Psalmen geïnspireerd, gezangen niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Psalmen geïnspireerd, gezangen niet.

Berichtdoor Jantjes » 05 jan 2010 14:53

Ds. J.M.D. de Heer Gereformeerde Gemeente Middelburg schreef in het Reformatorisch Dagblad van 04-01-2010 het volgende:

vraag:
Wij zingen in onze kerk alleen psalmen. Bij een vriendin zingen ze ook gezangen en opwekkingsliederen. Ik vind dat vreemd, maar zij zegt: In de psalmen zing je niet over Jezus, in de opwekkingsliederen wel. Wat moet ik hiermee?

antwoord:
Wat is het een voorrecht dat de Heere zo veel psalmen heeft gegeven. Deze zijn speciaal bedoeld om gezongen te worden in de tabernakel en later de tempel. David en de andere dichters hebben die psalmen bovendien niet zelf bedacht, maar de Heilige Geest dreef hen om ze op te schrijven (inspiratie).

Wat is het een voorrecht dat de Heere Zelf bepaalde wat Hij wilde laten zingen in de eredienst. Nu hoeven we dat niet zelf uit te vinden.

Wat is het een rijkdom dat Hij wel 150 psalmen gaf voor allerlei gelegenheden. De voorraad psalmen is zo groot dat er weinig gemeenten zullen zijn waar ze allemaal gezongen zijn. En de inhoud van de psalmen is zo rijk dat ze na twintig keer zingen nog aantrekkelijk blijven. Als we maar geestelijke ogen krijgen om deze rijkdom te leren kennen!

Je begrijpt wel dat het helemaal niet nodig is om andere liederen de kerk binnen te halen. Sterker nog, het is onverstandig. Waarom zouden we niet genoeg hebben aan wat de Heere in Zijn Woord aan de kerk heeft gegeven?

Ja maar, zingen we in de psalmen over de Heere Jezus? Zeker, het hele Oude Testament is vol van de komende Verlosser. Hoeveel psalmen zijn er niet vervuld in het leven van Jezus? Ik hoef er maar een paar te noemen: 2, 16, 21, 22, 40, 69, 72, 89, 110, 118.

De Hebreeuwse vorm van de naam Jezus vinden we terug in het woord ”heil”. Zoek maar in een concordantie op hoe vaak dit woord in de psalmen staat. Het is waar, we weten niet in hoeverre de psalmisten rechtstreeks aan de Messias hebben gedacht. In elk geval wisten ze heel goed dat de verlossing alleen in God lag. En ook zongen ze over Gods Gezalfde. Wist je dat dit woord in het Nieuwe Testament met Christus vertaald wordt?

Laten we de rijkdom van de psalmen maar niet inruilen voor de gezangen. Niet één gezang is geïnspireerd. Er zijn mooie gezangen, maar helaas zijn er nog veel meer gezangen die de Bijbelse boodschap verdraaien. En de inhoud van de zo heerlijk in het gehoor liggende opwekkingsliederen is helaas erg eenzijdig. Vraag de Heere veel om de rijkdom van de psalmen te leren kennen.

Is dit wel een Bijbels uitgangspunt, zo vraag ik mij af?
Als ik zie wat de Bijbel zegt:

Kolossensen 3:16
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Efeziërs 5:19-21
Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
21 Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.

elbert
Moderator

Re: Psalmen geïnspireerd, gezangen niet.

Berichtdoor elbert » 05 jan 2010 15:07

Niet één gezang is geïnspireerd.

Ik neem aan (en hoop) dat de predikant bedoelt dat niet één gezang canoniek is.
Want om te zeggen dat de Heilige Geest niets van doen heeft met gezangen (daar lijkt deze uitspraak op te wijzen), lijkt me te ver gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 05 jan 2010 15:36

Ik zit in de GG en bij ons zingen we ook alleen psalmen, en de 12 gezangen die erachter staan. Met een zang avond of kerst worden er wel andere liederen gezongen. Ik heb zelf de 'bekende gele bundel' in huis, en daar staan ook mooie liederen in. Heerlijk om het orgel in huis eens te laten juichen en zelf mee te zingen. Heb gelukkig geen buren dicht bij.
Ik durf niet te zeggen dat de gezangen oid niet geinspireerd zijn. Net zo min durf ik dat van de HSV te zeggen , maar dat terzijde.

