Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Jantjes » 31 dec 2009 15:20

Beste Stefan,

Al eens nagedacht als het over de doop gaat dat dit ‘vervangingstheologie’ inhoud. Voornamelijk de passage ‘de doop nu is in de plaats van de besnijdenis gekomen’ bewerkstelligd en intensiveer deze vervangingstheologie.
De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen, maar de besnijdenis is vervult en afgeschaft in christus net als de oudtestamentische offerdiensten. De belofte van het oudtestamentische verbond in de besnijdenis is vervult. Immers in de besnijdenis vloeide bloed wat symbolisch het bloed van Christus inhield. De diepere of geestelijke betekenis van de besnijdenis gaat over een besneden hart wat betekent zondebesef die vergeven moeten worden. Vandaar dat een besneden Israëliet uitzag naar de komst van de Messias dat was zijn zaligheid.

De kerk heeft deze verbondsbelofte opnieuw in de kinderdoop gestopt wat natuurlijk niet kan want dat betekend dat wij Christus opnieuw kruisen! En dat is een verachting van Zijn vervulling en tevens een verachting van Israel. Wij weten toch nog wel dat deze verachting 6 miljoen joden het leven gekost heeft! Laten wij toch afzien van de geïndoctrineerde invloed van de kinderdoop. Het is niets anders dan dogmatisch geredetwist wat het verschrikkelijk ingewikkeld maakt.

Alleen door een oprecht geloof worden wij behouden in de Christus die in de schriften was voorzegt. Alleen daardoor (door mensen in Christus) wordt God verheerlijkt. Een vergelijking kunnen wij zien in de liefde tussen man en vrouw, zo zal het zijn in de heerlijkheid tussen mens en God. De doop is geen sacrament (valse kerkleer) maar het huwelijk is een sacrament door God zelf ingesteld.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Volwassendoop

Berichtdoor elbert » 31 dec 2009 15:43

Jantjes schreef:Al eens nagedacht als het over de doop gaat dat dit ‘vervangingstheologie’ inhoud. Voornamelijk de passage ‘de doop nu is in de plaats van de besnijdenis gekomen’ bewerkstelligd en intensiveer deze vervangingstheologie.

Vraag: als een heiden in het oude testament bij het volk van God (Israel) wilde horen, welk teken moest hij dan ontvangen?
Het antwoord staat in Ex. 12:48: zo iemand moest besneden worden.
Als een heiden in het nieuwe testament bij het volk van God wil horen, welk teken moet hij dan ontvangen?
Het antwoord staat in het nieuwe testament: zo iemand moet gedoopt worden en hoeft niet meer besneden te worden (zie bijv. de Galatenbrief).

Voor ons heidenen is er dus weldegelijk een vervanging van het teken. Voor joden ligt dat iets complexer: voor hen geldt dat ze wel besneden zijn, maar ook de doop ontvangen als teken dat ze bij Christus horen.

Jantjes schreef:De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen, maar de besnijdenis is vervult en afgeschaft in christus net als de oudtestamentische offerdiensten. De belofte van het oudtestamentische verbond in de besnijdenis is vervult. Immers in de besnijdenis vloeide bloed wat symbolisch het bloed van Christus inhield. De diepere of geestelijke betekenis van de besnijdenis gaat over een besneden hart wat betekent zondebesef die vergeven moeten worden. Vandaar dat een besneden Israëliet uitzag naar de komst van de Messias dat was zijn zaligheid.

De kerk heeft deze verbondsbelofte opnieuw in de kinderdoop gestopt wat natuurlijk niet kan want dat betekend dat wij Christus opnieuw kruisen!

Hoe ben je hierbij gekomen? :shock:
De verbondsbelofte waar we in de kerk over spreken gaat over de belofte van God die toezegt dat Hij je God wil zijn, door Christus die gekomen is voor ons.

Jantjes schreef:De doop is geen sacrament (valse kerkleer) maar het huwelijk is een sacrament door God zelf ingesteld.
Wat is volgens jou een sacrament?
Kerken van gereformeerde signatuur verstaan er het volgende onder:
Sacramenten zijn heilige zichtbare tekenen en zegels, die God ingesteld heeft om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie nog beter te doen verstaan en te verzegelen. Deze belofte houdt in dat Hij ons om het enige offer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving van zonden en eeuwig leven uit genade schenkt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Jantjes » 31 dec 2009 18:21

Elbert schreef:
Als een heiden in het nieuwe testament bij het volk van God wil horen, welk teken moet hij dan ontvangen?
Het antwoord staat in het nieuwe testament: zo iemand moet gedoopt worden en hoeft niet meer besneden te worden (zie bijv. de Galatenbrief).
Voor ons heidenen is er dus weldegelijk een vervanging van het teken.
Er wordt inderdaad in Galaten 3 vers 27 één maal over ‘gedoopt’ gesproken. De kanttekening wijst er in deze op dat dit gedoopt zijn inhoud: ‘in den naam en in het geloof van Christus’. In de Galaten brief wordt juist zoveel gesproken over ‘geloof’ en naar mijn inziens totaal niet over een instelling van een kinderdoop voor heidenen.
Elbert schreef:
Voor joden ligt dat iets complexer: voor hen geldt dat ze wel besneden zijn, maar ook de doop ontvangen als teken dat ze bij Christus horen.
Naar mijn inziens geld voor Israel nu (in de verbondsvervulling) het zelfde als voor de heiden (wij dus) namelijk alleen geloof. Dat wil niet zeggen dat er geen speciale beloftes zijn voor het volk Israel. Er zijn nog onvervulde beloftes in de Bijbel die speciaal voor hen gelden, namelijk de landsbelofte Rom 11:25,26
Elbert schreef:
Hoe ben je hierbij gekomen?
Misschien moet u hierin ook nog komen? http://www.debijbelopen.nl/index.php?ca ... nis&view=2
Elbert schreef:
De verbondsbelofte waar we in de kerk over spreken gaat over de belofte van God die toezegt dat Hij je God wil zijn, door Christus die gekomen is voor ons, door een oprecht geloof.
Precies, die ‘verbondsbelofte’ heeft God in Christus vervult, die gaan we toch niet overnieuw doen in de kinderdoop!
Ik zou aan uw zin nog willen toevoegen: door een oprecht geloof.
Elbert schreef:
Wat is volgens jou een sacrament?
Exact het zelfde als de Kerken van gereformeerde signatuur namelijk:
Sacramenten zijn heilige zichtbare tekenen en zegels, die God ingesteld heeft om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie nog beter te doen verstaan en te verzegelen. Deze belofte houdt in dat Hij ons om het enige offer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving van zonden en eeuwig leven uit genade schenkt.
Maar waar staat de kinderdoop in de Bijbel zo (als sacrament) omschreven? Naar mijn inziens nergens. Wel in dogmatische en religieuze geschriften natuurlijk maar...... (met achting) die zijn destijds in kloosters door kerkvader bedacht.

