) dan zullen wij God ook nooit vinden.
Ik denk zelf daarom dat het een wisselwerking tussen God en de mens is.
(Ik heb hier overigens geen Bijbels bewijs voor hoor, dit zijn mijn eigen kronkels)