Ik zing alles graag. Psalmen en geestelijke liederen want dat staat ook idd in de Bijbel.

"met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen" dus ook de lofzangen en geestelijke liederen.
De kanttekeningen zeggen het volgende over het woordje psalmen in Efeze 5:19

Deze drie soorten van geestelijke gezangen dienen tot één einde, namelijk om den geest te vermaken, en worden van sommige alzo onderscheiden, da psalmen allerlei geestelijke gezangen zijn, die niet alleen met de stem, maar ook met snarenspel geoefend worden; lofzangen, dankzeggingen tot God, of lofdichten van Gods genade jegens ons, en geestelijke liedekens zulke dichten in welke allerlei geestelijke leringen worden begrepen. Zie ook Col. 3:16, en schijnen deze verscheidene namen uit de verscheidene opschriften der psalmen Davids genomen te zijn.

Naar mijn idee worden de lofzangen en geestelijke liederen daar niet verboden

Als het zo in de Bijbel staat, in Kollesenzen en Efeze dan Heeft God het ons zo zelf gegeven.
Maar waarom ze dan in de diensten geweigerd worden weet ik niet. En wanneer is een lied een lofzang/ geestellijk lied of een opwekkingslied???
Zo is ps 122 ook een opwekkingslied: ik ben verblijd wanneer men mij, Godvruchtig opwekt zie wij staan, gereed om naar Gods huis te gaan...... VOlgens mij helemaal niet verkeerd.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 jan 2010 16:29

elbert schreef:

Ik neem aan (en hoop) dat de predikant bedoelt dat niet één gezang canoniek is.
Want om te zeggen dat de Heilige Geest niets van doen heeft met gezangen (daar lijkt deze uitspraak op te wijzen), lijkt me te ver gaan.

Maar de gezongen berijmde Psalmen zijn dat ook niet.
Nu zijn er Ger.Gem. in Zeeland die nog de Petus Datheen berijming zingen maar desondanks zijn deze ook niet canoniek want het is een afgeleide van.
Dat ziet de predikant dan maar over het hoofd denk ik.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 05 jan 2010 18:36

Wat een boude bewering...
Ziet hij zijn eigen preken dan ook als "niet geinspireerd" ?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jan 2010 19:50

Hoewel ik het er mee eens ben dat de stelling van de ds. tamelijk stellig is, vind ik de ophef over deze opmerking een klein beetje stemmingmakend.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 jan 2010 21:21

TheKeimpe schreef:Hoewel ik het er mee eens ben dat de stelling van de ds. tamelijk stellig is, vind ik de ophef over deze opmerking een klein beetje stemmingmakend.

Nou….., nou…… van een predikant van de Ger.Gem. kan je toch wel wat anders verwachten vind ik. De uitspraak vind ik erg sukkelig temeer daar de Ger.Gem. de nadruk op zoveel zaken stelling neemt, bijvoorbeeld de evangelische.

Dat 'geïnspireerd' zijn betekend geïnspireerd door de Heilige Geest en dat houd echt niet bij Openbaringen 22 vers 21 op hoor.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 05 jan 2010 21:28

Het was absoluut niet mijn bedoeling om stemming te maken maar als iemand zo'n stellige bewering doet mag daar toch wel op gereageerd worden?

Als er beweert wordt dat alleen de worden uit de Heilige Schrift geïnspireerd zijn kan ik niet anders concluderen dat bv een preek ook niet geïnspireerd is, of wat te denken van de drie formulieren van enigheid?