Hartelijk dank voor de goede lessen die ik van u in bijzonder en van andere ontvangen hebt in 2009 hier op refoweb en ik wens u en allen nog een goed jaarwisseling en een gezegd nieuw jaar toe.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Pietpiet » 02 jan 2010 12:06

(citaten zijn van -Stefan-)
... Door nu een verbondsteken op dezelfde manier toe te passen, creëer je de schijn dat de situatie niet veranderd is. Het schept een verkeerd beeld dat ook de onbekeerde aanwezigen tot Gods verbondsvolk behoren. Dit terwijl de bijbel leert dat alleen bekeerde christenen die wedergeboren zijn hiertoe behoren (Ezechiël 36:25-28, Galaten 3:29, Jeremia 31:31-34). Dat is wat ik bedoelde met het verwarrende.

Ik denk dat u zonder dat u dit zelf zou willen hiermee de bedeling van het genadeverbond sinds Christus minder groot maakt. Daar eerst nog iedereen in de uitwendige bedeling van het genadeverbond onder Israel viel en nu dus alleen maar meer tot het geloof gekomen Christenen. En hoe kunnen we dan de instelling van het verbond nog lezen in Genesis 17? Want daar spreekt God toch over het zaad na u? Als God nu met een mens dit verbond aangaat geld dit dan wel of niet voor zijn kinderen? Dus moeten we dan zeggen dat de kinderen van bekeerde ouders wel gedoopt mogen worden en van anderen niet? En waarom mogen we dan wel het Woord geven aan de kinderen en het teken en zegel wat van ondergeschikte waarde is aan het Woord niet? En het wezen van het verbond (Dus die waarlijk tot het verbond horen) is nooit veranderd. God verandert niet en het verbond veranderd niet. Dus ook al in het OT was het zo dat alleen de uitverkorenen tot het wezen van het verbond behoorden. En ze werden op geen andere manier zalig dan vandaag de dag! Als u stelt dat God nu veinst als we gedoopt zouden worden op jonge leeftijd en niet bekeerd worden. Dan zou God dan ook geveinsd hebben in het OT! Want Hij beloofd Abraham toch niet minder dan dat Hij voor het zaad van Abraham tot een God zal zijn? En het volk van Israël krijgt ook die belofte.

... Hoe kan een verbond dat niet is gesloten verbroken worden?

Daar verschillen we dus precies van mening omdat ik wel geloof dat er een verbond is. Al is het voor degene die niet uitverkoren zijn in een uitwendige zin alleen. Om eens een andere tekst te gebruiken uit het NT. Als Paulus spreekt tot de gemeente van Korinthe in 1 Kor 7:14 over hoe de man de vrouw heilig maakt en andersom dan voegt hij daar ook gelijk de kinderen bij. En daar bedoeld Paulus natuurlijk niet dat de kinderen bekeerd zijn, maar dat ze afgezonderd zijn van de wereld voor Christus (of zoals ons doopformulier het verwoord: ...of gij niet bekend dat zij in Christus geheiligd zijn...). Daarom dragen ze het teken als een bewijs voor hen zelf en de wereld. Dat ze de verzegelende kracht er nog van missen is geen reden om dit niet te doen. En u moet toch ook de overeenkomst zien tussen het afzonderen van het volk van Israel voor God door de besnijdenis en hoe dit nu gedaan wordt door de doop?

En om dan nog uit uw aangehaalde tekst een stukje te nemen daar staat toch: ... en hun kinderen na hun ... Als er dan vervolgens staat dat de vreze des Heeren niet uit hun hart zal gaan kan ik daar een betekenis aan geven zonder dat ik de tekst onrecht doe. We zien het om ons heen gebeuren. Jongeren volgen in de voetstappen van hun ouders, doen belijdenis en blijven bij de kerk en hun kinderen doen dat op hun beurt ook weer. Is dit het werk van mensen? Komt dit door de goede opvoeding van de ouders? De fijne dominee in de kerk? De mooie psalmen die we mogen zingen? Of.... is dit het werk van God? Ik denk dat we om ons heen genoeg voorbeelden zien van nette gezinnen waarbij de kinderen op liefderijke manier in de leer worden onderwezen en toch ook wel eens een kind van de leer afstapt. Maar ook gezinnen waar Gods Woord niet meer dan een ritueel is en de kinderen toch bij de kerk blijven. Dit kan geen werk van mensen zijn. Dit moet het werk Gods zijn.

