Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2009 17:16

Ja. Alleen zou ik hem liever op papier hebben, dan zou ik even aantekeningen kunnen maken.
Nu is dat wat lastig.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 aug 2009 18:04

Harm-J schreef:Dat de ds een aantal zaken aan de orde stelt, waarin ik het totaal met hem oneens ben.
Als 2e, hoe de ds die zaken tot uitdrukking brengt.

Je bent neem ik aan eerst naar de betreffende predikant en/of je kerkenraad gegaan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 aug 2009 18:26

Wullimpie schreef:Je bent neem ik aan eerst naar de betreffende predikant en/of je kerkenraad gegaan.

Ik heb telefonisch overleg gevoerd met mijn eigen predikant (Zuid) ja. Een concept mail ligt klaar voor de desbetreffende ds.

tante-tortel schreef:Wees eens duidelijker? Want een aantal zaken is nogal wijd begrip.

Volgens mij was ik toch aardig duidelijk daarin, zoals meerdere mensen in het topic het al verwoord hebben.

De benadering van de wet, het stuk(je) over de kinderen geen beeld van een liedevolle God mogen (aan)leren, de homoseksuele mens nog even een duw geven. Zo waren er nog wel meer wat punten in de preek te vinden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2009 18:50

Nu blijf je toch hangen in algemeenheden.
Je zegt: het benaderen van de wet.
Hoe zegt de Ds het en wat is daar volgens jou niet goed aan.
Daarom zou het handig zijn als je de preek op schrift hebt.
Dan kun je daaruit de dingen aanhalen en aangeven hoe en wat er volgens jou niet van klopt.
Nu moet ik toch weer op zoek naar dat gedeelte waarin dat genoemd wordt wat jij aanhaald.
En goed opletten hoe en in welk verband het gezegt wordt.
Beetje lastig om dan een oordeel te geven.
Ook al denken anderen dat gelijk wel te kunnen......

Riska

Berichtdoor Riska » 25 aug 2009 19:57

Ik heb hem twee keer beluisterd en weet precies wat Harm-J bedoelt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2009 20:19

Misschien moet ik dat ook nog een keer doen. Maar het zou duidelijker zijn als hij op schrift was.
Want we kunnen wel iets menen te moeten horen wat op schrift al anders is dan het bedoeld lijkt.
Dat is mij regelmatig overkomen.
Vandaar....

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 aug 2009 20:25

Ik heb de preek net zo min op schrift, net zoals de anderen, moet ik het ook van luisteren hebben. Daarbij zijn niet alle preken vrij opvraagbaar.

Indien gewenst kun je natuurlijk altijd ds. van Dijk benaderen, voor het mogelijk opvragen van zijn preek.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2009 20:39

Ik ga hem nog maals luisteren. Maar voor jou als advies zou het misschien wel goed zijn om de preek op te vragen.
Dan kun je je opmerkingen daar plaatsen waar je moeite mee hebt.
Ik deed dat ook altijd om in ieder geval niet een welles nietes spelletje te krijgen en om zeker te weten dat het juist is wat ik hoorde. Nu kun je dat natuurlijk terug luisteren, maar het is zoveel handiger om het op schrift te hebben.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 01 jan 2010 18:52

Het verlaten blijf ik vreselijk moeilijk vinden.
Want het is toch onze God,die ook mij in de huidige Gemeente heeft geplaatst,waar ik al meer dan 40 jaar kerkt,en dan valt weg gaan beslist niet mee.
Misschien,dat we ooit naar een andere wijkgemeente overstappen,maar dan blijft het wel het zelfde kerkverband.
En natuurlijk is het niet het zelfde als 40jaar terug,terwijl ik daar wel eens naar verlangd.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jan 2010 19:19

Ik zie dat toch iets anders.
In ons huwelijk zijn wij diverse malen verhuisd en dan kwamen we ook in een nieuwe kerk.
Dat behoorde dan wel tot hetzelfde kerkverband maar was toch een nieuwe start.
Ik ben niet door God in een kerkverband geplaatst maar in Zijn kerk.
En als die kerk niet meer als zodanig kan aangeduid worden dan is het mijn plicht om te zoeken waar Zijn kerk dan wel is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 jan 2010 19:20

cornelis schreef:Het verlaten blijf ik vreselijk moeilijk vinden.
Want het is toch onze God,die ook mij in de huidige Gemeente heeft geplaatst,waar ik al meer dan 40 jaar kerkt,en dan valt weg gaan beslist niet mee.
Misschien,dat we ooit naar een andere wijkgemeente overstappen,maar dan blijft het wel het zelfde kerkverband.
En natuurlijk is het niet het zelfde als 40jaar terug,terwijl ik daar wel eens naar verlangd.

Zeker waar, het verlaten van een kerkverband geeft altijd sentiment.
Het is natuurlijk ook waar dat God jou in dat kerkverband geplaatst heeft maar…. als je het niet meer eens kan zijn wat daar verkondigd wordt en je heb dat grondig meerdermalen uitgezocht, goed overwogen en laten bezinken, geeft God dat dan ook niet in jou hart?

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 01 jan 2010 20:05

Wat als je nu belijdenis hebt gedaan in een andere kerk, dan waar je opgegroeid bent, en nu weer denkt dat je terug moet gaan? Dat dat de beste keus is?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 jan 2010 20:43

NdW schreef:Wat als je nu belijdenis hebt gedaan in een andere kerk, dan waar je opgegroeid bent, en nu weer denkt dat je terug moet gaan? Dat dat de beste keus is?

Ja, je zou je af kunnen vragen doe je belijdenis voor je leven of voor het moment?
De wijsheid komt met de jaren, zegt het spreekwoordelijk gezegde.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jan 2010 21:18

Jantjes schreef:
NdW schreef:Wat als je nu belijdenis hebt gedaan in een andere kerk, dan waar je opgegroeid bent, en nu weer denkt dat je terug moet gaan? Dat dat de beste keus is?

Ja, je zou je af kunnen vragen doe je belijdenis voor je leven of voor het moment?

Meestal doe je belijdenis van je geloof en dat is dus niet aan een kerk gebonden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 jan 2010 22:15

Lalage schreef:
Jantjes schreef:

Meestal doe je belijdenis van je geloof en dat is dus niet aan een kerk gebonden.

:P Ja zeker waar, maar…... die kerken omschrijven dat geloof hé en dan….. dan komen de moeilijkheden pas goed opgang. :mrgreen:

Terug naar “Archief”