Ik lees de hele Bijbel door dat mensen God loven d.m.v. een (eigen) lied.
Kennelijk werden deze mensen daardoor door God geïnspireerd.
Ik kan echter nergens een aanwijzing vinden dat God hier ineens mee gestopt is.
Ds. de Heer meent echter dat dit wel het geval is. Ik zou hier graag een Bijbelse onderbouwing voor zien.

Begrijp me goed. Ik ben een groot liefhebber van de Psalmen. Daar kan geen opwekkingslied tegenop.
Er valt te discussiëren over de muziek en de berijming maar voor wat de inhoud betreft staan ze voor mij op eenzame hoogte.
Een soort ere-divisie zingen dus... :wink:
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 05 jan 2010 21:43

Tjonge jonge, wat een afbraak aan het werk van de Heilige Geest om zo te denken.
Ik vraag me af wat het werk van de Geest nog is in deze man als hij zo denkt...
gelukkig is God bij machtig meer te doen dan wij kunnen bidden of beseffen.
Waar ik meteen aan moest denken zijn al die texten waar God tegen ons zegt dat we vernieuwend moeten zijn,
het is geen optie maar een opdracht "Zingt de HEERE een NIEUW lied" ....
Psalm 33:3
Psalm 40:4
Psalm 96:1
Psalm 98:1
Psalm 144:9
Psalm 149:1
Jesaja 42:10
en openbarin 5:9 zegt wat wij gaan doen in de hemel... "een nieuw lied zingen" ....

zal ik nog even doorgaan???

Laat de beste man maar eens wat uitbundiger worden, als je zo de bijbel leest heeft God heel graag dat we Hem loven en prijzen met alles wat in ons is, en met instrumenten, niet te vergeten....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 05 jan 2010 23:05

Antoinette schreef:Tjonge jonge, wat een afbraak aan het werk van de Heilige Geest om zo te denken.
Ik vraag me af wat het werk van de Geest nog is in deze man als hij zo denkt...
gelukkig is God bij machtig meer te doen dan wij kunnen bidden of beseffen.
Waar ik meteen aan moest denken zijn al die texten waar God tegen ons zegt dat we vernieuwend moeten zijn,
het is geen optie maar een opdracht "Zingt de HEERE een NIEUW lied" ....
Psalm 33:3
Psalm 40:4
Psalm 96:1
Psalm 98:1
Psalm 144:9
Psalm 149:1
Jesaja 42:10
en openbarin 5:9 zegt wat wij gaan doen in de hemel... "een nieuw lied zingen" ....

zal ik nog even doorgaan???

Laat de beste man maar eens wat uitbundiger worden, als je zo de bijbel leest heeft God heel graag dat we Hem loven en prijzen met alles wat in ons is, en met instrumenten, niet te vergeten....

tja, dat is ook niet bij iedereen welkom, terwijl ps 150 er zo duidelijk over is. :-({|=
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jan 2010 12:40

Laat de beste man maar eens wat uitbundiger worden,

En dit is dus een onzuivere vorm van discussievoeren. Laat deze predikant erbuiten en bediscussieer zijn standpunt.
Waar wil Jantjes het hier over hebben? Over de stelling in de topictitel? Prima, dan neem ik per direct mijn woorden over stemmingmakerij terug.
Maar om hier over mensen die hier niet bij zijn op een dergelijke manier te spreken lijkt mij verre van zuiver.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 jan 2010 20:06