En ik blijf er dus bij als het gaat om de tekst uit Jer. 31:32 dat God hier vooral ook spreekt over hoe Christus nu de ceremonieën en andere wetten vervulde en zo een ruimere openbaring van het genadeverbond heeft gegeven (zonder dat het eerste wegvalt). Johannes zegt in zijn eerste hoofdstuk vers zestien meen ik zo uit het hoofd dat we genade voor genade ontvangen hebben. En dan schrijft hij direct daar achteraan waarom: Want… Mozes gaf de wet (de eerste genade) en Christus brengt ons de verlossing door genade en waarheid. Zo hebben we nu nog steeds de wet want dat is ook genade (of liefde zo u wilt) van God en Christus wat ook genade is en liefde. En als we nu de prediking van Christus krijgen. Ja Christus zelf die het ons toeroept: laat de kinderen tot Mij komen (is dat niet groter dan de doop!) en verhinderd ze niet zouden we dan ze niet mogen dopen? Zou God nu werkelijk zeggen: Ja… ga maar naar Christus, maar dopen, het uiterlijk opnemen in het verbond der beloften dat moeten alleen bewust geworden kinderen van God krijgen?
...Maar Gods oprechtheid komen in het geding wanneer later blijkt dat die 'beloften' niet zijn vervuld....

Paulus schrijft in Rom. 3:3; Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof Gods tenietdoen?

Dus dat wij blind en zonder geloof als wij zijn lange tijd niet de belofte verstaan hebben die ons in de doop geschonken is, maakt toch niet dat de gedane belofte zelf nog steeds niet waar en zeker is aangezien deze van God kwam? Want als God tot ons zegt dat Christus in de wereld is gekomen tot een verzoening van onze zonden en we nemen dit niet aan maakt toch dat woord niet minder waar?

God wordt toch niet minder oprecht als wij onoprecht zijn? Dat bevestigd juist te meer zijn oprechtheid!

Mogelijk om het nog eens van de andere kant te benaderen. In Efeze 2:12 en verder laat Paulus zien hoe nu God met de komst van Christus de middelmuur des afscheidsels gebroken heeft. En dat ze nu zijn samengevoegd tot één. Paulus verruimt daarmee het verbond en legt er geen beperking op. En hij laat zien hoe de weldaden van het verbond (de bediening der verzoening, de prediking) nu ook hun ten deel valt. En daarom: als God nu ons de weldaden van het verbond wel geeft... waarom het teken en zegel dan niet? Kijk wij kunnen ook alle weldaden van het verbond afwijzen door de kerk te verlaten zoals we ook Zijn vergeving der zonden altijd afwijzen.

Uw probleem zit overigens in het hart van de leer van de Gereformeerde Gemeente. Want waar Ds. de Kok het ruim nam daar nam Ds. Steenblok het te nauw. En daar midden in zit de Ger. Gem. met alle spanning en soms ook ontspanning die dit met zich meebrengt. Één verbond… twee kinderen op de erf van het verbond. Één in de boederij (in het wezen) en de ander er buiten. En zie dan de Vader eens smeken aan de oudste zoon om ook binnen te komen!
Ik moet eerlijk zeggen dat het ook voor mijzelf wel heerlijk verhelderend werkt om er weer eens zo diep over na te denken. Gods heerlijkheid wordt getoond in Zijn goedheid (denk aan Mozes die vraagt om de heerlijkheid Gods te zien waarop God hem antwoord dat Hij Zijn goedheid aan hem voorbij zal laten gaan). Zo zien we dat nu ook in de doop Gods oneindige goedheid, grondeloze barmhartigheid en lankmoedigheid over ons. Wat is de doop toch bij uitstek een sacrament van troost!

Jantjes

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Jantjes » 02 jan 2010 16:31

Pietpiet schreef:Mogelijk om het nog eens van de andere kant te benaderen. In Efeze 2:12 en verder laat Paulus zien hoe nu God met de komst van Christus de middelmuur des afscheidsels gebroken heeft. En dat ze nu zijn samengevoegd tot één. Paulus verruimt daarmee het verbond en legt er geen beperking op.
Dat is niet de beperkingen van Jood tot Heiden (Een heiden kon ook tot het Jodendom (Israël) overkomen), maar de beperkingen of bevrijding van de wet!
En hij laat zien hoe de weldaden van het verbond (de bediening der verzoening, de prediking) nu ook hun ten deel valt.
De weldaden of blijdschap van het verbond is wel verzoening in Christus door de werking van Zijn Geest en geen prediking van een bepaald kerkverband.
En daarom: als God nu ons de weldaden van het verbond wel geeft... waarom het teken en zegel dan niet?
Dat zegel van het verbond is een persoonlijke of privé zaak die de Geest rechtstreeks toepast aan je hart zonder enig kerkelijk teken. Wel mag je dat laten zien in een teken zoals de doop. Veel beter is dit te bewijzen in de praxis, namelijk liefde.
Kijk wij kunnen ook alle weldaden van het verbond afwijzen door de kerk te verlaten zoals we ook Zijn vergeving der zonden altijd afwijzen.
Het is een vergissing om te stellen dat wij de weldaden of blijdschap van Zijn verbond afwijzen om de kerk te verlaten. Omdat toepassing (Zijn Geest) de weldaden of blijdschap van Zijn verbond onafhankelijk zijn van een kerk of welke denominaties dan ook.
Uw probleem zit overigens in het hart van de leer van de Gereformeerde Gemeente. Want waar Ds. de Kok het ruim nam daar nam Ds. Steenblok het te nauw. En daar midden in zit de Ger. Gem.
:mrgreen: Nieuwe leeruitspraak anno 2010 :mrgreen: :mrgreen:
met alle spanning
](*,)
en soms ook ontspanning die dit met zich meebrengt.
[-X
Één verbond… twee kinderen op de erf van het verbond. Één in de boederij (in het wezen) en de ander er buiten. En zie dan de Vader eens smeken aan de oudste zoon om ook binnen te komen!
Een verkeerde en on-Bijbelse voorstelling van het verbond en tevens een onjuiste gelijkenis aangehaald.
Ik moet eerlijk zeggen dat het ook voor mijzelf wel heerlijk verhelderend werkt om er weer eens zo diep over na te denken.
:^o
Het is moeilijk om van een onrechtmatige uitverkiezingleer die je geleerd is los te komen, dan moet je verder kijken dan je neus lang is :^o
Gods heerlijkheid wordt getoond in Zijn goedheid (denk aan Mozes die vraagt om de heerlijkheid Gods te zien waarop God hem antwoord dat Hij Zijn goedheid aan hem voorbij zal laten gaan).
Waarschijnlijk bedoeld u Abraham in plaats van Mozes (tussen het geslachten dier doorgaan).
Zo zien we dat nu ook in de doop Gods oneindige goedheid, grondeloze barmhartigheid en lankmoedigheid over ons. Wat is de doop toch bij uitstek een sacrament van troost!
Graag zou ik van u een Bijbelse (geen dogmatische of kerkleerstelling) uitspraak willen zien waarin waar in de kinderdoop als sacrament door God wordt ingesteld.

