gerritse schreef:Boekenlezer schrijft:
Bij bijbelstudie denken we misschien gewoon recht-toe-recht-aan de Bijbel te lezen en op te vatten. Maar de werkelijkheid is toch complexer, als je het mij vraagt. Voor we het weten hebben we een opvatting te pakken, die op de een of andere manier veel met onszelf te maken heeft. Dat is het lastige met een niet-exact vak als bijbelexegese.
Deze draad open ik, om de verhouding tussen ons bijbellezen en onze filosofie te bespreken. Ieder mens heeft een filosofie in zich, bewust of onbewust. Het enige verschil tussen de gewone man en de filosoof, is dat de filosoof er bewuster over nadenkt.
Een filosofisch insteekpunt is bijvoorbeeld: als ik iets in de Bijbel lees, en het roept associaties op met andere bijbelgedeelten, en daaruit volgen gedachten, dan zijn die gedachten waar.
Je kunt je dan afvragen: is dat ook altijd zo?
Dat is wel een van de belangrijkste vragen die mij voor ogen staan.
Uiteraard mogen er altijd meer geformuleerd worden.
Mijn antwoord:
Men moet eigenlijk geen appels met peren willen vergelijken.
Filosofie is een aardse wetenschap, die overwegingen uit het zieleleven rangschikt op velerlei wijze.
De Bijbel is een hemels boek, dat het allerbeste gelezen kan worden met geestelijke ogen.
Bijbelexegese is niet een "niet exact vak".
Bijbelexegese is een gave, die tallozen vóor ons in meerdere of mindere mate hebben gebruikt om heerlijke dingen te zeggen. In deze tijden breekt overal de intense belangstelling door voor de 'vervulling met de Heilige Geest', waarvan al gesproken wordt in Ef 5 v 18:
'Word vervuld met de Heilige geest`.
Ieder mens heeft ook niet 'een filosofie in zich'. Ieder mens heeft een heimwee in zich , een terugverlangen naar het verloren paradijs, dat van ons week, toen in Genesis 3 die nare fout werd gemaakt. En dat paradijs kan herwonnen worden, niet door filosofie, maar door geloof in Jezus, te verdiepen door de vervulling met de Heilige Geest.
Filosofie is niet iets hoogs, dat op een gegeven ogenblik kan beslissen:
"Kom...nu neem ik de bijbel eens onder de loupe" .
Filosofie is een aards bezig zijn, waar de duivel elk ogenbik kan inbreken met dwalingen. Dat heeft hij ook vele malen gedaan, zodat er duizenden filosofieën bestaan met dikwijls aantoonbare dwaasheden als consequentie. Dit aardse begrip kan nooit op een troon gaan zitten om te oordelen over een boek, dat zich op een onvergelijkelijk veel hoger niveau beweegt.
Vraag aan God om je inzicht te geven en je ontdekt een bron van levend water, waarmee zich geen aardse , troebele rivier kan meten.
Daag
Ger
Toon jij in feite niet aan, dat mijn verhaal zeker ook opgaat voor een wereldse filosoof, die de Bijbel denkt te kunnen beoordelen? Ook hij gaat uit van vooronderstellingen, en denkt een sluitend oordeel te kunnen geven. Zijn zwakte: hij is zich alleen bewust van de dingen die hij wel weet, maar niet van de dingen die hij niet weet.
"Wat niet weet, wat niet deert" noem ik dat wel eens. (En dat dan als onbewust uitgangspunt.) De dingen die de persoon niet weet, spelen namelijk wèl een rol. Halve waarheden kunnen hele leugens voortbrengen.
Ik stem er dus van harte mee in, dat er voor de rationele mens valkuilen liggen.
Voor de zich geestelijk achtende mens zijn die er echter ook.
(In 1 Korinthiërs 14:37 lees ik "Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke..." In het Nederlands lijkt het dan alsof dat sceptisch bedoeld is. Ik ben nog niet nagegaan of dat ook zo bedoeld is. In ieder geval spreekt Paulus hen vermanend toe in deze passage.) Het is niet zo, dat de mystiek altijd op de juiste weg geleid heeft. Ook die heeft dwalingen voortgebracht. Nee, dan is men niet te werk gegaan met die 'kille rede'. Nee, het ging op veel geestelijkere wijze. En toch, het vrome gevoel in de mens kan hem ook bedriegen. En dat is ook vaak gebeurd.
Je hebt het over de duivel, die aanzet tot dwaling. En over God, de Heilige Geest die in de waarheid leidt. Dat is allemaal waar. Maar er is ook de mens, met zijn verdorven, dwaalzieke hart. (
Jeremia 17:
9) Dat lijkt mij ook belangrijk om scherp in het oog te houden, als je het hebt over intense belangstelling voor de vervulling met de Heilige Geest. Een mens kan daar zo mee aan de gang gaan, dat er allerlei andere dingen gebeuren, die niet zozeer met de Heilige Geest te maken hebben, ook al voelt het allemaal heel geestelijk. Zo heeft iemand als John MacArthur het boek
De charismatische verwarring kunnen schrijven, om allerlei wantoestanden aan de kaak te stellen.
En ook, als wij wel op geestelijke wijze ons met de Bijbel bezighouden, dan hebben wij nog wel regelmatig onze vragen: wat betekent dit of dat precies? Het is niet zo, dat de Heilige Geest altijd wel even inkomt, en het op bovennatuurlijke manier wel even voor ons duidelijk maakt. Nee, God laat ons ook wel eens worstelen met bepaalde zaken. Wij zijn niet plotseling boven ons natuurlijke bestaan verheven.
Ik noemde
Jesaja 7:
14 als een mooi voorbeeld, waarover nogal wat te doen is. Dan zie je ook kinderen van God wel eens tot verschillende gedachten komen. Ik denk dat het geen kwaad kan, om dan niet alleen de wijsheid van Gods Geest te vragen, maar om ook het natuurlijke te gebruiken, nl. onze rationele gaven die wij ook gekregen hebben.