Oké we gaan het over de uitspraken van de Ds. hebben
Niet alleen de uitspraak:
Niet één gezang is geïnspireerd
Maar ook deze:
Wat is het een voorrecht dat de Heere Zelf bepaalde wat Hij wilde laten zingen in de eredienst. Nu hoeven we dat niet zelf uit te vinden.
Ds. bedoeld hier toch zeker de melodie van de psalmen (zingen) en die is ‘gregoriaans’ en staan niet in de Bijbel. De term ‘gregoriaans’ is een verwijzing naar paus en kerkvader Gregorius I de Grote (590-604) die ooit - zowel in de Middeleeuwen als in onze tijd - geacht werd een grote invloed gehad te hebben op het ordenen van de bestaande muziek in de kerkelijke liturgie of deze zelfs (deels) gecomponeerd te hebben.
Hoezo: niet zelf uit te vinden?
Gezangen die de Bijbelse boodschap verdraaien
Is dat vriendelijk van de Ds. om het zo te zeggen zonder onderbouwing. welk gezangen ?
En de inhoud van de zo heerlijk in het gehoor liggende opwekkingsliederen is helaas erg eenzijdig.
Nogmaals onvriendelijk zonder onderbouwing. Welke is eenzijdig?

Natuurlijk, de predikant niet aanvallen maar zijn zijn uitspaken zo zuiver?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 07 jan 2010 00:29

De uitspraken van ds. de Heer moeten begrepen worden vanuit het behouden van het kerkverband. Historisch is er geen enkele reden om aan te nemen, dat er door de kerk van alle eeuwen louter Psalmen gezongen zijn. Dit is een fenomeen, dat pas na de reformatie is ontstaan. Calvijn heeft er bewust voor gekozen om de Psalmen weer in de eredienst terug te brengen als reactie op de afstandelijke door koren gemusiceerde kerkelijke liederen. Het volk moest weer, als gemeenschap kunnen zingen. Dat daarbij allereerst naar de Bijbel gekeken werd is logisch: Reformatie is herbronning. Toch is het niet in elke protestantse kerk zover gekomen, dat alleen de Psalmen goedgekeurd werden. In de lutherse traditie zijn gezangen wel altijd gezongen.
Ds. de Heer is dan ook een typische representant van de calvinistische kerk, en wel van de pietistische of bevindelijke soort, die rote nadruk legt op de subjectieve kant van het heil, d.w.z. op wat er van het heil in het persoonlijke leven wordt ondervonden en beleefd. Dat is tot het enige en echte kenmerk van het ware geworden en daarbij wordt niet geschroomd om alle andere (ook protestantse tradities) als verkeerd te beoordelen.
Vanuit deze behoudenden, weining inlevende houding, begrijp ik dan ook de opmerkingen over de gezangen. Ik vind de argumenten gezocht. Echte gelegenheidsargumenten. Omdat het zonodig alleen de Psalmen mogen zijn, is al het andere niet geinspireerd. Alsof de kerk der eeuwen geen liederen heeft opgeleverd, die tot grote troost en kracht zijn geworden. Wie de tekst van ds. de Heer goed leest, vindt een wat paternalistische toon, soms heel kinderachtig en dat verraadt, dat het hier gaat om een poging de eigen schapen bij de stal te houden en zo de eigen identiteit veilig te stellen en te behouden. In feite doen zakelijke, inhoudelijke argumenten er helemaal niet toe. Het is zoals het is. We denken er verder niet over na. We proberen uitsluitend alles te houden zoals het is.
Om het scherp te zeggen: dit soort niet onderbouwde stukjes zijn puur gericht op eigen parochie, eigen overleven en dienen daarom meer de verdediging van sociale en economische belangen, dan dat het een werkelijke bezinning wil zijn op het gebruik van gezangen. Geen duimbreed wijken is het devies en daar wordt dan vroom omheen gewouweld.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jan 2010 09:09

Jantjes schreef:Oké we gaan het over de uitspraken van de Ds. hebben
Niet alleen de uitspraak:
Niet één gezang is geïnspireerd
Maar ook deze:
Ds. bedoeld hier toch zeker de melodie van de psalmen (zingen) en die is ‘gregoriaans’ en staan niet in de Bijbel. De term ‘gregoriaans’ is een verwijzing naar paus en kerkvader Gregorius I de Grote (590-604) die ooit - zowel in de Middeleeuwen als in onze tijd - geacht werd een grote invloed gehad te hebben op het ordenen van de bestaande muziek in de kerkelijke liturgie of deze zelfs (deels) gecomponeerd te hebben.
Hoezo: niet zelf uit te vinden?