In uw betoog komt de verkeerde predestinatie-leer, de ‘uitverkiezing’ duidelijk naar voren.
Stel dat wij zouden geloven waarin gezegd wordt dat je uitverkoren moet zijn om tot bekering te kunnen komen. Het is vaak een drama voor de mensen die hier in geloven, deze dwaling is ontstaan omdat er menselijke theorieën aan het Woord van de Here zijn toegevoegd. En door deze toevoeging is de Weg naar de Heer Jezus belemmerd, Zijn belofte als het ware weggedaan. Elke keer wanneer er iets aan de bijbel wordt toegevoegd of afgedaan ontstaat er schade aan de geloofsbeleving van mensen en wordt de Bijbel ontkracht. De fout van Eva wordt keer op keer opnieuw begaan en verliezen mensen het zicht op de eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 02 jan 2010 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Volwassendoop

Berichtdoor elbert » 02 jan 2010 17:04

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Als een heiden in het nieuwe testament bij het volk van God wil horen, welk teken moet hij dan ontvangen?
Het antwoord staat in het nieuwe testament: zo iemand moet gedoopt worden en hoeft niet meer besneden te worden (zie bijv. de Galatenbrief).
Voor ons heidenen is er dus weldegelijk een vervanging van het teken.
Er wordt inderdaad in Galaten 3 vers 27 één maal over ‘gedoopt’ gesproken. De kanttekening wijst er in deze op dat dit gedoopt zijn inhoud: ‘in den naam en in het geloof van Christus’. In de Galaten brief wordt juist zoveel gesproken over ‘geloof’ en naar mijn inziens totaal niet over een instelling van een kinderdoop voor heidenen.
Paulus hoeft het ook helemaal niet over de kinderen te hebben, want hij heeft het over het verbond met Abraham. Dat verbond is, zoals je weet, gesloten met hem en met zijn zaad. Paulus werkt dit uit naar Christus toe, maar het is ook zo dat de kinderen begrepen zijn in dat verbond met de gelovigen en hun nageslacht. Daarom: als de doop een teken is van dit verbond, dan is de reikwijdte van dit verbond hetzelfde als in het OT.
Jantjes schreef:Elbert schreef:
Hoe ben je hierbij gekomen?
Misschien moet u hierin ook nog komen? http://www.debijbelopen.nl/index.php?ca ... nis&view=2

Geeft deze site een waarheidsgetrouw beeld van wat de (gereformeerde) kerken leren?
Het antwoord is nee.
Zoals zo vaak kun je beter luisteren naar wat de kerken nu echt belijden in plaats van wat er door allerhande sites beweerd wordt. Om 1 punt te noemen waar deze site een onwaarheid verkondigt: het is gewoonweg niet waar dat de kerken 2 aparte gronden zouden hebben om volwassenen of kinderen te dopen. Beide worden gedoopt op grond van Gods verbond en voor beide is geloof nodig. Voor de volwassene geldt dat hij/zij tot onderscheid van jaren is gekomen en dus zelf de vragen beantwoordt en voor het kind zijn dat de ouders van dat kind. Totdat de kinderen tot onderscheid van jaren gekomen zijn, worden ze nl. ook tot de christelijke gemeente gerekend. Kinderdoop is ook geloofsdoop en daarom spreek ik liever niet over "geloofsdoop en kinderdoop", maar over de ene christelijke doop. Daar zit niets van ons bij namelijk.
Jantjes schreef:Elbert schreef:
De verbondsbelofte waar we in de kerk over spreken gaat over de belofte van God die toezegt dat Hij je God wil zijn, door Christus die gekomen is voor ons, door een oprecht geloof.
Precies, die ‘verbondsbelofte’ heeft God in Christus vervult, die gaan we toch niet overnieuw doen in de kinderdoop!
Ik zou aan uw zin nog willen toevoegen: door een oprecht geloof.

De vervulling van de belofte hangt niet van ons af, dat klopt. Maar de verbondseis en -belofte komen ons en onze kinderen wel degelijk toe. De eis is dat we deze ene God aanhangen, vertrouwen en dienen (d.w.z. geloven). De belofte is dat Hij ook onze God wil zijn. Het heil is door Christus aangebracht en wordt door de Geest toegepast aan ons en onze kinderen. Daarom zijn we/worden we gedoopt.

Jantjes schreef:Maar waar staat de kinderdoop in de Bijbel zo (als sacrament) omschreven? Naar mijn inziens nergens.
In de Bijbel worden kinderen altijd als inbegrepen gezien in de ouders als het gaat om het verbond: zowel de eis als de belofte komt hun net zo goed toe als ons volwasssenen. Daarom lezen we ook zo weinig over de positie van kinderen in de Bijbel. Het is een kwestie van doortrekken van Bijbelse lijnen.
Jantjes schreef:Wel in dogmatische en religieuze geschriften natuurlijk maar...... (met achting) die zijn destijds in kloosters door kerkvader bedacht.
Een tegenvraag: waar wordt in de Bijbel verboden om kinderen te dopen? Degenen die dat verbieden hebben dat namelijk ook ergens in de 16e eeuw (wederdopers) bedacht...
Ik wil er maar mee zeggen: er is niks mis met een theologische doordenking van bijbelse gegevens, als de Bijbel zelf er niet direct uitsluitsel over geeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Volwassendoop

Berichtdoor TheKeimpe » 04 jan 2010 09:54

Jantjes schreef:
Citaat:
Gods heerlijkheid wordt getoond in Zijn goedheid (denk aan Mozes die vraagt om de heerlijkheid Gods te zien waarop God hem antwoord dat Hij Zijn goedheid aan hem voorbij zal laten gaan).

Waarschijnlijk bedoelt u Abraham in plaats van Mozes (tussen het geslachten dier doorgaan).

Jantjes, foei!!! Lees de geschiedenis van Mozes eens! (Exodus 33/34)

Jantjes

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Jantjes » 04 jan 2010 12:29

TheKeimpe schreef:
Jantjes schreef:
Citaat:
Gods heerlijkheid wordt getoond in Zijn goedheid (denk aan Mozes die vraagt om de heerlijkheid Gods te zien waarop God hem antwoord dat Hij Zijn goedheid aan hem voorbij zal laten gaan).

Waarschijnlijk bedoelt u Abraham in plaats van Mozes (tussen het geslachten dier doorgaan).

Jantjes, foei!!! Lees de geschiedenis van Mozes eens! (Exodus 33/34)

Omdat Pietpiet het over de ‘doop’ en ‘verbond’ had dacht ik dat hij Gen. 15:17 bedoelde waar God aan Abraham zijn heerlijkheid betoond op een solemnele wijze (plechtigheid, feestelijkheid) en daar zijn verbond kenbaar maakt om tussen het geslachte dier door te gaan.

Maar goed, met alle eerbied, maar je weet het soms toch niet hoe orthodox christendom een eigengemaakte beeldspraak of beelden verwarrend wordt toegepast. Zo ook met dat beeld van die boerderij en twee kinderen?
Één verbond… twee kinderen op de erf van het verbond. Één in de boederij (in het wezen) en de ander er buiten. En zie dan de Vader eens smeken aan de oudste zoon om ook binnen te komen!
Klopt totaal niet t.o.v. Bijbelsverbond maar indoctrinatie.(Het, eventueel onder dwang, bijbrengen van een bepaalde mening of leer. Deze dient dan verder kritiekloos te worden aanvaard).

-Stefan-
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:21
Locatie: Leiden

Re: Volwassendoop

Berichtdoor -Stefan- » 04 jan 2010 22:23

Jantjes schreef:Beste Stefan,

Al eens nagedacht als het over de doop gaat dat dit ‘vervangingstheologie’ inhoud. Voornamelijk de passage ‘de doop nu is in de plaats van de besnijdenis gekomen’ bewerkstelligd en intensiveer deze vervangingstheologie.
De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen, maar de besnijdenis is vervult en afgeschaft in christus net als de oudtestamentische offerdiensten. De belofte van het oudtestamentische verbond in de besnijdenis is vervult. Immers in de besnijdenis vloeide bloed wat symbolisch het bloed van Christus inhield. De diepere of geestelijke betekenis van de besnijdenis gaat over een besneden hart wat betekent zondebesef die vergeven moeten worden. Vandaar dat een besneden Israëliet uitzag naar de komst van de Messias dat was zijn zaligheid.


De veelgebruikte passage dat 'de doop nu is in de plaats van de besnijdenis gekomen' hoef je zoals ik het zie niet te hanteren om de kinderdoop te legitimeren. Het is een zin die vrij ongelukkig geformuleerd is. Gereformeerden zouden naar mijn mening beter kunnen zeggen dat de doop de een vergelijkbare functie dient in plaats van de besnijdenis. Er is namelijk wel iets voor te zeggen dat de doop een teken is dat een christen tot het nieuwe verbond hoort.

Verder kan ik nergens uit de bijbel halen dat de besnijdenis is afgeschaft. Het enige wat Paulus zegt is dat heidenen zich niet hoeven te besnijden, maar dit wordt niet over Joden gezegd. Timoteüs liet hij zelfs besnijden (Handelingen 16) en de aanklacht dat Joden hun kinderen niet meer hoeven te besnijden ontkende hij (Handelingen 21). Het enige wat Paulus tegen sommige Joden had, was de opvatting dat christenen ook de wet moesten volgen om gered te worden en daarom besneden moesten worden.

Jantjes schreef:De kerk heeft deze verbondsbelofte opnieuw in de kinderdoop gestopt wat natuurlijk niet kan want dat betekend dat wij Christus opnieuw kruisen! En dat is een verachting van Zijn vervulling en tevens een verachting van Israel. Wij weten toch nog wel dat deze verachting 6 miljoen joden het leven gekost heeft! Laten wij toch afzien van de geïndoctrineerde invloed van de kinderdoop. Het is niets anders dan dogmatisch geredetwist wat het verschrikkelijk ingewikkeld maakt.

Alleen door een oprecht geloof worden wij behouden in de Christus die in de schriften was voorzegt. Alleen daardoor (door mensen in Christus) wordt God verheerlijkt. Een vergelijking kunnen wij zien in de liefde tussen man en vrouw, zo zal het zijn in de heerlijkheid tussen mens en God. De doop is geen sacrament (valse kerkleer) maar het huwelijk is een sacrament door God zelf ingesteld.