Mijns inziens bedoeld hij hier de inhoud van de tekst. Niet zozeer de melodie of de precieze verwoording daarvan.
Gezangen die de Bijbelse boodschap verdraaien
Is dat vriendelijk van de Ds. om het zo te zeggen zonder onderbouwing. welk gezangen ?

Een onderbouwing was mooi geweest, maar besef dat in een antwoord op een vraag in het RD ook geen hele lange verhalen kunnen staan.
Het zou trouwens een leuk onderzoek zijn om te kijken welke gezangen nu meest gezongen worden in gemeentes waar ze wel gezangen zingen. En kijken of dat gezangen zijn die de boodschap verdraaien, of die de boodschap zuiver weergeven.

En de inhoud van de zo heerlijk in het gehoor liggende opwekkingsliederen is helaas erg eenzijdig.
Nogmaals onvriendelijk zonder onderbouwing. Welke is eenzijdig?

Tja, mogelijk heeft de ds. onderzoek gedaan. En mogelijk baseert hij zijn uitspraak dus wel degelijk ergens op. Sterker nog, ds. de Heer heeft veel onderzoek gedaan naar "de evangelische beweging" in zijn volle breedte. En ik denk als jij eerlijk bent Jantjes, dat het voor jou helemaal niet moeilijk is om een paar opwekkingsliederen te zoeken die beslist éénzijdig zijn, afgezet tegen de gereformeerde uitleg (vage term, ik weet het, andere omschrijving: de Bijbel gelezen in de traditie van de reformatie) van de Bijbel. Dat jij een andere visie hebt, is jouw zaak, maar ga iemand uit de gereformeerde gezindte niet kwalijk nemen dat hij tot die gezindte behoort.
Natuurlijk, de predikant niet aanvallen maar zijn zijn uitspaken zo zuiver?

Ik ben blij dat je nu het meer over de uitspraken dan over de ds. hebt gehad.

gravo schreef:Om het scherp te zeggen: dit soort niet onderbouwde stukjes zijn puur gericht op eigen parochie, eigen overleven en dienen daarom meer de verdediging van sociale en economische belangen, dan dat het een werkelijke bezinning wil zijn op het gebruik van gezangen. Geen duimbreed wijken is het devies en daar wordt dan vroom omheen gewouweld.

Zoals hierboven al gezegd: kijk even naar de verschijningsvorm in de krant, dan zie je waarom het antwoord beknopt is. Het RD vraagt niet voor niets aan ds. de Heer om zo'n vraag te beantwoorden. Hoe je over zijn standpunten denkt, je kunt niet zeggen dat ds. de Heer geen kennis heeft op dit gebied.
Daarbij: eigen parochie? Het RD wordt in de breedte van de gezindte gelezen, ds. de Heer vertegenwoordigt hooguit de Gereformeerde Gemeente...

Echt, ik krijg van je reactie een vieze smaak in mijn mond. Natuurlijk snap ik dat je het antwoord te scherp vindt, daar is ook best reden toe, maar je maakt veel en veel meer insinuerende opmerkingen dan deze predikant.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2010 10:08

Gravo, een goed, genuanceerd stuk schrijf je.

Ik deel overigens de afwijzing van opwekkingsliederen/evangelische liederen.
Kortgeleden gaf een predikant in onze kerk (PKN) precies weer wat het verschil is tussen Psalmen/Gezangen en de opwekkings/evangelische liederen:
Bij psalmen en gezangen wordt bezongen dat God tot de mensen komt/is gekomen. Wat God voor ons doet/gedaan heeft.
Bij opwekkingsliederen wordt gezongen dat ik/de mens tot God kom.
En dat is een fundamenteel verschil. Wij zingen Gods lof, niet omdat wij God zoeken of gezocht hebben, maar omdat God ons heeft gezocht en elke dag opnieuw zoekt.

Terug naar “Archief”