Het is in feite niet zo erg om de beloften aan Israël te koppelen aan de christelijke doop. Doop symboliseert wedergeboorte (vrijwel alle christenen zijn het daarover eens) en door die wedergeboorte delen wij mee in de beloften aan Israël. Meedelen in die beloften is niet hetzelfde als Israël verachten, maar simpelweg het feit dat God genadig is om 'wilde takken' te enten tussen de overige takken een daardoor samen kunnen delen in de vruchtbaarheid van de wortel (Romeinen 11).

Sacrament is overigens een term bedacht door Tertullianus in de 2e eeuw. Wel is de doop door Christus zelf ingesteld in Mattheus 28.

Pietpiet schreef:Ik denk dat u zonder dat u dit zelf zou willen hiermee de bedeling van het genadeverbond sinds Christus minder groot maakt. Daar eerst nog iedereen in de uitwendige bedeling van het genadeverbond onder Israel viel en nu dus alleen maar meer tot het geloof gekomen Christenen. En hoe kunnen we dan de instelling van het verbond nog lezen in Genesis 17? Want daar spreekt God toch over het zaad na u? Als God nu met een mens dit verbond aangaat geld dit dan wel of niet voor zijn kinderen? Dus moeten we dan zeggen dat de kinderen van bekeerde ouders wel gedoopt mogen worden en van anderen niet? En waarom mogen we dan wel het Woord geven aan de kinderen en het teken en zegel wat van ondergeschikte waarde is aan het Woord niet? En het wezen van het verbond (Dus die waarlijk tot het verbond horen) is nooit veranderd. God verandert niet en het verbond veranderd niet. Dus ook al in het OT was het zo dat alleen de uitverkorenen tot het wezen van het verbond behoorden. En ze werden op geen andere manier zalig dan vandaag de dag! Als u stelt dat God nu veinst als we gedoopt zouden worden op jonge leeftijd en niet bekeerd worden. Dan zou God dan ook geveinsd hebben in het OT! Want Hij beloofd Abraham toch niet minder dan dat Hij voor het zaad van Abraham tot een God zal zijn? En het volk van Israël krijgt ook die belofte.


Ik verminder het genadeverbond zeker niet! Maar u moet niet vergeten dat de huidige situatie nu niet hetzelfde als in in de tijd van het Oude Testament. God kon daar spreken over het 'zaad na u', omdat Hij een volk had uitgekozen om Zijn volk te zijn. Alle mensen daarbinnen, jong en oud en gelovig tot ongelovig, behoorden tot Gods volk. Binnen Israël was er dan nog een groepje gelovigen die ook nog eens werkelijk geloofden, maar alle afstammelingen van Abraham waren geroepen hem te volgen in het geloof. Dat de meesten dat niet deden was hun eigen schuld en is aan God niet te wijten.

In het NT is Israël nog steeds Gods volk. De genade die God voor dit volk belooft in Romeinen 11 is enorm. Dankzij Jezus is er echter volkomen toegang tot Gods beloften (aan Israël) en Zijn genade zonder dat ze Joods hoeven te worden. Het genadeverbond is dus niet beperkter geworden, maar juist veel groter. God belooft dat 'een ieder die gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft' (Johannes 3:16). Dit aanbod is al voor ieder mens geldig, of die nu als kind gedoopt is of niet. Dat geen mens bij God wil horen, is dan overigens een ander verhaal, maar dit maakt Gods aanbod aan alle mensen niet minder waar of oprecht.

Pietpiet schreef:
... Hoe kan een verbond dat niet is gesloten verbroken worden?

Daar verschillen we dus precies van mening omdat ik wel geloof dat er een verbond is. Al is het voor degene die niet uitverkoren zijn in een uitwendige zin alleen. Om eens een andere tekst te gebruiken uit het NT. Als Paulus spreekt tot de gemeente van Korinthe in 1 Kor 7:14 over hoe de man de vrouw heilig maakt en andersom dan voegt hij daar ook gelijk de kinderen bij. En daar bedoeld Paulus natuurlijk niet dat de kinderen bekeerd zijn, maar dat ze afgezonderd zijn van de wereld voor Christus (of zoals ons doopformulier het verwoord: ...of gij niet bekend dat zij in Christus geheiligd zijn...). Daarom dragen ze het teken als een bewijs voor hen zelf en de wereld. Dat ze de verzegelende kracht er nog van missen is geen reden om dit niet te doen. En u moet toch ook de overeenkomst zien tussen het afzonderen van het volk van Israel voor God door de besnijdenis en hoe dit nu gedaan wordt door de doop?


1 Korintiërs 7:14 spreekt inderdaad over het feit dat kinderen op een bepaalde manier zijn afgezonderd, maar dit hoofdstuk spreekt op dezelfde manier over de ongelovige partner van een gelovige! Die ga je toch ook niet dopen? De enige reden waarom beiden afgezonderd zijn ten opzichte van de wereld, is dat ze onder de invloedssfeer van het evangelie leven. Er woont een christen in bij hun in huis. Iemand die behoort tot het licht en alleen maar een gezonde invloed kan uitoefenen over hun levens. Je zou bijna hetzelfde kunnen zeggen over een dorp waarin iedereen christelijk is, op één gezin na.

Pietpiet schreef:En om dan nog uit uw aangehaalde tekst een stukje te nemen daar staat toch: ... en hun kinderen na hun ... Als er dan vervolgens staat dat de vreze des Heeren niet uit hun hart zal gaan kan ik daar een betekenis aan geven zonder dat ik de tekst onrecht doe. We zien het om ons heen gebeuren. Jongeren volgen in de voetstappen van hun ouders, doen belijdenis en blijven bij de kerk en hun kinderen doen dat op hun beurt ook weer. Is dit het werk van mensen? Komt dit door de goede opvoeding van de ouders? De fijne dominee in de kerk? De mooie psalmen die we mogen zingen? Of.... is dit het werk van God? Ik denk dat we om ons heen genoeg voorbeelden zien van nette gezinnen waarbij de kinderen op liefderijke manier in de leer worden onderwezen en toch ook wel eens een kind van de leer afstapt. Maar ook gezinnen waar Gods Woord niet meer dan een ritueel is en de kinderen toch bij de kerk blijven. Dit kan geen werk van mensen zijn. Dit moet het werk Gods zijn.


Of misschien het feit dat die mensen zijn opgegroeid in die subcultuur, niets anders zijn gewend en eruit stappen bijna ondenkbaar is omdat je dan je familie, vrienden en bekenden tegen je hebt. Daarbij kan de enorme secularisering u toch niet ontgaan zijn? Zoveel mensen die in zeer degelijke kerken zijn opgegroeid, hebben alsnog de kerk verlaten. Geen van beide schrijf ik meteen toe aan het werk van God. Het kan zijn dat iemand binnen een kerk blijft, door God, dat is waar. Maar in Jeremia 32 lezen we over de vrees voor God of ontzag voor God, dat is anders dan simpelweg in een subcultuur blijven hangen. Ontzag voor God hebben is veel diepgaander dan dat.

Dan nog over het 'en hun kinderen na hun'. Het enige wat hierover staat, is dat het hen goed zal gaan. Alleen het feit dat een kind christelijke ouders heeft, is een enorme zegen die zoveel mensen helaas zonder moeten doen.

Pietpiet schreef:En ik blijf er dus bij als het gaat om de tekst uit Jer. 31:32 dat God hier vooral ook spreekt over hoe Christus nu de ceremonieën en andere wetten vervulde en zo een ruimere openbaring van het genadeverbond heeft gegeven (zonder dat het eerste wegvalt). Johannes zegt in zijn eerste hoofdstuk vers zestien meen ik zo uit het hoofd dat we genade voor genade ontvangen hebben. En dan schrijft hij direct daar achteraan waarom: Want… Mozes gaf de wet (de eerste genade) en Christus brengt ons de verlossing door genade en waarheid. Zo hebben we nu nog steeds de wet want dat is ook genade (of liefde zo u wilt) van God en Christus wat ook genade is en liefde. En als we nu de prediking van Christus krijgen. Ja Christus zelf die het ons toeroept: laat de kinderen tot Mij komen (is dat niet groter dan de doop!) en verhinderd ze niet zouden we dan ze niet mogen dopen? Zou God nu werkelijk zeggen: Ja… ga maar naar Christus, maar dopen, het uiterlijk opnemen in het verbond der beloften dat moeten alleen bewust geworden kinderen van God krijgen?


Met laat de kinderen tot mij komen, zie ik eerder een enorme noodzaak om ook kinderen het evangelie uit te leggen. Verhinder ze niet door de alleen maar leuke bijbelse verhaaltjes te leren tijdens de kindernevendienst, maar leg ze het evangelie uit! Verhinder ze niet om tot geloof te komen, om bij Jezus te komen! Jezus is niet alleen gestorven voor volwassenen, ook voor kinderen is Hij aan het kruis genageld. Dat is waar die tekst op doelt. De kinderdoop in die tekst te lezen, is uiterst speculatief handelen. Geen enkele exegese van die tekst zou een theoloog tot die conclusie doen laten komen, tenzij die theoloog de doop inleest (eisegese i.p.v. exegese).

Pietpiet schreef:Mogelijk om het nog eens van de andere kant te benaderen. In Efeze 2:12 en verder laat Paulus zien hoe nu God met de komst van Christus de middelmuur des afscheidsels gebroken heeft. En dat ze nu zijn samengevoegd tot één. Paulus verruimt daarmee het verbond en legt er geen beperking op. En hij laat zien hoe de weldaden van het verbond (de bediening der verzoening, de prediking) nu ook hun ten deel valt. En daarom: als God nu ons de weldaden van het verbond wel geeft... waarom het teken en zegel dan niet? Kijk wij kunnen ook alle weldaden van het verbond afwijzen door de kerk te verlaten zoals we ook Zijn vergeving der zonden altijd afwijzen.


Ik had het in dit bericht al eerder gezegd, maar het feit dat die middelmuur is afgebroken, betekend niet dat heidenen ineens Joden zijn! Geen enkele heiden behoort tot Gods volk door afstammeling. Iedere heiden die gered wordt, wordt individueel gered. Die christenen worden geënt in de beloften die aan Israël zijn gedaan en vervult zijn in Jezus.

Om de christenen op te dragen hun kinderen te laten merken met de doop, zoals de Joden dit deden met de besnijdenis, is hierbij een tamelijk absurde gedachte. Joden en heidenen zijn niet hetzelfde en christelijke joden en christelijke heidenen hebben niet dezelfde afkomst. Er bestaat niet zoiets als een 'christelijke geslachtslijn' met generaties van met Gods doop gemerkte mensen. Hiermee komen we ook weer terug op de vraag die ik eerder stelde. Ik zie nog steeds niet in waarom we de kerk gelijk moeten stellen aan Israël. Het zijn twee totaal verschillende groepen. En als het ook werkelijk verschillende groepen zijn (zowel qua samensteling qua etniciteit als qua geloof), dan is het toch ondenkbaar om ze precies hetzelfde te behandelen?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Bastiaan30 » 06 feb 2011 22:20

Gerdien B. schreef:
Joannah schreef:Nee.
De doodstraf DOOR voorstanders van de babydoop VOOR aanhangers van de volwassendoop.
iemand doden is een overtreding van de 10 geboden.
Zou iemand die dat dus doet het bij het rechte eind hebben?NSB en SS zijn ongelovigen, daar kun je het van verwachten.

Denk jij echt dat de christenen die het 'goede' kant op gaan nooit fouten zullen maken? Ook geen grote fouten? Hoe zit het dan met al die vervolgingen en oorlogen die in naam van god zijn gemaakt. Waren dat ook geen echte christenen (dan bedoel ik met christenen wel mensen die oprecht in God geloven)?

Dit vind ik nog steeds geen reden om aan te nemen dat de volwassendoop goed is en de kinderdoop niet. Hoe zit het dan met dat de kinderen van mensen die in God geloven in hun ouders binnen Zijn verbond vallen? Waarom zou je die kinderen dan niet het teken van dat verbond meegeven?

Op het zendingveld, waar het geloof voor het eerst verteld wordt, wordt ook niet zomaar elk kind gedoopt. Mensen die werkelijk in God gaan geloven en zelf gedoopt worden als teken dat zij Gods verbond met hen aanvaarden/ gaan beseffen en willen beantwoorden, worden gedoopt. Daarna worden ook hun kinderen gedoopt omdat zij door in hun ouders binnen dat verbond vallen.

Het viel mij als kind al op dat de mensen die zich bekeerden tot God vaak uit een familie kwamen waar generatie op generatie mensen zich tot God bekeerden. Goed voorbeeld doet natuurlijk ook goed volgen zoals wij nederlands vaak zeggen, maar ik geloof echt dat dit ook te maken heeft met het verbond dat God aan gaat met Zijn kinderen en hun nageslacht.

Hoe kijk jij dan aan tegen kinderen die overleden zijn. gaan die dan naar de hemel of naar de hel? Als wij mensen het verbond met God aan moeten gaan en niet andersom, dan vrees ik voor de zielen van deze kinderen.


Een paar vragen dienen zich hier aan.

1.Wat doet je denken dat wij in een verbond zijn, al voordat we onze zonden beleden hebben en ons bekeerd hebben?
Want dit is het teken van het nieuwe Verbond, nl. de drinkbeker etc...(lucas)
2.Als de bijbel zegt dat een kind al geheiligd is door een gelovige ouder, waarom zou het kind dan ook nog gedoopt moeten zijn, als we allen erkennen dat een paar druppels water trouwens zowiezo geen genademiddel is?Want de betekenis van sacrament is genademiddel, en wordt een baby wedergeboren door het doopritueel?
3.
Waarom vrezen voor de zielen van kinderen, die nog geen goeds of kwaad gedaan hebben, en niet voor de meerderheid aan zielen van hen die niet de drinkbeker (durven) drinken?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Bastiaan30 » 06 feb 2011 23:13

Waarom gebruiken wij eigenlijk woorden als volwassendoop, kinderdoop, verbondsdoop, etc?
Ik kan maar 1 doop vinden in de bijbel en dat is de geloofsdoop.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 12:16

Jantjes schreef: maar het huwelijk is een sacrament door God zelf ingesteld.


En dat is nu net wat in Rome ook gepredikt wordt, maar door de Reformatie verworpen is.

Inzake de H. Doop: wat is er eigenlijk mis met vervangingsleer? Het bloederige ritueel van de besnijdenis (en hopelijk wordt deze in Nederland, net als ritueel slachten, met spoed verboden als er geen medische noodzaak is) is uitsluitend voor jongens. Tellen meisjes niet mee?

Waar de relevantie met de Holocaust op slaat, is mij niet duidelijk. Dat heeft namelijk niets te maken met dopen, maar met een krankzinnige rassenleer.

De doop wordt aan elke christen bediend, onafhankelijk van het geslacht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 12:22

Optimatus schreef:
Jantjes schreef: maar het huwelijk is een sacrament door God zelf ingesteld.


En dat is nu net wat in Rome ook gepredikt wordt, maar door de Reformatie verworpen is.

Inzake de H. Doop: wat is er eigenlijk mis met vervangingsleer?


Dat wij nu denken het verbondsvolk, de joden/Israel te zijn. En daarom ook een verbondstheologie hebben opgericht, terwijl ons nieuwe verbond een geestelijk verbond is, niet een stoffelijk verbond zoals net Israel. Wij bestaan naast Israel en niet in plaats van.

Riska

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Riska » 07 feb 2011 14:05

Optimatus schreef:Inzake de H. Doop: wat is er eigenlijk mis met vervangingsleer? Het bloederige ritueel van de besnijdenis (en hopelijk wordt deze in Nederland, net als ritueel slachten, met spoed verboden als er geen medische noodzaak is) is uitsluitend voor jongens. Tellen meisjes niet mee?

De besnijdenis is nog gewoon aanwezig bij zowel Joden als moslims. Het heeft daar naast de religieuze reden ook te maken met reinheid. Besneden zijn betekent minder kans op ontstekingen.
Dat kan en mag je niet verbieden. Wat wel verboden moet worden - en het ook al is in Nederland - is het besnijden van meisjes. Dat heeft niks met de Koran en niks met religie te maken.
Voor de niet-Jood die tot geloof kwam was besnijdenis neet nodig. Dus ook niet voor de christenen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 15:48

Die hygiëne is in woestijnomgevingen wellicht een idee, maar ik vind het onnodig dat, zonder medische noodzaak, onmondige kinderen worden besneden in Nederland. Als ze meerderjarig zijn, kunnen ze dat altijd nog doen. De Nederlandse Grondwet kent de zogenaamde onaantastbaarheid van het menselijk lichaam (Artikel 11). In dit artikel staat:

"Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam."

Voor nadere uitleg: http://www.denederlandsegrondwet.nl/935 ... rnblu821m2
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten